Niet meer blij met het singlebestaan
zondag 4 januari 2026 om 15:53
Ik voel me ongelukkig en koud. Vanaf 2002 ben in single en een flinke tijd was ik daar heel content mee: ik had mijn drie kinderen en ik kon mijn volle aandacht op hen richten.
Af en toe waagde ik nog weleens een date, maar op liefdesgebied was dat geen succes. Veel mannen bleken vooral op seks uit te zijn en bij de mannen die ik wél leuk vond voelde ik toch vooral een vriendschappelijke klik.
Vanaf pakweg 2016 heb ik nooit meer gedatet, ik was teleurgesteld en ik vond mijn leven als single ook wel prima.
Rond die tijd ben ik vooral bezig geweest met mijn werk en de kinderen, die één voor één het huis verlieten. Aan mannen en daten kwam ik gewoon niet toe.
Wel ontmoette ik via dit forum een lieve man met wie ik heel goed bevriend raakte en met wie ik regelmatig op pad ging. Helaas is hij in 2024 plotseling overleden.
Sinds zijn overlijden voel ik me eenzamer: hij en ik deelden ontzettend veel, we kletsten, lachten en ruzieden via Whatsapp vaak de hele dag door. Soms zagen we elkaar maanden niet, maar als hij bij mij kwam logeren maakten we mooie wandelingen met de honden, we keken tv en we zongen gekke liedjes. We hebben samen veel plezier gehad.
Sinds zijn overlijden is het gevoel van eenzaamheid steeds groter geworden, ik mis de gesprekken die nooit stopten en de plannen die we maakten om er met de honden op uit te gaan.
Gelukkig heb ik enorm fijne vrienden, vriendinnen en zussen die ik ook heel regelmatig spreek en zie.
Maar ik mis, juist dit laatste voor mij verschrikkelijke jaar waarin ik meer vrienden en mijn oudste hond verloor, een man tegen wie ik af en toe aan kan kruipen, met wie ik hand in hand kan lopen, van wie ik mag houden.
Ik heb het zó lang alleen gedaan en dat werkte prima, maar het is ook of er iets kapot is gegaan, ik ben een soort van onaanraakbaar geworden en dat is opeens veel pijn gaan doen.
Het "probleem" is dat ik niet zo seksueel ben. Ik ben niet volledig aseksueel, maar seks is voor mij onbelangrijk. En mannen die er net zo instaan als ik zijn schaars in mijn beleving.
Ik vind het vooral belangrijk om goed met elkaar te kunnen praten, met elkaar te kunnen lachen en samen leuke dingen te kunnen doen. Dierenliefde te delen bijvoorbeeld.
Mijn vraag aan jullie: Is er iemand die zich herkent in mijn verhaal, in dit gemis?
Hoe ga je hiermee om? Wat zijn je date-ervaringen?
Of zelfs: heb jij iemand getroffen met wie je een relatie hebt voornamelijk gebaseerd op vertrouwdheid en vooral platonische intimiteit?
Ik wens wel romantiek en lichamelijkheid, maar seks hoeft voor mij niet zo. Misschien af en toe, ik weet dat inmiddels niet meer.
Maar zoals nu: zo wil ik niet verder.
Af en toe waagde ik nog weleens een date, maar op liefdesgebied was dat geen succes. Veel mannen bleken vooral op seks uit te zijn en bij de mannen die ik wél leuk vond voelde ik toch vooral een vriendschappelijke klik.
Vanaf pakweg 2016 heb ik nooit meer gedatet, ik was teleurgesteld en ik vond mijn leven als single ook wel prima.
Rond die tijd ben ik vooral bezig geweest met mijn werk en de kinderen, die één voor één het huis verlieten. Aan mannen en daten kwam ik gewoon niet toe.
Wel ontmoette ik via dit forum een lieve man met wie ik heel goed bevriend raakte en met wie ik regelmatig op pad ging. Helaas is hij in 2024 plotseling overleden.
Sinds zijn overlijden voel ik me eenzamer: hij en ik deelden ontzettend veel, we kletsten, lachten en ruzieden via Whatsapp vaak de hele dag door. Soms zagen we elkaar maanden niet, maar als hij bij mij kwam logeren maakten we mooie wandelingen met de honden, we keken tv en we zongen gekke liedjes. We hebben samen veel plezier gehad.
Sinds zijn overlijden is het gevoel van eenzaamheid steeds groter geworden, ik mis de gesprekken die nooit stopten en de plannen die we maakten om er met de honden op uit te gaan.
Gelukkig heb ik enorm fijne vrienden, vriendinnen en zussen die ik ook heel regelmatig spreek en zie.
Maar ik mis, juist dit laatste voor mij verschrikkelijke jaar waarin ik meer vrienden en mijn oudste hond verloor, een man tegen wie ik af en toe aan kan kruipen, met wie ik hand in hand kan lopen, van wie ik mag houden.
Ik heb het zó lang alleen gedaan en dat werkte prima, maar het is ook of er iets kapot is gegaan, ik ben een soort van onaanraakbaar geworden en dat is opeens veel pijn gaan doen.
Het "probleem" is dat ik niet zo seksueel ben. Ik ben niet volledig aseksueel, maar seks is voor mij onbelangrijk. En mannen die er net zo instaan als ik zijn schaars in mijn beleving.
Ik vind het vooral belangrijk om goed met elkaar te kunnen praten, met elkaar te kunnen lachen en samen leuke dingen te kunnen doen. Dierenliefde te delen bijvoorbeeld.
Mijn vraag aan jullie: Is er iemand die zich herkent in mijn verhaal, in dit gemis?
Hoe ga je hiermee om? Wat zijn je date-ervaringen?
Of zelfs: heb jij iemand getroffen met wie je een relatie hebt voornamelijk gebaseerd op vertrouwdheid en vooral platonische intimiteit?
Ik wens wel romantiek en lichamelijkheid, maar seks hoeft voor mij niet zo. Misschien af en toe, ik weet dat inmiddels niet meer.
Maar zoals nu: zo wil ik niet verder.
zondag 4 januari 2026 om 18:29
Ja, daar heb ik weleens gekeken, maar daar zijn toch veel mensen die aan het daten zijn en dan betreft dat wel de "gewone" dates. Met daten heb ik geen heel leuke ervaringen: het schiet niet op en vaak zijn de contacten te vluchtig om iets mee op te bouwen. En ik ben natuurlijk al bizar lang single....het is vooral het eenzame gevoel dat nu de kop opsteekt, dat komt keihard aan. Dat ik al decennia niet meer ben aangeraakt, dat ik ook zelf niemand meer intiem heb kunnen aanraken. En daarmee bedoel ik niet seksueel, maar liefdevol en vertrouwd. Dat mis ik verschrikkelijk ineens en ik voel me geisoleerd.
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen die de seks minder belangrijk vinden.
zondag 4 januari 2026 om 18:49
zondag 4 januari 2026 om 19:26
Ik heb veel vrienden, een drukke baan als docent, dus menselijk contact heb ik zeker. Met verschillende vrienden en vriendinnen heb ik goede relaties, ook emotioneel, gelukkig, anders was ik toch wel verkommerd in die 24 jaar als single.
Maar wat ik nu mis is romantiek en liefde. Platonische liefde denk ik toch, seks staat inmiddels wel heel ver van mij af. En ik ben helaas hetero-romantisch, ik mis mannelijke energie om mij heen. Het echte knuffelwerk vind ik toch fijner met een man.
Maar wat ik nu mis is romantiek en liefde. Platonische liefde denk ik toch, seks staat inmiddels wel heel ver van mij af. En ik ben helaas hetero-romantisch, ik mis mannelijke energie om mij heen. Het echte knuffelwerk vind ik toch fijner met een man.
zondag 4 januari 2026 om 19:34
Dat heb ik ooit geprobeerd, maar het was heel rustig daar. Je trof er weinig mensen en de kans dat je iemand vindt met wie het echt klikt is heel klein.
Veel aseksuelen hebben helemaal niets met seks en ik vind het wel leuk om erover te praten, om ervaringen te delen, er grappen over te maken bijvoorbeeld.
zondag 4 januari 2026 om 20:11
Er zitten in het singles topic ook mensen die niet aan het daten zijn en zelfs mensen met een (prille) relatie. Je bent zeker welkom.
Wat je voelt is deels herkenbaar. Ik doe veel met vriendinnen maar dat is toch een heel andere energie dan met een man. Zelfs van een leuke date waar verder niets van komt kan ik daardoor toch genieten. Ik denk dat wat je zoekt zeker te vinden is. Ik zou in een dating-app aanduiden dat je op zoek bent naar iets vriendschappelijk. Dan weten ze van tevoren dat een relatie/seks er niet in zit en heb je dan een goede klik met iemand kunnen er zeker wat meer aanrakingen bij te pas komen.
Wat je voelt is deels herkenbaar. Ik doe veel met vriendinnen maar dat is toch een heel andere energie dan met een man. Zelfs van een leuke date waar verder niets van komt kan ik daardoor toch genieten. Ik denk dat wat je zoekt zeker te vinden is. Ik zou in een dating-app aanduiden dat je op zoek bent naar iets vriendschappelijk. Dan weten ze van tevoren dat een relatie/seks er niet in zit en heb je dan een goede klik met iemand kunnen er zeker wat meer aanrakingen bij te pas komen.
zondag 4 januari 2026 om 20:28
Attraverso schreef: ↑04-01-2026 20:11Er zitten in het singles topic ook mensen die niet aan het daten zijn en zelfs mensen met een (prille) relatie. Je bent zeker welkom.
Dat vind ik een goed idee. Ik sta al op een datingapp waar ik heb aangegeven dat ik op zoek ben naar iemand om mee te praten/ vriendschap.
Misschien wel leuk om te vertellen: daar reageerde een ex-student van mij op, een werkelijk bloedmooie jongen, van nu 33 of zo.
"Wow, jij mag er wezen!!" chatte hij.
Ik gaf aan dat ik dacht hem te kennen. Toen zag hij dat ook. "Ik vond je toen al heel lief!" typte hij. "Misschien kunnen we vanavond samenzijn? "
Ach, dat heeft ook wel iets schattigs. Ik typte dat ik een oude man zocht om samen de hond uit te laten. En toen kreeg ik als antwoord dat hij dat ook graag wilde doen.
Maar ik ben serieus op zoek naar een vijftiger of begin zestiger die heel kneuterige dingen met mij wil doen. En van wie ik mag houden, de rest van mijn leven.
Ik ga nog duidelijker aangeven dat ik iemand van mijn leeftijd zoek die seks niet als prioriteit heeft en die net als ik een vriend voor het leven hoopt te treffen.
maandag 5 januari 2026 om 00:03
Misschien is het goed te beseffen dat wat jij hebt gehad je niet meer terugkrijgt. De meeste mannen willen intimiteit. Een relatie zonder intimiteit is een vriendschap. Wees daar heel duidelijk in. Het maken van grappen of knuffelen kan snel de kant opgaan van intimiteit met mannen. En dat kan en wil jij niet. Hou de grens dus heel duidelijk. Je zoekt een gezellige vriend om te kletsen en te wandelen. Maar geen lichamelijk contact.
En anders zijn er inderdaad platforms (zoals feeld). Waar je gericht kunt zoeken op aseksualiteit (of varianten daarvan). En stel ook leeftijdsgrenzen in.
En anders zijn er inderdaad platforms (zoals feeld). Waar je gericht kunt zoeken op aseksualiteit (of varianten daarvan). En stel ook leeftijdsgrenzen in.
maandag 5 januari 2026 om 02:41
evelien2010 schreef: ↑05-01-2026 00:03Misschien is het goed te beseffen dat wat jij hebt gehad je niet meer terugkrijgt. De meeste mannen willen intimiteit. Een relatie zonder intimiteit is een vriendschap. Wees daar heel duidelijk in. Het maken van grappen of knuffelen kan snel de kant opgaan van intimiteit met mannen. En dat kan en wil jij niet. Hou de grens dus heel duidelijk. Je zoekt een gezellige vriend om te kletsen en te wandelen. Maar geen lichamelijk contact.
Intimiteit is meer dan alleen seks. Het is ook lichamelijk contact in de vorm van een omhelzing, warmte voelen (zoals TO het noemt, de mannelijke energie), lekker tegen elkaar aanliggen, dingen delen die je met vrienden niet deelt, knuffelen... en dat is echt iets anders dan een "gewone" vriendschap.
TO, ik snap je wel. Ik mis het ook, de intimiteit. Maar zit niet echt op seks te wachten. Het is echt lastig.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
maandag 5 januari 2026 om 06:47
Fantasy schreef: ↑05-01-2026 02:41Intimiteit is meer dan alleen seks. Het is ook lichamelijk contact in de vorm van een omhelzing, warmte voelen (zoals TO het noemt, de mannelijke energie), lekker tegen elkaar aanliggen, dingen delen die je met vrienden niet deelt, knuffelen... en dat is echt iets anders dan een "gewone" vriendschap.
TO, ik snap je wel. Ik mis het ook, de intimiteit. Maar zit niet echt op seks te wachten. Het is echt lastig.
Precies, dat is het. En mede omdat ik seks niet als prioriteit heb ben ik al zo lang alleen denk ik. De meeste mannen willen toch óók seks.
Ik weet nog wel dat ik als single vaak dacht: "Het is wel fijn dat ik mij niet meer schuldig hoef te voelen omdat ik (meestal) geen seks wil."
Maar het alleenzijn breekt me op, ik wil dit niet meer, de rest van mijn leven, ik mis de vanzelfsprekende warmte. Het is inderdaad lastig, seks is belangrijk in deze tijd en als dat van jou niet zo hoeft dan knappen mensen af, vroeg of laat.
maandag 5 januari 2026 om 07:07
maandag 5 januari 2026 om 07:46
Hoe komt het dat je geen behoefte aan seks hebt?
Als het hormonaal is, kan daar vaak wel iets aan gedaan worden. Ik merk ook dat mensen soms in de ene relatie weinig behoefte hebben en bij een ander opeens weer opleven.
Ik heb weleens een man gehad met een heel laag libido, wat op zich prima was. Daarna een man die mij echt begeerde en besefte toen dat ik dat toch nodig heb om het gevoel te hebben in een romantische relatie te zitten. Anders wordt het me toch te broer-zus achtig.
Hopelijk vind je wat je zoekt. Bij veel mannen heerst nog best wat schaamte over geen of laag libido, dus dat maakt de vijver op zo’n datingsite vaak kleiner. Maar er zijn er genoeg.
Als het hormonaal is, kan daar vaak wel iets aan gedaan worden. Ik merk ook dat mensen soms in de ene relatie weinig behoefte hebben en bij een ander opeens weer opleven.
Ik heb weleens een man gehad met een heel laag libido, wat op zich prima was. Daarna een man die mij echt begeerde en besefte toen dat ik dat toch nodig heb om het gevoel te hebben in een romantische relatie te zitten. Anders wordt het me toch te broer-zus achtig.
Hopelijk vind je wat je zoekt. Bij veel mannen heerst nog best wat schaamte over geen of laag libido, dus dat maakt de vijver op zo’n datingsite vaak kleiner. Maar er zijn er genoeg.
maandag 5 januari 2026 om 08:02
Ik denk dat het mijn geaardheid is Larosa, ik ben aseksueel, altijd al geweest. Niet 100%, als ik iemand heel goed ken, in een langere relatie dus, is af en toe seks wel prima, maar ik heb het altijd al wat vreemd gevonden, onesthetisch en overgewaardeerd.
Ik vind andere activiteiten leuker, aantrekkelijker. Maar lichamelijkheid, romantiek en warmte mis ik wel.
Ooit heb ik weleens op een datingforum gezet dat ik weinig geef om seks, maar ik kreeg helemaal geen reacties, hooguit van mannen die schreven dat ik het eens met hem moest proberen.
Ik vind andere activiteiten leuker, aantrekkelijker. Maar lichamelijkheid, romantiek en warmte mis ik wel.
Ooit heb ik weleens op een datingforum gezet dat ik weinig geef om seks, maar ik kreeg helemaal geen reacties, hooguit van mannen die schreven dat ik het eens met hem moest proberen.
maandag 5 januari 2026 om 10:25
Wat een rare vraag. Alsof het een afwijking is.
Hoe komt het dat je wel behoefte hebt aan seks?
New year, new disappointments.
Because disappointments can be a tradition, too.
Week 2 van de Extremely Demotivational Calendar
Because disappointments can be a tradition, too.
Week 2 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 5 januari 2026 om 10:57
Ik begrijp het wel. Maar ik denk dat er weinig tot geen mannen zijn die wel die intimiteit willen en dan vervolgens geen seksualiteit. Het is als opwarmen en vervolgens een koude douche krijgen. Daarom zou ik het houden bij een goede vriendschap. Of kijken of je een aseksueel persoon kunt vinden. Maar die moeten waarschijnlijk ook weinig van intimiteit weten.Fantasy schreef: ↑05-01-2026 02:41Intimiteit is meer dan alleen seks. Het is ook lichamelijk contact in de vorm van een omhelzing, warmte voelen (zoals TO het noemt, de mannelijke energie), lekker tegen elkaar aanliggen, dingen delen die je met vrienden niet deelt, knuffelen... en dat is echt iets anders dan een "gewone" vriendschap.
Zou af en toe een goede (professionele) massage kunnen helpen bij jouw huidhonger. Of bijvoorbeeld tantra (dat kan ook zonder seksualiteit).
maandag 5 januari 2026 om 11:07
Je zegt dat je het begrijpt... maar volgens mij begrijp je er echt helemaal niks van! Vooral je laatste vraag bewijst dat.evelien2010 schreef: ↑05-01-2026 10:57Ik begrijp het wel. Maar ik denk dat er weinig tot geen mannen zijn die wel die intimiteit willen en dan vervolgens geen seksualiteit. Het is als opwarmen en vervolgens een koude douche krijgen. Daarom zou ik het houden bij een goede vriendschap. Of kijken of je een aseksueel persoon kunt vinden. Maar die moeten waarschijnlijk ook weinig van intimiteit weten.
Zou af en toe een goede (professionele) massage kunnen helpen bij jouw huidhonger. Of bijvoorbeeld tantra (dat kan ook zonder seksualiteit).
maandag 5 januari 2026 om 11:19
maandag 5 januari 2026 om 12:56
Zelf ben ik al meer dan 6 jaar alleen en mis de intimiteit ook veel meer dan de seks. Dus ik begrijp TO wel.
Ik geloof inderdaad wel dat het lastig is om een man met dezelfde wensen te vinden op een dating app. Mannelijke kennissen op een dating app zoeken toch vaak naar een date waarbij zo snel mogelijk ook extra volgt. Zoals Larosa hierboven schrijft vermoed ik dat mannen met een laag libido zich hiervoor schamen en niet snel op een datingsite te vinden zijn.
Ik denk dat via een wandelclub of iets dergelijks je meer succes hebt. Dan deel je al dezelfde hobby en dat is al belangrijk om samen een leuke tijd te hebben.
Mogelijk is het ook de tijd van het jaar. Ik merk bij mijzelf dat het gemis in de winter groter is dan in de zomer.
Ik geloof inderdaad wel dat het lastig is om een man met dezelfde wensen te vinden op een dating app. Mannelijke kennissen op een dating app zoeken toch vaak naar een date waarbij zo snel mogelijk ook extra volgt. Zoals Larosa hierboven schrijft vermoed ik dat mannen met een laag libido zich hiervoor schamen en niet snel op een datingsite te vinden zijn.
Ik denk dat via een wandelclub of iets dergelijks je meer succes hebt. Dan deel je al dezelfde hobby en dat is al belangrijk om samen een leuke tijd te hebben.
Mogelijk is het ook de tijd van het jaar. Ik merk bij mijzelf dat het gemis in de winter groter is dan in de zomer.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in