Omgaan met ochtendhumeur partner

19-10-2020 12:28 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf iemand die in de ochtend eigenlijk meteen vrij actief/druk en vrolijk opstaat. Mijn partner daarentegen is echt de typische ochtendchagrijn die minstens een uur niet kan praten. Nu was dit allemaal geen probleem maar sinds dat hij thuis werkt door COVID merk ik dat ik het er toch aardig moeilijk mee heb. Dan vooral in de zin dat het mijn stemming beïnvloed. Enige tips om hier mee om te gaan? Ik wil geen ochtendchagrijn worden :nooo:
DonutMetChocolade schreef:
19-10-2020 13:38
Ik lees veel adviezen dat ik hem gewoon met rust moet laten. Dat doe ik dus ook al daar ligt het probleem niet. In die zin vind ik dat ik me al behoorlijk aanpas. Hij klaagt niet over mij maar meer in het algemeen. Zuchtend de dag beginnen, zoiets. Helaas ben ik vaak ook een stuk eerder wakker dan hem dus dat goed timen lukt ook niet.

Ik denk dat het dan neerkomt op om hem te vragen want minder luidruchtig te zijn, want het zijn geen kleine zuchtjes. En voor de rest hem maar wat ontlopen door te douchen etc. gelukkig is het alleen het eerste uur dat hij wakker is dus dat moet te doen zijn.
Het slaat echt nergens op dat jij niet druk mag doen maar hij wel zuchten, steunen en klagen. Ik zou er wel een gesprekje aan wagen (maar niet 's morgens) want dit klopt natuurlijk niet. Of hij houdt daar ook mee op of jij mag ook gewoon huppelen en zingen if wat je ook maar wil doen. Het mag toch best een beetje gelijkwaardig blijven?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-10-2020 13:29
Ik heb daar een onredelijke haat aan, dat op de bank slapen van man.
Ga toch gewoon naar boven, denk ik dan.
Hij zet dan een stem op (een soort chagrijnige 'ik slaap stem') die echt moordneigingen bij me oproept.
Gaat dan even rechtop zitten, zegt MET DIE STEM 'we keken toch voetbal', zet hem weer op sport EN SLAAPT WEER VERDER.
heeft het een keer gepresteerd OM MET DIE STEM mij aan te spreken op het rustig moeten houden van de kinderen als hij een dutje doet.
Een dutje duurt een half uur en geen 3 uur, precies in de avondspits met de kinderen vriend.
Man valt nu weleens serieus in slaap en dan laat ik het, maar vaker dan eens per week en te lang en ik wek hem en hij kan naar bed.
Haha, dat is mijn jeugd!
pamelacourson schreef:
19-10-2020 13:41
Je kunt hem inderdaad met rust laten en een beetje bij hem uit de buurt blijven, voor zover als dat gaat. Maar ik zou ook zeker op een ander moment met hem bespreken dat je dan ook van hem verwacht dat hij stopt met zuchten, steunen en klagen. Want dat verpest zwaar de sfeer in huis. Ik zou me dan echt rot gaan voelen als ik jou was. Hij kan zelf ook wel wat water bij de wijn doen. Ochtendhumeur of niet, niet alles hoeft van jouw kant te komen.

Mee eens. Hij kan ook in stilte een ochtendhumeur hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook dat zuchten en steunen niet, als je mij even met rust laat vind ik het allemaal prima. Je mag het huis verbouwen, boren, timmeren maakt me niet uit, maar laat me even wakker worden. Gewoon even niets/of aandacht vragen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien handig als hij eerst een blokje om gaat lopen en daarna jij, of andersof. Kan hij buiten mopperen en jij kan hem niet lastig vallen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
DonutMetChocolade schreef:
19-10-2020 13:38
Ik lees veel adviezen dat ik hem gewoon met rust moet laten. Dat doe ik dus ook al daar ligt het probleem niet. In die zin vind ik dat ik me al behoorlijk aanpas. Hij klaagt niet over mij maar meer in het algemeen. Zuchtend de dag beginnen, zoiets. Helaas ben ik vaak ook een stuk eerder wakker dan hem dus dat goed timen lukt ook niet.

Ik denk dat het dan neerkomt op om hem te vragen want minder luidruchtig te zijn, want het zijn geen kleine zuchtjes. En voor de rest hem maar wat ontlopen door te douchen etc. gelukkig is het alleen het eerste uur dat hij wakker is dus dat moet te doen zijn.
Van dat gekreun en gesteun zou ik wel wat zeggen. Dat als hij dat ècht niet kan laten hij maar een uurtje met zijn ontbijt op de slaapkamer zit te mokken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Doe maar of is hij er het eerste uur niet. Zelf heb ik geen ochtendhumeur, maar mag wel graag rustig op gang komen. Dus in die zin snap ik hem wel.
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
19-10-2020 13:41
je bent echt overal van af, als HIJ net zoals vroeger naar de auto, bus fiets of zo zou moeten. De remedie is dus HIJ gaat een klein blokje om voor hij start met werken..
komt hij met een fris hoofd weer binnen
dan moet hij wel inzien, dat hij (en dus zij) een probleem heeft
Als er plaats is; maak een werkplek in de slaapkamer dan kan hij daar verder zuchten en heb jij de woonkamer.
Neemt hij een douche direct uit bed? Dat kan nog wel eens helpen. Of hij werkt het eerste uur met ontbijt en laptop op bed.

En jij kan oordoppen of muziek in je oren doen, zodat je hem niet hoort.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit lees ben ik weer extra blij met mijn vriend. Hij weet gewoon dat ik ‘s morgens niet op mijn best ben, en laat me dan met rust. Soms maakt hij wel eens een opmerking, als er weer iets rots uit mijn mond rolt. Geen ernstige zaken hoor, maar alles wat ik voor het ontbijt en mijn eerste kop koffie zet, is nooit iets leuks en vrolijks of een compliment.
Het krijgen van kinderen heeft daar overigens niet in geholpen. Die kinderen hebben last van hetzelfde :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar heeft hij een koptelefoon oid? Iets waardoor hij nog even afgesloten van jou is :biggrin:

Anders zou hij wat eerder op kunnen staan zodat hij eerst even tijd voor zichzelf heeft om wakker te worden. Lekker even lezen, wandelen, niksen etc.

Mijn partner moet ook altijd op gang komen terwijl ik meestal wel meteen wakker ben. Gelukkig hebben wij een werkkamer, zodat we gescheiden zitten haha.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
19-10-2020 12:31
Ik was ook altijd een ochtend chagrijn. Nadat ik kinderen kreeg, bleek het slechts een keuze te zijn, want ik heb daar de luxe niet meer voor.
Hahaha!
Hier net zo.....

(Ik zit met net te bedenken dat de PMS die ik 1x per maand dan weer geen keuze is. Veel sterker dan ik.... )
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Oh dit lijkt me echt vreselijk. Ik zou er niet tegen kunnen. Ik maak mijn partner altijd gewoon subtiel wakker wanneer ik wil (zelfs in het weekend en vaak is dat vroeg) en zelfs dan is hij vrolijk :proud:

Ik vind het een beetje puberaal, zo’n heftig ochtendhumeur als volwassene. Heeft hij het ook als hij eerder naar bed gaat?
anoniem_130961 wijzigde dit bericht op 19-10-2020 14:52
8.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een ochtendhumeur. Oplossing is gewoon mij het eerste uur met rust laten. Je kan best het eerste uurtje van de dag hem.met rust laten toch?
Alle reacties Link kopieren
FlexieBelle schreef:
19-10-2020 12:51
Best opvallend dat veel adviezen gaan over “ rekening houden met de langzame starter en niet per se moeten praten”. Het zou eerlijker als diegene zich ook een paar dagen per week aanpast aan de ander...
Zoals Dorea ook zegt: als zwijgen en langzaam op gang komen niet -langer- kan, dan verandert het vaak ineens toch...
Wanneer ik een paar dagen per week gelijk vrolijk zou moeten zijn zou ik direct de relatie verbreken. Ik heb daar een pest hekel aan. Laat mij gewoon het eerste uur met rust. Zo niet dan moet je niet met mij samen leven.

O en mijn kinderen weten ook gewoon dat ze s ochtends rustig aan moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Doet hij dat ook op zijn werk tegen zijn collega's? Want als hij zich tegen anderen wel kan gedragen, maar tegen jou niet, is het dus echt niet zo onmogelijk om gewoon normaal te doen.

Ik zat voordat de kinderen er waren ook het liefst een uur voor me uit te staren met een kop koffie, maarja pech joh, er staan 2 stuiterballen naast mijn bed om 6 uur.

Die verdienen ook gewoon het respect om normaal te woord te worden gestaan door hun moeder.

Dat heb je als je met mensen samen leeft, dan draait het niet meer allemaal om jouw nukken.
Ik kan niet (meer) leven met iemand met een ochtendhumeur. Je kan je gedragen of niet.
Dat iemand moeite heeft om op gang te komen vind ik weer heel wat anders. Die laat je dan een uurtje gewoon boven een kop koffie suffen.
Alle reacties Link kopieren
Niet. Niet bedenken hoe JIJ daarmee om moet gaan. HIJ leert er maar mee omgaan. Mijn man had dat ook. En echt niet dat ik naar gesteun, geklaag en gemekker ging zitten luisteren. Liet hem ook alles zelf oplossen. Ik was zijn moeder niet... Hij hield zich gewoon in en ik negeerde hem tot hij weer normaal kon doen.

Toen er kinderen kwamen werd het overigens vanzelf een heel stuk minder. Je kunt je natuurlijk ook gewoon als een volwassene gedragen. Ik had en heb er in ieder geval nooit een boodschap aan of geduld voor gehad.
Doreia* schreef:
19-10-2020 12:31
Ik was ook altijd een ochtend chagrijn. Nadat ik kinderen kreeg, bleek het slechts een keuze te zijn, want ik heb daar de luxe niet meer voor.

Hier ook. Ik probeer expres aardig en vriendelijk te zijn, want anders bederf ik de dag van mijn kinderen. Als ik tegen 10 uur pas normaal zou ga doen zijn zij de hele dag boos.
Alle reacties Link kopieren
Noor21 schreef:
19-10-2020 15:08
Niet. Niet bedenken hoe JIJ daarmee om moet gaan. HIJ leert er maar mee omgaan. Mijn man had dat ook. En echt niet dat ik naar gesteun, geklaag en gemekker ging zitten luisteren. Liet hem ook alles zelf oplossen. Ik was zijn moeder niet... Hij hield zich gewoon in en ik negeerde hem tot hij weer normaal kon doen.

Toen er kinderen kwamen werd het overigens vanzelf een heel stuk minder. Je kunt je natuurlijk ook gewoon als een volwassene gedragen. Ik had en heb er in ieder geval nooit een boodschap aan of geduld voor gehad.
Maar ze heeft er wel last van, want ze kan zijn geklaag niet ontlopen.

Ik zou hem aangeven dat je hem best een uur met rust wil laten, maar hij jou dan ook net rust moet laten door niet te zuchten en klagen. Lijkt me wel zo fair
Poeszie schreef:
19-10-2020 15:40
Maar ze heeft er wel last van, want ze kan zijn geklaag niet ontlopen.

Ik zou hem aangeven dat je hem best een uur met rust wil laten, maar hij jou dan ook net rust moet laten door niet te zuchten en klagen. Lijkt me wel zo fair
Dit is de perfecte oplossing.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
19-10-2020 14:56
Wanneer ik een paar dagen per week gelijk vrolijk zou moeten zijn zou ik direct de relatie verbreken. Ik heb daar een pest hekel aan. Laat mij gewoon het eerste uur met rust. Zo niet dan moet je niet met mij samen leven.

O en mijn kinderen weten ook gewoon dat ze s ochtends rustig aan moeten doen.
Dit. Ik vind dat je best wat kan zeggen van het geklaag als je daar last van hebt, maar iemand die me zodra mijn ogen open zijn bestookt met opgewekt geklets wil ik het liefste slaan. Ik ben echt een avondmens en heb door heel onregelmatig werk een chronische slaapachterstand, dus ik heb dat uur echt nodig. Eigenlijk sta ik om een uur of 10 pas echt aan. Tenzij iemand echt onaardig tegen je doet snap ik ook niet zo goed waarom het zo erg is dat een ander een ander bio ritme heeft en dus niet meteen aan staat.
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
19-10-2020 14:51
Oh dit lijkt me echt vreselijk. Ik zou er niet tegen kunnen. Ik maak mijn partner altijd gewoon subtiel wakker wanneer ik wil (zelfs in het weekend en vaak is dat vroeg) en zelfs dan is hij vrolijk :proud:

Ik vind het een beetje puberaal, zo’n heftig ochtendhumeur als volwassene. Heeft hij het ook als hij eerder naar bed gaat?
Waarom moet de ander zich dan per se aanpassen aan jouw ritme? Je kan jezelf toch wel even vermaken tot de ander wakker is?
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo lees heeft hij geen last van jou en hoef jij je gedrag dus niet (verder) aan te passen. Jij hebt wel last van zijn gezucht en gesteun en ik zie dat meer mensen dat onacceptabel vinden. Dat snap ik niet helemaal? Zolang er niet wordt gescholden of rottige dingen gezegd worden kan ik een huisgenoot prima even laten brommen zonder er zelf last van te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven