Over mijn grenzen heen...

27-01-2020 07:55 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oef, ik merk dat ik er even een beetje doorheen zit.
Waarschijnlijk een combi van alles: drukke baan waar ik mijzelf voor de 100 procent voor geef, drukke peuter waar ik 200 procent voor geef, een 2e kinderwens die niet lukt en waarvoor we naar de huisarts moeten.
Elke kleine irritatie is er eentje teveel.
Nu zijn er al vaker dingetjes waaraan ik mij irriteer bij mijn schoonouders maar ditmaal voelde ik me echt geknakt. En kan ik niet meer relativeren.
Simpel gezegd komt het erop neer dat m'n schoonvader z'n schoenen weigert uit te doen. Daarom heb ik pantoffels gekocht maar uit zichzelf trekt hij deze niet aan. En dat irriteert me. We hebben een vloer waarop vlekken goed te zien zijn en het voelt als of erover mijn grenzen wordt heen gegaan. Eenmaal per 2 weken past m'n schoonmoeder op maar eigenlijk hoeft het van even niet zo. Schoonvader komt ook meestal even langs en dan weet ik dus dat er geen sloffen worden aangetrokken. Het gaat eigenlijk niet eens meer over de sloffen maar over het feit dat erover mijn grens wordt heen gegaan. Dat gebeurt weleens vaker: dochter appelsap geven terwijl ze dat nog nooit op heeft, onaangekondigd op onze vakantie staan.
Zucht...het lijkt misschien nergens over te gaan maar ik merk dat het mij mateloos irriteert.
Hoe ga ik hier op een normale manier mee om want het is ook zonde als dit de band gaat schaden..

Stel ik mij aan?

Totaal aantal stemmen: 187

Ja (47%)
Nee (24%)
Beetje (30%)
Alle reacties Link kopieren
Lilalinda en Dreamer: je kan iemand alleen nieuw gedrag leren op momenten dat je erbij bent. En dan maar hopen dat hij je zo serieus neemt dat hij de boel niet bedot als hij alleen is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Xaviera1234567890 schreef:
27-01-2020 08:14
Bij mij thuis moeten ook de schoenen uit, vind het niet fris schoenen aan in huis, ik heb overal vloerkleden liggen en ik wil daar geen smerige schoenzolen erop.

Ik ken veel mensen waar de schoenen uit moeten en ik doe het standaard bij andere mensen die mij soms verward aankijken als ik zeg dat ik dat normaal vind om te doen.

Hier ook sommige mensen die krampachtig doen over het uittrekken van de schoenen en een die daar steeds maling aan heeft, ik hou mij aan de huisregels bij anderen dus andersom ook graag respect voor mijn regels.
Eens jouw huis jouw regels, en wat een moeilijk gedoe over schoenen uit doen zeg, het is ook een kwestie van fatsoen vind ik.

Dan de reacties had je maar andere vloerbedekking moeten nemen :nooo:
retrostar schreef:
27-01-2020 09:02
Zelf zou ik niemand vragen om zijn schoenen uit te doen maar als dat bij jou de regel is dan moet de man zich daar gewoon aan houden.

Ik zou hem aanhouden bij de deur met gespreide armen als het moet: Pa, eerst je schoenen uit want die vloerbedekking is snel vuil en kost me veel te veel om te vervangen. Nee serieus; je mag niet verder.
Als hij gratis komt oppassen op je kind. Sure.
Xaviera1234567890 schreef:
27-01-2020 09:09
Dus je mag ook gewoon binnen roken bij andere mensen die niet roken? Iemand verplichten in de kou/regen te roken is ongastvrij.
Bij mij soms wel, ik vind het vooral ongezellig dat de ander dan op het balkon moet gaan staan, en als je net gezellig zit te kletsen met een drankje, oh sorry een drank, dan hoort daar voor sommigen een sigaret bij. Zet ik 's nachts gewoon alles open en ik steek zo'n tabakskaars aan. Zo gastvrij ben ik.
Dreamer schreef:
27-01-2020 09:03
Ik vind het bijzonder dat veel mensen juist het bezoek tijdens vakantie over de grens vinden gaan. Deze mensen passen 2x per week op hun kleinkind en zien zichzelf dus kennelijk als graag geziene gast. Vakantie was vast niet heel erg ver weg, want anders staan ze niet zomaar op de stoep.

Echt, als je deze mensen zo slecht kunt hebben, dat ze al over een grens gaan als ze langskomen op vakantie, waarom mogen ze dan wel op je kinderen passen? Tijdens de vakantie van TO hebben ze ineens bakken met tijd over en dachten "kom, we gaan er gezellig even langs"
Ik zou gewoon een vliegreis boeken en niet ergens in een hut vlakbij familie gaan zitten. Vakantie is even los komen van thuis. Of lever je peuter bij de ouders in en ga dan zelf lekker bijtanken voor een paar weken op een zonnige bestemming. Klinkt alsof je daar wel hard aantoe bent.

En met een peuter in huis hou je toch de eerste jaren een vieze plakkerige vloer, dus dan kunnen schoenen van normale volwassenen er ook nog wel bij.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeur over die schoenen. Het enige waar ik wel grote problemen mee zou hebben is dat ze ineens op jullie vakantieadres staan maar dat kun je oplossen door te zeggen dat ze dat niet meer moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-01-2020 09:10
Lilalinda en Dreamer: je kan iemand alleen nieuw gedrag leren op momenten dat je erbij bent. En dan maar hopen dat hij je zo serieus neemt dat hij de boel niet bedot als hij alleen is.

Daar staat tegenover dat je ook wel wat rekening mag houden met iemand, die je een paar keer per week uit de brand helpt. Ze mogen op de kleine passen, maar alsjeblieft niet teveel last geven. Geen schoenen, niet onverwachts langskomen..

Voor deze man is schoenen aanhouden kennelijk ook heel belangrijk. Waarom is dat?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
27-01-2020 09:12
Als hij gratis komt oppassen op je kind. Sure.
Je moet je wensen vriendelijk maar beslist en te goeder trouw duidelijk maken. Ik bedoel niet dat je chagrijnig en boos met verboden moet gaan werken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
27-01-2020 09:14
Daar staat tegenover dat je ook wel wat rekening mag houden met iemand, die je een paar keer per week uit de brand helpt. Ze mogen op de kleine passen, maar alsjeblieft niet teveel last geven. Geen schoenen, niet onverwachts langskomen..

Voor deze man is schoenen aanhouden kennelijk ook heel belangrijk. Waarom is dat?
Misschien is hij te moe om te bukken, maar iemands wensen negeren vind ik bedenkelijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
redbulletje schreef:
27-01-2020 09:08
Dus als iemand er een cultuurlabel aan hangt dan pas jij je wel aan maar je walst over andermans wensen heen die geen zin hebben na elk bezoek de vloer te moeten dweilen/stofzuigen? Daar is dat cultuurdingetje ook gewoon om begonnen, om de onhygienische troep van buiten niet mee naar binnen te nemen.
Ik heb ook liever dat men schoenen uit doet als het buiten nat is. Zelf loop ik altijd op sokken binnen. Mensen die bij mij op visite zijn doen hun schoenen ook uit, dan kun je tenminste lekker bankhangen.

Ik zeg nergens dat ik eroverheen wals of toch met schoenen aan iemands huis binnenga. Ik zeg alleen dat ik dat stom vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het oprecht verdrietig dat die schoonouders zó lastig zijn, dat ze niet langs mogen komen op vakantie. Ondertussen mogen ze wel een paar dagen per week oppassen. Zo aardig zijn ze dan weer wel.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-01-2020 09:17
Misschien is hij te moe om te bukken, maar iemands wensen negeren vind ik bedenkelijk.

Dus is het misschien best bedenkelijk om zijn wens te negeren zijn schoenen aan te willen houden?
Later is nu
Qiyara schreef:
27-01-2020 09:10
Ik kan me er helemaal niet in inleven. Zeker niet als het bij de 1 cultuur is en bij de ander bullshit.
Dus omdat ik uit nl kom, heb ik maar dikke pech?

De vloer kan me overigens gestolen worden, bij mij zouden schoenen eerder uit moeten vanwege m'n onderburen. Maar goed ik heb er geen regel in.
Ik vind alleen dat iedereen zelf mag beslissen over zijn/haar huis. Wat de reden ook is dat schoenen uit moeten, ik zie dat niet als dat iets 'belangrijker' is dan mij.
Als je mijn vriendin zou zijn, dan kwam je maar niet meer langs :)

Ik gok zomaar dat we al helemaal geen vriendinnen zouden zijn in the first place.
vrijenblij20220 schreef:
27-01-2020 09:13
Wat een gezeur over die schoenen. Het enige waar ik wel grote problemen mee zou hebben is dat ze ineens op jullie vakantieadres staan maar dat kun je oplossen door te zeggen dat ze dat niet meer moeten doen.
En door niet meer te vertellen waar je op vakantie gaat.
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-01-2020 09:19
Ik gok zomaar dat we al helemaal geen vriendinnen zouden zijn in the first place.
:lol: goed gegokt hoor.
Dreamer schreef:
27-01-2020 09:18
Ik vind het oprecht verdrietig dat die schoonouders zó lastig zijn, dat ze niet langs mogen komen op vakantie. Ondertussen mogen ze wel een paar dagen per week oppassen. Zo aardig zijn ze dan weer wel.

Ik zou helemaal niemand langs willen op vakantie. Ook m'n eigen ouders of vriendinnen niet. Niet onaangekondigd iig.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
27-01-2020 09:18
Ik vind het oprecht verdrietig dat die schoonouders zó lastig zijn, dat ze niet langs mogen komen op vakantie. Ondertussen mogen ze wel een paar dagen per week oppassen. Zo aardig zijn ze dan weer wel.
Ik zou er ook niet blij mee zijn, vanwege de manier waarop. Als wij op vakantie zijn en (schoon)ouders bellen dat het hen leuk lijkt om langs te komen en ze vragen of en wanneer het uitkomt: gezellig, kom maar langs! Maar onaangekondigd op het vakantieadres langskomen terwijl ik misschien wel plannen heb of gewoon even niks wil, dan zou ik heel erg balen.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
27-01-2020 09:19
Dus is het misschien best bedenkelijk om zijn wens te negeren zijn schoenen aan te willen houden?
Tjee ik zou bukken en zeggen: til je been even op want je bent een lieve schoonvader maar mijn mooie witte vloerbedekking..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Onaangekondigd op iemans vakantie verschijnen is natuurlijk wel een hate crime. Dat meen ik serieus.
Ik leer hier dat als je iets ‘cultuur’ noemt dat je dan van alles van je bezoek kunt eisen en als bij toverslag past iedereen zich gedwee aan.

Dus TO, op zoek naar een vleugje ‘cultuur’ om je wens om te kunnen zetten in een dwangbevel, ik denk alleen niet dat je schoonvader daar gevoelig voor zal zijn.
De rest van je bezoek misschien wel.
Qiyara schreef:
27-01-2020 09:10
Ik kan me er helemaal niet in inleven. Zeker niet als het bij de 1 cultuur is en bij de ander bullshit.
Dus omdat ik uit nl kom, heb ik maar dikke pech?

De vloer kan me overigens gestolen worden, bij mij zouden schoenen eerder uit moeten vanwege m'n onderburen. Maar goed ik heb er geen regel in.
Ik vind alleen dat iedereen zelf mag beslissen over zijn/haar huis. Wat de reden ook is dat schoenen uit moeten, ik zie dat niet als dat iets 'belangrijker' is dan mij.
Als je mijn vriendin zou zijn, dan kwam je maar niet meer langs :)
Ja maar zij zijn de gratis structurele oppas niet he?
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
27-01-2020 09:25
Onaangekondigd op iemans vakantie verschijnen is natuurlijk wel een hate crime. Dat meen ik serieus.
Ik ook.
Vraag me wel af hoe de partner van To over dit alles denkt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind iedereen het zo raar als je schoenen uitdoet in huis? Wij hebben binnen ook geen schoenen aan, gaan in de gang netjes uit, ook voor visite en familie die op bezoek komen. Nog nooit problemen over gehad. Hier ook vloerkleden en ik vind het überhaupt smerig, je weet nooit waar je in of doorheen gelopen hebt, er poepen nogal veel honden op de straat hier in de wijk, asociaal maar wordt ook weinig aan gedaan, moet er niet aan denken dat mijn huis onder zit. De wagen van onze baby komt ook niet in huis, die staat in de gang of onder de veranda.

Ik vind jou huis, jou regels.
Kan je man/vriend niet met zijn vader praten TO?
Ik snap je wel gevoel wel!


Hier werd mijn baby ook van alles gegeven wat ik zelf nog niet gegeven had; wordt überhaupt door mijn schoonouders weinig overlegd maar die doen gewoon, dus ook daarin snap ik je heel goed!
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-01-2020 09:23
Tjee ik zou bukken en zeggen: til je been even op want je bent een lieve schoonvader maar mijn mooie witte vloerbedekking..

Je had het over wensen negeren. En waarom mag de wens van schoonvader om z'n schoenen wel aan te houden genegeerd worden?
Later is nu
Francien2019 schreef:
27-01-2020 09:25
Ik leer hier dat als je iets ‘cultuur’ noemt dat je dan van alles van je bezoek kunt eisen en als bij toverslag past iedereen zich gedwee aan.

Dus TO, op zoek naar een vleugje ‘cultuur’ om je wens om te kunnen zetten in een dwangbevel, ik denk alleen niet dat je schoonvader daar gevoelig voor zal zijn.
De rest van je bezoek misschien wel.
Bijzonder idd dat mensen zo gevoelig zijn voor cultuur terwijl ze niet eens het respect kunnen opbrengen voor een individuele wens.
Ik was 25 jaar geleden heel vooruitstrevend door een rookverbod in te stellen in mijn huis. Daar ben ik ook 'vrienden' door verloren. Maar nu is het gelukkig eindelijk algemeen geaccepteerd door rokers dat ze niet meer vragen waar de asbak staat, maar uit zichzelf buiten gaan roken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven