Gezondheid alle pijlers

Overbeet

05-01-2026 15:26 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil gaan kijken of ik mijn overbeet kan gaan (laten) aanpakken. Zijn er mensen die dit als volwassene al hebben laten doen of ook gaan doen en er over willen kletsen?

Ik ga binnenkort naar de orthodontist om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Merk dat ik het best spannend vind als er eventeel een kaak operatie gedaan moet worden. Dan ga ik het waarschijnlijk niet laten doen. Maar wie weet kan het met alleen een beugel of ander hulpmiddel.
Ik heb ruim na mijn 40e mijn overbeet laten aanpakken. Eigenlijk wilde ik alleen mijn tanden wat rechter laten zetten, maar na intake en grondig kijken bleek dat ik zowel een beugel als een kaakoperatie nodig had. Het hele traject heeft zowat 3 jaar geduurd. De kaakoperatie was best pittig.

Achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb, het is het zeker waard geweest. Als ik alles vantevoren had geweten zou ik daar erg tegenop gezien hebben en het misschien niet hebben aangedurfd. Dus ik ben blij dat ik er tamelijk blanco in ben gegaan.

Dus: weet je zeker dat je alles wil weten vantevoren?
Harba lorifa
Ik doe het momenteel met een invisalign traject. Daarmee kan je niet zo ver komen als met een operatie maar ik ben heel tevreden over de geprojecteerde uitkomt. Ben in totaal zo’n 2 jaar bezig. Het dragen van de invisalign is echt wel even wennen maar het is nu een tweede natuur. Als het mogelijk is bij jou zou ik het zeker aanraden.
Ginevra schreef:
05-01-2026 15:32
Ik heb ruim na mijn 40e mijn overbeet laten aanpakken. Eigenlijk wilde ik alleen mijn tanden wat rechter laten zetten, maar na intake en grondig kijken bleek dat ik zowel een beugel als een kaakoperatie nodig had. Het hele traject heeft zowat 3 jaar geduurd. De kaakoperatie was best pittig.

Achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb, het is het zeker waard geweest. Als ik alles vantevoren had geweten zou ik daar erg tegenop gezien hebben en het misschien niet hebben aangedurfd. Dus ik ben blij dat ik er tamelijk blanco in ben gegaan.

Dus: weet je zeker dat je alles wil weten vantevoren?
Same here. Ik wou absoluut geen operatie maar met 40 dacht ik fuck it. Was het leuk: nee. Is het mooi geworden, ja! Geen seconde spijt van gehad.

Advies inwinnen kan altijd (liefst meerdere).
Ik zou ook een kaakoperatie (boven en onder) moeten ondergaan, ik vond dit te heftig (beide kaken zouden moeten worden gebroken).
Nou is mijn overbeet niet dusdanig dat ik dat er voor over heb.
Una noche loca
Ik heb ook een overbeet en heb hier ook last van met mondsluiting en ademhaling. Ook een beetje met articuleren. Als ik op mij rug lig dan heb ik amper een kin. Tanden staan wel recht op een rijtje.
Ben de 40 gepasseerd.
Afgelopen jaar de stap naar ortho en kaakchirurg gezet. Ik heb het hele pakket van 2j beugel (minimaal) en dubbele kaakoperatie nodig. Ik was me rot geschrokken, maanden over nagedacht, nu toch besloten om het te gaan doen. Alles moet nog in gang gezet gaan worden.
Ik denk dat zoiets verder nooit goed uitkomt, ik denk dat ik er veel plezier van zou hebben als mijn kaak beter staat. Zie er wel vreselijk tegenop.
mijn tanden stonden ook helemaal verkeerd, en op mijn 47e durfde ik eindelijk de stap naar de ortho te zetten. Daar kreeg ik te horen dat ik een operatie moest hebben waarbij ze mijn kaak zouden breken, daarna een traject van 2 of 3 jaar met dubbele plaatjes beugels enzovoort. Ik ben bijna gillend weg gerend ;-)

Twee jaar later heeft mijn tandarts me overtuigd om naar een andere ortho te gaan, en duidelijk te maken dat ik geen 100% perfect gebit wil, maar 90% goed is ook prima. Als de tanden en kiezen maar goed op elkaar staan en het er netjes uit ziet. Veel ortho's zijn perfectionisten, en gaan door tot het helemaal goed is.

De tweede ortho raadde me invisalign aan en verwachtte dat het binnen 1 jaar klaar zou zijn. Ik stemde in, werd gescand (digitaal, pijnloos), en kreeg 2 weken later mijn eerste bitjes. Je krijgt ook een filmpje te zien hoe je tanden veranderen en hoe het er op het einde uit ziet.

Ik heb er totaal geen moeite mee gehad om deze beugels te dragen, het was nauwelijks te zien. Je moet alleen goede discipline en doorzettingsvermogen hebben om te blijven poetsen en de beugels te blijven dragen, maar voor mij geen probleem. Op mijn 50e had ik eindelijk een mooi gebit. Het ziet er aan de voorkant helemaal prachtig uit, tanden en kiezen staan perfect.

Voor mij is het de beste keuze die ik ooit heb gemaakt voor mezelf, ben er zo blij mee! Maar je moet wel de juiste ortho kiezen.
liefie wijzigde dit bericht op 05-01-2026 20:08
3.41% gewijzigd
Ik heb een overbeet. Een operatie durf(de) ik niet aan. Omdat beide kaken gebroken moeten worden (beugel heeft geen nut bij mij). Naast die kaakoperatie zou ook mijn neus geopereerd moeten worden. Omdat het anders niet meer kloppend/passend is met mijn gezicht en omdat ik een klein gaatje erin heb. Ik weet niet of ik een heel ander gezicht wil.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Liefie schreef:
05-01-2026 19:44
mijn tanden stonden ook helemaal verkeerd, en op mijn 47e durfde ik eindelijk de stap naar de ortho te zetten. Daar kreeg ik te horen dat ik een operatie moest hebben waarbij ze mijn kaak zouden breken, daarna een traject van 2 of 3 jaar met dubbele plaatjes beugels enzovoort. Ik ben bijna gillend weg gerend ;-)

Twee jaar later heeft mijn tandarts me overtuigd om naar een andere ortho te gaan, en duidelijk te maken dat ik geen 100% perfect gebit wil, maar 90% goed is ook prima. Als de tanden en kiezen maar goed op elkaar staan en het er netjes uit ziet. Veel ortho's zijn perfectionisten, en gaan door tot het helemaal goed is.

De tweede ortho raadde me invisalign aan en verwachtte dat het binnen 1 jaar klaar zou zijn. Ik stemde in, werd gescand (digitaal, pijnloos), en kreeg 2 weken later mijn eerste bitjes. Je krijgt ook een filmpje te zien hoe je tanden veranderen en hoe het er op het einde uit ziet.

Ik heb er totaal geen moeite mee gehad om deze beugels te dragen, het was nauwelijks te zien. Je moet alleen goede discipline en doorzettingsvermogen hebben om te blijven poetsen en de beugels te blijven dragen, maar voor mij geen probleem. Op mijn 50e had ik eindelijk een mooi gebit. Het ziet er aan de voorkant helemaal prachtig uit, tanden en kiezen staan perfect.

Voor mij is het de beste keuze die ik ooit heb gemaakt voor mezelf, ben er zo blij mee! Maar je moet wel de juiste ortho kiezen.
Vaak is een kaakoperatie inderdaad nodig voor het “perfecte” resultaat. Wil niet zeggen dat er geen minder ingrijpende opties zijn die ook een mooi resultaat geven! Dus TO, laat je zeker adviseren over diverse methodes!
Kleine overbeet vind ik zelf esthetisch juist wel wat hebben. Als het zonder operatie kan zou ik dat altijd kiezen.

Bij mij moest boven en onder omdat de overbeet in mijn tienerjaren gecorrigeerd is door de voorste kiezen in de bovenkaak te trekken en de boel boven naar achteren te drukken met zo'n buitenboordbeugel.

Daardoor was idd de overbeet kleiner maar ook mijn gezicht soort van misvormd ("flat face").

De kaak wordt overigens niet gebroken tijdens de operatie maar gewoon netjes gezaagd. Niet dat het niet ingrijpend is, dat is het wel, maar kaken breken klinkt een beetje overdreven. Bij tieners is het tegenwoordig een routineoperatie, buitenboordbeugel doen ze niet of nauwelijks meer.
De kaak breken is wel wat de kaakchirurg mij vertelde. Mijn bovenkaak zouden ze naar achteren plaatsen en een half jaar later de onderkaak naar voren.
Mijn kaak is te klein, daarom staan mijn boventanden naar voren. Een beugel is bij mij nooit een optie geweest. Als ze kiezen moesten trekken, zou mijn gezicht invallen. En dat wilde men ten alle tijden voorkomen.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Ze zagen het kaakbot los van de schedel met een soort multitool. Voor het herpositioneren gebruiken ze een 3d-geprinte mal en met metalen plaatjes wordt het vastgezet aan de schedel in de nieuwe stand.

Onderkaak naar voren is een incisie in het bot waardoor de onderkaak als het ware uitgeschoven kan worden, daar wordt ook een plaatje op geschroefd en dan groeit het weer aan elkaar.

Ook kan er een rotatie worden toegepast waarbij boven- en onderkaak samen in een hoek komen te staan ten opzichte van de schedel waardoor de kin meer naar voren komt en er meer definitie ontstaat in de kaaklijn.

Er zijn filmpjes op youtube maar niet bepaald een aanrader om te bekijken.
Wat bijtie beschrijft heb ik in de onderkaak gehad. Doorgezaagd, naar voren geschoven, vastgeschroefd met een plaatje. Heftig, maar “breken” klinkt vrij barbaars.
Harba lorifa
Ginevra schreef:
05-01-2026 22:24
Wat bijtie beschrijft heb ik in de onderkaak gehad. Doorgezaagd, naar voren geschoven, vastgeschroefd met een plaatje. Heftig, maar “breken” klinkt vrij barbaars.
Ik herhaal ook alleen maar wat de chirurg in het academisch ziekenhuis mij vertelde. Dat breken klinkt inderdaad heftiger dan jullie nu vertellen hoe het daadwerkelijk gaat.
Stephen King
Waar dat breken dan vandaan komt? Over een neuscorrectie zeggen ze toch ook niet we gaan je neus breken, terwijl ze dan nog letterlijk met een beitel stukjes bot eraf tikken.

Mijn chirurg zei wel: het is niet leuk. Je gaat je een paar weken niet goed voelen. Herstel duurde uiteindelijk een week of 3-4 na dubbele kaakoperatie.
Het vervelendste vond ik nog dat mijn kaken een paar weken lang aan elkaar vastgemaakt waren. En dan ook echt vast. Dus je kunt alleen maar drinken, daar word je heel slap van. En alles smaakt vies door de chloorhexidinespoelingen. En het ergste: je kunt je tanden niet poetsen (vandaar die spoelingen) en na een week voelt het alsof er algslierten in je mondholte zweven. De eerste keer tandenpoetsen met een babyborsteltje was hemels.

Maar de pijn viel gigantisch mee.
Harba lorifa
Soms kunnen jaren na een orthodontische behandeling de tanden iets anders gaan staan. Ook bij een chirurgische kaakcorrectie kan dit het geval zijn. Het risico bestaat dat een kaak een beetje neigt terug te keren naar de stand van vóór de operatie.
Bron: Isala Zwolle

Dit is mij ook verteld. En nog een extra reden voor mij om het niet te doen.
Stephen King
Ik heb ook een overbeet. Mijn tanden heb ik wel recht laten zetten dmv aligners (sure smile). Ik heb ook elastieken gehad tegen de overbeet, maar dat heeft nauwelijks verschil gemaakt (dat heeft de orthodontist vooraf ook aangegeven). Het verschil wat er was is na een jaar wel weer ongedaan gemaakt. Ik vond de kaakoperatie veel te ingrijpend (met ook geen garantie, want soms groeit je kaak toch weer terug in de oude stand). Doordat mijn tanden en kiezen nu recht staan valt mijn overbeet wel minder op.
bijtie schreef:
05-01-2026 22:33
Waar dat breken dan vandaan komt? Over een neuscorrectie zeggen ze toch ook niet we gaan je neus breken, terwijl ze dan nog letterlijk met een beitel stukjes bot eraf tikken.

Mijn chirurg zei wel: het is niet leuk. Je gaat je een paar weken niet goed voelen. Herstel duurde uiteindelijk een week of 3-4 na dubbele kaakoperatie.
3-4 weken maar! Bij mij zou het een paar jaar zijn. Half jaar na het zetten van de bovenkaak, volgt het zetten van de onderkaak. Maar mijn neus moet ook anders gezet worden en het gaatje zou dichtgemaakt worden.
Stephen King
Ik heb op mijn 21e mijn overbeet laten corrigeren, inclusief kaakoperatie.
Nog steeds blij mee, 40 jaar later inmiddels.
solomio wijzigde dit bericht op 05-01-2026 23:10
0.41% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
bijtie schreef:
05-01-2026 22:33

Mijn kind moet ook zo'n operatie ondergaan. Chirurg zei dat de pijn nadien over het algemeen mee valt, je na een week alweer voorzichtig mag kauwen, maar je wel een poos gezwollen zal zijn.

Een studie genoot van mijn kind heeft die operatie ook ondergaan en ondanks dat ze er erg tegenop zag, is het haar mee gevallen. Alleen het de deur uit gaan/moeten, was in die eerste fase wel een ding(wat ik goed begrijp).
bijtie schreef:
05-01-2026 21:24
Kleine overbeet vind ik zelf esthetisch juist wel wat hebben. Als het zonder operatie kan zou ik dat altijd kiezen.

Bij mij moest boven en onder omdat de overbeet in mijn tienerjaren gecorrigeerd is door de voorste kiezen in de bovenkaak te trekken en de boel boven naar achteren te drukken met zo'n buitenboordbeugel.

Daardoor was idd de overbeet kleiner maar ook mijn gezicht soort van misvormd ("flat face").

De kaak wordt overigens niet gebroken tijdens de operatie maar gewoon netjes gezaagd. Niet dat het niet ingrijpend is, dat is het wel, maar kaken breken klinkt een beetje overdreven. Bij tieners is het tegenwoordig een routineoperatie, buitenboordbeugel doen ze niet of nauwelijks meer.
Is dat niet wat overdreven?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
05-01-2026 23:10
Is dat niet wat overdreven?
Dat lijkt mij ook.

Ze doen dit alleen op medische indicatie. De zorgverzekering moet dan ook goedkeuring geven voor vergoeding van de kosten van het beugel traject voor en na de operatie.
Flipflop schreef:
05-01-2026 23:13
Dat lijkt mij ook.

Ze doen dit alleen op medische indicatie. De zorgverzekering moet dan ook goedkeuring geven voor vergoeding van de kosten van het beugel traject voor en na de operatie.
Precies.
Stephen King
Ginevra schreef:
05-01-2026 22:38
Het vervelendste vond ik nog dat mijn kaken een paar weken lang aan elkaar vastgemaakt waren. En dan ook echt vast. Dus je kunt alleen maar drinken, daar word je heel slap van. En alles smaakt vies door de chloorhexidinespoelingen. En het ergste: je kunt je tanden niet poetsen (vandaar die spoelingen) en na een week voelt het alsof er algslierten in je mondholte zweven. De eerste keer tandenpoetsen met een babyborsteltje was hemels.

Maar de pijn viel gigantisch mee.
Oh wat naar, dat had ik niet de kaken aan elkaar en geen chloorhexidine. Wel wat andere narigheden maar mond open kunnen doen vond ik heel fijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven