Ongevraagde gast met kerstmis

17-10-2018 16:36 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

De titel is veel dramatischer dan de werkelijkheid, maar ik ben benieuwd hoe jullie over onderstaande situatie denken.

De afgelopen jaren heb ik mijn ouders altijd met kerst of oud en nieuw uitgenodigd en vonden zij telkens weer dat mijn oom hierbij aanwezig moet zijn. Hij is vrijgezel, woont 1, 5 uur rijden van ons allen vandaan en zelf zie ik hem dan ook gemiddeld slechts drie keer per jaar tijdens een verjaardag. Ik heb weinig met hem te bespreken, hij is vrij stil en ondanks dat ik mijn best doe komt er ook weinig gespreksstof uit. Ik heb vandaag bij mijn moeder aangegeven dat ik het ook wel eens leuk zou vinden om een keer kerst te vieren met slechts mijn ouders. Mijn moeder geeft aan dat ze mijn oom niet alleen willen laten en dus mee zullen nemen. Ik stelde voor om het dan samen te vieren op de dag dat hij er niet is maar ze willen ook een dag samen zijn en vinden dit dus geen optie.
Nu is het absoluut geen wereldramp wanneer hij er bij is en zal ik er ook dit jaar verder niet moeilijk over doen. Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie daar over denken en of het een gekke gedachte is dat ik het ook een keer alleen met ouders wil vieren. Niemand wil ik alleen met kerst laten zijn, maar er zijn ook nog andere familieleden waar hij altijd welkom is en standaard een dag kerst viert.

Kortom, geen wereldramp, maar ik voel me wel altijd verplicht tot iets wat ik eigenlijk anders voor ogen had. Hoe zien jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Goudenregen82 schreef:
17-10-2018 18:55
Dit!!
Geven en nemen.........mooie kerstgedachte ook!
Ik gebruikte blijkbaar wel elk vaak het woord blijkbaar...gelukkig is de boodschap toch nog goed aangekomen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Zoals al een aantal keer is gezegd is die oom het hele probleem helemaal niet. Het probleem is dat de ouders van TO super egoistisch zijn en hun wensen er doorheen willen drammen en TO heeft zich daar maar naar te voegen. Leuk hoor, je broer voor je dochter zetten. Als ik TO was hadden ze allemaal de rambam kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
17-10-2018 19:13
Wat geeft oom dan?
En de ouders?
.
Alle reacties Link kopieren
Niet alle reacties gelezen, maar het verbaast me echt hoe kil en egocentrisch veel mensen reageren. Je zou je eenzame oom en je ouders eens een plezier doen met Kerst, nounou, poepoe.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou samen met je man een beslissing nemen TO, en dan je besllissing op neutrale toon meedelen. Je zegt ja of nee maar ik zou niet in emotionele zelfverdediging of agressie gaan schieten anders wordt het al gauw ontzettend onaangenaam.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
MollyMalone schreef:
17-10-2018 19:28
Niet alle reacties gelezen, maar het verbaast me echt hoe kil en egocentrisch veel mensen reageren. Je zou je eenzame oom en je ouders eens een plezier doen met Kerst, nounou, poepoe.
Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
MollyMalone schreef:
17-10-2018 19:28
Niet alle reacties gelezen, maar het verbaast me echt hoe kil en egocentrisch veel mensen reageren. Je zou je eenzame oom en je ouders eens een plezier doen met Kerst, nounou, poepoe.
Eens?
Ze doet ze al al jaren dit plezier. Maar nu is het kennelijk een plicht geworden.
.
Alle reacties Link kopieren
Draai het eens om, stel voor dat jullie naar hem komen, ben heel benieuwd naar het antwoord.
Alle reacties Link kopieren
die oom hoort kennelijk als embryo aan je ouders vast.
Dan nodig je je ouders een keertje niet uit, of je nodigt eens hele andere mensen uit.

Of schuift elders aan, dan breek je de traditie, en zie je erna weer verder.
Desnoods lieg je en zeg je dat je elders gevraagd bent.

Opgelost.
MollyMalone schreef:
17-10-2018 19:28
Niet alle reacties gelezen, maar het verbaast me echt hoe kil en egocentrisch veel mensen reageren. Je zou je eenzame oom en je ouders eens een plezier doen met Kerst, nounou, poepoe.
Ja en de topics van: ik heb geen vrienden schieten als paddestoelen uit de grond
Maar elkaar vooral adviseren geen eenzame mensen uit te nodigen voor kerst of vooral niet door de week naar een verjaardag te gaan waar je gewenst bent want alles is wel erg veel moeite.
Maar daar hoeft niet perse verband tussen te liggen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
dat is dan 250 euro
Als TO het niet meer wil, mag zij het aan de oom vertellen. Maar in TO's bericht lees ik dat ze hem laat komen, dus niks aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Het is allemaal de schuld van Robert ten Brink, die mensen al jaren aanpraat dat alle singles met kerst zielig en eenzaam zijn. Het hele jaar vermaak je je prima en laat iedereen je met rust, en met kerst ben je dan ineens een probleemgeval.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-10-2018 16:49
Ach kom nou toch! Als die man het hele jaar al alleen zit, waarom zou hij zich dan precies op de kerstdagen opdringen? Dan kan hij toch ook gewoon met 'n zak borrelnoten op schoot netflixen? Ik vind het aanstelleritus dat hij precies die dagen niet alleen wil zijn en dus de kerstviering van ouders en dochter verstoort.
Volgens mij verstoort hij t alleen voor dochter
Ouders vinden het prima,


En niemand behalve TO weet of hij zich opdringt of dat gewoon een traditie is dat die bij zijn broer/zus en zwager/schoonzus is een dag (of hele de kerst)
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
17-10-2018 19:13
Wat geeft oom dan?
Ik denk dat het verkeerd wordt gelezen door je 😉. Ik bedoel.....dat oom de familie ook een keer kan uitnodigen bij hem thuis of uit eten........ipv altijd maar bij een ander aanschuiven. Onfatsoenlijk ook.
Dus voor oom geen nemen en nemen......maar zelf ook eens geven.
ninanoname schreef:
17-10-2018 18:17
Wat een egoïsme zeg! Ik heb een vrijgezelle broer die met kerst altijd bij één van zijn zussen aanschuift. We moeten er niet aan denken om bij hem kerst te vieren, want hij is niet zo goed in gezelligheid.
Ik zou het heel verdrietig vinden wanneer onze broer over 30 jaar niet welkom zou zijn bij mijn kinderen. Dan zou ik me toch afvragen wat er verkeerd is gegaan in de opvoeding die ik ze heb gegeven.
In een jaar zitten 365 dagen waarvan ze er 3 met oom doorbrengt. Kom op zeg. Moet je je voorstellen dat jij gezellig kerst viert met z’n drietjes in de wetenschap dat je er iemand gewoon uitgeknikkerd hebt die nu alleen zit. Vrede op aarde, in de mensen een welbehagen.
En die goede opvoeding houdt dus in dat moeder (jij) tot in den treure bepaalt hoe kerst wordt gevierd? O_o
Ik mag toch hopen dat als jouw kinderen op zichzelf gaan wonen, je ze de vrijheid gunt om zélf hun keuzes te maken.
Alle reacties Link kopieren
MollyMalone schreef:
17-10-2018 19:28
Niet alle reacties gelezen, maar het verbaast me echt hoe kil en egocentrisch veel mensen reageren. Je zou je eenzame oom en je ouders eens een plezier doen met Kerst, nounou, poepoe.
Dat is het probleem niet........een keer andersom genodigd door oom of ouders kan ook. Kil en egocentrisch om altijd bij een ander aan te schuiven en nooit iets terug te doen met die dagen.
Alle reacties Link kopieren
Goudenregen82 schreef:
17-10-2018 19:45
Ik denk dat het verkeerd wordt gelezen door je 😉. Ik bedoel.....dat oom de familie ook een keer kan uitnodigen bij hem thuis of uit eten........ipv altijd maar bij een ander aanschuiven. Onfatsoenlijk ook.
Dus voor oom geen nemen en nemen......maar zelf ook eens geven.
Ja en dat geldt dus ook voor de ouders die altijd bij hun dochter aanschuiven. Met de oom in hun kielzog. Waarom géven die ouders niet eens een kerstdiner?
impala wijzigde dit bericht op 17-10-2018 19:53
4.32% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er ook al jaren zo'n 'oom' bij met kerst. Het is eigenlijk de broer van mijn oom en hij zegt echt letterlijk geen 10 woorden, zit erbij en je hebt er eigenlijk niks aan. Dus geen last maar lol heb je er ook niet van. Hij is de eeuwige vrijgezel, dus ja we laten het maar zo.

Maar vorig jaar wilde hij niet mee helpen dus mijn moeder is hem eigenlijk zat. Hij nodigt de rest ook nooit bij hem uit en hij neemt ook nooit eens een aardigheidje mee. Best raar vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Hoezitdit schreef:
17-10-2018 19:41
Als TO het niet meer wil, mag zij het aan de oom vertellen. Maar in TO's bericht lees ik dat ze hem laat komen, dus niks aan de hand.
Hoezo moet zij iemand afzeggen die ze niet eens uitgenodigd heeft? Dat is toch raar.
.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
17-10-2018 19:40
Ja en de topics van: ik heb geen vrienden schieten als paddestoelen uit de grond
Maar elkaar vooral adviseren geen eenzame mensen uit te nodigen voor kerst of vooral niet door de week naar een verjaardag te gaan waar je gewenst bent want alles is wel erg veel moeite.
Maar daar hoeft niet perse verband tussen te liggen natuurlijk.
Nou inderdaad. Hoewel ik echt niet vind dat vroeger alles beter was, schrik ik van hoe individualistisch het nu lijkt te zijn. Een beetje aan een ander denken is er niet meer bij, want ik heb recht om kerst te vieren zoals ik wil. Natuurlijk kan hij ook hen eens uitnodigen, maar sommige mensen in de samenleving zijn nou eenmaal wat kwetsbaarder. Misschien niet zo makkelijk in contact, niet zo snel, niet zo flitsend of attent, maar ook die horen erbij en je kan best wat voor een ander doen. Je valt er tegenwoordig echt buiten als je niet helemaal mee kan komen.
Ik kan me voorstellen dat je moeder je oom niet alleen wil laten om bij jullie kerst te gaan vieren. Maar dat ze, na jou vraag het eens anders te doen, aangeeft dat ze de andere dag geen optie vindt omdat ze dan de kerst samen willen vieren vind ik toch ook wel erg vreemd.
Ik zou kiezen voor de gulden middenweg. Dit jaar organiseer jij het kerstdiner en ontvang je iedereen met open armen. Volgend jaar, ergens in maart, laat je al vallen dat het je een goed idee lijkt dat iemand anders het gaat doen. Of dat er een restaurant bezocht wordt (en dat kan ook op 23 of 27 december).

Zelf geloof ik vrij trouw in familietradities, maar ik heb van dit forum begrepen dat dit onzinnig is.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
17-10-2018 19:58
Ik zou kiezen voor de gulden middenweg. Dit jaar organiseer jij het kerstdiner en ontvang je iedereen met open armen. Volgend jaar, ergens in maart, laat je al vallen dat het je een goed idee lijkt dat iemand anders het gaat doen. Of dat er een restaurant bezocht wordt (en dat kan ook op 23 of 27 december).

Zelf geloof ik vrij trouw in familietradities, maar ik heb van dit forum begrepen dat dit onzinnig is.
Waarom moet ze wachten tot volgend jaar?
.
Sabeltandcavia schreef:
17-10-2018 19:44
Het is allemaal de schuld van Robert ten Brink, die mensen al jaren aanpraat dat alle singles met kerst zielig en eenzaam zijn. Het hele jaar vermaak je je prima en laat iedereen je met rust, en met kerst ben je dan ineens een probleemgeval.
Inderdaad.
Met kerst wordt dat allemaal ineens zó overdreven. ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven