Over mijn grenzen heen...

27-01-2020 07:55 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oef, ik merk dat ik er even een beetje doorheen zit.
Waarschijnlijk een combi van alles: drukke baan waar ik mijzelf voor de 100 procent voor geef, drukke peuter waar ik 200 procent voor geef, een 2e kinderwens die niet lukt en waarvoor we naar de huisarts moeten.
Elke kleine irritatie is er eentje teveel.
Nu zijn er al vaker dingetjes waaraan ik mij irriteer bij mijn schoonouders maar ditmaal voelde ik me echt geknakt. En kan ik niet meer relativeren.
Simpel gezegd komt het erop neer dat m'n schoonvader z'n schoenen weigert uit te doen. Daarom heb ik pantoffels gekocht maar uit zichzelf trekt hij deze niet aan. En dat irriteert me. We hebben een vloer waarop vlekken goed te zien zijn en het voelt als of erover mijn grenzen wordt heen gegaan. Eenmaal per 2 weken past m'n schoonmoeder op maar eigenlijk hoeft het van even niet zo. Schoonvader komt ook meestal even langs en dan weet ik dus dat er geen sloffen worden aangetrokken. Het gaat eigenlijk niet eens meer over de sloffen maar over het feit dat erover mijn grens wordt heen gegaan. Dat gebeurt weleens vaker: dochter appelsap geven terwijl ze dat nog nooit op heeft, onaangekondigd op onze vakantie staan.
Zucht...het lijkt misschien nergens over te gaan maar ik merk dat het mij mateloos irriteert.
Hoe ga ik hier op een normale manier mee om want het is ook zonde als dit de band gaat schaden..

Stel ik mij aan?

Totaal aantal stemmen: 187

Ja (47%)
Nee (24%)
Beetje (30%)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gezegd nee, want ja je stelt je wel aan maar dat komt denk ik inderdaad omdat je momenteel niet veel meer kan hebben.
Er zijn veel ergere dingen dan dat iemand schoenen in huis aan heeft, die paar uurtjes dat hij op bezoek is. Ik neem aan dat hij niet stoelendans doet in je huis.
Alle reacties Link kopieren
Wat een harde reacties allemaal, op het onvriendelijke af...

TO, ja, misschien ben je nu niet helemaal jezelf, persoonlijk vind ik het ook erg vervelend als iemand stelselmatig over je grenzen gaat, vooral als het over kleine dingen gaat waar je niet veel van kunt zeggen, maar alles bij elkaar opgeteld voelt het niet fijn. Understatement.
Ik heb ook zulke schoonouders, ze doen ook lieve dingen, maar gaan stelselmatig over je grenzen heen.
Op zich geen grote ramp, maar als dit jaren gebeurd, ben je het wel eens zat.
Daarom hebben wij ook geen vaste oppasdag voor opa en oma, regelen wij zoveel mogelijk zelf de zaken en als ons kind op bezoek gaat en gaat logeren, zien we de dingen door de vingers want ze hebben de beste bedoelingen.

Even een klein voorbeeldje:
Mijn schoonvader moet altijd een lullige opmerking maken over mijn rotterdamse r of andere dingen, we wonen nu in het oosten en dat is blijkbaar een dingetje. Het geeft mij echt een rotgevoel en ik zeg al negen jaar dat hij niet zulke opmerkingen moet maken. Hij blijft het doen, ik kan hem niet veranderen. Ik kan wel mezelf veranderen. Ik ben bij mezelf nagegaan hoevaak ik mij zo laat behandelen omwille van de goede familiesfeer. Mijn conclusie was niet zo vaak, dus ik ben van wekelijks naar een paar jaar eens in de paar maanden gegaan. Ondertussen heb ik voor mezelf bedacht hoe ik dan met mijn schoonvader om wil gaan. Dus de ene keer blijf ik netjes en zeg ik niks en de andere keer zeg ik er iets van. Dit helpt mij wel erg, hopelijk zou dit voor jou ook kunnen helpen.

Sterkte met alles, een tweede kind willen, maar het niet krijgen is echt verdrietig voor je
Alle reacties Link kopieren
Bij ons thuis wordt de vloer viezer van kleuter en de dreumes, dan van de gemiddelde schoen. Dus ja, je stelt je aan als het gaat om de schoenen van schoonvader.

Verder, als het oppassen van je schoonouders zoveel irritatie geeft dan moet je andere oppas regelen. Kdv bijvoorbeeld, daar wordt geluisterd naar jou wensen.

En dat onaangekondigd op jullie vakantie langskomen zou ik ook niet waarderen en dat ook uitspreken. Wat vond je vriend hiervan? De volgende keer dus niet precies vertellen waar je naar toe gaat.

En blijkbaar ervaar je veel stress op dit moment. Kijk of je daar iets aan kan doen. Je overal 100% of meer voor geven is wel heel veel. Zoek een goede balans en doe hier en daar een stapje terug.
eenhoorn wijzigde dit bericht op 27-01-2020 08:37
16.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onaangekondigd voor de deur staan tijdens je vakantie, dát zou voor mij een grens ver over zijn!
De schoenendiscussie... veegt ie z'n schoenen niet? Als ie dat wel doet lijkt het me met de viezigheid nog wel mee te vallen en ik zou me daar niet echt druk om maken persoonlijk.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je je aanstelt. Maar goed ik wil dan ook juist dat mensen hun schoenen aanhouden bij mij thuis. Gore zweetvoeten op mijn vloer vind ik viezer dan geveegde schoenen.

Laatst kwam er een monteur die zijn schoenen uitdeed. Ik riep nog, houd maar aan, maar nee ze gingen uit. En daar kwamen dan van die vieze zwarte sportsokken uit. Brrrr. Nee bij mij thuis hou je ze maar aan.

Ik zelf en mijn man en kind trouwens niet. Wij lopen op sokken of blote voeten. 😂
Alle reacties Link kopieren
De etiquette er maar eens even bij gepakt:

https://www.beatrijs.com/gasten-moeten- ... ittrekken/
Als je het nu al niet trekt zou ik maar geen 2e zwangerschap opstarten. Dit is al te druk voor je.
sugarmiss schreef:
27-01-2020 08:03

Het is ook onbeschoft om aan mensen te vragen hun schoenen uit te doen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-01-2020 08:11

Ik doe ook liever m'n schoenen niet uit bij anderen en vreemde pantoffels aan. En al helemaal niet als dat is omdat de vloerbedekking anders vies wordt. Dan had je maar andere vloerbedekking moeten uitkiezen. Of niemand over de vloer vragen.
Echt met volle verbazing lees ik deze reacties. Nou hoef je bij mij helemaal je schoenen niet uit te doen, heb ik zelf wel standaard.
Maar om zo star te reageren op mensen die dat wel graag willen vind ik absurd!
Heb respect voor een ander z'n normen en waarden, je bent te gast!

Dat de koningin het niet doet en bij haar thuis niet hoeft, is niet dat dit dan maar het gangbare moet zijn. Er zijn legio mensen die liever hebben dat de schoenen uitgaan.
En in TO haar geval is het iemand die (hopelijk) van haar houdt. En vind het van weinig respect getuigen als je strikt over een wens heen gaat.

Zulke mensen zijn niet mijn mensen. Ik snap je TO!
lilalinda schreef:
27-01-2020 08:48
De etiquette er maar eens even bij gepakt:

https://www.beatrijs.com/gasten-moeten- ... ittrekken/

Zo zo, Beatrijs die iets haat? Niet echt volgens de etiquette wel om te zeggen dat je iets haat? :hihi:
lilalinda schreef:
27-01-2020 08:48
De etiquette er maar eens even bij gepakt:

https://www.beatrijs.com/gasten-moeten- ... ittrekken/
Godnondeju wat een bullshit in 1 antwoord zeg :HA:

Echt als dat de norm moet zijn is het triest gesteld in de maatschappij.
Ik doe zelf altijd m'n schoenen uit thuis, scheelt veel troep en aan vrienden laat ik het over wat ze willen.
Alle reacties Link kopieren
To, ik lees in de op een aantal elementen die behoorlijk pittig zijn:
- Een 2e kinderwens die niet lukt en waarvoor jullie naar de huisarts moeten
- Een drukke baan waar je je al voor 100 % voor geeft
- Een drukke peuter waar je 200 % voor gaat

En daarnaast nog wat kleinere irritaties:
- Een schoonvader die om wat voor reden dan ook z'n schoenen niet uit wil doen.
- Schoonouders die onaangekondigd op jullie vakantieadres staan
- Als schoonmoeder oppast, krijgt dochter appelsap

Waarom zou je in godsnaam aan een tweede kindje willen beginnen als je al bijna op instorten staat?

Waarschijnlijk probeer je ergens en op een krampachtige manier aan vast te houden en dat lijkt nu het wel/niet schoenen aanhouden van schoonvader te zijn.
Ok, bij ons thuis hoeven de schoenen niet uit, dus mijn referentiekader is anders. Als ik bij iemand zou komen die koste wat kost op haar strepen gaat staan dat schoenen uit moeten, tja, voor een keer niet erg en het scheelt ook hoe het gecommuniceerd wordt. Omdat ik het idee heb dat voor jou je vloer belangrijker is dan je gasten, zou het voor mij een punt gaan worden (heel zwart/wit gezegd: of ik kom niet meer of ik hou m'n schoenen aan). Het was jullie keus om een 'besmettelijke' vloer(bedekking) uit te kiezen en dan 'eis' je vervolgens van je bezoek om de schoenen uit te doen. Als je ook nog eens voor je schoonvader pantoffels koopt, dan kan ik me voorstellen dat dat niet zo heel goed valt bij je schoonvader cq schoonouders. In mijn ogen is het enige wat je kan verwachten dat mensen hun schoenen vegen en niet met modder e.d. naar binnen gaan. Wil je de band met je schoonvader cq je schoonouders op het spel zetten?

Dat je schoonouders onaangekondigd op jullie vakantieadres staan, zou ik wel bespreekbaar maken. Mocht je bijvoorbeeld wel willen dat ze op bezoek komen, dan kan je misschien een dag(deel) afspreken en als je ze niet op bezoek wil, dan zou ik dat vooraf bespreekbaar maken.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
27-01-2020 08:58
Zo zo, Beatrijs die iets haat? Niet echt volgens de etiquette wel om te zeggen dat je iets haat? :hihi:
ik snap het wel
Ik heb vriendinnen waar ik standaard mijn schoenen (vrijwillig!) uittrek. Heb dan een paar dikke sokken bij me en we kruipen op de bank
Maar onvoorbereid sokken uit, is voor mij Ongemak & kouwe voeten
Alle reacties Link kopieren
Zelf zou ik niemand vragen om zijn schoenen uit te doen maar als dat bij jou de regel is dan moet de man zich daar gewoon aan houden.

Ik zou hem aanhouden bij de deur met gespreide armen als het moet: Pa, eerst je schoenen uit want die vloerbedekking is snel vuil en kost me veel te veel om te vervangen. Nee serieus; je mag niet verder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bijzonder dat veel mensen juist het bezoek tijdens vakantie over de grens vinden gaan. Deze mensen passen 2x per week op hun kleinkind en zien zichzelf dus kennelijk als graag geziene gast. Vakantie was vast niet heel erg ver weg, want anders staan ze niet zomaar op de stoep.

Echt, als je deze mensen zo slecht kunt hebben, dat ze al over een grens gaan als ze langskomen op vakantie, waarom mogen ze dan wel op je kinderen passen? Tijdens de vakantie van TO hebben ze ineens bakken met tijd over en dachten "kom, we gaan er gezellig even langs"
dreamer wijzigde dit bericht op 27-01-2020 09:06
0.36% gewijzigd
Later is nu
Qiyara schreef:
27-01-2020 08:54
Echt met volle verbazing lees ik deze reacties. Nou hoef je bij mij helemaal je schoenen niet uit te doen, heb ik zelf wel standaard.
Maar om zo star te reageren op mensen die dat wel graag willen vind ik absurd!
Heb respect voor een ander z'n normen en waarden, je bent te gast!

Dat de koningin het niet doet en bij haar thuis niet hoeft, is niet dat dit dan maar het gangbare moet zijn. Er zijn legio mensen die liever hebben dat de schoenen uitgaan.
En in TO haar geval is het iemand die (hopelijk) van haar houdt. En vind het van weinig respect getuigen als je strikt over een wens heen gaat.

Zulke mensen zijn niet mijn mensen. Ik snap je TO!

Zucht al dat geneuzel over 'respect'. Flikker op met je respect. Bovendien werkt dat zogenaamde "respect" both ways. Je kan net zo goed neuzelen dat je respect moet hebben voor je gasten. Net als dat je vegetarisch kookt voor vegetariërs zou je ook kunnen zeggen dat gasten hun schoenen aan mogen houden als ze dat liever hebben.

Je schoenen uit doen heeft niet zo veel met respect te maken. Meer met smetvrees. En ik heb geen respect voor smetvrees. Ik vind het onzin.

Bij mijn Iraanse vriendin is het cultuur. Prima. Daar doe ik mijn schoenen uit. Maar liefst hou ik ze aan. Ik heb mooie schoenen. Lekker warm. Als ik m'n schoenen uit moet doen omdat jij een mega onpraktische vloer hebt gekozen en bang bent voor 'viezigheid', dan zorg je maar voor van die blauwe hoesjes.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-01-2020 09:02
Zelf zou ik niemand vragen om zijn schoenen uit te doen maar als dat bij jou de regel is dan moet de man zich daar gewoon aan houden.

Ik zou hem aanhouden bij de deur met gespreide armen als het moet: Pa, eerst je schoenen uit want die vloerbedekking is snel vuil en kost me veel te veel om te vervangen. Nee serieus; je mag niet verder.
maar TO is niet thuis, op de oppasdagen
lilalinda schreef:
27-01-2020 09:02
ik snap het wel
Ik heb vriendinnen waar ik standaard mijn schoenen (vrijwillig!) uittrek. Heb dan een paar dikke sokken bij me en we kruipen op de bank
Maar onvoorbereid sokken uit, is voor mij Ongemak & kouwe voeten

Ja ik snap het ook hoor, maar moest lachen om het taalgebruik van die muts.
Dreamer schreef:
27-01-2020 09:03
Ik vind het bijzonder dat veel mensen juist het bezoek tijdens vakantie over de grens vinden gaan. Deze mensen passen 2x per week op hun kleinkinderen en zien zichzelf dus kennelijk als graag geziene gast. Vakantie was vast niet heel erg ver weg, want anders staan ze niet zomaar op de stoep.

Echt, als je deze mensen zo slecht kunt hebben, dat ze al over een grens gaan als ze langskomen op vakantie, waarom mogen ze dan wel op je kinderen passen? Tijdens de vakantie van TO hebben ze ineens bakken met tijd over en dachten "kom, we gaan er gezellig even langs"

Ik vind het weer bijzonder dat je dit maar vindt kunnen. Je bent op vakantie om even uit alledag te komen. Lekker met eigen gezin te zijn. Je eigen plan te trekken. Maar goed, ik houd sowieso niet van onaangekondigd bezoek. Op vakantie zal dit mij niet zo snel gebeuren, want ik vlieg de halve wereld over.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-01-2020 09:02
Zelf zou ik niemand vragen om zijn schoenen uit te doen maar als dat bij jou de regel is dan moet de man zich daar gewoon aan houden.

Ik zou hem aanhouden bij de deur met gespreide armen als het moet: Pa, eerst je schoenen uit want die vloerbedekking is snel vuil en kost me veel te veel om te vervangen. Nee serieus; je mag niet verder.

Dan draaien schoonpa en schoonma zich en om en zeggen "bekijk maar hoe jij je kinderen vandaag opvangt"

Ze zijn niet even op visite. Ze passen op een kind. Gaan daarmee wandelen (mag je hopen) en komen weer binnen. Hoe controleer je dan?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een jong kind en je wil er nog een baby bij en je hebt een hele besmettelijke vloer.

nou, prettige wedstrijd dan maar :rofl:
Stressed is just desserts spelled backwards
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-01-2020 09:03
Zucht al dat geneuzel over 'respect'. Flikker op met je respect. Bovendien werkt dat zogenaamde "respect" both ways. Je kan net zo goed neuzelen dat je respect moet hebben voor je gasten. Net als dat je vegetarisch kookt voor vegetariërs zou je ook kunnen zeggen dat gasten hun schoenen aan mogen houden als ze dat liever hebben.

Je schoenen uit doen heeft niet zo veel met respect te maken. Meer met smetvrees. En ik heb geen respect voor smetvrees. Ik vind het onzin.

Bij mijn Iraanse vriendin is het cultuur. Prima. Daar doe ik mijn schoenen uit. Maar liefst hou ik ze aan. Ik heb mooie schoenen. Lekker warm. Als ik m'n schoenen uit moet doen omdat jij een mega onpraktische vloer hebt gekozen en bang bent voor 'viezigheid', dan zorg je maar voor van die blauwe hoesjes.
Dus als iemand er een cultuurlabel aan hangt dan pas jij je wel aan maar je walst over andermans wensen heen die geen zin hebben na elk bezoek de vloer te moeten dweilen/stofzuigen? Daar is dat cultuurdingetje ook gewoon om begonnen, om de onhygienische troep van buiten niet mee naar binnen te nemen.
Ik heb ook liever dat men schoenen uit doet als het buiten nat is. Zelf loop ik altijd op sokken binnen. Mensen die bij mij op visite zijn doen hun schoenen ook uit, dan kun je tenminste lekker bankhangen.
Dus je mag ook gewoon binnen roken bij andere mensen die niet roken? Iemand verplichten in de kou/regen te roken is ongastvrij.

Als het mensen niet bevalt dat ik geen vieze schoenzolen op mijn kleden wil komen ze niet op visite, simpel. Bij bijna alle vrienden en familie is het schoenen uit, denk als ik bij de Surinaamse familie en schoonfamilie schijt heb dat ik wat ga horen :-D. Ik vind het respectloos om krampachtig te doen over huisregels bij een ander persoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een pb gestuurd😘
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-01-2020 09:03
Zucht al dat geneuzel over 'respect'. Flikker op met je respect. Bovendien werkt dat zogenaamde "respect" both ways. Je kan net zo goed neuzelen dat je respect moet hebben voor je gasten. Net als dat je vegetarisch kookt voor vegetariërs zou je ook kunnen zeggen dat gasten hun schoenen aan mogen houden als ze dat liever hebben.

Je schoenen uit doen heeft niet zo veel met respect te maken. Meer met smetvrees. En ik heb geen respect voor smetvrees. Ik vind het onzin.

Bij mijn Iraanse vriendin is het cultuur. Prima. Daar doe ik mijn schoenen uit. Maar liefst hou ik ze aan. Ik heb mooie schoenen. Lekker warm. Als ik m'n schoenen uit moet doen omdat jij een mega onpraktische vloer hebt gekozen en bang bent voor 'viezigheid', dan zorg je maar voor van die blauwe hoesjes.
Ik kan me er helemaal niet in inleven. Zeker niet als het bij de 1 cultuur is en bij de ander bullshit.
Dus omdat ik uit nl kom, heb ik maar dikke pech?

De vloer kan me overigens gestolen worden, bij mij zouden schoenen eerder uit moeten vanwege m'n onderburen. Maar goed ik heb er geen regel in.
Ik vind alleen dat iedereen zelf mag beslissen over zijn/haar huis. Wat de reden ook is dat schoenen uit moeten, ik zie dat niet als dat iets 'belangrijker' is dan mij.
Als je mijn vriendin zou zijn, dan kwam je maar niet meer langs :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven