Oooo, is dít dus gaslighting?

05-07-2025 09:58 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Van de week had ik zo'n enorm inzicht over mijn ex (inmiddels bevriend) ... dat moet ik even kwijt! Ik appte hem een eenvoudige vraag en hij reageerde lullig. Ik vroeg hem: 'wat is je probleem? Waarom zo lullig?' Maar hij bleef uitlacherig en lullig doen. Ik was oprecht beledigd en wat er vervolgens gebeurt is dat ik dat uit (ik houd hem een spiegel voor) maar dat hij vanaf dat moment zijn pijlen op mij richt. Kortom: dat ík volgens hem degene ben die lullig tegen hem doet. In onze relatie gebeurde dit aan de lopende band en kwamen we meermaals in een loop terecht. Over en weer verwijten. Terwijl het allemaal toch echt begon met lullig gedrag vanuit hem.

De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor het begrip gaslighting. Opeens zag ik van de week in dat dát volgens mij is wat hij doet. Hij verdraait het, zodat ik de boeman word. Ik ben daarbovenop ook altijd de eerste geweest die excuses maak voor mijn aandeel in de ruzie. Daar leek hij op te wachten: net zo lang stilte en boosheid totdat ik inboette. Nogmaals: terwijl hij begon met zijn lullige gedrag en daar nooit verantwoordelijkheid voor wilde nemen.

Moraal van dit verhaal: dit lijkt mij dus gaslighting! Ik ga proberen om bij zo'n lullige reactie 1x goed de grens te trekken door te zeggen: ik vind het niet fijn dat je zo reageert. En vervolgens geen voer te geven voor een hele ruzie en gaslighting.

P.s. ik ben nu jaren met deze ex bevriend en dat gaat prima. Dit gesprek was een uitzondering en wierp me terug naar eerdere ruzies die zo verliepen in onze relatie.

Nou, is dit herkenbaar? En wanneer had jij te maken met dit soort gedrag?
Risiebisi schreef:
05-07-2025 13:05
Dit klinkt eerder als "vreemdgaan" en dit proberen te ontkennen.
Dat bleek ook achteraf, wel digitaal (en wilde het fysiek gaan maken) maar toch…
Voor iedereen een groene tuin
Als jij behoefte hebt aan een label is dat prima

Je gaat echt groeien als je er ook achterkomt waarom hij er bij mee wegkwam.
Succes met die zoektocht
Moiren schreef:
05-07-2025 12:53
Helemaal me eens hoor. Een keer niet 3 dagen op rij blij en vrolijk: depressie.

Waar kan je die film zien en wil ik hem wel zien :hihi:
Het is een absolute klassieker, uit 1944, met Ingrid Bergman :heart: in de hoofdrol. Erg beklemmend, Hitchcock sfeertje. Volgens mij momenteel alleen op Amazon Prime. Maar deze scene is treffend: https://youtu.be/BICqcEvzhVw?si=oMp5uBkAOvMlT3Km

Ik ben trouwens gestopt met me te ergeren aan mensen die zichzelf depressief noemen bij de minste of geringste tegenslag. :-D. Je moest eens weten, denk ik dan...
To the end of my days; I will follow.
GroenTuintje schreef:
05-07-2025 13:39
Dat bleek ook achteraf, wel digitaal (en wilde het fysiek gaan maken) maar toch…
Bah.
13th_Star schreef:
05-07-2025 13:57
Het is een absolute klassieker, uit 1944, met Ingrid Bergman :heart: in de hoofdrol. Erg beklemmend, Hitchcock sfeertje. Volgens mij momenteel alleen op Amazon Prime. Maar deze scene is treffend: https://youtu.be/BICqcEvzhVw?si=oMp5uBkAOvMlT3Km

Ik ben trouwens gestopt met me te ergeren aan mensen die zichzelf depressief noemen bij de minste of geringste tegenslag. :-D. Je moest eens weten, denk ik dan...
Geweldige film, ben hem nu zelf aan het kijken. En akelig herkenbaar, hoe een charmante aardige man verandert in een dreigende liegende chanterende koud afstandelijke man…

Hier is de hele film gratis te kijken:
https://www.dailymotion.com/video/x8d8ssr
GroenTuintje schreef:
05-07-2025 14:45
Geweldige film, ben hem nu zelf aan het kijken. En akelig herkenbaar, hoe een charmante aardige man verandert in een dreigende liegende chanterende koud afstandelijke man…

Hier is de hele film gratis te kijken:
https://www.dailymotion.com/video/x8d8ssr
Top, thanks! Ik weet al wat ik vanavond ga doen :-D
To the end of my days; I will follow.
13th_Star schreef:
05-07-2025 14:49
Top, thanks! Ik weet al wat ik vanavond ga doen :-D
Ja echt een heerlijke film, die kostuums alleen al :heart: ik hou zo van dat sfeertje van vroeger
Vivalafete25 schreef:
05-07-2025 11:37
Wat een wijs kind! Tegelijk ook pijnlijk dat hij dit inzicht op deze wijze heeft verkregen.
Vond ik ook. Hij zelf vindt het prima zo. Het is een beetje een aparte, niet heel doorsnee.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
tyche schreef:
05-07-2025 10:57
Ja, gaslighting is echt bewust met als doel dat je denkt dat je gek wordt, niet als bij-effect.
Gaslighting is een vorm van psychische mishandeling. Slecht zijn in verantwoordelijkheid nemen en onvolwassen ruzie maken is dat niet.
chatgpt zegt dit:
Twee vormen van gaslighting: bewust en onbewust
1. Bewuste gaslighting (intentioneel manipulatief)

Dit is het klassieke beeld: iemand probeert opzettelijk jouw realiteitsbesef te ondermijnen om controle te krijgen, je te isoleren, of je zelfvertrouwen af te breken.

Voorbeelden: liegen terwijl de ander het bewijs ziet, systematisch situaties verdraaien, dingen verstoppen en vervolgens beweren dat je vergeetachtig bent.

Dit is een serieuze vorm van psychologische manipulatie en komt voor in toxische relaties, machtsstructuren of misbruikdynamieken.

2. Onbewuste gaslighting (onbedoeld schadelijk gedrag)

Mensen kunnen ook onbewust gaslighten. Dit gebeurt bijvoorbeeld als iemand zichzelf wil beschermen, niet goed omgaat met conflicten, of z’n eigen versie van de waarheid als superieur ziet.

Voorbeelden: "Dat heb je vast verkeerd begrepen", "Je overdrijft", "Zo erg was het niet", zonder kwade opzet, maar met het effect dat jij aan jezelf gaat twijfelen.

Vaak speelt hier een combinatie van eigen blinde vlekken, emotionele onvolwassenheid, of onvermogen tot empathie.
nerdopviva schreef:
05-07-2025 12:00
Steeds minder. Ik ben er steeds meer achter dat als ik bepaald gedrag niet leuk vind, die persoon niet in mijn leven past. Daar heb ik geen label of analyses voor nodig. Dat gaat niet in één keer. Ik geef aan dat ik iets niet leuk vind, diegene houdt daar wel of geen rekening mee. Ik geef het misschien nog (een paar keer) aan en dan is het klaar. En het ligt ook aan het gedrag. Ik ben sneller klaar met iemand die mij uitscheldt dan met iemand die steeds te laat komt (bijvoorbeeld). Het interesseert me dan niet waarom diegene scheldt of steeds te laat komt. Ik vind dat gedrag niet leuk, dus ik moet iets doen.

Als je niet meer in zulke situaties wil verzanden heeft het veel meer zin om te bekijken waarom je steeds in die situaties terecht komt. Je kunt jezelf namelijk wel veranderen, een ander niet.
Goed bezig! Jij kent je grenzen.
Ik ben gelukkig zelfbewust genoeg om te weten waarom ik doe zoals ik doe. Daarmee is niet gezegd dat ik niet af en toe een misstap maak en blijf hangen in een relatie of vriendschap die niet goed voor me is. Ik doe m'n best!
tyche schreef:
05-07-2025 12:11
Dat het geen gaslighting is, betekent niet dat er dus niets mis was in de relatie. Je mag je eigen ervaring ook zonder label serieus nemen. Erkenning willen is heel menselijk, en daarvoor hoeft er niet een diagnose te zijn. Break-ups zijn sowieso al naar, als er ook nog ruzie bijkomt voelt het nog meer alsof je iets wordt aangedaan.

Bij dit soort topics is mijn ervaring: als je begint met een label, gaat de focus naar of je dat wel correct toepast (omdat het zo vaak verkeerd wordt gebruikt en men daar cynisch van wordt).
Als je begint met heel concrete, feitelijke beschrijvingen van voorbeelden, dan gaat het dáár over. Met ook de focus op wat jij, degene die het topic opent, beter/anders kan doen. Niet altijd wat je wilt als je vooral even wilt spuien of bevestiging wilt dat je de juiste keuze hebt gemaakt of dat hij inderdaad een lul met vingers is. Aan de andere kant zitten in die kritische reacties soms echt goede vragen die je verder kunnen helpen in het verwerken of omgaan met de situatie. En soms is het onnodig bot en negatief interpreterend wat jouw rol is. Aan jou om te filteren.
Dank je wel, goeie analyse. Filteren lukt nu al wat beter.
Itsnojoke schreef:
05-07-2025 12:20
Dit vind ik ook lastig, als mensen niet aanspreekbaar zijn op gedrag. Het is geen gaslighten, dat snap ik wel. Ik ben, vind ik zelf, best goed in mensen op een niet-confronterende en niet-verwijtende manier aanspreken op gedrag, maar bij sommige mensen bereik je gewoon niets.
Mijn schoonmoeder bijvoorbeeld. Hoe je zoiets ook brengt, haar strategie is huilen en zeggen dat ze ook nooit iets goed doet. Bedoeling: afleiden, omdraaien en voor je het weet ben jij haar aan het troosten. Kun je dus niks mee.
Mijn moeder: mompelt wat bozige woorden, maar echt ingaan op wat ik zeg, doet ze niet. Kan wel makkelijk zaken afdoen met: zo, jij kunt ook niet tegen kritiek, zeg. Kun je dus ook niet echt veel mee.
Aaargh irritant, dat gedraai, vooral omdat het bij je moeder en schoonmoeder is. Daar kun je moeilijker afstand van nemen. Herkent je partner dit ook? Wel fijn om het samen te herkennen.
OliebolmetKrenten schreef:
05-07-2025 12:39
Ik versta net iets anders onder gaslighting. Het je bewust laten twijfelen aan je eigen geest. Wat dit opzicht ook wel doet, maar eerder met de intentie dat hij de schuld niet bij zichzelf kan zien en in zijn beleving het waar is dat het aan jou ligt.

Bij mij ex was het eerder in de trant van iets zeggen en later beweren dat nooit gezegd te hebben.

Van die kleine dingen soms, zoals:
Ex: "mijn beste vriend is Piet".

Als ik dan later iets zeg als:
Ik: "zullen we Piet uitnodigen want dat is je beste vriend toch?

Dat dan het antwoord is:

Ex: "hu? hoe kom je daar nou bij? Zoveel heb ik niet met Piet, maar je vergist je wel vaker".
Heel naar wat je ex deed, je gaat dan ontzettend twijfelen aan jezelf. Het lijkt me lastig om te zien wanneer iets bewust of onbewust verdraaid wordt. Ik ga snel uit van het goede. Heb je lang getwijfeld of wist je vrij snel dat je moest wegwezen?
NomenNescio schreef:
05-07-2025 20:26
chatgpt zegt dit:
Twee vormen van gaslighting: bewust en onbewust
1. Bewuste gaslighting (intentioneel manipulatief)

Dit is het klassieke beeld: iemand probeert opzettelijk jouw realiteitsbesef te ondermijnen om controle te krijgen, je te isoleren, of je zelfvertrouwen af te breken.

Voorbeelden: liegen terwijl de ander het bewijs ziet, systematisch situaties verdraaien, dingen verstoppen en vervolgens beweren dat je vergeetachtig bent.

Dit is een serieuze vorm van psychologische manipulatie en komt voor in toxische relaties, machtsstructuren of misbruikdynamieken.

2. Onbewuste gaslighting (onbedoeld schadelijk gedrag)

Mensen kunnen ook onbewust gaslighten. Dit gebeurt bijvoorbeeld als iemand zichzelf wil beschermen, niet goed omgaat met conflicten, of z’n eigen versie van de waarheid als superieur ziet.

Voorbeelden: "Dat heb je vast verkeerd begrepen", "Je overdrijft", "Zo erg was het niet", zonder kwade opzet, maar met het effect dat jij aan jezelf gaat twijfelen.

Vaak speelt hier een combinatie van eigen blinde vlekken, emotionele onvolwassenheid, of onvermogen tot empathie.
Precies dat twijfelen over kwade opzet of niet, maakt het verwarrend, vind ik. Ik ging in mijn relatie maar uit van het goede, maar het was elke keer weer schrikken als mijn ex weer enorm liep te draaien.
Jutter schreef:
06-07-2025 18:02
Aaargh irritant, dat gedraai, vooral omdat het bij je moeder en schoonmoeder is. Daar kun je moeilijker afstand van nemen. Herkent je partner dit ook? Wel fijn om het samen te herkennen.
Ja, mijn partner herkent dit. Groot verschil is wel dat hij zo opgevoed is: er wordt niet gediscussieerd, meningsverschillen zijn taboe, er wordt niet gesproken over gevoelens, wat moeder zegt is wat er gebeurt, want anders gaat ze huilen. Mijn eigen moeder was anders toen mijn vader nog leefde, dus ik ben anders opgevoed. Ik ben assertiever dan mijn man, en ook verbaal sterker.
Neemt niet weg dat onze tegenstrategie de laatste jaren is: we houden het contact kort en oppervlakkig, en mocht zoiets toch gebeuren, dan gaan we gewoon weg. We benoemen wel waarom. Dat is in de laatste pakweg acht jaar maar twee keer nodig geweest. Ze leert dus wel.
Je hebt mensen die de aanval kiezen als standaardmanier van reageren/communiceren.
Bij alles hun gedrag vergoelijken omdat zij degenen zijn die aangevallen worden en daarom het recht hebben zo te reageren.
Ik vermijd ze.
Och, zo herkenbaar!
Ik had een giftige relatie met een buurvrouw. Elke keer dat we met elkaar te maken kregen wist ik achteraf dat er iets niet klopte, maar kon mijn vinger er niet op leggen. Na een confrontatie zag ik het ineens: ze was gewoon super manipulatief en deed oa aan gaslighting. Ik vond het zo'n verademing om dit in te zien. Eindelijk wist ik dat ik niet gek was, maar dat zij puur gif was. Ik begrijp je gevoel van opluchting :cheer2:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven