Niet bij asverstrooiing schoonvader

15-08-2011 09:53 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
De situatie is als volgt.

De vader van mijn vriend (26) is enkele maanden geleden overleden.

Binnenkort wordt de as van mijn schoonvader verstrooid

Ik (23) was er vanuit gegaan dat ik daarbij zou zijn.

Nu zei mijn vriend vanmorgen dat hij er vanuit ging dat ik daar niet bij zou zijn. Hij wil dit liever alleen doen en heeft geen behoefte daarbij aan mij. Echter een groot deel van zijn familie zal daar wel bij zijn o.a. Moeder, zusje, Oom en tante, neefjes nichtjes, halfzus en zwager (maar daar zat hij ook niet op te wachten volgens hem).

Ik voel mij op dit moment erg gekwetst dat hij mij er liever niet bij wil hebben. Dit omdat aangetrouwde familie van oom en halfzus er wel bij zijn. Nu zijn wij niet getrouwd maar wonen wel samen en hebben bijna 5 jaar een relatie.

Graag lees ik jullie meningen hierover en misschien wat inzichten om hier niet te zwaar aan te tillen.
het is toch duidelijk? Hij wil het met alleen zijn naaste familie doen en zegt dat hij ook geen behoefte heeft aan zijn zwager.

Maar goed, hij kan hem niet weigeren zoals hij jou wel kan vragen niet te komen.

Ik kan me voorstellen dat je je gepasseerd voelt, maar wil je hier echt een big deal van maken en zo een stempel op de nagedachtenis van zijn vader drukken?
Je moet sowieso de wens respecteren; als dit het enige is wat er tussen jullie speelt op dit moment, dan moet je er niks achterzoeken. Speelt er meer, dan is dit misschien een slecht teken.
Ik zou het ook niet erg leuk vinden. Net of je er niet bij hoort. Ik zou toch nog met hem gaan praten en uitleggen hoe jij je voelt. Ik neem aan dat jij je schoonvader toch ook hebt gekend?

En mocht hij het echt niet willen zou ik wel tegen je schoonmoeder zeggen dat je er niet bij mag zijn. Straks denken ze nog dat je zelf niet wilde, krijg je misschien nog scheve gezichten.

Sterkte.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mocht je wel op de crematie komen??
Misschien heeft oom wel behoefte aan zijn partner, en halfzus ook. Maar dat betekent niet dat je vriend dat ook moet hebben.

Ik kan me dan wel weer voorstellen dat je dat niet makkelijk vindt.

Ben je wel bij de crematie geweest? Heb je het gevoel dat je je vriend verder wel hebt kunnen steunen / heb je zelf goed afscheid kunnen nemen?
Zijn vader, zijn wens. Je kunt misschien een bos bloemen meegeven om duidelijk te maken dat je er zeker wel bij stil staat.
persoonlijk vind ik de crematie ook belangrijker dan de asverstrooiing.

Toen mijn vader gecremeerd was, werd zijn as op zee uitgestrooid en daar zijn we niet bij geweest.
Ja, ik ben wel op de crematie geweest. Het steunen van mijn vriend is echter iets wat ik heel moeilijk vond en vind. Ik heb hem altijd zijn verhaal laten doen, getroost als hij dat wilde, een boekje voor hem gekocht over rouwverwerking. Mijn afscheid van schoonvader is mijns inziens goed geweest.
je klinkt ook niet rouwig om je schoonvader, lees dat nergens terug, en lees ook nergens terug dat jij hem daar wilt steunen.

Maar mocht er verder niks aan de hand zijn en jij hebt ook veel om je schoonvader gegeven, vind ik eigenlijk dat je vriend jou de kans om te rouwen ook niet mag ontnemen.

Dat is niet fair.
..popcorn?
Ik begrijp dat wel dat dit je kwetst.

Wat geeft hij als reden aan dat hij liever zonder jou gaat?

Vindt hij het misschien moeilijk om bepaalde emoties te tonen waar jij bij bent?
nou, dan zou ik het in dit geval dus aan de wens van je vriend laten en er niet moeilijk over doen.
..popcorn?
Wow wat een vervelende situatie.

Ik zou denk ik zijn wens respecteren en hem veel sterkte wensen. Maar daarbij wel aangeven dat je er graag bij had willen zijn om afscheid te nemen en je vriend te steunen.

Je kunt ook voorstellen mee te gaan en afstand te bewaren want ja jij gaat niet alleen voor hem, na 5 jaar heb jij ook een relatie opgebouwd met je schoonvader..
Common sense is not so common.
Voltaire
Hmm, ik zou dit geloof ik nogal vreemd vinden. Je bent niet zomaar 'aangetrouwde familie', je bent zijn partner waar hij als het goed is, steun vindt op moeilijke momenten. En je bent de schoondochter (al dan niet getrouwd) van zijn vader, dus jij had ook een familierelatie met hem. Dat hij niet zit te wachten op neefjes en nichtjes zou toch los moeten staan van jou?
quote:Sjors1988 schreef op 15 augustus 2011 @ 10:09:

Wow wat een vervelende situatie.

Ik zou denk ik zijn wens respecteren en hem veel sterkte wensen. Maar daarbij wel aangeven dat je er graag bij had willen zijn om afscheid te nemen en je vriend te steunen.

Je kunt ook voorstellen mee te gaan en afstand te bewaren want ja jij gaat niet alleen voor hem, na 5 jaar heb jij ook een relatie opgebouwd met je schoonvader..Het draait niet om TO, maar om haar vriend, die is zijn vader kwijt. Als hij haar er niet bij wil, dan heeft ze dat te respecteren
Ik heb een klein jaartje geleden mijn vader moeten begraven en toen is ook duidelijk de keuze gemaakt, geen aanhang (op enkele uitzondering na die daar echt behoefte aan hadden). Op de dienst was iedereen welkom maar begrafenis zelf besloten.

Ik vind eerlijk gezegd dat je hier niet over moet beginnen. Hij zit al in een rottijd, dit gaat om zijn afscheid en dat wil hij op een bepaalde manier doen. Respecteer dat. Ik zou het vreselijk hebben gevonden om in zo'n tijd ook nog eens rekening te moeten houden met de gevoelens van mijn partner. Je hebt echt al genoeg aan jezelf op zo'n moment.

Snap overigens wel dat je het niet leuk vindt. Mijn broer zat in dezelfde situatie. Vriendin wou mee, hij wilde dat niet. Zij heeft het met hem erover gehad, dat ze zich gepasseerd voelde. Hij is toen kwaad op haar geworden omdat hij het voelde alsof zij zijn gewenste afscheid niet respecteerde. Hij woonde ook met haar samen. Toch meegegaan op haar aandringen, heeft er vreselijk veel spijt van achteraf dat hij haar meegenomen heeft. Inmiddels is vriendinnetje exit namelijk en hij had toch ook sterk het gevoel dat hij dit alleen wilde doen. Geloof me dat wil je niet. Balen, vervelend, maar zeker niets mee doen.

Vind het ook nogal egoistisch dat sommigen adviseren om je toch maar op te dringen. Vriendinnetjes komen en gaan maar de herinnering aan het afscheid van je eigen vader is blijvend.
quote:feeks schreef op 15 augustus 2011 @ 10:11:

[...]

Het draait niet om TO, maar om haar vriend, die is zijn vader kwijt. Als hij haar er niet bij wil, dan heeft ze dat te respecterenJa, dat klopt. Maar dan staat hij daar straks tussen jan en alleman voor het laatst afscheid te nemen van zijn vader, iedereen deelt dat moment, en zij mag er niet bij zijn. Ik kan me goed voorstellen dat je je dan gekwetst voelt.
Hij geeft als reden dat hij zo min mogelijk mensen erbij wil hebben.

Hij vertelde mij dat hij het liefst er niemand bij zou hebben en daar alleen zou zijn (ook geen moeder en zusje).

Mij kan hij natuurlijk vragen niet te gaan, en dat kan bij andere familie niet.
Ik ben het met nola eens dat je niet heel rouwig klinkt om je schoonvader - en dat is nou net wel waar het om gaat.

Misschien ben je het wel hoor, maar ik lees het nu iig niet.

Bedenk dat het bij de verstrooiing gaat om je schoonvader en dat het aan je vriend is met wie hij dat zou willen doen.

Ben je bang dat het iets over jullie relatie zegt dat hij je er niet bij wil hebben? Dat hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn.
Ik zou gelijk mijn plaats weten.... je kan hier weinig aan doen, maar mijn gevoel zou zeggen dat dit niet de partner is waar ik op kan steunen en die ik kan steunen in dit soort tijden.
Na 5 jaar relatie zou ik dit heel erg vreemd vinden als het mij zou overkomen. Ik zou me echt afvragen wat de relatie betekent voor hem.
Ik vind de wens van vriend helemaal niet zo vreemd.

De crematie, daar ben je bij geweest. Heb je afscheid kunnen nemen. Elkaar steunen e.d.

De verstrooiing, dat vind ik heel intiem en kan ik begrijpen dat je dit in een hele kleine besloten kring wilt doen. Op dat moment heb je vooral behoefte aan je directe familie, je broer of zus, je moeder of oom.

Ik zou zijn wens respecteren.
Here I am - now what are your other two wishes...
quote:persoon schreef op 15 augustus 2011 @ 10:15:

Hij geeft als reden dat hij zo min mogelijk mensen erbij wil hebben.

Hij vertelde mij dat hij het liefst er niemand bij zou hebben en daar alleen zou zijn (ook geen moeder en zusje).

Mij kan hij natuurlijk vragen niet te gaan, en dat kan bij andere familie niet.Ik vind dat ongelooflijk egocentrisch klinken. Het was niet alleen zijn vader, maar ook de vader van zijn zus en de man van zijn moeder. Verder had je schoonvader nog meer relaties: met andere familie, de partners van zijn kinderen, vrienden, collega's enz. Jouw vriend eist zijn vader nu helemaal op. Ik vind dat niet gezond.
quote:wanda_p schreef op 15 augustus 2011 @ 10:20:

[...]

Ik vind dat ongelooflijk egocentrisch klinken. Het was niet alleen zijn vader, maar ook de vader van zijn zus en de man van zijn moeder. Verder had je schoonvader nog meer relaties: met andere familie, de partners van zijn kinderen, vrienden, collega's enz. Jouw vriend eist zijn vader nu helemaal op. Ik vind dat niet gezond.Ze mocht toch mee naar de crematie? Daar heeft ze toch afscheid genomen net als alle anderen? Mag je ook eens egoistisch zijn als het gaat om het afscheid van iemand die je je leven lang kende? Ben blij dat ik single was ten tijde van het overlijden van mijn vader als ik de reacties zo lees. Allemaal om er maar bij te moeten zijn. Denk dat als je echt respect hebt voor je partner je hem de ruimte biedt om afscheid te nemen op een manier die hij wil.
quote:Nachttrein schreef op 15 augustus 2011 @ 10:15:

Ik ben het met nola eens dat je niet heel rouwig klinkt om je schoonvader - en dat is nou net wel waar het om gaat.

Misschien ben je het wel hoor, maar ik lees het nu iig niet.

Bedenk dat het bij de verstrooiing gaat om je schoonvader en dat het aan je vriend is met wie hij dat zou willen doen.

Ben je bang dat het iets over jullie relatie zegt dat hij je er niet bij wil hebben? Dat hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn.

Maar wat als bijv. haar schoonmoeder haar wel er graag bij wil hebben? Hij kan toch niet alleen bepalen wie er wel en niet bij mogen?

En we hebben het over 1 persoon meer die erbij is. Als de relatie goed blijft gaan is het altijd iets wat je niet samen gedeeld hebt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven