Op welke leeftijd date je een man met kinderen?

04-06-2025 09:30 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vriendin van mij is 25 jaar en date met een wat oudere man die al 2 kinderen heeft uit een vorige relatie. Zijzelf heeft nog geen kinderen. En ze twijfelt heel erg of ze wel door moet gaan hiermee. Ik heb mijn mening gegeven en ik vind persoonlijk 25 te jong om al een relatie aan te gaan met een man die al kinderen heeft. Zelf ben ik begin 30 en zelfs ik zou mijzelf nog te jong vinden daarvoor. Als ik weer single was zou ik 35 wel een keerpunt vinden om toch voor een man met kinderen te gaan. En dan alleen als hij kinderen bij 1 vrouw zou hebben. Een man met meerdere kinderen bij meerdere vrouwen zou ik niet aankunnen. Wat denken jullie daarover? Wanneer is het een goede leeftijd om een man met kinderen te daten?
Fanta1996 schreef:
04-06-2025 10:42
Toen ik 25 was, zou ik wel op de eerste plaats willen staan als ik een relatie had.
En nu je begin 30 bent, niet meer?
Fanta1996 schreef:
04-06-2025 10:29
Ik ken geen mannen van in de 20 die een vrouw willen die al kinderen heeft. Zelfs in de 30 willen ze dat liever niet. Als er mannen zijn die expliciet zeggen dat ze willen daten met vrouwen die al kinderen hebben zou ik dat heel ''verdacht'' vinden. Zelfde als ze graag foto's van je kinderen willen zien. Dat vertrouw ik allemaal niet.
Lekker aan het rellen op deze druilerige woensdagochtend?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Fanta1996 schreef:
Ik ken geen mannen van in de 20 die een vrouw willen die al kinderen heeft. Zelfs in de 30 willen ze dat liever niet. Als er mannen zijn die expliciet zeggen dat ze willen daten met vrouwen die al kinderen hebben zou ik dat heel ''verdacht'' vinden. Zelfde als ze graag foto's van je kinderen willen zien. Dat vertrouw ik allemaal niet.
Hm... ik begrijp wel wat je bedoelt, want gek genoeg ken ik meer verhalen van stiefvaders die aan de kinderen zitten, dan de biologische vaders. Maar het kan ook zijn dat dát laatste meer binnenkamers wordt gehouden? Met een rondje googlen kwam ik niet zo snel op onderzoeken/feiten uit, behalve dan dat een misbruiker vaak in de 1e lijn zit, maar dat valt zowel vader als stiefvader onder.

Een collega van mij (begin 40, geen kinderen) staat 100% open voor het daten met iemand met kinderen. Hij vindt kinderen leuk, maar hoeft niet zo nodig biologische kinderen. Want om een ouderrol in te vullen, hoeft een kind niet biologisch van jou te zijn. En hij vindt het ook wel een voordeel dat je dan de baby-fase overslaat en dat je dan gelijk meer kunt doen en makkelijker kunt communiceren. :lol: Maar hij vindt ook dat hij als begin 40-er toch al wel weer best oud is om aan een baby te beginnen.

Of iemand kinderen heeft of niet, het lijkt mij relevanter dat het leeftijdsverschil/fase passen is. Iemand van begin 20 met iemand van begin 30 met kinderen, dat vind ik een te groot verschil in leeftijd en in leeffase. Iemand van begin 30 en iemand van begin 40 met kleine kinderen, ligt dan vaak weer dichter bij elkaar.

Ik ben heel makkelijk, ik date niet met mannen met kinderen. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Fanta1996 schreef:
04-06-2025 10:42
Toen ik 25 was, zou ik wel op de eerste plaats willen staan als ik een relatie had.
Dat lijkt me nou iets wat je nooit belangrijk hoeft te vinden. Of je nou 25 bent of 50 of 75. En of je partner nou kinderen heeft of niet. Het idee.
Pelle schreef:
04-06-2025 10:40
Wat een bijzonder topic. Stel je bent 25 (man, vrouw maakt niet uit). Je ontmoet iemand van 28 waarmee het heel erg klikt, maar die heeft toevallig kinderen. Dan mag je er niet mee daten? En is dat zelfs verdacht?

Je hoeft toch niet gelijk de rol als stiefouder op je te nemen? En dat op de eerste plaats staan, klinkt ook best kinderachtig.
Eens. Ik heb zelf geen kinderen en geen kinderwens (en al heel lang gelukkig met een partner die er ook zo in staat), maar als ik (32 jaar) nu single zou zijn heb ik niks tegen daten met iemand met een voltooide kinderwens.

Het scheelt dat ik ook niet ben van overhaast samenwonen en langdurig LATten een prima optie voor mij is.
Dala schreef:
04-06-2025 11:03
Dat lijkt me nou iets wat je nooit belangrijk hoeft te vinden. Of je nou 25 bent of 50 of 75. En of je partner nou kinderen heeft of niet. Het idee.
Hoe bedoel je dat? Dat je altijd op de eerste plaats zult staan of dat je hier geen waarde aan zou moeten hechten?

Voor mij een reden om geen partner met kinderen te willen, is dat het een onevenwichtige relatie zal zijn. Want een goede vader heeft zijn kinderen erg hoog op de prioriteitenlijst staan, bij voorkeur op 1 of 2 (omdat je goed voor jezelf moet zorgen). Maar dat betekent niet automatisch dat ik dan bijvoorbeeld op plek 3 sta, want het zijn geen gelijke posities. Want het is niet alleen het kind, maar ook alles er omheen. Dus gewoon 1-op-1-tijd, hobby's, school, vakanties, maar ook... de ex-partner en bijbehorende wensen/verplichtingen ivm van deze en de familie aan die kant. Gezien mijn leeftijd en de mogelijke leeftijd van een partner, zijn de kinderen dan nog basisschoolleeftijd/begin middelbare school, dus niet al lang en breed volwassen.
Dus dan sta ik niet op 3, maar ergens op 10, puur door alle dingen die belangrijk zijn om een goed ouder te zijn. Dan ben ik meer een optie dan een prioriteit. Maar ik zou het ook vreselijk vinden als hij mij belangrijker vindt dan zijn kinderen. Zo'n vader had ik en ik gun dat niemand.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Fanta1996 schreef:
04-06-2025 09:48
Ik zelf zou er behoorlijk op afknappen als een man al kinderen zou hebben en wij rond dezelfde leeftijd zijn. Zeker als je net een relatie hebt en je toch veel tijd met elkaar door wil brengen. Wat de meeste 20 jarige wel willen. En dat zijn tijd maar beperkt is omdat hij al kinderen heeft. Daarnaast zou ik graag op de eerste plaats komen te staan in een relatie zeker in het begin, maar als hij al kinderen gaat dat nooit lukken. Persoonlijk vind ik als je 25 bent je te veel drama op je hals haalt door een man met kinderen te daten.
Dat op de eerste plaats komen te staan in een relatie als de ander kinderen heeft kun je wel vergeten. Als het goed is tenminste. En dat kinderen hebben kan ook op latere leeftijd de reden zijn dat een relatie niet slaagt. Collega van ruim in de 50 kreeg een relatie met een man met volwassen kinderen. Ze zijn getrouwd met huisje, boompje beestje en toch ging het niet goed. Omdat de kinderen en collega niet een match waren en hij uiteindelijk voor zijn kinderen koos.
Solomio schreef:
04-06-2025 09:55
Ik begrijp sowieso niet dat bepaalde dingen aan leeftijd gekoppeld zijn.

Zou ze op haar 35e wel een man met kinderen 'mogen' daten? En waarom dan wel en nu niet?
Hangt van je levensstijl af, en op je 25e is die bij velen wat losser en vrijer dan van iemand met kinderen. Ik zat zelf toen veel meer in het nachtleven dan nu, en mijn partner ook.
Relaties zijn het eenvoudigste met een minimale rugzak met genoeg ervaring natuurlijk. Dus iets van een maagd maar wel met social skills ofzo?
Het kan vlekkeloos gaan als je 25 bent en moeilijk als je 40+ bent.
Leeftijd zegt in deze denk ik vrij weinig.
Het gaat om de ruimte die je inneemt binnen dat gezin. Hoe je je manifesteert.
Hoe de relatie is met de moeder van de kinderen. Hoe de scheiding is verlopen.
Hoe de vriend zich opstelt.
Zoveel factoren die invloed hebben op een relatie. Leeftijd is denk ik wel de minst belangrijke.
pina schreef:
04-06-2025 11:48
Hangt van je levensstijl af, en op je 25e is die bij velen wat losser en vrijer dan van iemand met kinderen. Ik zat zelf toen veel meer in het nachtleven dan nu, en mijn partner ook.
Ja, maar dat kun je dus niet zomaar omdraaien. Daarom begrijp ik het niet.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Een man met kinderen is een bestaand gezin.

Voor mijn 30ste had ik geen zin gehad om vanuit het niets gekatapulteerd te worden als stiefmoeder in een bestaand gezin. Ik wou gaandeweg rustig aan mijn eigen relatie en gezin opbouwen zonder al een hele rugzak aan gedoe en instant zorgtaken. En zonder tijd om werkelijk een stabiele basis te bouwen, want er lopen continu kinderen rond die meer tijd en aandacht vragen.

Daarna zou het erg afhangen van hoe, wat, wie, hoe snel de ander wil gaan, ... Eén klein kind had ik misschien wel getrokken, 3 pubers niet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik denk dat veel mensen zo in de wolken zijn. Dat ze vergeten een bewuste keuze te maken. Wat komt erbij kijken en wil je dat wel. Velen gaan ook vrij snel (weer) samenwonen. En vergeten dat 70% van de samengestelde gezinnen uiteindelijk weer verkeerd gaat.

Maar met een partner met kinderen ben jij geen prioriteit. Je moet continu afstemmen en dat kind gaat voor. Daarnaast is er een rugzak (een breuk met de ouder van jouw kind is erg heftig). En de ex blijft altijd in beeld.

Als je 40+ bent is je leven en toekomst anders dan met 20+
Bulbul schreef:
04-06-2025 09:32
Als je verliefd bent op een leuke man met kinderen en daar zin in hebt. Wat een gekke regeltjes stel jij op voor jezelf.
Dit - 100%
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Harderwijk2021 schreef:
04-06-2025 11:49
Het kan vlekkeloos gaan als je 25 bent en moeilijk als je 40+ bent.
Leeftijd zegt in deze denk ik vrij weinig.
Het gaat om de ruimte die je inneemt binnen dat gezin. Hoe je je manifesteert.
Hoe de relatie is met de moeder van de kinderen. Hoe de scheiding is verlopen.
Hoe de vriend zich opstelt.
Zoveel factoren die invloed hebben op een relatie. Leeftijd is denk ik wel de minst belangrijke.
Grotendeels eens. Leeftijd is natuurlijk wel een factor, zeker als er tussen de geliefden een groot verschil bestaat. Makkelijk is het niet, maar ik denk dat mensen in gecompliceerde relaties vaak ook een weloverwogen beslissing maken.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
04-06-2025 12:11
Grotendeels eens. Leeftijd is natuurlijk wel een factor, zeker als er tussen de geliefden een groot verschil bestaat. Makkelijk is het niet, maar ik denk dat mensen in gecompliceerde relaties vaak ook een weloverwogen beslissing maken.
Ik zie in mijn omgeving dan weer mensen die er niet bij stilstaan.
En iets hebben van "alles komt goed".

Om dan zich dood te schrikken dat het na 3 à 5 à 10 jaar toch niet werkt.

Zit je weer met een stel kinderen met een extra trauma.
Want ze hebben zich intussen gehecht aan die nieuwe stiefmoeder of stiefvader.
En aan die nieuwe broers en zussen die er intussen geboren zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Fanta1996 schreef:
04-06-2025 09:48
Ik zelf zou er behoorlijk op afknappen als een man al kinderen zou hebben en wij rond dezelfde leeftijd zijn. Zeker als je net een relatie hebt en je toch veel tijd met elkaar door wil brengen. Wat de meeste 20 jarige wel willen. En dat zijn tijd maar beperkt is omdat hij al kinderen heeft. Daarnaast zou ik graag op de eerste plaats komen te staan in een relatie zeker in het begin, maar als hij al kinderen gaat dat nooit lukken. Persoonlijk vind ik als je 25 bent je te veel drama op je hals haalt door een man met kinderen te daten.
Het lijkt me verstandig dat jij nooit een man met kinderen gaat daten...

En als je begin 30 bent, vind je dat serieus een rare leeftijd dat iemand al kinderen heeft? Wat is voor een vrouw dan de juiste leeftijd om kinderen te krijgen? En voor een man?

Volgens mij is het heel simpel: is de man leuk genoeg om te accepteren dat hij kinderen heeft, en zijn de kinderen leuk genoeg (oftewel: is er een klik) om samen een leven op te kunnen bouwen? Geloof niet dat dat leeftijdsgebonden is....
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Fanta1996 schreef:
Wat ben ik blij dat mijn man niet zo bekrompen dacht toen wij elkaar leerde kennen.
Ik denk dat weinig mensen al bij voorbaat een voorkeur hebben voor een partner die kinderen heeft. Pas als je iemand serieus heel leuk vindt kun je erachter komen hoe je er echt in staat. Misschien stond je er eerst voor open, maar merk je dat je het helemaal niets vindt. Of misschien wist je zeker dat het niets voor jou was, maar wil je het nu een kans geven.
dianaf schreef:
04-06-2025 11:41
Hoe bedoel je dat? Dat je altijd op de eerste plaats zult staan of dat je hier geen waarde aan zou moeten hechten?
Ik bedoel dat je er überhaupt geen waarde aan moet hechten dat je op nummer 1 staat bij iemand. Niet bij iemand met en niet bij iemand zonder kinderen.
Een flinke dosis levenservaring en emotionele volwassenheid is geen overbodige luxe als je een plek in een samengesteld gezin krijgt.

Ik zou het iemand van 25 ten zeerste afraden. Ik was zelf 36 toen ik mijn man en zijn 2 kinderen leerde kennen. Ik weet 100% zeker dat alles heel anders was gelopen als ik 10 jaar jonger was geweest.

Je bezighouden met je plek in de ranking vind ik een teken van emotionele onvolwassenheid. Als je daar zorgen over hebt: niet in een samengesteld gezin stappen.
dianaf schreef:
04-06-2025 10:57
Hm... ik begrijp wel wat je bedoelt, want gek genoeg ken ik meer verhalen van stiefvaders die aan de kinderen zitten, dan de biologische vaders. Maar het kan ook zijn dat dát laatste meer binnenkamers wordt gehouden? Met een rondje googlen kwam ik niet zo snel op onderzoeken/feiten uit, behalve dan dat een misbruiker vaak in de 1e lijn zit, maar dat valt zowel vader als stiefvader onder.
Op internet gaat een filmpje rond dat zegt dat de kans op 'abuse' gigantisch toeneemt met de komst van een stiefouder.

Abuse is een mooie parapluterm die wij niet hebben. Alles valt daaronder: seksueel misbruik, mishandeling, verwaarlozing, psychische mishandeling.

Maar het is niet altijd de stiefouder zelf die dat doet. Het kunnen ook de kinderen/ familie van de stiefouder zijn. Hoe meer nieuwe mensen in je kring hoe groter de kans dat er een rotte appel bij zit.

Het kan ook zijn dat de bio-ouder door de verliefdheid zijn kind emotioneel verwaarloost, waardoor het kind kwetsbaarder wordt voor mensen die het kind willen misbruiken.

Dus het is niet zozeer alleen de stiefouder die het mishandelen en misbruiken doet.

Kinderen uit gebroken gezinnen zijn nou eenmaal kwetsbaarder. Ouders hebben het vaak druk, meer stress, geldtekort. Kunnen daardoor minder goed opletten.
Trixie schreef:
04-06-2025 13:24

Ik zou het iemand van 25 ten zeerste afraden. Ik was zelf 36 toen ik mijn man en zijn 2 kinderen leerde kennen. Ik weet 100% zeker dat alles heel anders was gelopen als ik 10 jaar jonger was geweest.
Ik ook. Ik was veel te egoïstisch en met mezelf bezig op die leeftijd.

Niet iedereen is hetzelfde. Er zitten ook hele volwassen mensen bij van 25.
Draaideurforummer schreef:
04-06-2025 12:49
Ik denk dat weinig mensen al bij voorbaat een voorkeur hebben voor een partner die kinderen heeft. Pas als je iemand serieus heel leuk vindt kun je erachter komen hoe je er echt in staat. Misschien stond je er eerst voor open, maar merk je dat je het helemaal niets vindt. Of misschien wist je zeker dat het niets voor jou was, maar wil je het nu een kans geven.
Ook eens. En tegelijkertijd is het ook weer niet zo dat het voor mij bijvoorbaat een harde nee was. Ik ben toen ik mijn man leerde kennen wel bepaalde “grenzen” gaan verleggen.
baggal wijzigde dit bericht op 04-06-2025 14:36
0.08% gewijzigd
Dala schreef:
04-06-2025 12:55
Ik bedoel dat je er überhaupt geen waarde aan moet hechten dat je op nummer 1 staat bij iemand. Niet bij iemand met en niet bij iemand zonder kinderen.
Ah zo. Ik vind het wel belangrijk om door mijn partner belangrijk gevonden te worden en niet pas in beeld kom als er 20 anderen voor zijn gegaan. Er moet gelijkwaardigheid in zitten. Een beetje zoals je een vriendin heel belangrijk vindt en als eerste belt/vraagt, maar andersom wordt er pas contact opgenomen als niemand anders kan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven