Ongelijkwaardige relatie met "kennis"
maandag 14 juli 2008 om 20:11
In verband met herkenbaarheid is het lastig om mijn verhaal te vertellen.
Ik zal het een beetje vaag vertellen; zodat mijn kennis niet meteen aan mij denkt, mocht ze ook het Viva-forum lezen...
Ik heb een vriendin/kennis, we hebben een gemeenschappelijke hobby, maar verder weinig bemoeienis met elkaar. Nu heb ik het gevoel, dat er misbruik van me wordt gemaakt, omdat ik elke keer kosten maak voor onze hobby en zij niet aanbiedt om daaraan mee te betalen. Wat zou voor jullie de grens zijn?
En zou het voor jullie iets uitmaken, als de kennis krap bij kas zou zitten?
Ik heb dat vermoeden, maar durf het niet te vragen, want het is maar een kennis...
Alvast dank voor jullie reacties
Ik zal het een beetje vaag vertellen; zodat mijn kennis niet meteen aan mij denkt, mocht ze ook het Viva-forum lezen...
Ik heb een vriendin/kennis, we hebben een gemeenschappelijke hobby, maar verder weinig bemoeienis met elkaar. Nu heb ik het gevoel, dat er misbruik van me wordt gemaakt, omdat ik elke keer kosten maak voor onze hobby en zij niet aanbiedt om daaraan mee te betalen. Wat zou voor jullie de grens zijn?
En zou het voor jullie iets uitmaken, als de kennis krap bij kas zou zitten?
Ik heb dat vermoeden, maar durf het niet te vragen, want het is maar een kennis...
Alvast dank voor jullie reacties
maandag 14 juli 2008 om 20:19
Samen een hobby is dus ook samen de kosten delen vind ik,en als je er niet om durft te vragen kun je ook gewoon een keer zeggen voor de grap'volgende keer ben jij aan de beurt met dokken'ik vind het zowiezo belachelijk dat er zulke mensen bestaan die dat op zo'n manier nog doen,heb dan geen hobby of zoek een hobby die je niks kost....
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
maandag 14 juli 2008 om 20:28
Nou ja, in mijn geval gaat het om autokosten, ik heb al behoorlijk wat keren gereden, en door omstandigheden is het makkelijker als ik rijd.
Nou zou ik zelf ook rijden, als ik alleen moest, maar zij komt er nu wel erg makkelijk af...
Ik zou andersom ook wel elke keer met haar willen meerijden, maar ik zou een bijdrage betalen in de kosten. Als ze dat niet zou willen, dan zou ik het rondje drinken betalen in de pauze of uit mezelf een keer een bloemetje geven of een bioscoopbon of een dinerbon, als dank...
Verwacht ik nou teveel?
Nou zou ik zelf ook rijden, als ik alleen moest, maar zij komt er nu wel erg makkelijk af...
Ik zou andersom ook wel elke keer met haar willen meerijden, maar ik zou een bijdrage betalen in de kosten. Als ze dat niet zou willen, dan zou ik het rondje drinken betalen in de pauze of uit mezelf een keer een bloemetje geven of een bioscoopbon of een dinerbon, als dank...
Verwacht ik nou teveel?
maandag 14 juli 2008 om 20:40
Om hoeveel kilometer gaat het en wat ben je ongeveer per keer kwijt??
Ik zou gewoon tegen haar zeggen dat je het normaal gesproken niet zn probleem vind dat ze meerijd, maar dat nu gezien de enorme benzineprijzen, jij ook gewoon erg veel geld kwijt bent en of ze niet iets wil bijdragen....(bedenk dan wel ff hoeveel je wilt hebben als ze vraagt wat je er voor moet hebben) Jou auto rijd ook niet op water en de benzine is nu gewoon stervensduur. Als ze echt krap bij kas zit, dan heb je daar heus wel begrip voor, maar het is nu toch ook niet zo dat jij geld over hebt....
Kan je anders niet eens zeggen dat jou auto naar de garage is met pech of dat je hem hebt uitgeleend, zodat zij eens rijd?
Ik zou gewoon tegen haar zeggen dat je het normaal gesproken niet zn probleem vind dat ze meerijd, maar dat nu gezien de enorme benzineprijzen, jij ook gewoon erg veel geld kwijt bent en of ze niet iets wil bijdragen....(bedenk dan wel ff hoeveel je wilt hebben als ze vraagt wat je er voor moet hebben) Jou auto rijd ook niet op water en de benzine is nu gewoon stervensduur. Als ze echt krap bij kas zit, dan heb je daar heus wel begrip voor, maar het is nu toch ook niet zo dat jij geld over hebt....
Kan je anders niet eens zeggen dat jou auto naar de garage is met pech of dat je hem hebt uitgeleend, zodat zij eens rijd?
maandag 14 juli 2008 om 20:53
De kennis in kwestie heeft geen auto beschikbaar op die tijdstippen, en wij hebben er 2 voor de deur staan.
Ik zou zelf in een omgekeerde situatie zelf al aanbieden om een deel van de kosten te betalen, of op een andere manier de situatie gelijk willen trekken, maar dat gevoel lijkt zij niet te hebben.
Ik vind het moeilijk om hier assertief over te zijn, ik maak de kosten toch, want ik rij anders alleen, maar het geeft me zo'n rotgevoel, snap je...
Ik zal er iets over moeten zeggen of de situatie moeten accepteren, meer opties zijn er niet, maar ik vind het zo rot om na de tijd die we al samen op pad gaan, nu ineens erover te beginnen
Ik zou zelf in een omgekeerde situatie zelf al aanbieden om een deel van de kosten te betalen, of op een andere manier de situatie gelijk willen trekken, maar dat gevoel lijkt zij niet te hebben.
Ik vind het moeilijk om hier assertief over te zijn, ik maak de kosten toch, want ik rij anders alleen, maar het geeft me zo'n rotgevoel, snap je...
Ik zal er iets over moeten zeggen of de situatie moeten accepteren, meer opties zijn er niet, maar ik vind het zo rot om na de tijd die we al samen op pad gaan, nu ineens erover te beginnen
maandag 14 juli 2008 om 20:59
Weet je zeker dat het bewust gaat bij haar? Kan me voorstellen dat het gewoon een normen en waardenverschil is. Jij vindt het normaal om aan te bieden om mee te betalen. Misschien denkt ze er wel niet eens aan.
Je zou gewoon kunnen voorstellen om de benzinekosten te delen. En het dan puur als vraag stellen "zullen we de benzinekosten delen?". Gewoon kijken wat haar reactie is.
Je zou gewoon kunnen voorstellen om de benzinekosten te delen. En het dan puur als vraag stellen "zullen we de benzinekosten delen?". Gewoon kijken wat haar reactie is.
maandag 14 juli 2008 om 21:02
Als je wilt dat ze je stille hint op pikt......dan kan je toch eens terloops opmerken als jullie onderweg zijn en langs een pomp rijden, dat de benzine prijs schrikbarend duur is....en dat zn auto voltanken best een hoop kost...en dat je hebt gehoord dat de prijzen alleen nog maar meer stijgen....
Of iets in die trant. Maar goed, gewoon eerlijk zeggen is gewoon de kortste klap. Hoef je er ook niet meer zo rot over te voelen.
Of iets in die trant. Maar goed, gewoon eerlijk zeggen is gewoon de kortste klap. Hoef je er ook niet meer zo rot over te voelen.
maandag 14 juli 2008 om 21:06
Tja, ik weet niet of het bewust gaat. Dat gevoel geeft ze me nu wel, als er een rondje gegeven moet worden, probeert ze ook net naar de wc te zijn, zodat iemand anders naar de bar loopt.
Er moet per keer betaald worden voor deelname, maar daar vraagt ze zelf ook niet naar, ze wacht af totdat haar wordt medegedeeld wat het kost, om dan pas te betalen.
Het geeft me een ongemakkelijk gevoel, ze gaat met mij mee, maar ze profiteert wel een beetje van mij en de rest van de groep.
Als je geen geld hebt om een keer een rondje te geven, dan neem je toch ook geen drankje van een ander aan, of wel?
Er moet per keer betaald worden voor deelname, maar daar vraagt ze zelf ook niet naar, ze wacht af totdat haar wordt medegedeeld wat het kost, om dan pas te betalen.
Het geeft me een ongemakkelijk gevoel, ze gaat met mij mee, maar ze profiteert wel een beetje van mij en de rest van de groep.
Als je geen geld hebt om een keer een rondje te geven, dan neem je toch ook geen drankje van een ander aan, of wel?
maandag 14 juli 2008 om 21:17
Nou Deb2004,uit je verhaal haal ik dat ze het echt wel bewust doet hoor!Ik ken ook zo iemand en ik krijg bij voorbaat al buikpijn als ik aan haar denk,nooit eens zelf initiatief nemen,bah,ik heb dan ook een bepaalde afstand genomen,maar weet niet of dat voor jou een optie is,wij hebben ook 2 auto's voor de deur,betekent dat dan dat ik ook maar altijd moet rijden?nou dikke l....zij maakt van haar probleem JOUW probleem,gewoon zeggen dat je het om en om wilt doen,jij werkt tenslotte ook voor je geld,niet om anderen te spekken!!!!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
dinsdag 15 juli 2008 om 16:36
Ik rij ook altijd 1x per week met iemand mee en betaal daar ook niet voor. Het gaat om een kilometer of 6 heen en weer terug. Ik loop altijd naar en van haar huis dus ze hoeft er geen meter voor om te rijden.
Ik weet dat als ik niet meeging ze ook de auto pakte.
Ik ging voorheen altijd op de fiets.
Als ik zou moeten meebetalen aan de benzine kosten ga ik ook weer op de fiets.
Zij vind het gelukkig geen probleem dat ik meerijd en vind het denk ik wel gezellig net zoals ik zelf.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel eens aan een ander denken.
Vind het eerlijk gezegd nogal egoïstisch om liever een lege plek in de auto te hebben en de ander te laten fietsen dan gratis iemand te laten mee rijden. Terwijl het jou geen extra tijd, moeite of geld kost.
Als we na het sporten nog wat gaan drinken bied ik wel geregeld aan om de drankjes te betalen.
Ik weet dat als ik niet meeging ze ook de auto pakte.
Ik ging voorheen altijd op de fiets.
Als ik zou moeten meebetalen aan de benzine kosten ga ik ook weer op de fiets.
Zij vind het gelukkig geen probleem dat ik meerijd en vind het denk ik wel gezellig net zoals ik zelf.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel eens aan een ander denken.
Vind het eerlijk gezegd nogal egoïstisch om liever een lege plek in de auto te hebben en de ander te laten fietsen dan gratis iemand te laten mee rijden. Terwijl het jou geen extra tijd, moeite of geld kost.
Als we na het sporten nog wat gaan drinken bied ik wel geregeld aan om de drankjes te betalen.

dinsdag 15 juli 2008 om 23:59
Je zegt dat je kosten maakt voor je hobby en dat zij daar niet aan meebetaald.. maar die (auto)kosten zou je ook gemaakt hebben als die kennis níet mee zou rijden. Ik snap je probleem dus gewoon niet zo. Ja, het zou heel aardig van haar zijn als ze uit zichzelf jou een bloemetje als dank zou geven of je wat extra's aan geld toe zou stoppen. Aan andere kant zou het ook heel aardig zijn van jou, als je dat laten meerijden belangenloos zou doen. Je verliest er tenslotte niks mee.
Dat je irritatie verder gaat dan dat, dat ze op andere fronten (drankjes, bijdrages etc.) niet zo snel met haar geld strooit, is iets totaal anders. Jij kunt niet in haar portemonnaie kijken. Ik vind dat dat dus helemaal los staat van het meerijden met jou. (omdat jij daar dus geen extra kosten door hebt)
Dat je irritatie verder gaat dan dat, dat ze op andere fronten (drankjes, bijdrages etc.) niet zo snel met haar geld strooit, is iets totaal anders. Jij kunt niet in haar portemonnaie kijken. Ik vind dat dat dus helemaal los staat van het meerijden met jou. (omdat jij daar dus geen extra kosten door hebt)

woensdag 16 juli 2008 om 00:16
Mensen praten vaak in omweggetjes om iets ongemakkelijks uit de weg te gaan. Zij doet het op beschreven manier dat jij toch moet rijden ipv vragen of ze mee mag omdat het te duur is voor haar. (waarschijnlijk zou je het minder erg vinden als ze er open en eerlijk over zou zijn)
En jij zegt ook weer niet rechtstreeks wat op jouw hart ligt, dus krijg je allemaal assumpties en onnodige verontwaardiging.
Als ik jou was zou ik, vriendelijk, zeggen hoe het op je overkomt.
En jij zegt ook weer niet rechtstreeks wat op jouw hart ligt, dus krijg je allemaal assumpties en onnodige verontwaardiging.
Als ik jou was zou ik, vriendelijk, zeggen hoe het op je overkomt.

woensdag 16 juli 2008 om 07:40
Assertiviteit is bij de ene kennis harder nodig dan bij de ander. Zo heb ik een kennis die ik mijn maandbladen geef als ik ze uit heb. De Linda en de Delicious wil ik altijd terug want die wil ik bewaren, de rest mag ze doorspelen naar anderen. Een tijdlang kreeg ik ze niet terug. Lastig om te vragen maar ik heb het wel gedaan en er ook bij gezegd dat als het voor haar te moeilijk was om te onthouden welke bladen ze wel en welke ze niet terug moest geven, ik de bladen die ik wilde bewaren niet meer aan haar zou uitlenen, wat de boel lekker overzichtelijk zou houden.
Nu gaat het al een jaar prima.
Assertiviteit is niet hetzelfde als agressiviteit. Je kunt best een keer zeggen; hé beste X, we rijden al een tijdje samen naar de postzegelclub, heel gezellig natuurlijk, ik heb een voorstel, omdat we eigenlijk toch altijd met mijn auto gaan, zullen we de brandstofkosten dan delen?
Wedden dat ze het geen enkel punt vindt?
En zo wel dan kan ze er ook voor kiezen om met het OV te gaan of zelf voor een auto te zorgen. Het argument; jij rijdt toch........vind ik onredelijk want je rijdt sámen. Als je alleen zou rijden dan betaal je ook alleen, rij je samen dan betaal je samen. Brandstof is tenslotte niet gratis.
Je zou de film over assertiviteit van John Cleese eens moeten bekijken. Ik ben de titel kwijt. Was die niet 'How to irritate people'? Hij heeft een hele rits films gemaakt over allerlei onderwerpen en o.a. over assertiviteit. Daarin wordt vooral duidelijk dat wat jij denkt dat er zal gebeuren als je je voorstel doet aan je kennis, bijvoorbeeld dat ze kwaad wordt, niet gebeurt en dat je uiteindelijk nog niet 1/3 van de reactie krijgt die je zo vreest.
Wat kan er gebeuren? Ze kan zeggen dat ze dan liever met haar eigen vervoer gaat. Prima, moet ze zelf weten. Ze kan kwaad worden. Maar waarom zou ze kwaad worden? Je vraagt niks geks. Ze zou kunnen dénken dat jij een krent bent. Nou én? Dan denkt ze dat lekker, zij betaalt al een tijd niet mee, als er iemand een krent is, dan is zij dat en niet jij.
Ik begrijp niet eens waarom ze niet gewoon aanbiedt mee te betalen, zo zou je het ook nog kunnen bekijken. Jij vraagt in ieder geval helemaal niks geks!
Nu gaat het al een jaar prima.
Assertiviteit is niet hetzelfde als agressiviteit. Je kunt best een keer zeggen; hé beste X, we rijden al een tijdje samen naar de postzegelclub, heel gezellig natuurlijk, ik heb een voorstel, omdat we eigenlijk toch altijd met mijn auto gaan, zullen we de brandstofkosten dan delen?
Wedden dat ze het geen enkel punt vindt?
En zo wel dan kan ze er ook voor kiezen om met het OV te gaan of zelf voor een auto te zorgen. Het argument; jij rijdt toch........vind ik onredelijk want je rijdt sámen. Als je alleen zou rijden dan betaal je ook alleen, rij je samen dan betaal je samen. Brandstof is tenslotte niet gratis.
Je zou de film over assertiviteit van John Cleese eens moeten bekijken. Ik ben de titel kwijt. Was die niet 'How to irritate people'? Hij heeft een hele rits films gemaakt over allerlei onderwerpen en o.a. over assertiviteit. Daarin wordt vooral duidelijk dat wat jij denkt dat er zal gebeuren als je je voorstel doet aan je kennis, bijvoorbeeld dat ze kwaad wordt, niet gebeurt en dat je uiteindelijk nog niet 1/3 van de reactie krijgt die je zo vreest.
Wat kan er gebeuren? Ze kan zeggen dat ze dan liever met haar eigen vervoer gaat. Prima, moet ze zelf weten. Ze kan kwaad worden. Maar waarom zou ze kwaad worden? Je vraagt niks geks. Ze zou kunnen dénken dat jij een krent bent. Nou én? Dan denkt ze dat lekker, zij betaalt al een tijd niet mee, als er iemand een krent is, dan is zij dat en niet jij.
Ik begrijp niet eens waarom ze niet gewoon aanbiedt mee te betalen, zo zou je het ook nog kunnen bekijken. Jij vraagt in ieder geval helemaal niks geks!
woensdag 16 juli 2008 om 07:53
Wil je iedere keer 2 euro krijgen of...wat is het doel?
Ik heb maanden een carpooler gehad naar een gezamelijke hobby. In die tijd heb ik nooit gerept over geld want ik moest er zelf ook immers heen. Als verrassing en bedankje heb ik toen een tamelijk sjiek etentje gehad. Dat vond ik een prima oplossing.
Ik heb maanden een carpooler gehad naar een gezamelijke hobby. In die tijd heb ik nooit gerept over geld want ik moest er zelf ook immers heen. Als verrassing en bedankje heb ik toen een tamelijk sjiek etentje gehad. Dat vond ik een prima oplossing.

woensdag 16 juli 2008 om 08:09
Vraag me alleen af het de situatie van het gezamenlijk naar hobby rijden tot stand is gekomen, daar zou voor mij al het antwoord liggen. Heb jij aangeboden samen te reizen, of heeft zij gevraagt? Heb jij het aangeboden kan ik me zo voorstellen dat iemand dat prima vindt, voor de gezelligheid, maar dat als ervoor betaald moet worden ze net zo lief met de fiets gaat, precies zoals iemand hierboven al schreef. Heeft zij het aan jou gevraagt is het sowieso raar. Is het inderdaad op fiets/loopafstand? Haal je haar thuis op of komt ze naar jou toe?