Op vakantie met vriendin ergernis

15-10-2021 09:42 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.

Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.

Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.

Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.

Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.

Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.

Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Kliko schreef:
15-10-2021 18:10
Dat herhalen is nergens voor nodig.
Vriendin is geen klein kind.
To eet gewoon bruin stokbrood vriendin wit
Het kan zo simpel zijn
Blijkbaar valt het hebben van een ziekte waardoor je op je eten moet letten niet in het juiste laatje bij deze vriendin.
Want als dat wel het geval was geweest, had vriendin het niet 'ongezellig' gevonden dat zij bruin boord, in plaats van wit brood pakt :idee:
Doreia* schreef:
15-10-2021 19:20
Blijkbaar valt het hebben van een ziekte waardoor je op je eten moet letten niet in het juiste laatje bij deze vriendin.
Want als dat wel het geval was geweest, had vriendin het niet 'ongezellig' gevonden dat zij bruin boord, in plaats van wit brood pakt :idee:
To hoeft niemand op te voeden.
To kan ook simpel nee past niet in mijn dieet zeggen zonder verder iets uit te leggen.
Kliko schreef:
15-10-2021 19:26
To kan ook simpel nee past niet in mijn dieet zeggen zonder verder iets uit te leggen.
Dit is toch uiteindelijk van dezelfde strekking als wat ik zeg? En dat elke keer opnieuw.
Kliko schreef:
15-10-2021 18:11
Jullie hebben alle twee iets met eten waardoor vakantie niet goed gaat zo samen.
Hoezo? Dat lees ik helemaal niet. Omdat TO af en toe wat groente wil en liever bruin brood eet? Daar heeft toch niemand last van? Het gaat erom dat die vriendin continu naar bakkerijen en supermarkten wil voor snoep/gebak en andere lekkernijen. Waardoor je geen tijd overhoudt voor musea en andere bezienswaardigheden. En dat laatste zou ik ook zeggen: sorry maar geen zin om nu ALWEER naar bakkerij Bart te gaan, we hebben net al uitgebreid ontbeten. Ik wil liever nu naar een musea toe.
appelientjex wijzigde dit bericht op 15-10-2021 21:38
16.27% gewijzigd
appelientjex schreef:
15-10-2021 21:31
Hoezo? Dat lees ik helemaal niet. Omdat TO af en toe wat groente wil en liever bruin brood eet? Daar heeft toch niemand last van? Het gaat erom dat die vriendin continu naar bakkerijen en supermarkten wil voor snoep/gebak en lekkernijen. Waardoor je geen tijd overhoudt voor musea en andere bezienswaardigheden. En dat laatste zou ik ook zeggen: sorry maar geen zin om naar alweer naar bakkerij Bart te gaan, we hebben net al ontbeten. Ik wil liever nu naar een musea toe.
Ja precies. Ik snap die reacties dat zij ook zo met eten bezig is echt niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Vandaag moest vriendin tot in de middag met iets bezig zijn. Ze had al een aantal keer aangegeven dat er een bezienswaardigheid is wat ze graag wilde zien. Ik bedacht een voorstel om een lange wandeling te maken door een park, eten bij een restaurant (zelf uitgezocht), en daarna naar de bezienswaardigheid te gaan (gaat in de avond aan). Toen het avondeten ter sprake kwam, gevraagd aan vriendin of ze dit voorstel wat vindt, en dat ik dan gelijk een tafel ga reserveren bij het restaurant.

De wandeling vond ze niet zo leuk, en toen ik voorstelde om de reservering een halfuur uit te stellen zodat we de wandeling rustig konden afmaken (veel blijven staan, foto's maken) wilde ze dat absoluut niet. Ze vroeg de hele tijd hoe ver we waren van het restaurant terwijl we nog ruim een uur hadden.

Het restaurant is meer haar type eten, en waar ik enorm van geniet maar veel last van kan krijgen. Maar omdat we snel thuis konden zijn wilde ik het graag doen. En ik wist dat we het beiden lekker zouden vinden.

Wat ik wel lastig blijf vinden is dat ze vragen blijft stellen over eten delen. Ik weet dat er mensen zijn die dat heerlijk vinden maar ik ben daar niet zo van dus doe ik vaak een bijgerecht oid, maar niet mijn hoofdgerecht. Ik zei dat ik het voorgerecht wel wil delen. Mijn Hoofdgerecht was heerlijk en ze bleef hinten naar een stuk maar heb het genegeerd want zij is altijd degene die het meest krijgt (ik kan niet altijd van haar proeven). Op een gegeven moment kreeg ik last dus niet kunnen opmaken. Dus vroeg ze aan de bediening of ze het mee mag nemen (dus geen voedselverspilling!), maar wel ongemakkelijk gevoel. Ze vroeg of ik het nagerecht helemaal ging opeten. Ja! Baalde ze van want nu moest ze kiezen.

Allebei 3 gangen, helemaal vol. Onderweg blijft ze eten aanwijzen. Thuis aangekomen vraagt ze of we de delicatessen die ik vanmiddag had gehaald kunnen gaan proeven. Ik zei dat ik nog vol zit. Dus ging ze aan de oreo's.

Misschien een beetje een lelijk bericht, maar even los van haar: ik heb enorm genoten van dit uitje. Werkelijk alles, zelfs de dingen die niet zoals gepland gingen, waren perfect. Maar ze bleef klagen over alles. En onderweg naar huis zegt ze dat deze hele avond gemiddeld een 9 krijgt en dat ze enorm heeft genoten.

De rest van de dagen zijn nu ook gepland. Wel duidelijk gemaakt waar ik langer wil blijven hangen en waar we uit elkaar kunnen gaan eventueel. Ze weet nu dat ik echt een aantal dingen wil zien en beleven en dat we niet persé compromissen moeten sluiten maar kunnen zeggen dat we uit elkaar gaan.

Dus een dubbel gevoel maar al met al fijn dat we in the end allebei het enorm naar ons zin hadden.
Maar zijn jullie nog naar de bezienswaardigheid gegaan dan na het eten?
En was bedoel je: ze bleef klagen over alles maar gaf de dag een 9?
appelientjex schreef:
15-10-2021 23:35
Maar zijn jullie nog naar de bezienswaardigheid gegaan dan na het eten?
En was bedoel je: ze bleef klagen over alles maar gaf de dag een 9?
Ja, de wandeling gemaakt, uitgebreid gegeten en toen naar de bezienswaardigheid geweest.

Precies zoals ik het zei: achteraf gezien vond ze het allemaal toch erg leuk!
sjottelsplakje schreef:
15-10-2021 23:21
Misschien een beetje een lelijk bericht, maar even los van haar: ik heb enorm genoten van dit uitje. Werkelijk alles, zelfs de dingen die niet zoals gepland gingen, waren perfect. Maar ze bleef klagen over alles. En onderweg naar huis zegt ze dat deze hele avond gemiddeld een 9 krijgt en dat ze enorm heeft genoten.
Ik pik dit stukje er even uit.
De dag kreeg voor haar een 9, ondanks dat ze bleef klagen.
Jij schrijft best wel een mopperbericht maar de conclusie is dat het een leuk uitje was.
Misschien is het goed niet in het negatieve te blijven hangen, maar proberen te genieten van de vakantie en het gezelschap.
Heeft ze dan de hele tijd honger? Is lokale koekjes meenemen en onderweg snoepen niet een optie voor haar?
Maar groot gelijk heb je, jullie hoeven geen compromis te sluiten en ieder je eigen ding doen.
Rosalind* schreef:
15-10-2021 23:58
Ik pik dit stukje er even uit.
De dag kreeg voor haar een 9, ondanks dat ze bleef klagen.
Jij schrijft best wel een mopperbericht maar de conclusie is dat het een leuk uitje was.
Misschien is het goed niet in het negatieve te blijven hangen, maar proberen te genieten van de vakantie en het gezelschap.

Is ook een mopperbericht. Een beetje lelijk, wat ze ook niet verdient. Ik merkte dat, omdat ik gewoon wel kon genieten en niet inging op haar opmerkingen, er geen wederzijdse ergernis ontstond en zij uiteindelijk ook een fantastische avond had. Dit is dus een note voor mezelf. En voor morgen hebben we duidelijk uitgestippeld waar ze kan afhaken wanneer het lopen haar te veel wordt. Ze zegt dat ze samen wil blijven maar we gaan het zien :lol:
Stoutehond schreef:
15-10-2021 23:59
Heeft ze dan de hele tijd honger? Is lokale koekjes meenemen en onderweg snoepen niet een optie voor haar?
Maar groot gelijk heb je, jullie hoeven geen compromis te sluiten en ieder je eigen ding doen.

Nee, denk niet dat het honger is. Geen idee wat. Ik voel me ook wat overrompeld door dat ik haar nu zo meemaak terwijl we in NL regelmatig samen op pad gingen en regelmatig samen aten.

Het gaat er niet om dat ze wat bij zich heeft voor als ze trek krijgt. Ze wil wordt gewoon blij van eten zien en het liefst is ze alleen daarmee bezig.
Dus al met al, blij dat ze het volhield ondanks wat gemopper en vragen hoe ver het nog is, trots dat je haar continue gezeur om eten een beetje kon pareren zelfs toen ze van jouw bord wilde eten, en aan het eind van de rit kon ze zichzelf vermaken met een pak oreos.

Klinkt inderdaad als een perfecte dag met je kleine meid ;-D
Ik vind dit een heel vreemd topic.
OliveHoover schreef:
16-10-2021 01:17
Ik ook. Hoop heel erg dat iemand aan het trollen is
OliveHoover schreef:
16-10-2021 01:17
Dat wou ik net schrijven. Ik heb door alle pagina's gescrold en er is dus:

- een vrouw die alleen maar vreet, en zichzelf soms letterlijk misselijk eet aan de zoetigheid
- een tweede vrouw die vanwege darmproblemen last krijgt met bepaalde etenswaren, maar als ze dicht bij huis is de lichamelijke ongemakken maar voor lief neemt, want lekker eten

En niemand vindt dit blijkbaar raar, aangezien alle tips aan die gegevens voorbij gaan?

Dat wat die vriendin doet, klinkt wel een paar gradaties erger dan "gewoon niet zo met je lijn bezig zijn". En zo lijk je wel meer rare dingen gewoon voor lief te nemen, zoals dat je vriendin steevast van jouw bord probeert te eten of je deze vakantie nergens in tegemoet komt en ook nog zeurt. En je mag ook al niet opperen of ze niet toch wat tekenen van een eetstoornis vertoont, want ze zou dat niet waarderen. Dan beter gewoon tegen jezelf volhouden dat het toch leuk is geweest vandaag, want zij gaf het ook een 9. Rare figuren en rare vriendschap, of ik heb iets gemist.
Je vriendin heeft een eetstoornis. Daar wordt jij nu mee geconfronteerd. Het is net al een verslaving: ze heeft het niet in de hand én het gaat voor op alles. Dus ook op jouw behoeften.

Ik zou heel duidelijk je grenzen aangeven, maar dat lijk jij heel moeilijk te vinden. K
Je kan ook tijdens het eten even serieus zeggen van "he lieverd, ik vind het heel gezellig maar ik vind het niet fijn als je steeds vraagt of je hapjes van mijn eten mag, ik doe daar gewoon niet aan en wil rustig genieten zonder dat jij het eten van mijn bord kijkt. Bestel dan zelf gewoon wat extra volgende keer".

En klaar. Je mag gewoon je eigen grenzen aangeven hè. Waarschijnlijk heeft ze zelf ook de helft niet door wat ze doet.
Parella schreef:
16-10-2021 04:16
Je vriendin heeft een eetstoornis. Daar wordt jij nu mee geconfronteerd. Het is net al een verslaving: ze heeft het niet in de hand én het gaat voor op alles. Dus ook op jouw behoeften.

Ik zou heel duidelijk je grenzen aangeven, maar dat lijk jij heel moeilijk te vinden. K
Je kan ook tijdens het eten even serieus zeggen van "he lieverd, ik vind het heel gezellig maar ik vind het niet fijn als je steeds vraagt of je hapjes van mijn eten mag, ik doe daar gewoon niet aan en wil rustig genieten zonder dat jij het eten van mijn bord kijkt. Bestel dan zelf gewoon wat extra volgende keer".

En klaar. Je mag gewoon je eigen grenzen aangeven hè. Waarschijnlijk heeft ze zelf ook de helft niet door wat ze doet.
Naar aanleiding van de laatste post van To: Ze hebben allebei een eetstoornis.
To klinkt een beetje zoals ik: erger je niet, verwonder je slechts.
Nadeel is dan dat je soms ineens in zo'n gekke situatie terecht komt.
Ik heb ook zo'n vriendin. Met als extra eigenaardigheid: ze was ooit sportief en heel actief.
In haar hoofd is ze dat nog, maar in het echt is het een vijftiger met aardig wat fysieke issues en heel erg gewend geraakt aan veel eten.
Dus die heeft een doldwaas programma in haar hoofd, is 'ineens' niet lekker en alles valt tegen (uitgeput).
Vindt zichzelf ook een kleine eter, terwijl ze tegenwoordig grote porties heel snel verorbert en dan verbaasd zit te kijken dat ik nog eet.
Ook zij staat op verschillende gerechten proeven en ik mag echt niet hetzelfde bestellen. Ik ken meer mensen die dat zo willen trouwens.
Ik herken bij to dat het als vriendin dan lastig is 'wat benoem je en hoe?'
Ik hou van mijn vriendin en wil haar ook niet het idee geven dat ze een slome veelvraat is, want zo zie ik haar niet.
ik heb genoeg lol met haar op alle andere vlakken en feitelijk vind ik het wel fijn dat zij eetpauzes inlast en ben ikzelf ook niet de vlotste.
Dus het is over en weer en ik snurk dan bijvoorbeeld weer en heb weleens wat me time nodig, wat ook niet iedereen fantastisch zou vinden.
Iedere gek zijn gebrek denk ik dan.
Ik zou die issues van die vriendin van to ook wat wonderlijk vinden maar net als to een modus proberen te vinden.
NweNick schreef:
16-10-2021 04:55
Naar aanleiding van de laatste post van To: Ze hebben allebei een eetstoornis.

Ik heb je grstaft. Jouw reactie vind ik echt niet kunnen.
sjottelsplakje schreef:
16-10-2021 08:03
Ik heb je grstaft. Jouw reactie vind ik echt niet kunnen.
Besef je dan eens, dat als alles waar is wat je hier vertelt, mensen wel die conclusie trekken
Misschien ga je wel raar met eten om,maar is dat voor jou zo gewoon geworden dat je het niet meer door hebt
Het is een bizar topic, met te veel details over eten
Ik geloof echt geen fuck van dit topic.
Una noche loca
Laten we een slotje doen dan maar. De complotdenkers en de psychiaters hebben het overgenomen
sjottelsplakje schreef:
16-10-2021 08:22
Laten we een slotje doen dan maar. De complotdenkers en de psychiaters hebben het overgenomen
Lees je topic eens, en zie wat wij zien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven