Paniek!!!

26-08-2026 12:44 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu ong 3,5 maand een relatie. Ik vind hem leuk en ga hem ook steeds leuker vinden. Er zijn ook wel iets van kriebels te bespeuren. Verheug mij er ook op om hem weer te zien. Maar ik merk dat ik bij hem wel af en toe op de rem moet trappen. Elke keer als we elkaar zien verteld hij mij hoe leuk, lief en mooi ik ben. Dat hij hoopt op een mooie toekomst samen en mooie herinneringen wil maken. Heb hem wel gelijk verteld dat ik niet samen wil wonen, eigenlijk nooit weer. Dat begrijpt hij gezien mijn verleden. Ik heb een huwelijk achter de rug met een (gediagnosticeerd) narcist. Nooit meer zal ik mijn vrijheid opgeven. Maar nu kreeg ik van mijn vriend een bos rozen toegestuurd. Met een kaartje “ dat hij zo verliefd is op mij, mij lief en aantrekkelijk vind en een topmoeder voor mijn dochter”. Het enige wat ik voel is PANIEK en ANGST. Dit lijkt op het patroon wat mijn ex liet zien. Ben ik nu weer zo blind??

Of bestaan er gewoon echt nog leuke mannen en zoek ik nu spijkers op laag water?? Ik heb hem bedankt voor de rozen maar merk dat ik nu ff afstand wil….beetje to much allemaal. Heb de neiging om heel hard weg te rennen nu. Misschien moet ik dit toch ff met hem bespreken.
Ik zou me ook tot schrikken van zijn tempo en intensiteit, zeker met een verleden als het jouwe.
Het zou goed kunnen dat ie het uit euforische verliefdheid doet, maar als hij weet van dat verleden doet ie er goed aan om een tandje of wat terug te schakelen. Dit is best eng ja.
There is always something happening, and it's usually right now
Ik vind het ook allemaal wel behoorlijk veel. Als je van goede bedoelingen uitgaat dan is het wellicht gewoon lief, maar ik zou zeker het gesprek mer hem aangaan en ook uitleggen waarom dit zeker gezien jouw verleden niet de weg is naar jouw hart. Als hij een fijne vent is begrijpt hij dat. Het lastige voor jou is dat wij je niet kunnen helpen met zijn intenties inschatten. Em ik snap dat jij mogelijk niet meer zo goed op je eigen intuïtie vertrouwt. Heb je een goede vriendin oid die hem ook al kent waarmee je dit kan bespreken?
Hij loopt ontzettend hard van stapel, dus inderdaad het gesprek hierover met hem aangaan. Vertellen dat je hierdoor in paniek raakt, gezien je verleden. Als het een leuke man is, zou hij hiervoor begrip moeten opbrengen en een heleboel stapjes rustiger aan moeten doen.
Bbubbels schreef:
26-08-2026 13:05
Ik vind het ook allemaal wel behoorlijk veel. Als je van goede bedoelingen uitgaat dan is het wellicht gewoon lief, maar ik zou zeker het gesprek mer hem aangaan en ook uitleggen waarom dit zeker gezien jouw verleden niet de weg is naar jouw hart. Als hij een fijne vent is begrijpt hij dat. Het lastige voor jou is dat wij je niet kunnen helpen met zijn intenties inschatten. Em ik snap dat jij mogelijk niet meer zo goed op je eigen intuïtie vertrouwt. Heb je een goede vriendin oid die hem ook al kent waarmee je dit kan bespreken?
Zeg het inderdaad tegen hem en leg het uit. Je doelt zelf denk ik op love bombing?

Ik vind het zelf niet heel alarmerend allemaal, maar ik heb jouw verleden niet. Spreek het uit en geef hem de kans om met je mee te bewegen. Pas als hij dat niet kan is er een probleem.
Ik snap dat de alarmbellen afgaan. Zonder dat je elkaar écht goed kent, al overladen worden met dit soort grote uitspraken is benauwend.

Je hoeft niet mee te gaan in dat snelkookpan-daten. Blijf zelf gewoon nuchter en houd het tempo erin dat voor jou goed voelt. Misschien is het ook goed om eens te bespreken of hij zich vaker zo snel en intens in iemand stort.
Niks mis met op de rem trappen. Ik had hetzelfde gedaan. En eigenlijk doe ik dat ba 4 jaar nog steeds regelmatig. Ik heb veel me-time nodig en hoef hem niet elke week te zien.

Wat zijn jouw behoeftes? Die mogen best bovenaan staan
Ik heb je al eerder over deze date zien schrijven dat je hem te snel vond gaan. Heb je dat toen gezegd?
Lisa2022 schreef:
26-08-2026 12:44
Maar nu kreeg ik van mijn vriend een bos rozen toegestuurd. Met een kaartje “ dat hij zo verliefd is op mij, mij lief en aantrekkelijk vind en een topmoeder voor mijn dochter”.
Ik vind dit op zich geen rode vlag, maar ik snap wel dat je het zo ervaart. Het zou voor mij wel een rode vlag zijn in combinatie met controlerend, beperkend gedrag.
Ik ben nu 8 jaar alleen geweest. Ben ook heel zelfstandig en heb mijn me-time ook echt nodig. Ik wil hem dan ook niet elke week zien. Wel gewoon leuke dingen samen doen maar dat is maar net hoe het uitkomt.

Mijn ex liet een beetje het zelfde gedrag zien. Beetje love bombing idee. Die rozen met dat briefje zijn dus voor mij echt ff een enorme trigger. Ik denk en hoop dat hij het gewoon lief heeft bedoeld maar krijg het er echt benauwd van. Ik ga hem vanavond maar eens bellen dat het tempo toch wat langzamer mag.
Goed dat je je eigen signalen nu opvangt!

Natuurlijk zijn er fijne mannen maar het kost even tijd om uit te vinden of dit er 1 is. Neem die tijd gewoon en ga uit van jouw wensen. Dan zie je vanzelf hoe hij daarmee omgaat. En wat jij daar weer bij voelt.
Het is zoals het is
Edda schreef:
26-08-2026 13:37
Ik vind dit op zich geen rode vlag, maar ik snap wel dat je het zo ervaart. Het zou voor mij wel een rode vlag zijn in combinatie met controlerend, beperkend gedrag.
Nou dat controlerende en beperkende gedrag laat ie tot nu toe niet zien maar dat deed mijn ex ook niet in het begin. Dat kwam later pas.
Tempo en vooral ook intensiteit mag een stuk minder inderdaad. Goed om hem dat te zeggen
Het is zoals het is
Lisa2022 schreef:
26-08-2026 13:39
Nou dat controlerende en beperkende gedrag laat ie tot nu toe niet zien maar dat deed mijn ex ook niet in het begin. Dat kwam later pas.
Ik denk dat niet te voorspellen is of dat nu weer gaat gebeuren, maar als het weer gebeurt kan je op dat moment meteen afhaken, want daar heb je natuurlijk helemaal geen zin meer in.
Zeker aangeven TO, ik ben benieuwd hoe hij reageert...

Hij gaat wel hard zeg, ik vind het een beetje pubergedrag.
Delulu
"Een topmoeder voor zijn dochter" vind ik wel echt een rode vlag. Als iemand na zo'n korte tijd al met zulke termen strooit, getuigt dat ook niet echt van fijngevoeligheid naar zijn dochter. Mega afknapper.
Knap hoor, in juni daten en nu al 3.5 maand een relatie.
Vivalafete25 schreef:
26-08-2026 13:54
"Een topmoeder voor zijn dochter" vind ik wel echt een rode vlag. Als iemand na zo'n korte tijd al met zulke termen strooit, getuigt dat ook niet echt van fijngevoeligheid naar zijn dochter. Mega afknapper.
Deze viel mij ook op, maar is me ook niet helemaal duidelijk uit de beschrijving van TO.

TO, bedoel je dat hij een dochter heeft? Of, zoals ik het las, dat jij een dochter hebt? En in dat tweede geval, baseert hij zich dan op wat jij vertelt over je dochter of heeft hij haar al ontmoet? Of bedoelt hij eventuele toekomstige kinderen?

Verder vind ik de rozen en kaar op zich niet alarmerend, al zou ik er ook niet gelukkig van worden. En ik begrijp je trigger.
a.k.a. canis-dinges
Vivalafete25 schreef:
Ik had het opgevat als dat TO een topmoeder is voor haar eigen dochter.
Edda schreef:
26-08-2026 14:05
Ja dat staat er ook, maar alsnog wel eng. Wat weet hij daar nou van na 3,5 maand?
Even geloept. Tempo en intensiteit kunnen ook gewoon niet matchen, hè, ook als er geen sprake is van lovebombing vanuit narcisme. Maar ik begrijp het niet helemaal dat het blijkbaar meermaals al ter sprake kwam, maar dat je wel beginnende kriebels hebt. Vind je het tempo te hoog of ben je vooral bezorgd dat het mogelijk weer voortekenen zijn van iemand die je niet kunt vertrouwen? Misschien wel goed om dat voor jezelf duidelijk te hebben.
a.k.a. canis-dinges
Edda schreef:
26-08-2026 14:05
Oh ja, de vreemd geplaatste haakjes deden me denken dat het vanuit hem was maar je hebt gelijk

Blijft een rode vlag en een erg intense uitspraak. Ik mag hopen dat hij dochter niet al heeft ontmoet.
Heb je aan jezelf kunnen werken afgelopen jaren? Heb je zicht gekregen op jouw eigen (hechtings) patronen en valkuilen?
Een relatie hebben met een narcist zegt namelijk ook alles over jouw gevoeligheid.
Je zult hierdoor sneller weer een soortgelijke dynamiek kunnen komen dus goed dat je zo alert bent.
Het is fijn als iemand lief is en jouw het hof wil maken maar als het te snel is of niet afgestemd dan is het een verborgen claim.
Goed om dit te bespreken dat is gezond gedrag! Het bijsturen of afkappen van een relatie kan altijd en in elke fase dus neem je eigen signalen serieus.
Misschien zijn die bloemen gewoon omdat je na zo'n narcist wat positieve aandacht kan gebruiken in zijn ogen?

Zou gewoon aangeven dat je je ongemakkelijk voelt bij alles wat op lovebombing lijkt en kijken of hij daar dan zijn draai in kan vinden. Sommige mannen zijn ook gewoon onzeker in de liefde en denken dat veel aandacht de weg naar je hart is, terwijl dat in realiteit juist kan afstoten.
Vivalafete25 schreef:

Nee mijn dochter, niet zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven