Op vakantie met vriendin ergernis

15-10-2021 09:42 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.

Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.

Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.

Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.

Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.

Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.

Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Op dag nog drie nog niks ondernomen. Nou en? Je bent toch op vakantie?
Ik heb het idee dat je wel erg passief bent in deze. Je zegt alleen maar wat je niet wil ipv zelf eens initiatief te nemen met wat je wél wil. Waarom ga je niet samen met haar in de avond haar lijstje met restraurants af om een planning te maken voor de volgende dag(en). Nu wacht je elke keer weer af en erger je je suf als het weer op eten aankomt. Hup, beetje zelf initiatief nemen hoor.
Het klinkt alsof je momenteel ff niet zo gek bent op haar, eerder alsof je geïrriteerd en een beetje bang bent voor haar.
Als jullie beste matties zijn hoe kan je dan zo slecht communiceren? Je mag best wat assertiever zijn. Spreek je gevoel uit. En waar je behoefte aan hebt.
Pioen00 schreef:
15-10-2021 11:36

Hahaha, nou ik denk dat wij samen ook niet op vakantie zouden kunnen!
Op een stedentrip wil ik de stad ontdekken, mooie architectuur zien, musea bezoeken etc etc. En natuurlijk ook de plaatselijke lekkernijen ontdekken, maar dat is voor mij toch ondergeschikt aan de culturele dingen.
Metallover schreef:
15-10-2021 11:47
Op een stedentrip wil ik de stad ontdekken, mooie architectuur zien, musea bezoeken etc etc. En natuurlijk ook de plaatselijke lekkernijen ontdekken, maar dat is voor mij toch ondergeschikt aan de culturele dingen.
Eten IS cultuur (zegt dit lekkerbekje).
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
15-10-2021 11:50
:proud:
Jullie zijn gewoon geen vakantiematch en hebben andere verwachtingen van een vakantie. Je kunt in het dagelijkse leven prima vriendinnen zijn, maar niet geschikt om met elkaar op vakantie te gaan. Dus niet nog een keer doen.
Metallover schreef:
15-10-2021 11:47
Haha ja het is maar net wat je onder ondernemen verstaat natuurlijk. De stad ontdekken, genieten van de stedebouw en de sfeer, lekker op terrasjes zitten en een museum bezoeken vind ik ook leuk hoor. Alleen heb ik het idee dat bij sommige mensen echt een druk programma is, dat lijkt me niet zo chill.
Hee Elsje/Truusje ,

Kan de vakantie wat meer om samen doen doen gaan dan om het eten alleen?

Kunnen we vandaag gewoon eens een dagje lekker gaan doen waar we het over hebben gehad?

En dan kies ik vanavond het restaurant. En eten we vanmiddag even snel ergens iets wat ik ook zonder gedoe kan eten?

Of is je vriendin dan meteen beledigd?
makreel schreef:
15-10-2021 11:50
Haha, eens.

Ik weet niet hoe lang en waar TO op vakantie is, maar ik ga in mijn vakantie ook graag elke dag uit eten. Dus de keuken in de accomodatie zou met name voor het ontbijt gebruikt worden.
TO, ik zou toch even samen rond de tafel gaan en afspraken maken. Wat de plannen zijn voor de rest van de vakantiedagen, wie wil wat zien. Komt dat niet overeen, dan af en toe alleen op stap. Eten: kun je afspreken een keer per dag samen ergens te eten (lunch of diner). Wil zij tussendoor ergens gebak eten, prima, maar jij neemt dan bv alleen een kopje thee of gaat dat iets anders doen.
Ik ben wel eens op vakantie geweest met een vriendin die eigenlijk het liefst niet eet. Echt waar, die vergeet gewoon hele maaltijden en vindt het ook prima om in Florence als lunch een Sultana te eten die ze nog in haar tas heeft. Was het tijd voor het diner: zullen we maar gewoon in het hotel eten? Een schnitzel? Echt onbegrijpelijk vond ik dat.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
15-10-2021 12:01
Ik ben wel eens op vakantie geweest met een vriendin die eigenlijk het liefst niet eet. Echt waar, die vergeet gewoon hele maaltijden en vindt het ook prima om in Florence als lunch een Sultana te eten die ze nog in haar tas heeft. Was het tijd voor het diner: zullen we maar gewoon in het hotel eten? Een schnitzel? Echt onbegrijpelijk vond ik dat.
Dat is het andere uiterste, maar bij deze vriendin draait het volgens mij niet alleen om ergens lekker lunchen en lekker uit eten gaan, ze is de hele dag gefixeerd op eten en dan wordt het gewoon vervelend.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
15-10-2021 12:03
Dat is het andere uiterste, maar bij deze vriendin draait het volgens mij niet alleen om ergens lekker lunchen en lekker uit eten gaan, ze is de hele dag gefixeerd op eten en dan wordt het gewoon vervelend.
Ik denk dat die vriendin mij ook behoorlijk gefixeerd vond!
Want ik liep echt kwijlend langs al die restaurants die er zo geweldig uitzagen en de kaasboer en de delicatessenwinkel... Gingen we een keer eten, dan dacht: lekker voorgerecht, dan pasta, hoofdgerecht ohhh wat heerlijk allemaal. En zij: ik denk dat ik de groene salade neem.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
15-10-2021 12:01

Ik vind s’avonds uit eten gaan ook heerlijk hoor, maar overdag ga ik ook liever anderhalf uur een museum in (of andere bezienswaardigheid doen) dan dat ik anderhalf uur spendeer aan een lunch op een terras, dus ik zou dan ook gaan voor die Sultana :rofl:
Ik heb niet het idee dat ik megaveel eet of zo, maar ik zou niet genoeg hebben aan een Sultana als lunch.
Susan schreef:
15-10-2021 12:08
Ik heb niet het idee dat ik megaveel eet of zo, maar ik zou niet genoeg hebben aan een Sultana als lunch.
Bij wijze van uiteraard. Of een voorverpakt broodje uit de supermarkt oid.
Pioen00 schreef:
15-10-2021 11:36
Dat is misschien jouw idee van vakantie vieren. Voor andere is dat niet zo.
Ik zou dat ook heel irritant vinden.
Niks doen kan ik thuis ook. Als ik op een andere plek ben wil ik graag ontdekken waar ik ben, mooie dingen zien en leuke dingen doen
lorrelies wijzigde dit bericht op 15-10-2021 13:58
0.13% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Ginevra schreef:
15-10-2021 10:51
Bij darmproblemen is wat je eet geen langetermijnding, maar een kortetermijnding. Met andere woorden: dat je gezond eet is niet omdat je over 20 jaar gezond wil zijn, want in dat geval zou je best eens een dagje kunnen sjoemelen. Maar dat je gezond eet is omdat je nu, vandaag dus, beroerd wordt als je de verkeerde dingen eet. En dan is "laat het toch eens een dagje zitten" niet zo'n handig ding.

Precies dit. Dankjewel dat je dit zo helder uitlegt.

Ondanks mijn darmen eet ik nu juist veel "ongezonder" en anders dan thuis. En wanneer ik weet dat we dicht bij huis zijn of al thuis zijn dan eet ik gerust dingen waar ik niet goed tegen kan. Ze heeft dus nu gezien hoe ik alle kanten opschiet van de pijn, maar ik leg haar uit dat wanneer ik dit plan ik het prima kan opvangen dus thuis is geen probleem en dan heb ik het er voor over.

En stom genoeg ben ik dus ondanks (of juist dankzij) dat ik al die bewerkte dingen eet al zichtbaar afgevallen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-10-2021 11:33
Nee, want dit is de kant van TO. Maar ze zegt wel degelijk dat ze aangeeft dat ze dingen niet kan eten. En dat kan je zelf zo zeggen, maar misschien ervaart die vriendin dat wel als 'nondeju begint ze nu weer te zeuren over wat ze allemaal niet kan eten'.

We weten het niet, hè? Maar ik kan me dat wel goed voorstellen. Niet dat TO dat onterecht aangeeft, daar niet van. Maar ze helpt niet mee met de complete focus van eten afhalen op die manier.

Even voor de duidelijkheid: mijn reactie op haar wanneer ik iets niet kan eten is bijv wanneer ze een banketbakkerij langsloopt en niet begrijpt waarom ik er niks neem. Of wanneer we ergens willen eten en zij steeds allemaal dingen aanwijst en op haar telefoon opzoekt en ik geen moment krijg om rustig te kijken naar het menu.
Ben net voor ons beide naar de supermarkt geweest. Ze vroeg voor haar zelf alleen brood. Ik heb wat groente meegenomen om er bij te eten. En heb wat kleine delicatessen gehaald om te proeven. Ik heb de groente voorbereid en gezegd dat we na de lunch deze plaatselijke delicatessen kunnen proeven. Haar gezicht was onbetaalbaar! Tijdens de lunch vroeg ze of ik wilde dat ze avocado zou eten. Ik zei dat ze vooral moet eten of laten staan wat ze wil. Uiteindelijk heeft ze het wel genomen en nog wat andere groente. En ik vind het echt leuk om lekkere dingen te proeven met haar maar met mate. Oh, en ik heb helemaal niks met de schijf van 5 en wat ik nu eet lijkt amper op wat ik normaal eet.

Tijdens de lunch heb ik gezegd dat we al heel wat tijd kwijt zijn (door de tegenslag bij aankomst) en we nog niks hebben gezien en we de resterende dagen goed moeten plannen. Ze was het eens. Dus stelde ik voor om te bepalen wat ieders top 3 is wat we echt moeten zien. Ze liet me weer een kaart zien op haar telefoon en ze gaf aan dat dit eigenlijk allemaal eetgelegenheden zijn. Ik zei dat we naar dat gebied kunnen gaan, samen iets eten/drinken en daarna ieder zijn ding doen en elkaar daarna weer zien omdat ik niet te veel tijd wil besteden aan eetgelegenheden en zij niet te lang wil doorbrengen bij wat ik graag goed wil bekijken.

Bepaald welke dingen we samen willen doen op andere dagen.

Bedankt voor alle tips. Ik wist dat zij gek op eten is en dat is echt geweldig om te zien en ervaren en met haar te delen, maar ik wist niet dat het in deze mate was. Het is gewoon allesbepalend. Toch blij met dit topic. Ik wil haar in haar waarde laten en mijn ergernis aanpakken. Ik denk dat dat wel gaat lukken zo.

Ps: ik klaag nooit over mijn "beperking", en mijn uitgangspunt is niet "ik kan dit niet eten" maar "het is niet handig om dit nu te eten" of "ik heb de gevolgen er niet voor over". Zij geeft dagelijks wel een paar keer aan waar ze last van heeft en net zei ze dat ze zich uitgeput voelt en dat het misschien komt omdat ze zoveel suiker eet. Heb daar niks van gezegd. Zij is hartstikke slim, dus ik denk dat ze prima weet wat ze doet.
Toch denk ik dat jij meer focus hebt op eten dan zij.

En in wat voor saaie plek ben je eigenlijk, dat de bezienswaardigheden alleen maar eetgelegenheden zijn?
Zolang er wederzijds respect is, inlevingsvermogen en aanpassen om het tot een win-win te maken, is dit een prima vriendschap, ondanks dit verschil!
Doreia* schreef:
15-10-2021 13:48
Zolang er wederzijds respect is, inlevingsvermogen en aanpassen om het tot een win-win te maken, is dit een prima vriendschap, ondanks dit verschil!

Dat is er zeker!
Fijne vakantie, goed opgelost!
leslieknope wijzigde dit bericht op 15-10-2021 13:55
88.83% gewijzigd
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-10-2021 13:46
Toch denk ik dat jij meer focus hebt op eten dan zij.

En in wat voor saaie plek ben je eigenlijk, dat de bezienswaardigheden alleen maar eetgelegenheden zijn?
Ik snap echt niet waar je dat vandaan haalt. Ze missen bijna het vliegtuig omdat die vriendin per se op een bepaalde plek wil ontbijten. Bij aankomst is er een probleem met de accomodatie, maar vriendin vindt het belangrijk dat ze eerst ergens kan eten. Ze wijst de hele dag dingen aan die ze wil eten, praat constant over dingen die ze wil eten, wil TO overhalen om die dingen ook te eten, heeft van tevoren tig locaties gemarkeerd waar ze wil eten en dan heeft TO meer focus op eten alleen omdat ze om gezondheidsredenen bepaalde dingen wel en niet mag en daar dus ook op moet letten.

Dat ze dat vaker dan nodig moet herhalen komt deels door die vriendin zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven