Ruzie in de familie, hoe stel ik me op?

23-12-2008 09:56 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
owwwhh, er is grote ruzie bij ons in de familie tussen mijn moeder en haar jongste zus. Nu ben ik altijd veel met haar omgegaan, en heb ik me afzijdig van die ruzie gehouden zo veel als mogelijk. Dus af en toe lastige situatie met mijn moeder als ik bij tante was geweest en vervelende situatie met tante als ik aangaf dat ik niet over de ruzie wilde praten met haar. Nu zou ik morgen bij die tant op bezoek gaan voor de verjaardag van haar kindjes, stuurt ze vanochtend een rot email aan mijn moeder en hun broer. Eigenlijk ben ik er nu ook wel klaar mee, maar als ik nu morgen niet ga, dan ben ik 'onderdeel' van de ruzie, en dat heb ik nou juist altijd willen voorkomen. Wat is wijsheid?
Als je wel gaat ben je ook onderdeel van de ruzie, dus bedenk waar je prioriteiten liggen, bij je moeder of bij die tante. Als je je moeder niet wilt kwetsen dan zet je 't contact met je tante op pauze.
Is jouw grens overschreden?

Maak dat dan duidelijk.
Waarom heeft je moeder jou die rotmail eigenlijk laten lezen?
Het ligt eraan, is de ruzie de schuld van beiden en betrekken ze jou er niet bij, dan zou ik gewoon gaan.

Gaat het jou te ver en/of betrekken ze jou bij de ruzie, dan zou ik ten eerste aangeven dat je níets over de ruzie wilt horen, dus geen emails, geen details, niet 'wat heeft tante nu weer gezegd' enzovoorts. Geef bij beiden aan dat je níets negatiefs over de ander wilt horen.
Dank voor jullie reactie, ik kan me er in vinden. Heb voorgesteld dat er misschien eens met een onafhankelijke derde erbij met elkaar gepraat moet worden.

Elninjoo, jij zegt het inderdaad zoals mijn moeder het voelt, ook door erbuiten te willen blijven en er wel naar toe te gaan, kies je indirect een kant. Het is ook misschien wel 'laf' van me dat ik er buiten wil blijven, ik wil met beiden geen ruzie.

Zusenzo, mijn eigen grens is niet overschreden, maar de verwijten die mijn moeder worden gemaakt vind ik niet kunnen en onterecht. Maar ik heb eerst gezegd dat ik er buiten wil blijven, dan kan ik nu toch moeilijk zeggen dat ik alsnog 'inhoudelijk' meedoe en het niet vind kunnen?

Appelsientje, yep. Lastig. Ik had haar net vanochten verteld dat ik morgen naar die tante toe zou gaan, dus dit is inderdaad lekkere timing van mijn moeder. Maar ze zoekt steun, en dat begrijp ik ook wel weer, ik kan voor steun ook altijd bij haar terecht.

Contact op pauze staat me eigenlijk wel aan....
Ja, idd, hoe weet je precies de inhoud van die mail? Als een van beide partijen je die gestuurd heeft, dan kun je hen toch vriendelijk verzoeken om jou niet bij deze ruzie te betrekken? De mail gaat jou in principe niet aan, dus je kunt je er gewoon ook niets van aantrekken dat die mail nu verstuurd is.

Jezelf erbuiten houden betekent vaak ook zelf heen consequent zijn naar beide partijen. Dat wil zeggen dat je met elke poging die er gedaan wordt jou in dit conflict te betrekken of jou naar hun kant te bewegen, heel duidelijk moet zeggen dat je daar niet op zit te wachten. Ook als het gaat om het meelezen in dit soort emails lijkt me.
Aanvulling: besef dat je als je je moeder die steun geeft, je min of meer ook haar kant kiest. Steun geven en onafhankelijk blijven lijkt me niet haalbaar in zo'n situatie. Dat lijkt me dus een keuze die je voor jezelf moet maken...
Fyrin lieffie, wat een rot situatie!! zeker met de dingen die in januari gepland staan kan je dit eigenlijk ff niet gebruiken zeg maar!

ik heb weinig tips voor je ( hihih je kent mijn familieverhalen..) maar wil je wel ffies een hele dikke knuffel geven!!

als je wilt uithuilen mag dat zondag hoor!!!

Dikke kus, Biol
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Jij vindt dat die verwijten ed niet kunnen, dan gaan ze toch over jouw grens heen?!

En daar zou jij je tante toch op aan kunnen spreken dat jij vindt dat dit niet kan. En ja dan bemoei je je er wel mee maar ook jouw moeder is niet helemal zuiver in deze want die bespeelt jou ook door deze mail te laten lezen.

Ik zou ze beide eens in 1 kamer zetten en dan kan jij jouw gevoelens spuien en wellicht kunnen hun dan ook hun sores uitpraten onder jouw begeleiding.
Hee Biol, dank voor je knuffel! Zondag ben ik er helaas niet bij, de kleine mag twee weken voor de operatie niet bij andere kindjes in de buurt komen ivm mogelijk ziek worden.

Eigenlijk ben ik gewoon 'voor' mijn moeder, maar vind ik dat er op haar gedrag in dezen ook wel wat op te merken is. Inderdaad, het doorsturen van de email is ook manipuleren. Maar goed, uiteindelijk ligt mijn loyaliteit wel bij haar.

Ze moeten inderdaad met elkaar praten zusenzo!!!! Maar dat heb ik niet in de hand, dus moet mijn eigen keuze maken wat ik doe. En je hebt gelijk dat als ik vind dat de verwijten niet kunnen, ook al zijn ze niet aan mijn adres, dat ook mijn eigen grens dan overschreden is.
Zolang als ze het samen niet uitgeknobbeld hebben zou ik niet bij die tante op bezoek gaan. Heel leuk en lief van je dat je er buiten wil blijven maar niet kiezen is ook een keuze en als men elkaar met mails blijft bestoken en jij hebt gevoel hebt er tussenin te zitten kies dan. Voor jezelf wel te verstaan. Laat het ze uitzoeken, met elkaar.

Neutraal willen zijn is heel mooi maar werkt alleen als je de kans dan ook krijgt er niet als speelbal tussen te staan. Dat kan niet als de ruzie oplaait, of gewoon gaande is. Tussen die twee ruziemakers uit blijven dus en zeker niet bij de tante gaan zitten. Niet nu in ieder geval.

Dat zou ik ook zeggen, bij wijze van afbelreden. Als er over en weer zo lelijk wordt gedaan dan wil ik daar niet tussen staan. Hoe lief jullie me ook zijn. Punt.
Eleonora, die laatste zin ga ik gewoon gebruiken. Want dat zegt het precies. Hoe lief jullie me ook zijn, dit wil ik niet.
Heel goed. Meid, dit soort dingen vraagt even om pittige assertiviteit. Het gaat namelijk niet alleen om de twee ruziënde dames, het gaat ook om de direct betrokkenen en daar ben jij er een van.

Je kunt het lief zeggen, aardig, maar wel ferm en beslist. Dit is jouw standpunt en daar doen ze het maar mee. Beeld je maar even in dat je de Rijdende Rechter bent
Leo zegt weer wijze woorden. Fijn dat je neutraal wilt blijven maar dat kan enkel als men respect heeft voor jouw grenzen. Wordt daar overheen gegaan dan moet je keihard voor jezelf kiezen. Vervelende van deze ruzie is dat je hoe dan ook kiest...(ga je wel dan ziet de een dat als een overwinning op de ander. ga je niet dan trek je partij voor je moeder) Doe wat jij wilt en maak hen duidelijk dat ze zelf hun boeltje moeten oplossen en dat jij er buiten wilt blijven omdat je van beiden houdt. Vervelend zo voor de feestdagen Fyrin.
ja, pfff, zelf gelukkig twee broers die zussen rellen elkaar maar de tent uit.
Nou, deel II, moeders net weer een vervelende mail aan de betreffende tante gestuurd, de hele familie in de cc, ik ga me inderdaad afmelden voor morgen. Ook maar via de mail, of bellen? Als ik bel ben ik eigenlijk bang dat ik alle shit over me heen krijg.
Ik zou mailen ja.

Hoewel bellen misschien beter is, persoonlijker dan mailen en voor minder veel uitleg vatbaar. Maar ik begrijp dat je geen zin hebt in de shit over je heen.

In de mail zou ik zetten wat we net schreven hier; Hoe lief ik jullie beiden ook heb, hier wil ik niet tussen zitten. De afspraak voor morgen zeg ik af. Hopelijk komen jullie er samen snel uit. Dat is mijn wens voor jullie alle twee voor 2009.

Fijne feestdagen en een gezond en gelukkig nieuw jaar.

Fyrin
quote:Fyrin schreef op 23 december 2008 @ 11:16:

Nou, deel II, moeders net weer een vervelende mail aan de betreffende tante gestuurd, de hele familie in de cc , ik ga me inderdaad afmelden voor morgen. Ook maar via de mail, of bellen? Als ik bel ben ik eigenlijk bang dat ik alle shit over me heen krijg.

Dus de hele famillie wordt er als het ware bij in betrokken? Kan een leuke famillie vete worden

Ik vind bellen een betere keuze, vind een mailtje sturen zo afstandelijk.

Maar ik snap het wel dat je bang om de shit over je heen te krijgen, ben zelf ook geen held in zulke dingen
Hoe komt het toch Eleonora dat jij het zo mooi kan zeggen?

Heel mooi mailtje
Denk dat ik Eleonora maar als familietherapeut ga voorstellen

Ik hoop dat de beslissing je een beetje rust gaat geven Fyrin. Met dit soort dingen is het zo doorgaans dat je de ruzie moet houden op de plek waar de ruzie hoort en dat is bij je moeder en je tante.

Als het om mijn moeder zou gaan dan zou ook zij van mij horen dat ik niet betrokken wil worden bij dit soort zaken. Ze mag dan 100 keer je moeder zijn, om sommige dingen hoeven kinderen zich niet druk te maken en een van die dingen is een ruzie tussen een moeder en haar zus. Dus geen mailtjes meer waar je in wordt gekopieerd. Het is iets tussen die twee zussen, je mag van twee volwassen vrouwen best verwachten dat ze hun eigen ruzies uitvechten en daar hun kinderen en de rest van de familie niet bij betrekken.

Distantieer je hier zo veel mogelijk van, dan voorkom je ook scheve gezichten voor als het weer goedkomt. Voor je het weet doe je - als je je er bij laat betrekken - uitspraken die je later voor je voeten geworpen krijgt en dan heb jij het gedaan. Dat is een valkuil waar je niet in moet zien te trappen.

Sterkte he!

(f)
Ik vind het juist niet goed dat je je bezoekje afmeldt. Nu kies je dus indirect toch voor je moeder. Ik snap dat je moeder dichterbij staat dan je tante, maar je kiest nu voor gevoel van je tante wel.

Je zou op bezoek gaan voor de verjaardag van haar kindjes. Die hebben er toch al helemaal niets mee te maken?

Ik zou wel gewoon gaan, maar als je tante over je moeder begint aangeven dat je je daar niet in wilt mengen. Je komt nu bij haar op de verjaardag van haar kindjes en niet om over je moeder te praten met haar.

Ik snap dat het een vervelende situatie is en ik weet hoe het is (heb het zelf ook meegemaakt). Maar als je gaat oordelen, kies je indirect wel een kant. Als je een pauze wilt, dan ook een pauze met beide. Als jij alleen een pauze met je tante inlast, zal zij dat ervaren als dat je kiest voor je moeder. (wat overigens een begrijpelijke keuze is, het is je moeder. Maar besef wel dat je dan wel degelijk kiest).
Tja, het gaat om de verjaardag van de kinderen van de tante toch?

Als het kinderen zijn van een bepaalde leeftijd, vind ik het ook weer sip dat je niet komt, weet niet hoe close je bent met de kinderen... maar die hebben er natuurlijk ook niks mee te maken.

En die verdienen wel gewoon een leuke verjaardag (zonder ruzie's)

Succes er mee iig.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Ik ben het helemaal eens met DTJ.

De kinderen van je tante, jouw nichtjes en neefjes, hoeven er geen last van te hebben dat je tante en je moeder zich gedragen als twee kleuters. Ik zou gewoon naar de verjaardag gaan en als tante ernaar vraagt, zeggen dat je hebt getwijfeld of je zou komen omdat je niet in de ruzie wilt worden betrokken.

Als mijn moeder zich zo gedroeg, zou ik haar heel duidelijk vertellen dat ik hier niet van was gediend. Je hebt (toch?) aan je moeder laten weten dat je de ruzie vervelend vindt en er niet in wilt worden betrokken. Dat heeft ze niet gerespecteerd door jou die mail van je tante te sturen. Het doorsturen van die mail naar de hele familie is ook niet erg netjes en oplossingsgericht, bovendien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven