Niet welkom op verjaardag dochter

15-01-2019 16:38 648 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-01-2019 16:28
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen.
99.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
18-01-2019 08:28
Dankbaarheid verwachten van je kinderen, omdat je ze op de wereld hebt gezet, vind ik inderdaad kul. Daaraan kun je mijns inziens als ouders zijnde geen rechten ontlenen. Iedere malloot kan dat.
Dankbaarheid in manipulatieve vorm afdwingen wat nogal in de posts van to doorschemert, vind ik niet het goede voorbeeld.
De dankbaarheid komt automatisch, spontaan als je ze het goed voorleeft is mijn ervaring, zonder torenhoge verwachtingen en je eigen zin doordrukken.

Ik krijg echt een beetje een allergische reactie op ouders die dankbaarheid van hun kinderen verlangen.
Wie uit is op dankbaarheid, kan juist een groeiende afkeer daarvoor in de plaats krijgen.
Ik vind liefde, vertrouwen en veiligheid het belangrijkste binnen een ouder/kind relatie.
Uitspraken als: "ik wilt repect en dankbaarheid van kind!",
daar krijg ik altijd zo'n naar gevoel bij.
Ik geloof niet dat dit bijdraagt aan een hechte band, vooral niet wanneer het kind ouder/volwassen raakt.
Waardering vind ik al een stuk beter klinken. En binnen een gezonde relatie, groeit dat volgens mij vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
17-01-2019 23:34
Maar ladies..
We hebben het hier toch helemaal niet over verjaardag vieren?
Het gaat toch over een moeder die gewoon graag bij dochter wil langs komen voor haar verjaardag.
Geen feest verwacht of grote gebaren maar enkel een bakkie wil komen drinken samen met dochter,maar niet gewenst is omdat ze geen verjaardag “ viert”

Ik snap het verjaardag niet willen vieren in de vorm van een feest prima.
Ik ben ook niet zo gesteld op deze vorm.
Dochter tegen moeder "Ik vier dit jaar m'n verjaardag niet. Ik kom sowieso van de week wel bij je langs, dan zien we elkaar dan"
Moeder "boehoe, ik mag niet langskomen" :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Zo komt het hele verhaal op me over.

Samen met de kans dat dochter van TO de zondag van haar verjaardag denkt té brak te zijn om ook maar íemand te ontvangen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
18-01-2019 08:31
Ik zou de chocolade en alcohol op de eerstvolgende verjaardag van die persoon terug geven. Mijn hele netwerk weet dat ik geen alcohol drink, kom je met flessen drank aan dan kun je ze weer meenemen. Rot op hoor, als jij weet dat iemand geen alcohol drinkt ben je echt asociaal bezig als je wel met een fles wijn aankomt... "Leuk" zo'n cadeau, ook goed over nagedacht wat de jarige leuk vindt... nice and considerate... :-[
Nou ja, dat kan je ook vriendelijker brengen. Ik neem aan dat mensen niet opzettelijk aan komen zetten met iets waar je niks aan hebt. Misschien een volgende verjaardag duidelijk vragen om iets dat je wèl kan gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
18-01-2019 12:42
Nou ja, dat kan je ook vriendelijker brengen. Ik neem aan dat mensen niet opzettelijk aan komen zetten met iets waar je niks aan hebt. Misschien een volgende verjaardag duidelijk vragen om iets dat je wèl kan gebruiken?
Als mijn familie aankomt met drank zou ik hoogst verbaasd zijn. Mijn hele netwerk kent mijn standpunt wat betreft alcohol en verjaardagen (en dat ik het niet drink). Vind het behoorlijk asociaal en ondoordacht als jij iemand al jaren kent en dan met zo'n cadeau aankomt...

Oh en ik zeg niet 'rot op' tegen de gever hè... laat dat even duidelijk zijn.
kia・ora wijzigde dit bericht op 18-01-2019 12:54
6.64% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft ook een keer zoeits uotgehaaöd. Ik gaf training in het weekend dat ik jarig was en mijn moeder wilde mij daar even feliciteren. Dat kon niet en dat was ook een heel drama.
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
18-01-2019 08:28
Dankbaarheid verwachten van je kinderen, omdat je ze op de wereld hebt gezet, vind ik inderdaad kul. Daaraan kun je mijns inziens als ouders zijnde geen rechten ontlenen. Iedere malloot kan dat.
Dankbaarheid in manipulatieve vorm afdwingen wat nogal in de posts van to doorschemert, vind ik niet het goede voorbeeld.
De dankbaarheid komt automatisch, spontaan als je ze het goed voorleeft is mijn ervaring, zonder torenhoge verwachtingen en je eigen zin doordrukken.

Omdat je ze op de wereld hebt gezet?
Sorry maar het wordt allemaal nogal uit zijn verband gerukt.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
18-01-2019 07:46
"Nou Marieke, had je niet even wat stoelen kunnen regelen? Nu moeten je vader en ik op het bed zitten."
"Je mocht de bureaustoel toch?"
"Dan krijgt papa last van zijn rug, dat weet je toch? Voel je jarig?"
"Ja hoor."
"Je mag wel eens wat gezelliger doen hoor. We zijn speciaal voor jou gekomen omdat je jarig bent."
"Willen jullie iets drinken?"
"Ja, wat heb je?"
"Koffie, thee, sap..."
"Geen cappucino?"
"Nee."
"Nou doe dan maar thee. Vorige week kwam ik bij de bakker de moeder van Suzanne tegen --"
"Wie? Ken ik die?"
"Ja joh, die zat bij jou in groep 1 en die heeft zo'n mooi huis."
"Ik weet nog steeds niet wie het is."
"Ze woont in die nieuwe wijk, vrijstaand huis."
Bla bla bla

Zo zou het bij mij geweest zijn. Wel even een vader bij verzonnen.
Dus daar is het sowieso nooit gezellig mee. Verjaardag of niet.
hoppala schreef:
18-01-2019 12:52
Mijn moeder heeft ook een keer zoeits uotgehaaöd. Ik gaf training in het weekend dat ik jarig was en mijn moeder wilde mij daar even feliciteren. Dat kon niet en dat was ook een heel drama.
Hoe is dat afgelopen? Begreep ze het uiteindelijk?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
18-01-2019 12:42
Nou ja, dat kan je ook vriendelijker brengen. Ik neem aan dat mensen niet opzettelijk aan komen zetten met iets waar je niks aan hebt. Misschien een volgende verjaardag duidelijk vragen om iets dat je wèl kan gebruiken?
Nou idd. Net of mensen je komen pesten. Het is goed bedoeld neem ik aan... Het woord oprotten vind ik misplaatst.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn welkom voor een kop koffie. Als het uitkomt altijd, en als het niet uitkomt zal ik proberen te schuiven zodat het wel uitkomt.

Mijn ouders zijn niet welkom als ze me claimen. Als ze daarvoor als reden mijn verjaardag hebben in een jaar dat ik om wat voor reden dan ook mijn verjaardag niet wil vieren, dan zijn ze niet welkom omdát ze me claimen. Niet omdat ze per definitie niet welkom zouden zijn of omdat ik per definitie mijn verjaardag niet wil vieren, maar omdat ik me oer definitie niet laat claimen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
appelientjex schreef:
18-01-2019 18:34
Dus daar is het sowieso nooit gezellig mee. Verjaardag of niet.
Ja en nee. De locatie maakt nogal wat verschil in hoe iemand zich gedraagt. Bij je moeder in haar eigen huis ontkom je immers aan een hoop vast-heel-lief-en-opbouwend-bedoeld commentaar op je inrichting en dergelijke.
En beleving: mensen die irritant zijn kunnen het zelf alsnog vreselijk gezellig vinden.

Verder vind ik rond een verjaardag wel een meer verwachtingsvol sfeertje hangen dan bij een gewoon bezoek (in het geval van oudere bezoekers). In pyjama een gewoon koekje serveren komt niet iedereen mee weg op haar verjaardag, terwijl bij een gewoon bezoekje de gast misschien blij is dat er überhaupt een koekje is.
Wanneer is de verjaardag eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Fok-it schreef:
18-01-2019 20:03
Wanneer is de verjaardag eigenlijk?
Ik meende in de OP iets van "zondag" gelezen te hebben.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
18-01-2019 18:46
Hoe is dat afgelopen? Begreep ze het uiteindelijk?
Nee, ik heb het nog maanden moeten aanhoren, hoe erg dat wel was. Is een van de vele onvergeeflijke dingen die ik heb gedaan volgens haar.
Alle reacties Link kopieren
hoppala schreef:
18-01-2019 21:11
Nee, ik heb het nog maanden moeten aanhoren, hoe erg dat wel was. Is een van de vele onvergeeflijke dingen die ik heb gedaan volgens haar.
Rare moeder.
Alle reacties Link kopieren
Uhh ja, ik schijn me ook vreselijk gedragen te hebben tijdens mijn kraamtijd. (Was niet zo en zelfs als dat zo was, was het alsnog niet zo)
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
18-01-2019 19:35
Mijn ouders zijn welkom voor een kop koffie. Als het uitkomt altijd, en als het niet uitkomt zal ik proberen te schuiven zodat het wel uitkomt.
Mijn ouders zijn altijd welkom, omdat ik weet dat zij vanuit hun positie dingen zien die ik over het hoofd zie. Als het geen leven-of-dood-situatie is stel ik alles uit om hen te kunnen spreken,
Alle reacties Link kopieren
En de OP is weg.
Alle reacties Link kopieren
Paarsebloem schreef:
18-01-2019 23:25
En de OP is weg.

Ja, dat lijkt in de mode zijn hier! ;-)
Erger je maar niet te veel aan verwijderde OP’s, want voor je het weet, moet je “iets nuttigs gaan doen” ofzo (zie ook napraat topic). :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
alkemade schreef:
18-01-2019 22:10
Mijn ouders zijn altijd welkom, omdat ik weet dat zij vanuit hun positie dingen zien die ik over het hoofd zie. Als het geen leven-of-dood-situatie is stel ik alles uit om hen te kunnen spreken,

Ik kan me best wel een slechte dochter voelen als ik dit lees... maar mijn moeder is helemaal niet altijd welkom bij mij!
Ik zal haar niet voor een gesloten deur laten staan.. maar soms zit ik gewoon echt niet te wachten op haar onaangekondigde bezoekjes op de meest rare tijdstippen.
Laatst was ik pas net een kwartiertjes thuis na een toch wel verdrietige en emotionele dag. Dan vind ik het fijn als alles even kan bezinken en ik kan napraten met mijn man.. maar die gelegenheid was er niet want moeders stond weer op de stoep. In plaats van even te bezinnen sta ik dan weer plichtmatig achter het koffiezetapparaat. En moeder maar ratelen over mensen die ik niet eens ken of me nauwelijks wat interesseren.
Ik trek dat slecht en voel me dan ook een soort van 'geleefd'.
Dit maakt dat ik haar zelden spontaan uitnodig.
On topic maar weer: ik ben toch wel erg benieuwd of TO haar dochter nog gesproken heeft i.v.m haar verjaardag?
Nee, niet slecht voelen, Pindakaasjes. Ouders zijn geen halve heiligen die je altijd moet ontvangen omdat ze het beter weten dan jij (zo kwam die opmerking op mij over, in ieder geval), want ze weten het niet altijd beter, ook niet eens meestal. Dat er types zijn die dat hun kinderen desondanks wel wijsmaken, ja, en dat er kinderen zijn die zelf niets weten, ook, maar het is natuurlijk niet de standaard. Mensen die wat zinnigs te vertellen hebben zijn niet per definitie je ouders. En andersom.

En Pindakaasjes, ik liet mijn schoonouders gerust voor de deur staan als ze onaangekondigd kwamen en het mij niet uitkwam. Ze kwamen er zo achter dat het geen zin had om zomaar in de auto te stappen. Als je altijd opendoet blijven ze komen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, mijn ouders zijn wél altijd welkom. En ze weten ook heel goed dat ze niets hoeven te verwachten als 'opgeruimd' en 'netjes' en 'aangekleed' als ze onverwachts voor de deur staan. Vriendinnen weten dat als het goed is ook. Als ze daar geen problemen mee hebben, wees welkom.

Alleen.. een dag na een feestje, waarin ik waarschijnlijk los ga met teveel drank (doe ik niet meer, maar ooit, vroeger) heb ik toch liever niet dat m'n ouders langskomen. Zeker niet als ik een paar dagen later toch naar hen toe ga. Waarom?

Mag ik het zeggen TO: gefeliciteerd met je dochter en ik hoop dat je toch een fijne dag voor jezelf en je man hebt :redrose: :hug:
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven