Paniek!!!

26-08-2026 12:44 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu ong 3,5 maand een relatie. Ik vind hem leuk en ga hem ook steeds leuker vinden. Er zijn ook wel iets van kriebels te bespeuren. Verheug mij er ook op om hem weer te zien. Maar ik merk dat ik bij hem wel af en toe op de rem moet trappen. Elke keer als we elkaar zien verteld hij mij hoe leuk, lief en mooi ik ben. Dat hij hoopt op een mooie toekomst samen en mooie herinneringen wil maken. Heb hem wel gelijk verteld dat ik niet samen wil wonen, eigenlijk nooit weer. Dat begrijpt hij gezien mijn verleden. Ik heb een huwelijk achter de rug met een (gediagnosticeerd) narcist. Nooit meer zal ik mijn vrijheid opgeven. Maar nu kreeg ik van mijn vriend een bos rozen toegestuurd. Met een kaartje “ dat hij zo verliefd is op mij, mij lief en aantrekkelijk vind en een topmoeder voor mijn dochter”. Het enige wat ik voel is PANIEK en ANGST. Dit lijkt op het patroon wat mijn ex liet zien. Ben ik nu weer zo blind??

Of bestaan er gewoon echt nog leuke mannen en zoek ik nu spijkers op laag water?? Ik heb hem bedankt voor de rozen maar merk dat ik nu ff afstand wil….beetje to much allemaal. Heb de neiging om heel hard weg te rennen nu. Misschien moet ik dit toch ff met hem bespreken.
Vivalafete25 schreef:
26-08-2026 13:54
"Een topmoeder voor zijn dochter" vind ik wel echt een rode vlag. Als iemand na zo'n korte tijd al met zulke termen strooit, getuigt dat ook niet echt van fijngevoeligheid naar zijn dochter. Mega afknapper.

Nee mijn dochter, niet zijn.
Duidelijk blijven communiceren en aangeven wat je wel en niet prettig vindt. Bijvoorbeeld dat dus ook duidelijk aangeven dat je hem niet elke week wil zien. Misschien is dat omdat je de ene week je dochter bij je hebt en er alleen voor haar wil zijn op dat moment? Want het kan ook maar duidelijk zijn voor hem dat meer contact er dus niet inzit.
wat heb je na je huwelijk gedaan om rode vlaggen te herkennen? Om je eigen triggers te verwerken? Ben jij klaar voor een nieuwe relatie?
Of zijn bedoeling goed is of niet, is denk ik niet zo belangrijk. Jij raakt van zijn acties in paniek en dat is voldoende om te bedenken dat dit gewoon geen match is.
Jij hebt het blijkbaar al vaker besproken maar hij gaat door.

Zijn uitspraken na 3,5 maand relatie vind ik vrij heftig. Hij kent je nog maar nauwelijks en hij is nu al hotel de botel en vind jou een geweldige moeder.

Jullie matchen gewoon niet. Hij zit na 3,5 maand al op dit punt terwijl jij aangeeft hem niet elke week te willen zien en absoluut nooit samen te willen wonen. Dat gaat deze man met deze snelheid natuurlijk niet accepteren.

Ik vind het sowieso al een teken als je iemand niet elke wil zien. Als je je goed bij iemand voelt en er bij op je gemak bent heb je een heel ander gevoel.
Anderlicht schreef:
26-08-2026 14:14
Heb je aan jezelf kunnen werken afgelopen jaren? Heb je zicht gekregen op jouw eigen (hechtings) patronen en valkuilen?
Een relatie hebben met een narcist zegt namelijk ook alles over jouw gevoeligheid.
Je zult hierdoor sneller weer een soortgelijke dynamiek kunnen komen dus goed dat je zo alert bent.
Het is fijn als iemand lief is en jouw het hof wil maken maar als het te snel is of niet afgestemd dan is het een verborgen claim.
Goed om dit te bespreken dat is gezond gedrag! Het bijsturen of afkappen van een relatie kan altijd en in elke fase dus neem je eigen signalen serieus.
Ja ik heb aan mijzelf kunnen werken de afgelopen jaren. Heb heel wat therapie achter de rug. Vandaar dat ik nu ook bij hem aan de bel ga trekken want ik herken bepaald gedrag nu wel beter en sta hier denk ik toch ook meer mijn mannetje in. Ben benieuwd hoe dit gesprek vanavond gaat lopen.
Ik denk dat de angst geheel bij jezelf ligt. Lijkt mij helemaal niet zo raar om na bijna vier maanden iets liefs te doen.

Ik herken het wel, die aanvliegende angst, en daarom ging het ook mis. Ik kon het niet opzij zetten. Daar heb ik uiteindelijk heel veel spijt van gehad.

Blijf dus even rustig staan waar je bent. Je hebt altijd nog de mogelijkheid om weg te gaan. En hij ook, hij hoeft niet de therapeut of redder te gaan spelen als hij daar geen zin in heeft.
Wil absoluut niet over je verleden en triggers heenstappen of ze bagatelliseren maar liggen jullie verwachtingen überhaupt op één lijn?

Een relatie met iemand waar je nu pas kriebels voor begint te voelen klinkt als een beetje vreemde volgorde als je dat niet hebt uitgesproken en toegelicht. Zonder daar over te communiceren kán de verwachting natuurlijk bestaan dat jij ook net zo gek op hem bent als hij misschien is?

Zijn gedrag is net zo min vreemd als jouw gevoel dat het te snel gaat, het klinkt alleen niet in overeenstemming met elkaar.

En stop met van hem te verwachten dat hij uiteindelijk de dingen doet zoals je ex deed, je maakt jezelf er gek mee, je wordt er niet gelukkiger van en het is ook niet fair richting hem. Als je hem, en jezelf, geen eerlijke kans kunt geven dan is dat uiteindelijk toch het breekpunt denk je niet?
Lila-Linda schreef:
26-08-2026 14:21
wat heb je na je huwelijk gedaan om rode vlaggen te herkennen? Om je eigen triggers te verwerken? Ben jij klaar voor een nieuwe relatie?
Ik heb na mijn huwelijk denk ik 3 jaar nodig gehad om mijzelf weer terug te vinden dmv therapie en alles, was mijzelf enorm kwijt. Dit wil ik nooit weer. Ik denk nu wel de rode vlag te herkennen daarom ga ik vanavond met hem in gesprek.
Maar een rode vlag betekent niet dat hij de vlag weg moet stoppen en geen bloemen meer moet kopen. Dat gaat niet om wat iemand doet, maar herkennen hoe iemand is.

Een rode vlag betekent: dit komt niet goed, ik kies hier voor mezelf. En verbreek de relatie
ApproachableAlec schreef:
26-08-2026 14:29
Wil absoluut niet over je verleden en triggers heenstappen of ze bagatelliseren maar liggen jullie verwachtingen überhaupt op één lijn?

Een relatie met iemand waar je nu pas kriebels voor begint te voelen klinkt als een beetje vreemde volgorde als je dat niet hebt uitgesproken en toegelicht. Zonder daar over te communiceren kán de verwachting natuurlijk bestaan dat jij ook net zo gek op hem bent als hij misschien is?

Zijn gedrag is net zo min vreemd als jouw gevoel dat het te snel gaat, het klinkt alleen niet in overeenstemming met elkaar.

En stop met van hem te verwachten dat hij uiteindelijk de dingen doet zoals je ex deed, je maakt jezelf er gek mee, je wordt er niet gelukkiger van en het is ook niet fair richting hem. Als je hem, en jezelf, geen eerlijke kans kunt geven dan is dat uiteindelijk toch het breekpunt denk je niet?
Ik heb vaak genoeg aangegeven dat ik het rustig aan wil doen. Hij gaf aan we doen het op jouw tempo. Heb ook nooit naar hem benoemd dat ik stapelverliefd ben, wel dat ik hem steeds leuker begin te vinden. Ik ben niet snel verliefd, of laat dat gewoon niet snel toe dat gevoel. Wel vind ik het fijn om bij hem te zijn en is het zoenen e.d. ook fijn. Ik ben voorzichtig, toch bang om gekwetst te worden?

Ik ga vanavond met hem in gesprek.
ApproachableAlec schreef:
26-08-2026 14:29

Dacht dat het aan mij lag.
Vreemde volgorde vanuit jouw kant.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Lisa2022 schreef:
26-08-2026 14:38
Ik heb vaak genoeg aangegeven dat ik het rustig aan wil doen. Hij gaf aan we doen het op jouw tempo. Heb ook nooit naar hem benoemd dat ik stapelverliefd ben, wel dat ik hem steeds leuker begin te vinden. Ik ben niet snel verliefd, of laat dat gewoon niet snel toe dat gevoel. Wel vind ik het fijn om bij hem te zijn en is het zoenen e.d. ook fijn. Ik ben voorzichtig, toch bang om gekwetst te worden?

Ik ga vanavond met hem in gesprek.
Bloemen (tenzij hij wekelijks met een boeket afkomt) zie ik niet als iets opdringerigs eerlijk gezegd.

Waarom hij je moederschap erbij haalt vind ik wel raar. Zoekt hij een vrouw waarmee hij zelf een kind wil of zoekt hij een stiefmoeder voor die van hem?
Deze gast heeft jou in de sauna opgepikt toch? Ik vind het vrij veel rode vlaggen alles bij elkaar.
Zelf zou ik hier heeeel kriegelig van worden, ik snap je onrust he-le-maal.

Ik zie twee dingen:

1. Is zijn gedrag ok? Zitten er geen lastige verborgen behoeften of nare trekjes onder?
2. Kan jij lieve dingen ontvangen van iemand?
Oh, de saunasnellejelle! Het feit dat jij hem al vaker hebt gezegd dat hij rustig aan moet doen en hij nu alsnog komt met een kaart over jouw moederschap, terwijl hij jouw relatie met jouw dochter (hopelijk!) geeneens kent, is bij elkaar alarmerend ja. Zou er in jouw geval klaar mee zijn dat die vent nauwelijks naar jou wil luisteren, over jou heen blijft denderen met zijn 'liefdesbetuigingen'.
Het saunaverhaal ken ik niet. Het niet aanvoelen van grenzen, ook al aangegeven, herken ik van de partner van mijn moeder. Zij is gelukkig met hem en dat is hartstikke fijn, maar naar mij kent hij zijn plek niet of hoe ik die zie (ik heb al een vader). Daar heb ik hem uiteindelijk vrij stevig op aangesproken en sindsdien gaat het beter, maar feit blijft dat hij het niet aanvoelt. Terwijl hij er niks slechts mee bedoelt. Die band die hij voor ogen heeft gaat 'm dus niet worden, al heb ik wel met hem te dealen. Jij mag het met je vriend gewoon uitmaken, hè, als hij je te hard gaat. Ook als het niet meer betekent dan dat hij is wie hij is. Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat hij zijn gedrag niet zal aanpassen - of dat niet kunnen of niet willen is, is eigenlijk niet eens relevant als het niet matcht met jou.
a.k.a. canis-dinges
Nee hij kent mijn dochter niet. Maar ik vertel wel eens wat over haar.
Ik vind bloemen en een kaartje helemaal niet raar eigenlijk, na 3,5 maand. Dolverliefde mensen doen dat soort dingen soms.

De grote uitspraken over de toekomst zou ik wel met hem bespreken. Hij begrijpt vast dat dat een beetje too much kan voelen in de beginperiode, zeker met jouw rugzakje.
OhMellie schreef:
26-08-2026 14:49
Bloemen (tenzij hij wekelijks met een boeket afkomt) zie ik niet als iets opdringerigs eerlijk gezegd.

Waarom hij je moederschap erbij haalt vind ik wel raar. Zoekt hij een vrouw waarmee hij zelf een kind wil of zoekt hij een stiefmoeder voor die van hem?
Tja moet je denk ik ook allemaal weer in de juiste context zien
Als TO regelmatig over haar dochter praat en eventuele onzekerheden deelde over het ouderschap dan kan ik het wel plaatsen dat hij zoiets opschrijft.
jojojo schreef:
26-08-2026 15:42
Als TO regelmatig over haar dochter praat en eventuele onzekerheden deelde over het ouderschap dan kan ik het wel plaatsen dat hij zoiets opschrijft.
Ik ook.
Komt hij ook uit een relatie? Hoe lang is hij vrijgezel?
Dat hij dus blijkbaar niet luistert naar wat jij aangeeft en dat pas na 3 maanden is wat mij betreft wèl een rode vlag.
Even geloept en je kent deze man deze pas 2 maanden? Dit is de lovebombing fase. Dus idd rode vlaggen dit.
Voor iedereen een groene tuin
Je hebt vanaf het begin al je twijfels als ik het zo lees. Je mag er ook gewoon mee stoppen hè?
Hij loopt veel te hard van stapel. Geen relatiemateriaal. En gezien jouw ervaring uit het verleden, is de kans best aanwezig dat jij toch gevoelig bent voor dit "type" mannen. Of beter gezegd, dit type mannen weten feilloos vrouwen te vinden die hier gevoelig voor zijn. Dus ja, de rode vlaggen wapperen en klapperen.
You know I'm a lady, I buy lady stuff and do lady things - Little Britain
apppie schreef:
26-08-2026 15:32
Ik vind bloemen en een kaartje helemaal niet raar eigenlijk, na 3,5 maand. Dolverliefde mensen doen dat soort dingen soms.

De grote uitspraken over de toekomst zou ik wel met hem bespreken. Hij begrijpt vast dat dat een beetje too much kan voelen in de beginperiode, zeker met jouw rugzakje.
+1.

Als hij knetterverliefd is, en gewoon wat liefs wilt doen. Ik denk dat hij je een compliment denkt te geven door je een topmoeder te noemen. Zelfs ik zeg dit wel eens tegen vrouwen in mijn omgeving ook al ken ik de hele situatie niet altijd. Soms merk je dat iemand twijfelt en wil je ze een hart onder de riem geven of compliment te geven omdat je dat dan zo voelt. Ben ik dan ook een rode vlag? :-D

Het kan best zijn dat dit niet helemaal jouw liefdestaal is, en ik zou dit icm de grote uitspraken ook wel bespreken. Wellicht gaat hij ook gewoon te snel voor jou.

Ik vind het bijzonder dat je al 3 maanden een relatie zegt te hebben terwijl je nog niet verliefd bent. Waarom ben je niet wat langer aan het daten gebleven? De volgorde is mij vreemd. Het voelt ook alsof jullie niet op dezelfde golflengte zitten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven