Opdringerig?!

29-01-2017 20:45 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Sinds ongeveer een jaar ben ik samen met drie personen die ik via internet ken op vrijwillige basis een project gestart. We waren alle drie al een paar jaar lid van een schrijverscommunity. We kenden elkaar al wel langer omdat we rondom dezelfde genres schrijven en al veel manuscripten van elkaar hebben gelezen.

Ongeveer een jaar geleden besloten we een project te starten om het genre waarin we schrijven wat meer onder de aandacht te brengen.

We wonen alle vier in Nederland en iedereen studeert nog. Alleen we hebben elkaar nog nooit ontmoet.

Twee groepsleden (ik noem ze voor het gemak even bij hun voorletter: S. en A.) kennen elkaar wel persoonlijk omdat ze bij elkaar op school zitten.

B. is het derde groepslid en tevens degene waar ik de meeste raakvlakken mee heb. Nu komt de situatie.

Het was voor mij vanaf het begin af aan al duidelijk dat dit project niet heel veel voor zou gaan stellen aangezien iedereen ook veel andere prioriteiten heeft die belangrijker zijn, waaronder school.

Alleen op dit moment stagneert het hele project volledig, omdat het derde lid (voorletter B.) helemaal niks van zich laat horen. Dit loopt al een paar maanden.

- Als we iets in de groepsapp plaatsen ontvangt ze het wel, maar het kan weken duren voordat ze het leest. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan het dat je in een paar weken tijd wel berichten op Whatsapp ontvangt, maar deze niet opent? Normaal gesproken krijg je een nieuwe melding van de berichten wanneer je een Whatsappje ontvangt in een andere app.

- Laatst heb ik haar even privé geappt. Toen reageerde ze, maar toen kreeg ik niet echt een concreet antwoord dat haar afwezige houding het het project verklaarde. Ik weet alleen dat ze soms erg veel last kan hebben van stress en faalangst. Ook heeft ze afgelopen zomer heel erg gestruggled met het behalen van haar rijbewijs. Dus ik kan me zeker voorstellen dat ze het heel druk heeft met haar studie en andere dingen aan haar hoofd heeft.

Een paar maanden geleden heb ik ook nog privé met B. geappt. Toen heb ik aangegeven dat als dit project echt te veel voor haar is, we het allemaal volledig begrijpen als ze ermee wil stoppen. Ik heb haar gevraagd of ze me op de hoogte wil houden. Het Whatsappje heeft ze gelezen (blauwe vinkjes), maar ze heeft er niet op gereageerd.

Ik vermoed daarom dat het een kwestie is van graag willen, maar niet kunnen. Maar zolang ze niks naar ons communiceert, kunnen we alleen maar gissen.

Het probleem is dat de andere twee groepsleden S. en A. de afgelopen tijd ook vrij weinig weten. Als ik iets in de app zet reageren ze er een beetje oppervlakkig op. Daarom voel ik me nog de enige die echt gemotiveerd is. Daarnaast voel ik me ook een beetje een outsider, omdat S. en A. elkaar persoonlijk kennen.

Zo. Dat is de situatie in grote lijnen.

Nu is mijn hoop eigenlijk gevestigd op B. Zoals ik net al zei, hebben we laatst nog privé geappt. Toen heeft ze aangegeven dat ze graag weer aan de slag wil gaan met haar manuscript, maar dat ze geen inspiratie kan vinden. Ze vroeg of ik wilde helpen en ik heb toegestemd.

Het laatste bericht dat ik heb gestuurd had ze wel ontvangen, maar niet geopend. Na een week stuurde ik er nog wat achteraan om het gesprek opnieuw te openen. Ik vond het namelijk vreemd dat ze het bericht na een week nog steeds niet had gelezen/geopend.

Het appje dat ik erachteraan had gestuurd heeft ze wel gelezen, maar er niet op gereageerd.

Het punt is dat ik me veel te opdringerig voel als ik maar blijf appen (als ik niet weet of ze het wel zal openen..) Als ze hulp van mij wil, geef ik die graag. Maar ik wil wel weten waar ik aan toe ben en het is totaal niet mijn bedoeling om opdringerig over te komen.

Wat vinden jullie?
Doe eens gek en bel d'r eens.
In de groepapp vragen hoe iedereen erin staat omdat je wil weten waar je aan toe bent?

Kun je eventueel alleen verder ook al is dat niet de insteek geweest?
Bellen is inderdaad nog beter.
Ik zou mijn verwachtingen drastisch naar beneden stellen.
quote:montblanc schreef op 29 januari 2017 @ 20:53:

Doe eens gek en bel d'r eens.

Daar heb je gelijk in. We hebben het er wel ooit over gehad om een keer af te spreken. Het is er tot dusver nog niet van gekomen omdat het contact gering is en we allebei aan de andere kant van het land wonen.

Hmm.. Het voelt een beetje vreemd om te bellen. We kennen elkaar wel redelijk goed, maar niet persoonlijk. Daarom kan ik me voorstellen dat het een beetje opdringerig en raar overkomt als ik opeens bel. Zeker als je iemand niet persoonlijk kent en nog nooit face to face met elkaar hebt gesproken, kan ik me voorstellen dat ik haar een beetje overval door opeens uit het niets te bellen. Door je tip overweeg ik wel dat het misschien iets is om een kort spraakfragment te sturen en om te vragen hoe het gaat. Dan overval ik haar niet met een telefoontje, maar dan laat ik wel blijken dat ik haar graag wil helpen en dat geeft ze wat langer de tijd om het even te laten bezinken.
Ze bedoelen "nee" maar willen dat niet zeggen. Project leuk, maar heeft geen prioriteit gok ik.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Tijd om te bezinken heeft ze al vollop. Iedereen in de groep heeft door de manier van communiceren de ruimte om niets te laten horen. Die ruimte neemt B. uitgebreid, en dat is prima, maar dan kun je geen afspraken maken.

Ik zou ervan uitgaan dat het project niet verdergaat, en dit ook uitspreken naar de betrokkenen. En aan B laten weten dat je klaarstaat mocht ze hulp willen, maar dat je allle initiatief verder aan haar overlaat. Met daarbij, als je die hebt, jouw grenzen. Zo zou ik van iemand die ik toezeg te helpen, verwachten dat ze reageren op mijn berichten, en anders hoeft het blijkbaar niet.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:LammeTak schreef op 29 januari 2017 @ 20:54:

In de groepapp vragen hoe iedereen erin staat omdat je wil weten waar je aan toe bent?

Kun je eventueel alleen verder ook al is dat niet de insteek geweest?

Het is niet dat S. en A. helemaal niets laten weten. Af en toe laten ze wel wat weten. Als ik een voorstel doe om een project op te starten, reageren ze wel. Maar het blijft vaak bij reageren. Een tijdje geleden organiseerden we een schrijfwedstrijd. Alle communicatie naar deelnemers toe heb ik grotendeels gedaan. Zo lopen er ook nog een aantal andere projecten waar hun wel degelijk een bijdrage aan leveren. Dus het is niet dat ik al het werk doe. Maar soms voelt het wel alsof ik het meeste doe. Ik kan ook niet een van hun prive appen (bijvoorbeeld om te vragen hoe ze tegenover het project staan) omdat zij elkaar vrijwel dagelijks op school zien..

We hebben een paar maanden geleden wel een nieuwe app aangemaakt (tussen S., A. en ik) om te bespreken wat we met B. aanmoeten. A. reageert regelmatig en laat blijken dat ze graag een oplossing voor het probleem wil. S. bemoeit zich er heel weinig mee. Geen idee waarom..

Toch hebben we nog steeds geen oplossing.
Bel of breng een bezoekje, als je iemand ook persoonlijk kent.

Vraag je af of je ermee verder wilt. Ik zou het veel te veel gezeik gezeur vinden, als ik dit zo lees. Zeker voor een project op vrijwillige basis, wat veel meer tijd en energie kost dan nodig zou zijn.
Laat dat hele project voor wat het is? Het klinkt als veel gedoe en weinig response
Je steekt veel tijd in B. Je kunt B echter niet laten doen wat jij wil. Ik lees tussen de regels door ook dat je veel analyseert. Bedenk wat je wil met dit project, hoe belangrijk het voor je is en hoeveel tijd je erin wilt steken. Ga dan het gesprek met de groep aan en maak concrete afspraken. Aan de hand daarvan kun je verder kijken.
Je doet in mijn ogen te veel moeite terwijl je er weinig voor terug krijgt. Je kan proberen om dat verlegen meisje nog een keer te bellen..
B heeft er geen zin meer in en jij snapt de hints niet.
Stop met de kar trekken en laat dat project doodbloeden?
Ze hebben er alle drie geen zin meer in.
Wat ik vind? Nou ik ben echt lyrisch van de goede communicatie en het persoonlijke contact wat jullie vanaf het begin al hebben opgebouwd voor dit 'project'. Petje af hoor. Begrijp er dan ook helemaal niets van dat figuur B zo dwars ligt.
Het lijkt erop dat er slecht 1 iemand op dit project zit te wachten. Waarom wil je er perse mee Door gaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven