relatie vader-kind altijd stimuleren??

14-08-2009 20:40 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Hoop dat jullie me aan wat nieuwe gezichtspunten kunnen helpen.

Korte situatie schets: Heb een dochtertje van ruim 2, haar vader komt uit het buitenland. De relatie met hem is sinds een jaar verbroken dit ivm verslavingsproblematiek en de bijbehorende problemen (liegen, ruzies, verbale agressie en een aantal keer lichamelijk geweld). Hij is een jaar uit de picture geweest helaas is hij nu weer "terug" en wil natuurlijk zijn dochtertje zien. Ik heb totaal geen behoefte meer aan contact met hem. Maaar aan de ene kant heb ik zoiets van het is toch haar vader, aan de andere kant ze herkent hem niet als zijnde haar vader, ik vetrouw hem ook niet. Wat is wijsheid?
Contact onder toezicht.
Ik weet niet hoe erg hij was en hoe groot zijn problemen waren. Is hij veranderd denk je? Misschien kan je het een paar keer proberen. Wel erbij blijven natuurlijk en kijken of hij is veranderd en hoe je dochter op hem reageerd en dan kijken of het wat is.
quote:hanZie schreef op 14 augustus 2009 @ 20:45:

Contact onder toezicht.En een afgebakende activiteit. Etentje, eten op, terug naar huis. Bijvoorbeeld.
Contact met iemand erbij?Of wat Lole zegt,gewoon iets doen en dan weer verder gaan met de dagelijkse dingen.

Sterkte!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Hij is tot nu toe steeds bij mij thuis geweest om haar te zien maar daar heb ik eigenlijk geen meer in. Ik dacht idd zelf ook aan iets van afspreken in het park.

Hij is niet veranderd, sowieso heeft hij altijd heel weinig verantwoordelijkheids gevoel tov haar (en mij) getoond.

Wat ik vergeten was dat het de bedoeling is dat hij op korte termijn terug gaat naar zijn eigen land dus ik vraag me ook af of het voor dochter enige toegevoegde waarde heeft om hem nu te zien.
Hoe gaat het nu met hem? Is hij veranderd?

In principe vind ik dat iedere vader het recht heeft zijn kind te zien tenzij hij agressief is, verslaafd of zijn kinderen misbruikt.

Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (vereenvoudigde versie)

Artikel 1

Elke persoon jonger dan 18 jaar wordt door het verdrag als kind omschreven tenzij de nationale wetgeving de meerderjarigheid op vroegere leeftijd toekent.

Artikel 2

Alle in het Verdrag omschreven rechten staan ter beschikking van alle kinderen ongeacht hun ras, huidskleur, geslacht, moedertaal, geloofsovertuiging, politieke of andere opvattingen, nationale, ethnische of maatschappelijke afkomst, mogelijkheden, gebreken, geboorte of andere status.

Artikel 3

Alle acties die betrekking hebben op het kind moeten in zijn of haar belang genomen worden.

Artikel 4

De staten moeten het Verdrag in werkelijkheid omzetten.

Artikel 5

De staten moeten eerbied tonen voor de rechten en verantwoordelijkheden van de ouders om te voorzien in een passende begeleiding van het kind.

Artikel 6

Elk kind heeft het recht op leven.

Artikel 7

Elk kind heeft het recht op een naam en een nationaliteit en, voor zover mogelijk, het recht zijn/haar ouders te kennen en door hen te worden verzorgd.

Artikel 8

Elk kind heeft het recht op bescherming van zijn/haar nationaliteit door de staat.

Artikel 9

Elk kind heeft het recht om bij zijn/haar ouders te leven, tenzij dit niet in het belang van het kind zou zijn. Elk kind heeft het recht om in persoonlijk contact te blijven met beide ouders wanneer het van één of beide gescheiden leeft.

Artikel 10

Elk kind heeft het recht om zijn/haar land vrij te betreden of te verlaten, of een ander land te betreden om zich met zijn/haar gezinsleden te herenigen en de ouder-kind relatie te onderhouden.

Artikel 11

Elk kind heeft het recht op bescherming van de staat wanneer het door één van zijn/haar ouders onrechtmatig naar het buitenland wordt meegenomen.

Artikel 12

Elk kind heeft het recht zijn/haar eigen mening te vormen en deze vrijelijk te uiten in alle aangelegenheden die het kind betreffen.

Artikel 13

Elk kind heeft het recht om zijn/haar mening vrij te uiten en de vrijheid om inlichtingen en denkbeelden te vergaren, te ontvangen en door te geven.

Artikel 14 Elk kind heeft het recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst.

Artikel 15

Elk kind heeft het recht om met andere kinderen samen te komen en verenigingen te vormen.

Artikel 16

Elk kind heeft het recht op bescherming van willekeurige of onrechtmatige inmenging in zijn/haar privéleven, gezinsleven of briefwisseling alsook tegen elke onrechtmatige aantasting van zijn/haar eer en goede naam.

Artikel 17

Elk kind heeft het recht op toegang tot informatie en materiaal uit verscheidene bronnen alsook de bescherming tegen informatie en materiaal die schadelijk zijn voor zijn/haar welzijn.

Artikel 18

Elk kind heeft het recht op bijstand en voorzieningen voor de ouders of wettige voogden.

Artikel 19

Elk kind heeft het recht op bescherming tegen mishandeling door ouders of voogd.

Artikel 20

Elk kind heeft het recht op bescherming wanneer hij of zij tijdelijk of permanent buiten het gezin verblijft met erkenning van zijn/haar culturele achtergrond.

Artikel 21

Elk kind heeft het recht op het uitvoeren van een adoptie in zijn/haar eigen belang.

Artikel 22

Elk kind heeft het recht op een specifieke bescherming voor vluchtelingen.

Artikel 23

Elk kind heeft het recht voor gehandicapten, op een aangepaste verzorging en onderwijs om hem/haar een volwaardig en behoorlijk leven te verzekeren in omstandigheden die zijn/haar waardigheid verzekeren, zijn/haar zelfstandigheid bevorderen en zijn/haar actieve deelname aan het gemeenschapsleven vergemakkelijken.

Artikel 24

Elk kind heeft het recht op de hoogste graad van gezondheid en medische verzorging.

Artikel 25

Elk kind heeft het recht op een periodieke evaluatie van zijn/haar toestand indien hij/zij uit huis is geplaatst ter verzorging, bescherming of behandeling.

Artikel 26

Elk kind heeft het recht op het genot van sociale zekerheid.

Artikel 27

Elk kind heeft het recht op een levensstandaard die toereikend is voor zijn/haar lichamelijke, geestelijke, intellectuele, zedelijke en sociale ontwikkeling.

Artikel 28

Elk kind heeft het recht op onderwijs en gratis basisonderwijs. De handhaving van de discipline op school moet verenigbaar zijn met de menselijke waardigheid en in overeenstemming verlopen met het Verdrag.

Artikel 29

Elk kind heeft het recht op onderwijs dat hem/haar voorbereidt op een actief, verantwoordelijk leven als volwassene in een vrije samenleving met respect voor anderen en de omgeving.

Artikel 30

Elk kind heeft het recht om zijn/haar cultuur en godsdienst te beleven en zijn/haar eigen taal te spreken.

Artikel 31

Elk kind heeft het recht op rust en vrije tijd, op deelname aan spel en het culturele en artistieke leven.

Artikel 32

Elk kind heeft het recht op bescherming tegen economische uitbuiting en werk dat gevaarlijk is of zijn/haar opvoeding zal hinderen of schadelijk zal zijn voor de gezondheid en zijn/haar fysieke, mentale, geestelijke, zedelijke en sociale ontwikkeling.

Artikel 33

Elk kind heeft het recht beschermd te worden tegen het gebruik van verdovende middelen of betrokken te worden in de verkoop of productie van deze middelen.

Artikel 34

Elk kind heeft het recht op bescherming tegen seksuele uitbuiting of misbruik.

Artikel 35

Elk kind heeft het recht op bescherming tegen ontvoering of de verkoop van of handel in kinderen.

Artikel 36

Elk kind heeft het recht op bescherming tegen elke vorm van uitbuiting.

Artikel 37

Elk kind heeft het recht niet te worden onderworpen aan foltering of aan een andere onmenselijke behandeling of bestraffing. In gevangenschap wordt het kind gescheiden gehouden van volwassenen. Hij of zij kunnen niet ter dood veroordeeld of levenslang opgesloten worden en hij of zij beschikt over het recht op juridische bijstand en contact met familieleden.

Artikel 38

Elk kind heeft het recht om, indien jonger dan 15 jaar, niet in het leger ingelijfd te worden of rechtstreeks deel te nemen aan de vijandelijkheden.

Artikel 39

Elk kind heeft het recht op lichamelijke en geestelijke verzorging en herintegratie in de maatschappij indien hij/zij het slachtoffer is van gewapende conflicten, foltering, verwaarlozing, mishandeling of uitbuiting.

Artikel 40

Elk kind heeft het recht op, indien hij/zij beschuldigd wordt van een misdrijf, een behandeling die aangepast is aan zijn/haar leeftijd en waardigheid en die zijn/haar herintegratie in de maatschappij bevordert.

Artikel 41

Elk kind heeft het recht om geïnformeerd te worden over deze beginselen en voorzieningen in het land waarin hij/zij leeft.

Opmerking:

Het Verdrag telt in totaal 54 artikelen. Artikel 42 tot 54 hebben betrekking op de implementatie en inwerkingtreding van het Verdrag.
quote:lieve_kiwi schreef op 14 augustus 2009 @ 21:03:

Hij is tot nu toe steeds bij mij thuis geweest om haar te zien maar daar heb ik eigenlijk geen meer in. Ik dacht idd zelf ook aan iets van afspreken in het park.

Hij is niet veranderd, sowieso heeft hij altijd heel weinig verantwoordelijkheids gevoel tov haar (en mij) getoond.

Wat ik vergeten was dat het de bedoeling is dat hij op korte termijn terug gaat naar zijn eigen land dus ik vraag me ook af of het voor dochter enige toegevoegde waarde heeft om hem nu te zien.Ik denk dat jij als moeder dat het beste weet wat goed voor je dochter is.Jij moet doen wat je eigen gevoel je ingeeft!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Als moeder moet je juist altijd niet doen wat je gevoel je ingeeft. In zo'n situatie en dat geeft to ook aan, wil je het liefst niets met de vader te maken hebben. Maar als de vader aangeeft contact te willen met zijn kind en daar echt zijn best voor doet, moet je je kind voor je gevoel laten gaan. Je moet ervoor zorgen dat je dochter veilig is. Maar weghouden van haar vader is wat mij betreft not done.
@nefertiti hij is dus agressief geweest (naar mij) en verslaafd en dat nog steeds...

@esra mijn gevoel zegt geen contact maar is dat schadelijk?

@Gaeta is het voor haar het beste contact met hem te hebben? Ik vertrouw hem niet, hij is erg agressief naar mij geweest (nog) niet naar haar. Hij is onberekenbaar. Komt door zijn verslaving. Ook is hij (hopelijk) binnenkort het land uit....
Waar is hij aan verslaafd? En hoe uit zich dat?

Hoe is de voogdij officieel geregeld?

Krijg jij alimentatie?
Ik ben het in principe (heel erg*) eens met Gaeta maar het hangt natuurlijk wel van de vader af.

*Ik vind het normaal hoeveel vaders hun kinderen niet kunnnen zien omdat de moeder dat niet wil.
Ieder kind heeft het recht om zijn/haar vader te leren kennen. In dit geval zou ik even contact opnemen met ik denk Jeugdzorg (?) Zij kunnen regelen dat hij zijn dochter kan zien onder toezicht. Het is niet aan jou om te bepalen of die korte periode dat hij in Nederland is voor haar toegevoegde waarde heeft. Hij is haar vader.
Als hij nog steeds verslaafd,agressief,onberekenbaar is en hij gaat binnenkort weer weg? zou het niet doen. Je kind is 2 en weet niet dat het haar vader is en zeker als jij hem niet vertrouwd, niet doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als ik jou was, zou ik contact onder toezicht doen. Hoe vaak hoor je niet dat een vader zijn kind meeneemt naar het buitenland???
Als een vader echt schadelijk is voor zijn kind, in de zin van agressie, slecht zorgen voor, niet luisteren naar het kind etc. is het volgens mij duidelijk dat je geen contact moet toestaan. Maar er is ook een tussenweg als je dit niet weet. Contact kan ook plaatsvinden onder toezicht.

Ik ben gekleurd in mijn mening. Mijn zoon is nu 20 en zijn biologische vader heeft geen moeite gedaan mijn zoon te leren kennnen. Had hij dat wel gewild, kan ik mij voorstellen dat er voowaarden aan verbonden zijn. Zorgen voor is niet alleen zeggen dat je het wilt maar ook de voorwaarden scheppen.
quote:nouschi schreef op 14 augustus 2009 @ 21:44:

Als hij nog steeds verslaafd,agressief,onberekenbaar is en hij gaat binnenkort weer weg? zou het niet doen. Je kind is 2 en weet niet dat het haar vader is en zeker als jij hem niet vertrouwd, niet doen.En zo worden vaders op ideeen gebracht om hun kinderen mee te nemen naar land van herkomst. In Nederland is het heel goed geregeld dat je in dit soort gevallen bezoek onder toezicht kan laten plaatsvinden. ik zou het mijn moeder later heel erg kwalijk nemen als zij mijn vader bij mij uit de buurt heeft gehouden. Natuurlijk is 1 op 1 bezoek niet handig, maar onder toezicht moet kunnen vind ik.
Je kunt later aan je kind uitleggen dat je het toen niet vertrouwde/veilig vond.

Misschien is de situatie over en paar jaar of als hij weer komt veranderd en kan het dan wel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
@nefertiti waaraan verslaafd wil ik niet zeggen ivm evt herkenning maar geloof me het is een zware verslaving, ik heb alleen ouderlijk gezag, ze is ook niet erkend door hem, geen alimentatie.

@gizz wat zou op dit moment de toegevoegde waarde voor contact zijn? ze zal het zich niet kunnen herinneren later....

Hij heeft nog nooit alleen voor haar gezorgd, ik was er altijd bij hij heeft ook bewezen dat hij dat niet kan, zijn verslaving zou altijd voor gaan. Nu ook ik laat hem geen seconde alleen met hem.
Nouschi ik hoop dat het later wel kan en ik ben ook bereid om met haar naar zijn land te gaan als hij zijn leven daar op orde heeft.
quote:lieve_kiwi schreef op 14 augustus 2009 @ 22:02:

Nouschi ik hoop dat het later wel kan en ik ben ook bereid om met haar naar zijn land te gaan als hij zijn leven daar op orde heeft.Maar dat is waarschijnlijk heel moeilijk te controleren vanuit hier.
quote:lieve_kiwi schreef op 14 augustus 2009 @ 22:01:

@nefertiti waaraan verslaafd wil ik niet zeggen ivm evt herkenning maar geloof me het is een zware verslaving, ik heb alleen ouderlijk gezag, ze is ook niet erkend door hem, geen alimentatie.

@gizz wat zou op dit moment de toegevoegde waarde voor contact zijn? ze zal het zich niet kunnen herinneren later....

Hij heeft nog nooit alleen voor haar gezorgd, ik was er altijd bij hij heeft ook bewezen dat hij dat niet kan, zijn verslaving zou altijd voor gaan. Nu ook ik laat hem geen seconde alleen met hem.Vooropgesteld denk ik dat je er mee zou kunnen voorkomten dat de vader wellicht vandaag of morgen een keer de kolder in zijn kop krijgt en haar meeneemt. Meestal gebeurt dit in situaties waarbij er moeizaam contact mag zijn met kind. Dat ze het zich niet kan herinneren later vraag ik me af, ik weet dat niet zeker. Ik vind dat ze het recht heeft om met haar vader kennis te maken. Ik snap jou kant ook best hoor geloof me, maar ik denk dat ik in dit geval toch contact onder toezicht zou proberen.
quote:gizz schreef op 14 augustus 2009 @ 22:11:

[...]

Vooropgesteld denk ik dat je er mee zou kunnen voorkomten dat de vader wellicht vandaag of morgen een keer de kolder in zijn kop krijgt en haar meeneemt. Meestal gebeurt dit in situaties waarbij er moeizaam contact mag zijn met kind. Dat ze het zich niet kan herinneren later vraag ik me af, ik weet dat niet zeker. Ik vind dat ze het recht heeft om met haar vader kennis te maken. Ik snap jou kant ook best hoor geloof me, maar ik denk dat ik in dit geval toch contact onder toezicht zou proberen.Ze is 2.
En kennis gemaakt met haar vader heeft ze natuurlijk al.
Gizz ik zie geen enkel teken van herkenning als ze hem nu ziet, ze ziet hem duidelijk als een vreemde. Logisch natuurlijk.

Meenemen naar zijn land lijkt me moeizaam, ze is bij mij ingeschreven in mijn paspoort en hij heeft geen enkel bewijs dat hij haar vader is dus een dokument bij zijn eigen ambassade lijkt me ook geen mogelijkheid toch?

Idd Nouschi is dat moeilijk te controleren vanaf hier maar aan de andere kant heb ik door de jaren heen een antenne ontwikkeld voor zijn leugens, weet nog eerder dat hij liegt dan hij zelf denk ik soms.

Ik vind ook dat een kind zijn/haar vader hoort te kennen maar is dat in elk geval zo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven