Partner wil ineens niet mee vandaag naar mijn ouders

26-12-2022 09:27 476 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We zouden vandaag naar mij ouders gaan voor een korte lunch. Gezellig vind ik want mijn broer en zus komen ook. Partner wil ineens niet mee. Hij heeft moeite met kerst ivm het recente overlijden van zijn moeder. Dat snap ik heel
Goed. Echter, mijn familie is voor mij ook belangrijk en het is kerst. Ik zou graag willen dat hij mijn familie wat leuker zou vinden (het zijn leuke mensen) maar ik begrijp dat je dat niet af kunt dwingen.
Hij zegt dat hij nu : ik ga naar huis, en eigenlijk heb ik de neiging om te zeggen dat ie dan niet terug hoeft te komen.

Wat zouden jullie doen?
flamingo wijzigde dit bericht op 26-12-2022 09:32
Reden: Foutje
2.37% gewijzigd
To vraagt letterlijk

Wat zouden jullie doen?
Poof schreef:
27-12-2022 12:16
Ik snap vriend heel goed. Hij is alleen natuurlijk niet handig geweest om dit niet op tijd aan te geven. Nu is er rekening gehouden met hem. Ik snap dat dat wat teleurstelling over is.

Ik ben al jong wees geworden en heb het elk jaar pittig met kerst. Ik doe dus ook niet aan kerst met mijn schoonouders. Elk ander moment een etentje? Prima. Maar met kerst? Nee. Ik vind het te heftig. De ‘gezellige’ kerstreclames, de verplichte gezelligheid. Nee. Ik doe er niet aan mee, het lukt me gewoon niet en blijf er met die dagen ver vandaan. Mijn partner weet dat, mijn schoonouders ook en vinden het geen probleem.

Maar dan mag je wel verwachten dat je daarvoor duidelijk over bent.
In de openingspost staat recent, dus het is maar de vraag in hoeverre iemand kan weten hoe hij er op deze dagen er aan toe zou zijn.
Ik ben ondertussen wel benieuwd hoe het gisteren gegaan is.
SpinnendePoes schreef:
27-12-2022 17:28
Ja, dat kan ook natuurlijk, dit op zichzelf zou voor mij nog niet genoeg zijn, maar we weten ook niet wat er nog meer speelt.
En sowieso is het haar eigen keus natuurlij.
TO vroeg wat anderen in haar situatie zouden doen, waarschijnlijk puur om wat inzicht te krijgen, dat betekend niet per se dat ze zit te wachten op de bak met oordelen en ongevraagde adviezen die ze over zich heen heeft gekregen.
precies, dat weten we niet, maar jij hebt er al een heel scenario van gemaakt dat TO de hele relatie al het onderspit moet delven tov de gevoelens van vriend.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
27-12-2022 18:15
precies, dat weten we niet, maar jij hebt er al een heel scenario van gemaakt dat TO de hele relatie al het onderspit moet delven tov de gevoelens van vriend.
Heb ik als mogelijkheid genoemd, maar er in bijna elke reactie bij gezegd dat ik ook niet weet hoe het zit, maar dat in in principe snap waarom iemand zo kan reageren.
MevrouwJack schreef:
27-12-2022 17:28
Ja maar je moet wat als dit het eerste en enige topic is waar je in reageert en je even geen aandacht meer lijkt te krijgen.
Ik ben geen trol hoor, ik snap dat dat misschien zo over kan komen, maar ik heb eerder hier ook wel meegeschreven, ik was de laatste tijd een meelezer.
Maar omdat ik het zo raar vond hoe iedereen zich hier als een stel hyena's op de TO storte, zonder te proberen om mee te leven of haar daadwerkelijk advies te geven, heb ik mij weer aangemeld.
Ik heb vroeger nog wel eens gereageerd op een topic van jou, ik denk een rijsttafeltopic, en dat je mijn pindasausrecept hebt overgenomen, of een site waar dat op stond ofzo.
Hoe dan ook, beetje kinderachtig om er gelijk van uit te gaan dat iemand loopt te rellen, terwijl dit topic al één bende was op het moment dat ik ging meeschrijven.
anoniem_63ad7847a8c16 wijzigde dit bericht op 27-12-2022 20:51
0.06% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
27-12-2022 17:48
To vraagt letterlijk

Wat zouden jullie doen?
En jij hebt het idee dat je die vraag beantwoord hebt, of ook maar één reactie hebt gegeven waarbij je echt op het persoonlijke verhaal van TO in ging?
JuliaAgrippina schreef:
27-12-2022 18:10
Ik ben ondertussen wel benieuwd hoe het gisteren gegaan is.
De sfeer was daar vast beter dan hier.
SpinnendePoes schreef:
27-12-2022 20:40
En jij hebt het idee dat je die vraag beantwoord hebt, of ook maar één reactie hebt gegeven waarbij je echt op het persoonlijke verhaal van TO in ging?
Jep
In het begin al
Wat veel reacties , dat had ik niet verwacht. Bedankt voor iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren.

Om te beginnen: ik snap dat mijn post nogal eenzijdig klonk en alsof ik gemaakt gezellig brunchen belangrijker vindt dan de rouw van mijn partner. Dat is niet zo. Ik snap prima dat hij überhaupt niet in een feeststemming wil of kan zijn en de feestdagen het liefst overslaat. En ik weet zelf hoe het is om depressief te zijn en je daardoor eigenlijk helemaal niet onder de mensen wilt zijn, al helemaal niet als je daar niet helemaal jezelf kunt zijn.

En los hiervan: ik vind niet dat een partner mijn familie leuk moet vinden, maar ik verwacht wel in een relatie beide personen wel moeite doen voor elkaars familie. Dat vind ik een normaal onderdeel van een relatie, en ik denk dat dat gisteren voor mijn gevoel miste. En soms weet ik gewoon niet wat ik met zijn verdriet aan moet, en heb ik soms zelf ook even behoefte aan wat lucht. En daar bovenop komt dat het in mijn familie ook niet altijd goed is gegaan (broer heeft tijd geen contact gehad met mijn ouders) en daardoor leg ik mezelf ook een beetje te veel druk op om alles maar goed te houden. Mijn moeder is ook nogal erg bezorgd dat er weer zo’n issue ontstaat in de familie, dus ze is bang dat zij iets verkeerd doet waardoor mijn vriend niet meer zou willen langskomen enzovoorts. En ja, door mijn rocd maak ik me daar allemaal weer extra zorgen over.

Maar we hebben het er uiteindelijk goed hoor over gehad, dat hij het nu gewoon niet zag zitten en dat hij een volgende keer gewoon mee zal gaan.

Uiteindelijk ben ik zelf gegaan, niet te lang. En hebben we de rest van de dag samen doorgebracht.
Kortom; door de sores in jouw familie en je eigen issues (rocd), leg je de druk bij je vriend? Heel kwalijk vind ik dat. Ik hoop dat je je gedreig voor je hebt gehouden.

Ik denk dat hij het al moeilijk genoeg heeft met een partner met zo’n diagnose.
En als je zo’n behoefte had aan wat lucht, dan was je gewoon zonder zeiken en zeuren alleen gegaan.
Wie zegt dat ik heb lopen zeiken en zeuren? Sjee
dweedledee schreef:
27-12-2022 21:54
En als je zo’n behoefte had aan wat lucht, dan was je gewoon zonder zeiken en zeuren alleen gegaan.
En dan hadden veel mensen hier een saaiere kerst gehad.
Flamingo schreef:
27-12-2022 20:54
Wat veel reacties , dat had ik niet verwacht. Bedankt voor iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren.

Om te beginnen: ik snap dat mijn post nogal eenzijdig klonk en alsof ik gemaakt gezellig brunchen belangrijker vindt dan de rouw van mijn partner. Dat is niet zo. Ik snap prima dat hij überhaupt niet in een feeststemming wil of kan zijn en de feestdagen het liefst overslaat. En ik weet zelf hoe het is om depressief te zijn en je daardoor eigenlijk helemaal niet onder de mensen wilt zijn, al helemaal niet als je daar niet helemaal jezelf kunt zijn.

En los hiervan: ik vind niet dat een partner mijn familie leuk moet vinden, maar ik verwacht wel in een relatie beide personen wel moeite doen voor elkaars familie. Dat vind ik een normaal onderdeel van een relatie, en ik denk dat dat gisteren voor mijn gevoel miste. En soms weet ik gewoon niet wat ik met zijn verdriet aan moet, en heb ik soms zelf ook even behoefte aan wat lucht. En daar bovenop komt dat het in mijn familie ook niet altijd goed is gegaan (broer heeft tijd geen contact gehad met mijn ouders) en daardoor leg ik mezelf ook een beetje te veel druk op om alles maar goed te houden. Mijn moeder is ook nogal erg bezorgd dat er weer zo’n issue ontstaat in de familie, dus ze is bang dat zij iets verkeerd doet waardoor mijn vriend niet meer zou willen langskomen enzovoorts. En ja, door mijn rocd maak ik me daar allemaal weer extra zorgen over.

Maar we hebben het er uiteindelijk goed hoor over gehad, dat hij het nu gewoon niet zag zitten en dat hij een volgende keer gewoon mee zal gaan.

Uiteindelijk ben ik zelf gegaan, niet te lang. En hebben we de rest van de dag samen doorgebracht.
Fijn, een goed gesprek, lekkere lunch en het samen ook nog vieren, dat klinkt als een leuke dag.
DingDong schreef:
27-12-2022 22:02
En dan hadden veel mensen hier een saaiere kerst gehad.
True that :mrgreen:
Fijn! Prima afloop.

Maar tot zover de familie waar geen verwachtingen zouden zijn. Eerder het tegenovergestelde.
Flamingo schreef:
27-12-2022 21:56
Wie zegt dat ik heb lopen zeiken en zeuren? Sjee
Is inderdaad een aanname. Maar iemand die manipulatief tegen haar vriend wil zeggen dat hij niet meer terug hoeft te komen als ie niet doet, wat zij wil, lijkt me een persoon die hier wel de nodige woorden aan gewijd heeft richting partner.

If not, my bad.
Oops. Dubbel!
dweedledee wijzigde dit bericht op 27-12-2022 22:10
95.95% gewijzigd
Flamingo schreef:

Fijn dat je uiteindelijk zelf bent gegaan en dat je familie er niet moeilijk over deed.

Weet je eigenlijk waarom je vriend zich de vreemde eend in de bijt voelt bij je familie? Wellicht doen zij onbewust wel iets waardoor hij zich niet op z'n gemak voelt. Ik zou er als rouwende een stuk minder moeite mee hebben om 1-2 uurtjes naar een kerstlunch te gaan als ik me veilig/prettig voel bij de schoonfamilie.

Mijn schoonmoeder klinkt als jouw moeder. Is/was continu bezig met hoe vaak en wanneer man en ik langskwamen. Als we 3 uur bleven op de verjaardag van zijn oom, ipv de hele middag en avond, kregen we in de avond appjes dat het haar zoveel pijn had gedaan dat we er maar 'even' waren. Als jouw moeder ook zo obsessief is snap ik best dat je vriend zich daar niet op z'n gemak voelt.
Lachattenoir schreef:
27-12-2022 22:09
Fijn dat je uiteindelijk zelf bent gegaan en dat je familie er niet moeilijk over deed.

Weet je eigenlijk waarom je vriend zich de vreemde eend in de bijt voelt bij je familie? Wellicht doen zij onbewust wel iets waardoor hij zich niet op z'n gemak voelt. Ik zou er als rouwende een stuk minder moeite mee hebben om 1-2 uurtjes naar een kerstlunch te gaan als ik me veilig/prettig voel bij de schoonfamilie.

Mijn schoonmoeder klinkt als jouw moeder. Is/was continu bezig met hoe vaak en wanneer man en ik langskwamen. Als we 3 uur bleven op de verjaardag van zijn oom, ipv de hele middag en avond, kregen we in de avond appjes dat het haar zoveel pijn had gedaan dat we er maar 'even' waren. Als jouw moeder ook zo obsessief is snap ik best dat je vriend zich daar niet op z'n gemak voelt.
Nee mijn moeder is daar niet obsessief mee bezig hoor. Het is ook nooit een verplichting om op bepaalde dagen langs te gaan. Vanwege dat hele gedoe dat er is geweest wil ze iedereen zo min mogelijk ‘verplichten ‘.
Dat niet op z’n gemak voelen heeft verder niets met mijn familie te maken, hij vindt ze allemaal lief maar hij kent ze niet goed.
Daarnaast zie ik toch echt een contradictie in je bericht. Je begrijpt het heel goed dat iemand even niet onder de mensen wil zijn, waar ze zichzelf niet helemaal op hun gemak voelen.

MAAR

Je verwacht wel dat jouw vriend moeite doet voor je familie en in de situatie van gisteren had hij dat volgens jou ook moeten doen.

Dat bijt elkaar.

Waarschijnlijk voelt jouw vriend zich niet helemaal op z’n gemak, vanwege de dynamiek in jullie familie. En wat iemand hierboven ook al schreef; er zijn dus gewoon verwachtingen. Waarschijnlijk voelt hij dat feilloos aan. Mijn schoonfamilie heeft ook een lastige familie-dynamiek. Goddank zorgt mijn partner ervoor dat ik daar buiten wordt gehouden.
Flamingo schreef:
27-12-2022 22:15
Nee mijn moeder is daar niet obsessief mee bezig hoor. Het is ook nooit een verplichting om op bepaalde dagen langs te gaan. Vanwege dat hele gedoe dat er is geweest wil ze iedereen zo min mogelijk ‘verplichten ‘.
Dat niet op z’n gemak voelen heeft verder niets met mijn familie te maken, hij vindt ze allemaal lief maar hij kent ze niet goed.
Dan zal hij zich hopelijk comfortabeler bij ze gaan voelen als jullie er vaker heengaan en jij er niet teveel druk op legt.

Fijn dat jullie er samen een prettige middag van hebben weten te maken.
dweedledee schreef:
27-12-2022 22:20
Daarnaast zie ik toch echt een contradictie in je bericht. Je begrijpt het heel goed dat iemand even niet onder de mensen wil zijn, waar ze zichzelf niet helemaal op hun gemak voelen.

MAAR

Je verwacht wel dat jouw vriend moeite doet voor je familie en in de situatie van gisteren had hij dat volgens jou ook moeten doen.

Dat bijt elkaar.

Waarschijnlijk voelt jouw vriend zich niet helemaal op z’n gemak, vanwege de dynamiek in jullie familie. En wat iemand hierboven ook al schreef; er zijn dus gewoon verwachtingen. Waarschijnlijk voelt hij dat feilloos aan. Mijn schoonfamilie heeft ook een lastige familie-dynamiek. Goddank zorgt mijn partner ervoor dat ik daar buiten wordt gehouden.
De verwachtingen die hij ‘voelt’ is dat hij al een huis gekocht zou moeten hebben, kinderen, een aanzoek. Maar helemaal niet iedereen heeft een koophuis bijvoorbeeld. Ik denk dat dat meer zijn eigen verwachtingen zijn dan van mijn familie.
Flamingo schreef:

Geldt dan ook voor jou en dat hij om zeer dichtbije familie rouwt.

Je familie klinkt niet bepaald relaxed, dus kan me wel voorstellen dat hij daar geen zin in had als hij zich zo voelt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven