open relatie's

04-08-2011 15:44 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vreemd is dat toch.....

WIKIPEDIA:

Een open relatie of vrije relatie is gewoonlijk een seksuele relatie waarbij de partners elkaar toestaan ook seks met anderen te hebben.

Maar dát is naar mijn mening nou juist helemaal NIET te essentie van een open relatie. In een open relatie is juist volledige eerlijkheid en openheid en elkaar's autonomie erkennen en respecteren de kern waar het om draait!

Ik denk wel dat beide partners ook écht autonoom (c.q. onafhankelijk) moeten zijn. Als 1 van beide het voor de ander doet en zelf nog niet zo ver is, gaat het niet "lukken"

Wie ervaart dat ook zo?

Ben benieuwd naar meningen en ervaringen.
Open relatie is wat wiki zegt..
Internagelaktisch
Wiki heeft toch gewoon gelijk in dit geval? Het resultaat van een open relatie is wat wiki beschrijft.
..popcorn?
Ik snap wel wat je bedoelt geloof ik.

Maar wat als je in volledige eerlijkheid en openheid samen tot de conclusie komt dat je in deze relatie geen seks met anderen wil hebben, en je in deze elkaars autonomie erkent en respecteert?
Dat zegt WIKI toch? Er staat partners elkaar toestaan . Dus beiden geven toestemming.

Alhoewel van de meeste mannen die een open relatie hebben, de partner ervan echter van niets weet. Dat dan weer wel.
Ik dacht ook dat het was wat wikipedia er over meldt
die ik wilde bestaat al...
Eens met primabella. Het is toch niet noodzakelijk om 'vrije seks met anderen' te beoefenen om elkaars autonomie te erkennen en respecteren?

Een 'open relatie' heeft altijd betrekking op seksuele verhoudingen binnen en buiten de relatie.
@ primabella. Ik denk dat je je eerst af zou moeten vragen:

Waarom zou je daar van tevoren afspraken over gaan maken?
Aranea, waarom alleen mannen, die mannen doen het met een vrouw
Elkaar autonomie respecteren is toch altijd onderdeel van een goede relatie?

of snap ik hier iets niet?
..popcorn?
quote:attribuutje schreef op 04 augustus 2011 @ 16:00:

Aranea, waarom alleen mannen, die mannen doen het met een vrouw

Vrouwen mag van mijn part ook. Alleen de ervaring is dat meestal mannen schermen met de term. "We hebben een open relatie". Terwijl moeders thuis een trouwe echtgenoot denkt te hebben. We staat dus voor "ik".

Maar zoals gezegd, dit kan ook voor vrouwen gelden.
quote:nola schreef op 04 augustus 2011 @ 16:01:

Elkaar autonomie respecteren is toch altijd onderdeel van een goede relatie?

of snap ik hier iets niet?Nou....mensen proberen elkaar nogal eens ter veranderen ten gunste van zichzelf...of niet?
quote:Primabella schreef op 04 augustus 2011 @ 15:50:

Ik snap wel wat je bedoelt geloof ik.

Maar wat als je in volledige eerlijkheid en openheid samen tot de conclusie komt dat je in deze relatie geen seks met anderen wil hebben, en je in deze elkaars autonomie erkent en respecteert?Dan heb je geen open relatie.
quote:Aranea schreef op 04 augustus 2011 @ 15:59:

Dat zegt WIKI toch? Er staat partners elkaar toestaan . Dus beiden geven toestemming.

Alhoewel van de meeste mannen die een open relatie hebben, de partner ervan echter van niets weet. Dat dan weer wel. Dan is het ook geen open relatie he, dan is het gewoon vreemdgaan.
quote:jufdoortje schreef op 04 augustus 2011 @ 15:59:

@ primabella. Ik denk dat je je eerst af zou moeten vragen:

Waarom zou je daar van tevoren afspraken over gaan maken?

Om te kijken of je beiden hetzelfde beeld hebt van hoe de relatie er uit moet zien? Als dat niet zo is, is dat wel erg handig om te weten.

Of begrijp ik je verkeerd en bedoel je wat anders?
quote:lichtpuntjes schreef op 04 augustus 2011 @ 16:04:

Dan heb je geen open relatie.Precies, dat was mijn punt.
De ervaring is....mwoah, over vreemdgangers heb ik altijd gedacht dat het inderdaad vaker de man is die vreemdgaat, maar hij doet dat in de regel met een vrouw, mijn conclusie is dan dat ze even vaak vreemd gaan, mannen en vrowuen.;

En nog geen man meegemaakt die met zo een term zou schermen.

Gelof zelfs dat paren die een open relatie hebben dat liever voor zichzelf houden, mits ze met gelijkgestemden in aanraking komen.
Open relatie is buiten de deur neuken met medeweten en goedkeuring van je partner

Openheid is iets heel anders.

En een opening ook, al heeft dat dan wel weer met een open relatie te maken
quote:Primabella schreef op 04 augustus 2011 @ 16:06:

[...]

Om te kijken of je beiden hetzelfde beeld hebt van hoe de relatie er uit moet zien? Als dat niet zo is, is dat wel erg handig om te weten.

Of begrijp ik je verkeerd en bedoel je wat anders?Maar het is toch veel belangrijker om af te spreken over alles eerlijk en open te zijn, in de wetenschap dat je alles kan delen met je partner (en dat je partner ook alles deelt met jou!) en niet bang hoeft te zijn voor een oordeel of angst voor verlies?
Daarom zei ik ook..in een GOEDE relatie haha
..popcorn?
quote:nola schreef op 04 augustus 2011 @ 16:29:

Daarom zei ik ook..in een GOEDE relatie hahaEn zijn er die veel, denk je?
Ik denk niet dat het alles delen met je partner is, maar meer je partner met iedereen delen.
quote:isabon schreef op 04 augustus 2011 @ 16:31:

Ik denk niet dat het alles delen met je partner is, maar meer je partner met iedereen delen.

Niet met je eens.

De emotionele band die je dan hebt is vele malen sterker. Daar doet een vrijpartijtje met een ander niets aan af.

En áls er meer gevoelens onstaan voor een ander, wordt dat meteen gedeeld. (geen gedoe met vage veronderstellingen...zou hij? ......onzekerheid...wantrouwen)

Daar zoek je samen een oplossing voor...en lukt dat niet....dat is dan jammer, maar de wereld vergaat niet.
Hoewel ik je punt begrijp denk ik toch dat je voor heel wat verwarring zorgt als je je relatie open noemt maar in alle overleg en openheid voor exclusivteit hebt gekozen (door de meeste aangeduid als monogaam)

Een open relatie zien de meeste toch als de vrijheid om ook sex te hebben binnen een relatie in alle openheid en eerlijkheid.

Openheid en eerlijkheid met als keuze exclusiviteit kan natuurlijk ook maar dat zie ik inderdaad meer als een basisvoorwaarde voor een goede relatie. Je praat erover en bent eerlijk en kiest ervoor om niet met andere te seksen, prima!

Maar zelf vind ik dat wikipeda het goed omschrijft en de juiste betekenins geeft, je hebt monogamie (Waarin je ook open en eerlijk kunt zijn naar elkaar) waarin men er vanuit gaat dat je alleen binnen de relatie met elkaar sex hebt (al zullen veel woordenboeken het ook omschrijven als getrouwd zijn of een relatie hebben met 1 persoon )

je hebt open relaties waarin de partners met elkaar afspreken dat er ook gesext mag worden buiten de relatie om. maar dan wel in gezamelijk overleg dus eenzijdig vanuit alleen de man is het nooit een open relatie maar is het vreemdgaan.

je hebt polyamorie waarin je ook een liefdesrelatie met andere mag aangaaan buiten je relatie om

en je hebt swingen waarin de partner alleen beide met andere wat doen op sexgebied en niet afzonderlijk van elkaar.

Om het niet te verwarrend te maken zou ik wat jufdoortje omschrijft toch eerder een monogame relatie noemen, omdat dat in de volkmond toch wordt gezien als sex alleen met elkaar binnen de relatie. Waarin ik zonder meer aanneem dat de ruimte er wel is maar dat beide er niet voor kiezen het ook met andere te doen.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:jufdoortje schreef op 04 augustus 2011 @ 16:24:

Maar het is toch veel belangrijker om af te spreken over alles eerlijk en open te zijn, in de wetenschap dat je alles kan delen met je partner (en dat je partner ook alles deelt met jou!) en niet bang hoeft te zijn voor een oordeel of angst voor verlies?Ja dat is zeker heel belangrijk. Niet dat je per se alles moet delen, maar wel dat je alles kan delen zonder oordeel of angst. En dat op de belangrijke punten ook doet. Dat is voor mij een voorwaarde om een relatie aan te gaan met iemand. En voordat je een open relatie aangaat (zoals Wikipedia die omschrijft) moet dat helemaal goedzitten denk ik, wil je niet tegen allerhande problemen oplopen.

Onderzoeken of je dezelfde verwachtingen hebt vind ik toch ook belangrijk: hoe open en eerlijk je ook bent, als je onverenigbare standpunten hebt (monogamie, kinderen, etc), kun je beter geen relatie aan gaan.

Voor de rest ben ik het eens met wat Doddie schrijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven