samenlevingscontr + testament of geregistreerd partnerschap?

14-11-2008 12:10 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi beste Forummers,

Omdat mijn vriend en ik een huis hebben gekocht en daar per 4 maart gaan wonen, willen we graag vanaf dat moment dat alles goed geregeld is. We wonen nu ook al samen maar nog in zijn huis. Dit is verkocht en we hebben dus samen een nieuwe woning gekocht. Dit is allemaal rond. We hebben beide ongeveer hetzelfde (netto) inkomen en betalen verder alles altijd samen.

Ik ben bijna 25, mijn vriend is 29.

Nu is het dubio:

Laten we een samenlevingsovereenkomst opstellen door de notaris, met daarbij een testament (want we moeten natuurlijk vastleggen dat we elkaars erfgenamen willen zijn/worden)

Of kiezen we voor geregistreerd partnerschap waarin we automatisch elkaars erfgenamen worden?

Graag zou ik argumenten voor en tegen beide opties willen horen.

Dat we in de toekomst nog willen trouwen staat eigenlijk wel vast. Wanneer en hoe nog niet, daar is het nog te vroeg voor. In dit geval zal het geregistreerde partnerschap dus ook voornamelijk even praktisch zijn.

Groot verschil zijn de kosten. Contract met testament komt al snel op de 657,- euro uit. Geregistreerd partnerschap kunnen we op maandagochtend gratis doen, kosten alleen circa 75,- administratiekosten.

Wie o wie kan mij meningen/ervaringen geven?

Dank je!

Liefs,

Sabine
quote:joppa schreef op 14 november 2008 @ 14:23:

Wij zijn eerder getrouwd geweest hebben beide kinderen uit ons vorig huwelijk.

Wij gaan over 3 weken kiezen voor gereg.partnerschap, hebben samen een huis gekocht. Wat nu als mij partner komt te overlijden, ben ik dan zijn erfgename of gaat dan alles aut. naar zijn kinderen. Mijn partner wil gaan voor een samenl. contract en ik wil gereg. partnerschap, zijn er nog niet helemaal uit wat te doen....wil ook niet het risico lopen dat ik het huis uit wordt gezet door zijn kinderen omdat ze alles opeisen, of kan dit niet?Met een geregistreerd partnerschap ben je erfgenaam en geldt het standaard erfrecht en hoef je dus niet het huis uit. Zie mijn post va 13:05. Daar geef ik een link en waar je moet kijken op die pagina. Daar staat dit ook.
Nog een vraagje...

Is het mogelijk geregistreerd partnerschap te doen maar niet in gemeenschap van goederen? Dus op huwelijkse voorwaarden? Moet dit dan apart geregeld worden?

Mijn vriend brengt namelijk een overwaarde in het huis in. Dat is dan wel het enige wat we zouden willen vastleggen buiten de gemeenschap van goederen...
Ja, dat is mogelijk.

Maar het geregistreerd partnerschap regel je bij de Gemeente voor weinig,

voor de voorwaarden moet je dan weer naar de notaris, voor meer geld.
Dat overblijfbeding vind ik heel interessant.

Zijn laatst zelf bij de notaris geweest, waar we helemaal niet tevreden over waren. Heb het gevoel dat de beste man (oud, grijs, pak) niet écht alle ins en outs aan ons verteld heeft.

Wat ik onthouden heb, is dat heel veel dingen in een samenleefcontract pas na 6 maanden echt in werking treden of zoiets.

Je wilt er niet aan denken, maar stel dat ik bij hém intrek en hij rijdt binnen een maand tegen een boom, geldt dat beding dan ook?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven