Samen / alleen
zaterdag 11 februari 2017 om 13:28
Samen zijn in een relatie of alleen zijn en met jezelf leven is zo anders. Ik voel me vaak schuldig of afgesloten als ik er voor kies om mijn eigen dingen te doen maar ik voel me hopeloos overgeleverd aan de ander als ik me overgeef aan het samen zijn. Het is alsof het steeds of of is. Ik ben gewend aan mijn eigen ritme maar nu ik samenwoon raak ik zo in de war. Wanneer ik mijn eigen agenda los laat voel ik me ontspannen en is het samenzijn leuk. Wanneer ik vast wil houden aan de dingen die ik zelf wil doen voel ik dat ik me afsluit, het voelt onnatuurlijk. Herkennen jullie dit? Ik weet soms niet meer wat ik moet kiezen, wat ik wil, eigenlijk op het moment niet meer hoe ik de dagen mezelf en dit leven vorm moet geven. Merk dat ik ook kwaad word wanneer de dingen die ik zelf belangrijk vind niet aan bod komen en ik wil nogal veel.
zaterdag 11 februari 2017 om 15:47
Herkenbaar.. ik neem mezelf maar gewoon als iemand met veel behoefte aan mijn solotijd. Dit weet mijn partner dan ook van mij, en wanneer ik me weer verstikt voel onder het constante samenzijn laat hij me gewoon lekker met rust, een hele dag! Krijg ik mijn ruimte niet op tijd, dan begin ik ook langzaam aan te koken. Misschien moet je jezelf eens wat ruimte geven en daar dan ook gewoon om vragen? Niks mis mee hoor.
zaterdag 11 februari 2017 om 19:39
Denk je nu niet te zwart/wit? Het lijkt alsof je denkt dat als je samenwoont je AL je tijd aan je vriend moet besteden.
Nou is je leven inderdaad niet meer zoals toen je alleen woonde en alles zelf kon bepalen, je bent waarschijnlijk wat meer tijd kwijt aan je relatie. Aan de andere kant heb je nog steeds tijd genoeg over om je eigen dingen te doen, je bent niet verplicht om alleen maar bij je vriend te zijn en alles samen te doen.
Ga eens aan de tafel zitten en praat erover met je vriend; Wat wil je allemaal doen in een dag, hoeveel tijd houd je dan over voor je vriend, en wat verwacht je vriend van je? Maak het concreet, dat helpt misschien om te wennen aan deze nieuwe manier van leven.
Nou is je leven inderdaad niet meer zoals toen je alleen woonde en alles zelf kon bepalen, je bent waarschijnlijk wat meer tijd kwijt aan je relatie. Aan de andere kant heb je nog steeds tijd genoeg over om je eigen dingen te doen, je bent niet verplicht om alleen maar bij je vriend te zijn en alles samen te doen.
Ga eens aan de tafel zitten en praat erover met je vriend; Wat wil je allemaal doen in een dag, hoeveel tijd houd je dan over voor je vriend, en wat verwacht je vriend van je? Maak het concreet, dat helpt misschien om te wennen aan deze nieuwe manier van leven.
zondag 12 februari 2017 om 12:20
als je samenwoont hoef je evengoed echt niet alles samen te doen. Mijn vriend sport 2x in de week en heeft een hobby waar hij een avond en zondagochtend voor gebruikt. Die tijd heb ik alleen thuis en kan ik zeker wel van genieten.
En toen we niet samenwoonde en je komt op bezoek heb je de neiging om er echt voor elkaar te moeten zijn, elkaar te entertainen. Maar we hebben hier genoeg dagen dat ik boven aan t werk ben en hij beneden, of hij op zolder achter de compu en ik op de bank tv kijk. Wel nemen we altijd tijd om samen te eten.
Dus me-time heb ik voldoende!
En toen we niet samenwoonde en je komt op bezoek heb je de neiging om er echt voor elkaar te moeten zijn, elkaar te entertainen. Maar we hebben hier genoeg dagen dat ik boven aan t werk ben en hij beneden, of hij op zolder achter de compu en ik op de bank tv kijk. Wel nemen we altijd tijd om samen te eten.
Dus me-time heb ik voldoende!
zondag 12 februari 2017 om 12:58