Ongevraagde gast met kerstmis

17-10-2018 16:36 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

De titel is veel dramatischer dan de werkelijkheid, maar ik ben benieuwd hoe jullie over onderstaande situatie denken.

De afgelopen jaren heb ik mijn ouders altijd met kerst of oud en nieuw uitgenodigd en vonden zij telkens weer dat mijn oom hierbij aanwezig moet zijn. Hij is vrijgezel, woont 1, 5 uur rijden van ons allen vandaan en zelf zie ik hem dan ook gemiddeld slechts drie keer per jaar tijdens een verjaardag. Ik heb weinig met hem te bespreken, hij is vrij stil en ondanks dat ik mijn best doe komt er ook weinig gespreksstof uit. Ik heb vandaag bij mijn moeder aangegeven dat ik het ook wel eens leuk zou vinden om een keer kerst te vieren met slechts mijn ouders. Mijn moeder geeft aan dat ze mijn oom niet alleen willen laten en dus mee zullen nemen. Ik stelde voor om het dan samen te vieren op de dag dat hij er niet is maar ze willen ook een dag samen zijn en vinden dit dus geen optie.
Nu is het absoluut geen wereldramp wanneer hij er bij is en zal ik er ook dit jaar verder niet moeilijk over doen. Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie daar over denken en of het een gekke gedachte is dat ik het ook een keer alleen met ouders wil vieren. Niemand wil ik alleen met kerst laten zijn, maar er zijn ook nog andere familieleden waar hij altijd welkom is en standaard een dag kerst viert.

Kortom, geen wereldramp, maar ik voel me wel altijd verplicht tot iets wat ik eigenlijk anders voor ogen had. Hoe zien jullie dit?
_Doortje_ schreef:
17-10-2018 21:17
Wat naar hoe sommige mensen denken. Hoe erg is het nou echt, die oom erbij hebben met Kerst. Ik vind het allemaal maar ongezellig klinken. Het is toch fijn om, al is het maar één keer per jaar, iets voor een ander te betekenen. De rest van het jaar gaat toch ook al over jezelf en jouw wensen en grenzen?
Waarom dan ?
Alleen maar om de kerstgedachte ?
Ben ik het niet mee eens.
Je altijd maar moeten aanpassen.
_Doortje_ schreef:
17-10-2018 21:17
Wat naar hoe sommige mensen denken. Hoe erg is het nou echt, die oom erbij hebben met Kerst. Ik vind het allemaal maar ongezellig klinken. Het is toch fijn om, al is het maar één keer per jaar, iets voor een ander te betekenen. De rest van het jaar gaat toch ook al over jezelf en jouw wensen en grenzen?
Draai de vraag eens om. Voor TO is het ook die ene dag Kerst, maar het moet allemaal normaal gevonden worden dat zij haar huis openstelt voor oom die ze er dit jaar liever niet hij heeft en waarvoor ze wederom gastvrouw mag spelen. Waarom is oom zijn Kerst belangrijker dan die van TO? Door al jaren bij de familie van TO Kerst te vieren spaart hij aardig wat uit. Wanneer neemt hij ze eens een keer mee uiteten zodat TO niet weer hoeft te sloven in de keuken?
Alle reacties Link kopieren
Nou inderdaad, hij vast een enorme sok met geld onder z'n matras liggen van al die keren dat hij lekker heeft zitten schransen bij TO.

Ik vind het inderdaad normaal dat je je huis openstelt voor familie. En als je graag wilt dat oom helpt of iets doet, kun je dat gewoon vragen. 'Oom Frits, wil jij dit jaar de wijn meenemen?' Of iets bij de koffie. Of een rollade. Of een toetje. Of weet ik veel wat. Misschien vindt hij dat nog leuk ook.

Niet iedereen is uit zichzelf attent, maar daar zit echt niet altijd kwade opzet achter.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft oom veel minder te besteden dan zijn broer of zus
Of kan hij niet koken

Alhoewel ik best begrijp dat men zegt waarom kerst nooit bij hem of uit eten

Hierboven ook weer een sok met geld,
🤔🙄😂

Nou heel simpel misschien heeft hij geen geld om uitgebreid te koken met kerst of uit eten te gaan,
(Tenslotte haal ik niet uit de OP of het alleen om TO en ouders gaat, misschien zelfs aanhang van TO

Waarschijnlijk Vroeg TO ouders hem een keer mee en werd langzaam een traditie
mamsvan wijzigde dit bericht op 17-10-2018 21:30
21.56% gewijzigd
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
En jaah hoor , het gemekker over kerstmis is weer begonnen , en het is pas midden Oktober.
Wat een gezeur.
_Doortje_ schreef:
17-10-2018 21:25
Nou inderdaad, hij vast een enorme sok met geld onder z'n matras liggen van al die keren dat hij lekker heeft zitten schransen bij TO.

Ik vind het inderdaad normaal dat je je huis openstelt voor familie. En als je graag wilt dat oom helpt of iets doet, kun je dat gewoon vragen. 'Oom Frits, wil jij dit jaar de wijn meenemen?' Of iets bij de koffie. Of een rollade. Of een toetje. Of weet ik veel wat. Misschien vindt hij dat nog leuk ook.

Niet iedereen is uit zichzelf attent, maar daar zit echt niet altijd kwade opzet achter.
Ik vind het belangrijk dat ik op mijn vrije dagen autonoom ben. Alle andere dagen van het jaar zit ik al in het keurslijf en moet ik regelmatig dingen tegen mijn zin in doen. Met o.a. Kerst wil ik dan zelf bepalen wie en wanneer ik uitnodig. Mijn Kerst is namelijk net zo belangrijk als die van tante Truus of ome Karel. En ik ga er vanuit dat oom alle 364 overige dagen van het jaar ook eet, en dat TO niet het enige familielid/bekende is waar hij terecht kan. Want anders zou dat betekenen dat oom 2e Kerstdag wel alleen mag zitten van de ouders?
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je de rest van het jaar wat meer autonoom zijn, dan hoef je met kerst niet zo op je strepen te staan.
Hallo?!
Dan word het weinig Kerst diner zonder salaris. Kan oom ook niet meer komen, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Wacht even.. goed lezen.. Jouw ouders komen bij jou en nemen hem mee ? Dan vriendelijk vragen om dat dus niet te doen. Dan doen ze maar op de andere kerstdag hem bij hen thuis uitnodigen.
poldervrouw wijzigde dit bericht op 17-10-2018 21:46
Reden: las verkeerd
65.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo lost alles zichzelf op ;-D
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-10-2018 17:12
Ik nodig ook mijn vrijgezelle tante uit. Die zie ik drie keer per jaar, maar het is heel gezellig als ze er is. Wat boeit dat nou? Het is Kerst en je hebt je ouders het hele jaar voor jezelf.
het gaat erom dat de moeder van TO bepaalt dat oom mee gaat naar TO. Het is toch niet huis van moeder van To? Ik pas daar ook voor. Als het bij mij thuis is, bepaal ik wie er wel of niet uitgenodigd gaat worden niet mijn moeder moet niet gekker worden.
Ik vind niet dat je zo moeilijk moet doen.

Alleen met kerst is niet zo leuk en wat maakt die extra persoon nou uit. Mijn moeder nodigde ook haar vrijgezelle vriendin zonder familie uit. Ik vond t alleen maar lief. Doe gewoon een beetje aardig tegen elkaar en flexibel. Je ouders nodig je dan toch andere keer alleen uit.
poldervrouw schreef:
17-10-2018 21:52
het gaat erom dat de moeder van TO bepaalt dat oom mee gaat naar TO. Het is toch niet huis van moeder van To? Ik pas daar ook voor. Als het bij mij thuis is, bepaal ik wie er wel of niet uitgenodigd gaat worden niet mijn moeder moet niet gekker worden.
Daar heb je helemaal gelijk in
MollyMalone schreef:
17-10-2018 19:28
Niet alle reacties gelezen, maar het verbaast me echt hoe kil en egocentrisch veel mensen reageren. Je zou je eenzame oom en je ouders eens een plezier doen met Kerst, nounou, poepoe.
Dat. Echt waar gaat dit over.
Alle reacties Link kopieren
Je noemt jezelf saintje en je wil een familielid weigeren met Kerst? Bijzonder. Het zou werkelijk niet in me opkomen.

Kan je trouwens iets met de reacties?
Such fun!1
PotjePindakaas schreef:
17-10-2018 21:34
Ik vind het belangrijk dat ik op mijn vrije dagen autonoom ben. Alle andere dagen van het jaar zit ik al in het keurslijf en moet ik regelmatig dingen tegen mijn zin in doen. Met o.a. Kerst wil ik dan zelf bepalen wie en wanneer ik uitnodig. Mijn Kerst is namelijk net zo belangrijk als die van tante Truus of ome Karel. En ik ga er vanuit dat oom alle 364 overige dagen van het jaar ook eet, en dat TO niet het enige familielid/bekende is waar hij terecht kan. Want anders zou dat betekenen dat oom 2e Kerstdag wel alleen mag zitten van de ouders?
Precies dit !
poldervrouw schreef:
17-10-2018 21:52
het gaat erom dat de moeder van TO bepaalt dat oom mee gaat naar TO. Het is toch niet huis van moeder van To? Ik pas daar ook voor. Als het bij mij thuis is, bepaal ik wie er wel of niet uitgenodigd gaat worden niet mijn moeder moet niet gekker worden.
Hier ben ik het dan wel weer mee eens.
PotjePindakaas schreef:
17-10-2018 21:21
Draai de vraag eens om. Voor TO is het ook die ene dag Kerst, maar het moet allemaal normaal gevonden worden dat zij haar huis openstelt voor oom die ze er dit jaar liever niet hij heeft en waarvoor ze wederom gastvrouw mag spelen. Waarom is oom zijn Kerst belangrijker dan die van TO? Door al jaren bij de familie van TO Kerst te vieren spaart hij aardig wat uit. Wanneer neemt hij ze eens een keer mee uiteten zodat TO niet weer hoeft te sloven in de keuken?
+1
redbulletje schreef:
17-10-2018 17:08
Het gewoon in eigen kring willen vieren is reden genoeg. Ik heb niet zoveel met datums en als ouders er op staan dat oom 25-26 bij hen is, zou ik ze veel plezier wensen en zeggen dat wij dan het weekend ervoor wel lekker gaan eten met z'n drietjes.
Een oom is niet eigen kring?

Wat een harteloze posts worden hier geschreven. "Oom zit het hele jaar alleen, waarom dan met kerst niet?" Serieus? Wie weet heeft die man wel kei veel vrienden. Maar die vrienden vieren kerst met familie. En dan zit je met kerst ineens alleen.

Het zou jou echt wel sieren om eens vanuit een ander perspectief te denken, in plaats vanuit jezelf.

En TO, natuurlijk is die oom welkom bij je. Wat een non-probleem. Het is één dag in het jaar.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
17-10-2018 22:06
Je noemt jezelf saintje en je wil een familielid weigeren met Kerst? Bijzonder. Het zou werkelijk niet in me opkomen.

Kan je trouwens iets met de reacties?
Waar staat dat ze wil weigeren? In de OP staat dat ze niet moeilijk gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Emmerverf77 schreef:
17-10-2018 21:16
Ja dus , ik wil ook met zijn 2tjes op 2de kerstdag...ook al zijn we al "zo vaak" samen.
En ik pas mij al genoeg aan..bij de familie van mijn partner.
Dus ..ik snap het niet zo goed.
Mogen we alsjeblieft ook nog iets willen ?
Er is toch ook nog een kerstavond waarop ze "samen" kunnen zijn?
Vind het mooi dat je oom ook mee komt en dat dit ook steeds zo is geweest.
Ondanks dat jullie weinig gespreksstof of gemeen hebben, hij komt toch telkens mee en is wellicht een stille genieter.

Eenzaamheid onder vooral wat ouderen komt ook vaker voor dan je zal denken.

Dat hij elders ook terecht kan en hem dit vertellen, zal van de kant van je ouders moeilijk zijn uit loyaliteit en de kerstgedachte denk ik.
Hij zal zich misschien ook opgelaten kunnen voelen elders en nu bij jullie wat meer gewend is oid.

Met de kerst in gedachten is het fijn dat hij juist bij jullie aanschuift.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 17-10-2018 22:31
0.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het eerst ook gezeur, maar.. straks zit ‘ie elk jaar bij TO aan tafel. Daar zou ik persoonlijk voor passen.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-10-2018 00:16
Reden: op de man
99.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
17-10-2018 19:40
Ja en de topics van: ik heb geen vrienden schieten als paddestoelen uit de grond
Maar elkaar vooral adviseren geen eenzame mensen uit te nodigen voor kerst of vooral niet door de week naar een verjaardag te gaan waar je gewenst bent want alles is wel erg veel moeite.
Maar daar hoeft niet perse verband tussen te liggen natuurlijk.
- oom komt al jaren bij TO met kerst dus haar valt niet te verwijten dat ze egoistisch is als ze het eens een keertje anders wil doen. Dingen moeten geen verplichting worden.
- oom is ook welkom bij andere familieleden dus niet eenzaam, sowieso viert hij 1 van de andere kerstdagen ook al bij andere familieleden. Van de hele kerst alleen is dus geen sprake.
- ouders kunnen hun kerstavond of 2e kerstdag ook samen met oom spenderen, zodat ze 1e kerstdag samen met dochter kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven