Partner haalt kat in appartement zonder overleg

21-08-2025 10:58 136 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi Ik wil graag feedback over de volgende situatie:

Ik heb 2,5 jaar een relatie waarbij ik 1 week op 2 in het appartement bij mijn vriend woon.

Ik hou van dieren maar heb jammer genoeg een kattenallergie die vrij ernstig is, en dit heb ik hem verteld

Hij woont op een klein appartementje zonder tuin of koertje en hij vertelde me vorig jaar dat hij graag een kat terug zou hebben en dat begrijp ik.

Ik vertelde hem dat ik het heel zielig vind een kat op een klein appartement en toen gaf hij me gelijk en zei dat hij een kat zou nemen als hij /wij groter zouden wonen weer (huis met een tuin) in de toekomst

Nu kwam ik er recent achter dat hij naar katten is gaan kijken met zijn kinderen en er een kat dus aankomt zonder met mij dit te bespreken of me op de hoogte te brengen. Ik stond uiteraard perplex

Ik zei hem dat ik dan geen thuis meer heb bij hem door mijn allergie maar hij beweert dat hij dit niet wist over de allergie en zei dat als hij dat had geweten hij geen kat had genomen. Maar de kat is nog niet bij hem thuis aangekomen dus hij kon het nog afblazen maar dit wilt hij niet meer zegt hij want het is nu eenmaal geregeld.

Ik heb er een heel slecht gevoel over en heb wat raad nodig want ik vind dit zo achterbaks en voel me alsof een kat belangrijker is dan mijn gezondheid of samen een team vormen en erover te praten .

Heel graag jullie reacties
Wombat schreef:
21-08-2025 23:04
Al hadden ze het er nooit over gehad, je gaat toch niet zonder overleg een huisdier aanschaffen als je 50% van de tijd samenwoont?
Ze latten. En hij heeft kinderen die ook graag een kat willen.
Uitmaken. En je moet de volgende keer duidelijk communiceren. Kat = nee want allergie.
Nu maar gewoon aankijken en eventueel naar de HA voor medicatie.
Een kat in huis met een kattenallergie kán wel.

Toen in mijn inmiddels ex-man leerde kennen, had ik katten. Hij was hartstikke allergisch o.a. voor katten.

Mijn katten wegdoen is nooit een optie geweest.
Hij heeft wel zijn medicatie ge-update.
Ik heb me altijd gerealiseerd dat hij een enorme prijs betaalde - met zijn gezondheid en medicatie, voor mijn katten.

We zijn later in een ééngezinshuis gaan wonen. De katten bleven beneden en wij sliepen op zolder. Dat was voor mij een flinke dobber. Mijn katten sliepen tot dan toe bij me op de slaapkamer.
Ook zouden er geen nieuwe katten meer bijkomen.

Hij vond katten niks voor hij mij (en mijn katten) leerde kennen. Hij is van ze gaan gaan houden 😻 :cheer:

Maar, je moet er wel over praten met elkaar! (Net als met alles in het leven)

Als je de relatie uitmaakt Karolien, doe dat niet omdat er een kat in zijn woning is. Volgens mij gaat het erom dat jullie niet samen optrekken met zijn huisdier-wens. Succes!
zeepbelle wijzigde dit bericht op 22-08-2025 10:59
Reden: Bloumkool schrijf je als bloemkool
7.12% gewijzigd
kerstlampjes en bloemen zijn heel verschillend - en allebei prachtig!
Ik kan me ergens wel voorstellen dat hij niet doorhad wat de allergie precies inhoudt als je zegt dat het in een groter huis met tuin wel kan. Als je zelf niet allergisch bent en niet zo goed weet hoe het werkt, dan denk je misschien daardoor makkelijk dat het wel los zal lopen met die allergie. Zeker als bij het praten over die kat, niet de allergie maar het ruimtegebrek de boventoon voert. Dat hij een kat koopt (toch een leuke gebeurtenis) zonder daarover iets met jou te delen, zegt me - zeker met het voorgaande erbij - dat jullie niet echt goed met elkaar communiceren.
Attraverso schreef:
21-08-2025 22:56
Dat is in mijn ogen vuile spelletjes spelen, het 'kleine appartement' gebruiken als argument en wanneer hij dan zegt 'dan neem ik een kat wanneer we groter wonen' niet reageren terwijl ze goed weet dat zij nooit toestemming gaat geven voor een kat én hij een jaar geleden al heeft gezegd dat hij een kat in zijn leven mist.
Waarom heeft ze nooit gezegd hoe ze er werkelijk over denkt: dat er nooit een kat zal komen als het aan haar ligt?
En ik herhaal dat ik vermoed dat het sowieso al niet goed gaat in die relatie want anders was dit niet gebeurd. Misschien gebruikt hij dit om het niet uit te hoeven maken, zodat ze vanzelf gaat.
Eens, máár het is in dit geval wel vuile spelletjes van beide kanten. Zij heeft inderdaad in mijn ogen een vuil spelletje gespeeld door inderdaad het kleine appartement aan te voeren als argument terwijl ik vermoed dat zij twee jaar later in een groot huis met tuin echt niet ineens wel hiermee akkoord was gegaan. Maar hij is in mijn ogen ook niet 100% onschuldig. Iemand die dit echt in alle onschuld doet, zich niet bewust van de ernst en/of aversie tegen katten in huis heeft bijvoorbeeld een fotootje laten zien van de katten in het asiel waar hij naar wil gaan kijken, zegt bijv. ik heb een verrassing voor Pim en Jet morgen, ik wil bij een nest jonge kittens gaan kijken.

Maar het onderwerp is doodgezwegen, juist omdat ze allebei echt wél aanvoelden wat er (onderhuids) speelde.

Ik vind dit overigens niet gek. Als iemand heel erg in het begin spreekt over een grote wens (bruiloft, kinderen, emigreren, een B&B runnen, een grote verbouw-klus willen aanpakken, een jaar in het buitenland studeren, je ouder in huis nemen) en je ziet dit he-le-maal niet zitten, maar je kent elkaar nog niet heel lang en wil ook de ander zijn droom niet meteen ontnemen, dan denk ik dat zoiets vaak kan ontaarden in wat ontwijkend gedrag: "Ja, 'k weet niet zo goed, we zien wel."

Stellen die langer samen zijn of meer levenservaring hebben die spreken zich waarschijnlijk duidelijker uit: "Nou, dit is iets wat ik écht niet zie zitten..." of gunnen het de ander om in zijn/haar eentje een droom aan te pakken.

En als je heel goed naar elkaars woorden en lichaamstaal luistert en kijkt denk ik dat je echt wel heel goed weet hoe de vork in de steel zit.
Iemand die heel enthousiast is over een mogelijke emigratie in de toekomst zal eerder zeggen: "Ooooh ja, droom jij daar ook over? Wat leuk, ik ook! Ik heb verder nog niks concreets hoor, maar ik zou zoiets echt heel erg gaaf vinden." En iemand die na date 3 weet over deze droom van zijn date zal zeggen: "Oh echt? Ja nee, denk niet dat ik zoiets snel zou willen, maar we zien wel. We zijn pas 30 dus wie weet denk ik er over tien jaar wel anders over." Ook als je heel goed weet dat jij dat met 99% zekerheid over tien jaar ook niet wil. En voorlopig zwijg je dan over dat onderwerp.'

Echt, ik denk dat dit héél vaak gebeurt. En dat bijna niemand zegt: "We hebben drie leuke dates gehad en ik voel me gigantisch tot je aangetrokken, je bent lief, slim en grappig maar ja, die droom over mogelijk ooit op je 45e in Griekenland een B&B beginnen, daarover wil ik de komende vijftien jaar niet in de rats zitten."
meisje85 schreef:
22-08-2025 08:51
Ik kan me ergens wel voorstellen dat hij niet doorhad wat de allergie precies inhoudt als je zegt dat het in een groter huis met tuin wel kan. Als je zelf niet allergisch bent en niet zo goed weet hoe het werkt, dan denk je misschien daardoor makkelijk dat het wel los zal lopen met die allergie. Zeker als bij het praten over die kat, niet de allergie maar het ruimtegebrek de boventoon voert. Dat hij een kat koopt (toch een leuke gebeurtenis) zonder daarover iets met jou te delen, zegt me - zeker met het voorgaande erbij - dat jullie niet echt goed met elkaar communiceren.
Juist doordat hij het heeft gedaan zonder met haar te overleggen of het erover te hebben en te benoemen, vind ik een duidelijk teken dat hij dat juist heel goed wist van die allergie. Iemand die echt in de veronderstelling was dat het alleen ruimtegebrek was heeft in zijn enthousiasme over een katje gezegd: "Ik wéééét dat jij eigenlijk tegen katten in een appartement bent, maar kijk deze nou toch eens! Hier smelt je toch van, wat een droppie." * Laat enthousiast foto zien * "Ik weet dat jij het superzielig vind, maar deze kat is altijd alleen binnenappartementen geweest / is al oud / is nog heel jong en kan over 2 jaar mee als we groter gaan wonen etc etc. Ik ben echt verliefd geworden op deze en denk dat ik hem toch echt al heel graag nu wil."

Dan loopt een gesprek denk ik meer zo. ^
dala wijzigde dit bericht op 22-08-2025 09:20
0.07% gewijzigd
Dala schreef:
22-08-2025 09:15
Juist doordat hij het heeft gedaan zonder met haar te overleggen of het erover te hebben en te benoemen, vind ik een duidelijk teken dat hij dat juist heel goed wist van die allergie. Iemand die echt in de veronderstelling was dat het alleen ruimtegebrek was heeft in zijn enthousiasme over een katje gezegd: "Ik wéééét dat jij eigenlijk tegen katten in een appartement bent, maar kijk deze nou toch eens! Hier smelt je toch van, wat een droppie." * Laat enthousiast foto zijn * "Ik weet dat jij het superzielig vind, maar deze kat is altijd alleen binnenappartementen geweest / is al oud / is nog heel jong en kan over 2 jaar mee als we groter gaan wonen etc etc. Ik ben echt verliefd geworden op deze en denk dat ik hem toch echt al heel graag nu wil."

Dan loopt een gesprek denk ik meer zo. ^
Oh, nou ik niet. Zeker niet met latten.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Mensen willen vaak de ander niet voor het hoofd stoten. Dus als je vriendje begint over katten, roep je niet: oh nee hoor! Gaat niet gebeuren!
Maar dan stel.je het uit: komt later wel

Ik ben echt moeten leren al direct duidelijk aan te geven als ik iets niet leuk vind. Ook als ik mijn partner dan teleurstelde. We willen in de basis erg graag veel voor de ander over hebben. NEE zeggen is echt moeilijk

En ik gok, dat de ander hier ook de signalen erg niet heeft willen zien.

Lastige combi, helemaal als er ook kinderen met belangen betrokken zijn.
.
dala wijzigde dit bericht op 22-08-2025 09:20
Reden: quoten ipv wijzigen
99.77% gewijzigd
Moiren schreef:
22-08-2025 09:16
Oh, nou ik niet. Zeker niet met latten.
Jij gelooft hem dus vooral meer dat ie in alle onschuld dacht dat het wel kon? Op zich staat het hem natuurlijk ook vrij, zeker in de LAT fase natuurlijk, maar ik denk eerlijk gezegd dat hij dus juist wel aanvoelde dat dit onderwerp voor gezeik zou gaan zorgen. Waarschijnlijk was dat ook gebeurd.
Dala schreef:
22-08-2025 09:22
Jij gelooft hem dus vooral meer dat ie in alle onschuld dacht dat het wel kon? Op zich staat het hem natuurlijk ook vrij, zeker in de LAT fase natuurlijk, maar ik denk eerlijk gezegd dat hij dus juist wel aanvoelde dat dit onderwerp voor gezeik zou gaan zorgen. Waarschijnlijk was dat ook gebeurd.
Ja dat geloof ik. TO communiceert alles behalve duidelijk, zo ook in dit topic.
Dat het hem dus niet duidelijk was dat zij zo enorm ziek wordt van katten geloof ik wel.
Ruin it yourself.
En misschien is haar partner wel nooit van plan te gaan samenwonen? En is hij daar niet duidelijk over?
Lila-Linda schreef:
22-08-2025 09:18
Mensen willen vaak de ander niet voor het hoofd stoten. Dus als je vriendje begint over katten, roep je niet: oh nee hoor! Gaat niet gebeuren!

Ik ben echt moeten leren al direct duidelijk aan te geven als ik iets niet leuk vind. Ook als ik mijn partner dan teleurstelde. We willen in de basis erg graag veel voor de ander over hebben. NEE zeggen is echt moeilijk

Precies. Dat is denk ik exact zoals het in veel gevallen gebeuren zal. En om heel eerlijk te zijn: het ís ook lastig om daar oprecht een goede weg of balans in te vinden. Zeker als je elkaar nog niet zo heel erg lang kent. Ik heb die moeilijkheid aan beide kanten ervaren. En had gewenst dat ik hierin nog véél uitgesprokener was geweest in het verleden en dus inderdaad meteen had geroepen: Gaat niet gebeuren!! Of: Ik wil niet je je met mijn keuzes bemoeit. Of: Als jij die droom hebt dan is dat wat voor jou. Niet voor mij en ik ga hier ook niet in mee.

Vind dat wel heel knap als er mensen zijn die dit als twintiger al kunnen. Sommigen hebben het in zich, anderen (zoals ik) moeten dat echt leren. En nog steeds vaak, helaas...
Als je elke week een week bij iemand verblijft ken je elkaar toch al even? Dan gaat het niet over een nieuw vriendje.

Ik weet niet hoe het bij jullie ziet, maar mijn directe omgeving van familie, vrienden, collega’s is op de hoogte van mijn allergieën en ik vaak over die van hun.
Ruin it yourself.
Lila-Linda schreef:
22-08-2025 09:24
En misschien is haar partner wel nooit van plan te gaan samenwonen? En is hij daar niet duidelijk over?
Dat kan inderdaad ook nog eens. Zeker gezien het feit dat hij kinderen heeft uit een eerdere relatie. Een kattenwens dan ook nog eens. Ik vind het geen heel ondenkbare situatie dat hij eigenlijk al goed weet dat hij dit voorlopig helemaal niet wil maar zijn nieuwe vlam niet voor het hoofd heeft willen stoten. Nu vul ik wel veel in hoor, maar vind het geen heel ondenkbaar scenario.

Maar echt in een volledige onschuld/onduidelijkheid bij beiden geloof ik niet zo. ;)
Moiren schreef:
22-08-2025 09:30
Als je elke week een week bij iemand verblijft ken je elkaar toch al even? Dan gaat het niet over een nieuw vriendje.

Ik weet niet hoe het bij jullie ziet, maar mijn directe omgeving van familie, vrienden, collega’s is op de hoogte van mijn allergieën en ik vaak over die van hun.
Juist daarom.
Wombat schreef:
21-08-2025 23:04
Al hadden ze het er nooit over gehad, je gaat toch niet zonder overleg een huisdier aanschaffen als je 50% van de tijd samenwoont?
Nou dit dus.
Dala schreef:
22-08-2025 09:22
Ik geloof dat ook. Misschien heeft TO in het begin van de relatie ooit wel eens verteld dat ze allergisch is, maar is het daarna lang niet aan bod gekomen. 2 jaar later vertelt hij dat hij (of zijn kinderen) graag een kat wil. En daarop reageert TO niet, ik ben heel allergisch, dus het wordt voor mij wel een probleem om bij jou te verblijven. Maar, ik vind het zielig, een kat in een klein appartement. Dus dan is voor hem de boodschap dat zijn woonruimte het probleem is (in haar ogen) en niet haar allergie.
Lila-Linda schreef:

Ja ik kan me dat ook wel voorstellen. Aan de andere kant; dit is geen geval van 'oeh stiekem haat ik katten maar dat wil ik niet vertellen', dit is een 'ik heb een allergie'. Lijkt me juist dat je dat dus wél vertelt als het onderwerp ter sprake komt.

En als je dat dan toch niet durft te zeggen, tja kun je hem dan verwijten jouw allergie niet op 1 te zetten in dit gesprek over die kattenwens, als je dat zelf ook al niet eens doet?
Liv8 schreef:
22-08-2025 09:50
Ja ik kan me dat ook wel voorstellen. Aan de andere kant; dit is geen geval van 'oeh stiekem haat ik katten maar dat wil ik niet vertellen', dit is een 'ik heb een allergie'. Lijkt me juist dat je dat dus wél vertelt als het onderwerp ter sprake komt.

En als je dat dan toch niet durft te zeggen, tja kun je hem dan verwijten jouw allergie niet op 1 te zetten in dit gesprek over die kattenwens, als je dat zelf ook al niet eens doet?
Denk ik ook. Natuurlijk zeg je niet "dat gaat niet gebeuren ". Maar dat je dan je blijkbaar hevige allergie niet benoemt, vind ik echt vreemd. Als het een nog vroeg stadium in de relatie is, kun je ook zoiets zeggen als: ach wat leuk, ik hou van katten, maar ik ben er helaas ontzettend allergisch voor.
Lila-Linda schreef:

Ze hoefde niet NEE te zeggen toen het onderwerp katten ter sprake kwam. Ze had gewoon haar allergie kunnen benoemen.
Itsnojoke schreef:
22-08-2025 09:59
Denk ik ook. Natuurlijk zeg je niet "dat gaat niet gebeuren ". Maar dat je dan je blijkbaar hevige allergie niet benoemt, vind ik echt vreemd. Als het een nog vroeg stadium in de relatie is, kun je ook zoiets zeggen als: ach wat leuk, ik hou van katten, maar ik ben er helaas ontzettend allergisch voor.

"...en het is zo hevig dat ik nooit in een huis zal kunnen wonen met een kat". Aangezien TO dat niet gezegd heeft vermoed ik dat het met die enorm hevige allergie wel meevalt.
Misschien is TO ook gewoon niet zo'n katten/huisdierenmens, is de kattenallergie ernstig maar niet levensbedreigend oid en baalt TO er vooral héél erg van dat haar partner een kat in huis wil nemen. Moet ze elke keer als ze daarna naar haar vriend toe gaat en is er een dier in huis waarvan ze liever had gehad dat die (om welke reden dan ook) niet gekomen was.

Hoe dan ook: ik denk dat het goed is dat je nu wel weer waar je staat.

Los hiervan: dikke wake up call voor mijzelf want ik hanteer dit soort communicatie vermoedelijk ook. Vooral op gebied van geld. Sportauto, villa, zwembad in de tuin, twee weken naar de Bahama's , ik roep bij dit soort dromen van gezinsleden altijd: bleh dat is toch veel te duur allemaal... Terwijl ik eigenlijk moet zeggen: van z'n lang zal ze leven niet, al had ik drie miljard euro...
Dala schreef:
22-08-2025 09:09
Eens, máár het is in dit geval wel vuile spelletjes van beide kanten. Zij heeft inderdaad in mijn ogen een vuil spelletje gespeeld door inderdaad het kleine appartement aan te voeren als argument terwijl ik vermoed dat zij twee jaar later in een groot huis met tuin echt niet ineens wel hiermee akkoord was gegaan. Maar hij is in mijn ogen ook niet 100% onschuldig. Iemand die dit echt in alle onschuld doet, zich niet bewust van de ernst en/of aversie tegen katten in huis heeft bijvoorbeeld een fotootje laten zien van de katten in het asiel waar hij naar wil gaan kijken, zegt bijv. ik heb een verrassing voor Pim en Jet morgen, ik wil bij een nest jonge kittens gaan kijken.

Maar het onderwerp is doodgezwegen, juist omdat ze allebei echt wél aanvoelden wat er (onderhuids) speelde.
Ben het wel met je eens.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven