Relatie voelt als iets dat moet
donderdag 17 oktober 2019 om 10:35
Beste allemaal,
Man en ik zijn meer dan 10 jaar bij elkaar, we hebben samen 3 kinderen.
We werken allebei, hebben en drukke baan.
Al met al zijn onze dagen behoorlijk vol.
Wat is het probleem. Ik merk dat ik na weer een drukke dag blij ben als ik eindelijk klaar ben met alles, en dan het liefste even wat voor mezelf wil doen, de krant lezen ofzo. In elk geval niet hoeven praten en socializen.
Mijn man vindt dat niet leuk, zou graag meer contact hebben en vindt mij afstandelijk.
Ik snap dat hij dat vindt, hij vraagt geen onredelijke dingen.
Maar ik merk dat ik zo uitgeput ben dat het voelt als moeten, weer een klusje op de lijst.
In het algemeen zou ik graag meer tijd alleen willen hebben en niet altijd maar samen willen zijn.
Ik laad erg op van alleen zijn, waardoor ik ook de energie heb om een leuke partner en moeder te zijn/
Latten lijkt mij geen slecht idee maar is onbespreekbaar voor mijn man.
Ik weet inmiddels niet meer wat te doen. De hele kwestie voelt als een behoorlijke last.
Begrijp me goed, ik wil niet stoppen met mijn relatie of verantwoordelijkheden ontlopen, of de kinderen minder zien. Maar ik voel me soms zo opgesloten en verplicht sociaal te doen.
Hebben jullie tips/ervaringen?
Man en ik zijn meer dan 10 jaar bij elkaar, we hebben samen 3 kinderen.
We werken allebei, hebben en drukke baan.
Al met al zijn onze dagen behoorlijk vol.
Wat is het probleem. Ik merk dat ik na weer een drukke dag blij ben als ik eindelijk klaar ben met alles, en dan het liefste even wat voor mezelf wil doen, de krant lezen ofzo. In elk geval niet hoeven praten en socializen.
Mijn man vindt dat niet leuk, zou graag meer contact hebben en vindt mij afstandelijk.
Ik snap dat hij dat vindt, hij vraagt geen onredelijke dingen.
Maar ik merk dat ik zo uitgeput ben dat het voelt als moeten, weer een klusje op de lijst.
In het algemeen zou ik graag meer tijd alleen willen hebben en niet altijd maar samen willen zijn.
Ik laad erg op van alleen zijn, waardoor ik ook de energie heb om een leuke partner en moeder te zijn/
Latten lijkt mij geen slecht idee maar is onbespreekbaar voor mijn man.
Ik weet inmiddels niet meer wat te doen. De hele kwestie voelt als een behoorlijke last.
Begrijp me goed, ik wil niet stoppen met mijn relatie of verantwoordelijkheden ontlopen, of de kinderen minder zien. Maar ik voel me soms zo opgesloten en verplicht sociaal te doen.
Hebben jullie tips/ervaringen?
donderdag 17 oktober 2019 om 10:44
Wanneer jij hem niet duidelijk hebt verteld dat jij alleen-tijd nodig hebt om op te laden, dan weet hij dat niet. Als hij jou niet verteld dat hij 1-op-1 tijd nodig heeft met jou om op te laden, dan weet jij dat niet.
Oftewel, kinderen het huis uit voor een week, jullie het huis uit voor een week, samen een week in een hutje op de hei zonder multimedia maar alleen elkaar. Bijslapen, Boswandelingen, Breien, Boek lezen. Puur zodat jullie na 5 dagen eindelijk in staat zijn om eens echt met elkaar te praten.
Oftewel, kinderen het huis uit voor een week, jullie het huis uit voor een week, samen een week in een hutje op de hei zonder multimedia maar alleen elkaar. Bijslapen, Boswandelingen, Breien, Boek lezen. Puur zodat jullie na 5 dagen eindelijk in staat zijn om eens echt met elkaar te praten.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:44
Introvert?
Het kan èn èn.
Bijvoorbeeld:
Jij 's avonds een avondwandelingetje in je eentje.
En daarna bijpraten met je man.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:45
Je relatie en tijd met je man zijn gewoon hartstikke belangrijk. Ik zou dus proberen iets anders te veranderen zodat je wél die tijd voor jezelf hebt. Dus misschien wel minder werken of misschien kunnen andere verantwoordelijkheden wel op een wat lager pitje. Anders zou het wel eens ten koste kunnen gaan van je relatie.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:46
Hebben jullie hulp in het huishouden of doen jullie het zelf? Dat is het eerste dat ik zou aanpakken. Dan hou je tijd over voor jezelf. Af en toe de kinderen laten logeren of een oppas aan huis laten komen zodat jullie tijd voor elkaar hebben.
Afspraken maken met je man.
Afspraken maken met je man.
Life is short. Eat dessert first.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:47
Toch echt afspraken maken. Spreek bijvoorbeeld af dat ieder 2 avonden per week verantwoordelijk is voor de kinderen, de ander kan dan zijn/haar gang gaan. Dus even weg, sporten, naar vrienden of wat je wilt.
In het weekend plan je ook me time en/of gezinstime. Bijvoorbeeld door slechts een afspraak buiten de deur te plannen. Maar zorg ook dat er samen tijd is, dus dat jullie samen wat leuks gaan doen zonder kinderen, familie of vrienden.
Praten en goed luisteren is toch de sleutel. Wellicht dat concrete afspraken wel goed werken voor je man?
En zorg voor hulp voor zaken die je niet perse zelf hoeft te doen, zoals het huishouden.
In het weekend plan je ook me time en/of gezinstime. Bijvoorbeeld door slechts een afspraak buiten de deur te plannen. Maar zorg ook dat er samen tijd is, dus dat jullie samen wat leuks gaan doen zonder kinderen, familie of vrienden.
Praten en goed luisteren is toch de sleutel. Wellicht dat concrete afspraken wel goed werken voor je man?
En zorg voor hulp voor zaken die je niet perse zelf hoeft te doen, zoals het huishouden.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:49
Probeer een compromis te vinden. Ik ben ook introvert (laad op door op mezlef te zijn) en daar moet ruimte voor zijn.
Maar je man is denk ik meer extravert en laadt op door sociaal te zijn, daar moet ook ruimte voor zijn.
Kijk inderdaad of je bepaalde "moetjes" weg kan nemen, door een oppas, hulp in de huishouding, etc. Zo hebben jullie beiden meer tijd voor jullie eigen behoeftes en die van elkaar.
Wat ook meespeelt is dat als je het zo benaderd, dan zal je man zich misschien ook meer gehoord voelen, want dan denk je ook vanuit zijn insteek. En misschien kan hij zich dan ook meer verplaatsen in jou.
Nu heb ik het idee dat jullie elkaar niet snappen en jullie je beiden niet gehoord voelen.
Maar je man is denk ik meer extravert en laadt op door sociaal te zijn, daar moet ook ruimte voor zijn.
Kijk inderdaad of je bepaalde "moetjes" weg kan nemen, door een oppas, hulp in de huishouding, etc. Zo hebben jullie beiden meer tijd voor jullie eigen behoeftes en die van elkaar.
Wat ook meespeelt is dat als je het zo benaderd, dan zal je man zich misschien ook meer gehoord voelen, want dan denk je ook vanuit zijn insteek. En misschien kan hij zich dan ook meer verplaatsen in jou.
Nu heb ik het idee dat jullie elkaar niet snappen en jullie je beiden niet gehoord voelen.
winkje87 wijzigde dit bericht op 17-10-2019 10:51
27.03% gewijzigd
donderdag 17 oktober 2019 om 10:50
Ik vind het al heel goed dat je dit uit en er zelf achter ben wat je nodig hebt, kijk wat je kunt doen samen met je man om iets meer "me time" in te bouwen, een weekendje zelf weg of hij een weekendje met de kids weg en dan eens andersom? Een nieuwe hobby? (eventueel buitenshuis om even weg te zijn) Denk goed na en geef aan dat je door deze oplaadtijd ook weer meer zin in het samenzijn krijgt, doe ook toch wat samen af en toe, vaak schiet het er bij in met een druk gezin. Mijn man had hetzelfde zo'n beetje als jij maar heeft het nooit willen zeggen of die tijd voor zichzelf willen nemen, altijd zijn masker opgezet, mooi weer gespeeld en met het gezinsleven meegedaaid, dit is zover gestapeld voor hem dat hij toen met een simpel telefoontje uit ons gezinsleven gestapt omdat hij zich te benauwd en klem voelde (en tevens een ander achter de hand had ook nog eens die geen kinderen heeft en niks van hem vraagt, vrijheid, blijheid). Als hij mij dit eerder had verteld had ik zelfs wel willen latten hoor, er zijn zoveel opties om een relatie goed te laten werken als je goed communiceert en iedereen de ander de ruimte biedt.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:50
Oef. Hij weet heel goed dat ik tijd voor mezelf nodig heb. Daar hebben we het al zo vaak over gehad.
Maar voor mij is een uurtje niet genoeg, ik wil het liefst 2 dagen in de week ECHT helemaal alleen zijn (wel met kinderen in de buurt hoor, die dan lekker liggen te slapen al met al).
Geen man in de buurt met wie ik ' moet' praten of waar ik contact mee moet hebben.
Geen troep van iemand anders, gewoon mijn eigen dingen en spullen.
Sporten en afspreken met vriendinnen is erg leuk.
Maar ik krijg ook wel het verwijt dat als ik te vaak afspreek met vriendinnen, dat betekent dat ik niet bij mijn man wil zijnEen
En dat is het niet, ik wil graag bij hem zijn, maar niet de hele tijd.
Een paar dagen weg samen is haast niet te doen, we hebben geen ouders die kunnen inspringen en de meeste van onze vrienden hebben hun eigen drukke gezin.
Nachtje weg kan wel.
Maar voor mij is een uurtje niet genoeg, ik wil het liefst 2 dagen in de week ECHT helemaal alleen zijn (wel met kinderen in de buurt hoor, die dan lekker liggen te slapen al met al).
Geen man in de buurt met wie ik ' moet' praten of waar ik contact mee moet hebben.
Maar ik krijg ook wel het verwijt dat als ik te vaak afspreek met vriendinnen, dat betekent dat ik niet bij mijn man wil zijnEen
Een paar dagen weg samen is haast niet te doen, we hebben geen ouders die kunnen inspringen en de meeste van onze vrienden hebben hun eigen drukke gezin.
Nachtje weg kan wel.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:54
Ik ben ook zoals jij, maar ik denk dat met jonge kinderen regelmatig 2 dagen helemaal niks heel lastig is. Misschien je wensen toch iets bijstellen?Everglade schreef: ↑17-10-2019 10:50Oef. Hij weet heel goed dat ik tijd voor mezelf nodig heb. Daar hebben we het al zo vaak over gehad.
Nachtje weg kan wel.
Hoe zitten jullie financieel? want een oppas en huishoudelijke hulp kost natuurlijk wat, maar kan wel sommige dingen oplossen.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:54
Eens.pamelacourson schreef: ↑17-10-2019 10:45Je relatie en tijd met je man zijn gewoon hartstikke belangrijk. Ik zou dus proberen iets anders te veranderen zodat je wél die tijd voor jezelf hebt. Dus misschien wel minder werken of misschien kunnen andere verantwoordelijkheden wel op een wat lager pitje. Anders zou het wel eens ten koste kunnen gaan van je relatie.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:55
Hulp in huishouding hebben we, dus dat is fijn.
Ik maak dus doordeweeks niks schoon maar de was is er wel en die is veel met een gezin van 5.
Dahlia, het idee van ieder 2 avonden voor zichzelf klinkt goed.
Ik heb vaker aangegeven dat ik wil latten of een paar dagen ergens anders wil wonen. Mijn man vindt dat niks, hij voelt zich afgewezen en denkt dat het met hem te maken heeft.
Maar dat is het helemaal niet. Maar die boodschap komt niet aan.
Ik maak dus doordeweeks niks schoon maar de was is er wel en die is veel met een gezin van 5.
Ik heb vaker aangegeven dat ik wil latten of een paar dagen ergens anders wil wonen. Mijn man vindt dat niks, hij voelt zich afgewezen en denkt dat het met hem te maken heeft.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:57
donderdag 17 oktober 2019 om 10:57
Ik snap het niet goed. Een relatie van 10 jaar, 3 kinderen, en nu ineens wil je zijn spullen niet om je heen hebben. In de periodes dat je zwanger probeerde te worden had je daar geen last van? Of voordat je zwanger werd, had je ook nog kunnen latten, dan had je nu gehad wat je wil.
Maak een hoekje ergens in huis waar je twee avonden per week gaat lezen, tv kijken of handwerken. Of ga bij een vriendin op bezoek.
Maak een hoekje ergens in huis waar je twee avonden per week gaat lezen, tv kijken of handwerken. Of ga bij een vriendin op bezoek.
donderdag 17 oktober 2019 om 10:58
Goed advies, dat is precies wat TO nodig heeft, een week met man in een hutje op de hei.jaw schreef: ↑17-10-2019 10:44
Ze wil juist meer alleen zijn. Ik snap het heel erg goed, ik ben ook zo. Ik heb ook veel tijd nodig voor mezelf en ben ook graag alleen.
Kan je geen plek zoeken voor jezelf waar je zo nu en dan terug kan trekken? Een plek waar je niet gestoord kan worden maar echt alleen bent?
Een recreatiewoning of zoiets? Dat is minder heftig dan latten, maar voor jou wel fijn dat je een plek hebt waar je je terug kan trekken.
En dan kan je juist de momenten dat je bij je gezin en man bent alle aandacht en tijd aan hen besteden.
donderdag 17 oktober 2019 om 11:00
Ik begrijp dan wel wel dat je man niet wil latten als jullie kinderen hebben. En ik snap het afgewezen gevoel ook wel.Everglade schreef: ↑17-10-2019 10:55Hulp in huishouding hebben we, dus dat is fijn.
Als beiden verschillen in behoeftes dan zullen er echt compromissen gesloten moeten worden, anders werkt het gewoon niet.
Dus jij zal ook wat water bij de wijn moeten doen denk ik to.
donderdag 17 oktober 2019 om 11:05
Ik zou er ook niet van gecharmeerd zijn als mijn partner er twee dagen per week (minimaal?) tussenuit zou knijpen. Of je moet wel heel degelijke afspraken willen maken, zodat je man weet waar hij aan toe is en dat je rekening houdt met de praktische bezwaren. Hoe doe je het met de kinderen? Gaan die mee in je recreatiewoning? Of laat je je man achter met de was en de kinderen?Everglade schreef: ↑17-10-2019 10:55Hulp in huishouding hebben we, dus dat is fijn.
donderdag 17 oktober 2019 om 11:19
donderdag 17 oktober 2019 om 11:22
Jee latten is ook wel extreme oplossing en kan me voorstellen dat je man daar niet voor is. Loopt de stress je niet de neusgaten uit? Zo klinkt het namelijk. Tuurlijk moet hij je ruimte gunnen om alleen op te laden, maar als jij denkt alleen dat te kunnen bereiken door apart te wonen, dan heb je wel een groot relatieprobleem.
Is eens praten met een onafhankelijk iemand zoals de praktijkondersteuner van de huisarts iets? Evt relatietherapie zodat jullie elkaars wensen beter leren begrijpen?
Is eens praten met een onafhankelijk iemand zoals de praktijkondersteuner van de huisarts iets? Evt relatietherapie zodat jullie elkaars wensen beter leren begrijpen?
donderdag 17 oktober 2019 om 11:29
Idd, Jullie hebben zelf de keus gemaakt om drie kinderen te krijgen. Dan weet je toch dat dat een druk, vol gezinsleven betekent?
Ik zou ook niet gecharmeerd zijn als mijn vriend opeens de kuierlatten zou willen nemen en mij met de verzorging van kind, en huishouden en logistiek van brengen en halen naar school zou opzadelen.
Je maakt de keus voor een groot gezin, dan draag je ook de lasten die daarbij horen samen.