Samenlevingscontract en wanneer?

02-03-2009 12:58 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb al het een en ander gelezen op dit forum en internet over een samenlevingscontract. Mijn vriend en ik wonen samen in zijn koopappartement (hij woont er bijna 2 jaar). Ik woon nu 2 maanden bij hem in en sinds vandaag is het ook officieel bij de gemeente. We hebben samen spullen gekocht en nu ik sinds 2 maanden fulltime werk betalen we samen de hypotheek, vaste lasten en hebben we een gezamelijke rekening waarvan we de boodschappen betalen (en andere dingen die we samen doen). Nu vinden mijn ouders en een vriendin van mijn moeder dat we een samenlevingscontract moeten afsluiten, aangezien ik nu meebetaal aan het huis. Als het uit gaat tussen ons of hij overlijd, dan heb ik geen rechten.

Mijn vriend ziet dit helemaal niet zitten, hij vind het onzin dat we zoiets moeten afsluiten, aangezien 'we een goede relatie hebben en toch niet uit elkaar gaan'. Hij denkt dat bij het afsluiten van zo'n contract het huis dan ook voor de helft van mij is. Maar volgens mij is dit niet zo toch? Ik vind het alleen maar prettig dat ik zekerheid heb als er wat mocht gebeuren. Ik heb een goede band met zijn ouders, maar ja, ik zal niet de eerste zijn waarbij de schoonfamilie toch opeens het huis voor zich houdt bij overlijden.

Is het normaal om gelijk een contract af te sluiten of doe je zoiets pas na een paar maanden? Misschien kunnen jullie mij wat tips geven, ook voor mijn vriend?

Alvast bedankt, groetjes Francisca
Een relatie is geen garantie voor het leven.

Maar als je vriend toch zeker is van jullie relatie, is een samenlevingscontract toch geen probleem?

Ik zou het wel doen want je hebt bij overlijden o.i.d nergens recht op.

Je betaalt ook mee, dus moet er wel iets opgesteld worden.

Er zijn tal van mogelijkheden hoor.

Zou er even naar informeren als ik jou was!
Met een samenlevingscontract alleen heb jij nog steeds geen recht op zijn huis na zijn overlijden. Dit regel je met een testament. Zonder testament gaat zijn huis na zijn overlijden waarschijnlijk naar zijn ouders toe.

En inderdaad is het huis nog steeds van hem na afsluiten van een contract.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Vriend schop onder de kont geven en snel naar een notaris gaan. Als jullie willen dat het huis alleen van hem is dan zet je dat in het contract. Als je een contract afsluit is trouwens een testament ook wel handig.
Jouw vriend verwart een samenlevingscontract denk ik met een huwelijk in gemeenschap van goederen. Terwijl er best wel een groot verschil is.

Via internet, maar ook via een notaris in de buurt kun je gratis informatiebrochures ophalen/aanvragen over samenlevingscontracten.

Aangezien jullie toch al nagedacht hebben over de verdeling, kun je het net zo goed vast laten leggen. Misschien kun je je vriend ervan overtuigen dat het beter voor jullie alletwee is mocht er iets gebeuren en dat het helemaal niet betekent dat jij meer krijgt dan wat jullie nu hebben afgesproken. Breng het eens meer als 'voor elkaar zorgen in tijden dat je dat niet (meer) kunt'.
Uhhuh, natuurlijk hebben jullie een goede relatie en vind je elkaar lief, leuk en aardig en blijven jullie voor eeuwig bij elkaar.....totdat het mis gaat. En dan is er niets voor jou geregeld, heb je mooi al die tijd meebetaald maar zie je er niks voor terug en hoef je van hem niet te verwachten dat hij je tegemoet komt.

Het lijkt me dat juist omdat hij nu van je houd, hij de dingen goed geregeld wil hebben voor "later". Het hoeft ook niet direct, maar ik zou er wel op staan om dit binnen een jaar van samenwonen geregeld te hebben. Gewoon voor je eigen zekerheid.
Vraag je vriend eens of hij er ook zo over zou denken als het jouw huis zou zijn waar hij aan meebetaalt.

En vraag hem eens hoe hij wil dat het geregeld wordt als hem iets zou gebeuren. Wil hij dan dat zijn familie het huis erft, of jij?

Als je meebetaalt aan de hypotheek, heb je ook recht op een deel van de overwaarde die is opgebouwd in de tijd dat jullie samen zijn geweest. Als hij dat niet wil, dan moet hij jou niet mee laten betalen aan de hypotheek en alleen de leefkosten (gwl, verzekeringen, boodschappen) verdelen. Eventueel wel een deel van de hypotheekrente betalen, als een soort van huur, maar niet aan de aflossing.

Wat je vaak ziet is dat degene die het huis bezit, de hypotheek betaalt en de ander dan de boodschappen. Vind ik zo'n onzinnige constructie, dat is zo'n valkuil. Dan betaal je evenveel, maar de boodschappendoener houdt uiteindelijk niks over ter wijl de ander wel opbouwt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
En daarnaast: het lijkt me ook zinvol om een samenlevingscontract af te sluiten om te regelen hoe het eigendom van de inboel is verdeeld.
Een paar jaar geleden zaten mijn vriend ik in de omgekeerde situatie: Mijn vriend trok bij mij in in mijn koophuis. We hebben toen meteen een samenlevingscontract laten opmaken. Het was mijn initiatief, want ik wilde juist graag dat mijn vriend beschermd zou zijn als onze relatie uit zou gaan en niet met lege handen op straat zou komen te staan. Bovendien gaf het ons meer ruimte. Omdat we alles goed geregeld hadden kon mijn vriend ook in het huis investeren zonder bang te zijn dat hij dat geld kwijt zou raken in het geval het uit zou gaan tussen ons. Het samenlevingscontract hielp ons dus om samen een toekomst op te bouwen (misschien is dat iets wat je je vriend nog zou kunnen voorhouden om hem te overtuigen).

Wij hebben ondermeer de volgende zaken geregeld in het contract:

- Vriend betaalde de helft van de hypotheekrente, maar niet de aflossing van de hypotheek, zodat het bedrag dat ik spaarde geheel van mij zou blijven.

- Investeringen van vriend in het huis zouden worden geadministreerd en als we uit elkaar zouden gaan zou ik zijn investeringen (minus afschrijving) vergoeden.

- Als onze relatie uit zou gaan zou ik de helft van zijn verhuis en inrichtingskosten betalen, tot een bepaald maximaal bedrag.

- Als we uit elkaar zouden gaan zou ieder de meubels terugkrijgen die hij/zij had betaald. Gemeenschappelijke aanschaffen werden geadministreerd.

Verder hebben we elkaar per testament erfgenaam gemaakt. Zou het een erg vervelend idee vinden als ik onder de tram zou lopen en mijn vriend vervolgens het huis uit zou moeten, of mijn erfgenamen spullen/meubels/geld zouden opeisen.
Poezewoes, ik kan het niet beter verwoorden. Ik begrijp niet dat mensen hun kop zo in het zand willen steken.

Tuurlijk ben je nu verliefd, anders was je niet gaan samenwonen. Maar alles kan kapot. Of het nu is omdat de relatie over is, of omdat een van de 2 kan overlijden.

Wij hebben het er serieus over gehad wat er met mij zou gebeuren als mijn toen nog vriend (is nu man) zou komen te overlijden. Wat gebeurd er dan met het huis, wat zijn mijn rechten en plichten (ik ben bij hem ingetrokken toendertijd). Het zijn geen leuke onderwerpen, maar wel realistische onderwerpen.

Wij hadden ook al de afspraak staan bij de notaris voordat ik bij mijn vriend introk. Ik vind het niet meer dan normaal dat je wat dingen afspreekt en dus ook op papier zet....
quote:Francisca21 schreef op 02 maart 2009 @ 12:58:

...................... Ik vind het alleen maar prettig dat ik zekerheid heb als er wat mocht gebeuren. Ik heb een goede band met zijn ouders, maar ja, ik zal niet de eerste zijn waarbij de schoonfamilie toch opeens het huis voor zich houdt bij overlijden.

.................

Sterker nog, ze mógen het je niet eens zomaar schenken. Je mag niet ongelimiteerd geld of goederen aan mensen schenken, daar zijn regels voor. Ouders mogen hun kinderen wel belastingvrij bepaalde bedragen schenken, maar niet zomaar een huis. Je mag ook niet je huis voor 100 euro aan een ander verkopen bijvoorbeeld.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga jullie tips zeker even met hem bespreken. Zo kan hij zien dat zijn huis dan gewoon van hem blijft, want volgens mij is dat zijn grootste angst. (Al willen we wel graag trouwen, maar dan moet het huis ook maar van hem blijven ) hihi. Volgens mij heeft hij last van bindingsangst, ookal zijn we al meer dan 3 jaar samen en heeft hij mij gevraagd bij hem te komen wonen...
Als jullie trouwen word het wel een ander verhaal trouwens. Als je in gemeenschap van goederen trouwt, heb jij andere rechten mbt het huis.
Het huis wordt niet half van jou als je een samenlevingscontract afsluit. Als je meebetaalt aan de aflossing heb je wel recht op een deel van de overwaarde. (ook zonder samenlevingscontract)

Je kan wel hopen/verwachten dat je schoonouders je het huis zullen schenken als je vriend overlijdt, maar zelfs als ze dit doen is dit niet zo praktisch als een samenlevingscontract/testament regelen. Ze zouden namelijk sowieso belasting moeten betalen over de erfenis van hun zoon en als zijn ouders het vervolgens aan jou zouden schenken zou er over de schenking wéér belasting betaald moeten worden. Met een samenlevingscontract kun je fiscaal partner worden met je vriend, waardoor jullie na enige tijd (weet niet meer hoe lang) voor de belasting dezelfde status krijgen als gehuwden en niet zulke hoge successie belasting hoeven te betalen als één van beiden overlijdt (weer een argument... )
Als hij niet wil dat jij ooit recht op (een deel) van het huis gaat krijgen waarom laat hij je dan mee betalen?
Een samenlevingscontract moet je gaan afsluiten op het moment dat je relatie financiele consequenties krijgt.

Als er sprake is van een eigen huis, van het delen van goederen of inkomen, van het opzeggen van een huurhuis, al dat soort zaken, dan is een samenlevingscontract nodig.

En daarin kun je heel goed vastleggen wat van wie is, het is beslist niet zo dat je dan ineens samen eigenaar bent van alles.

En even heel bot: ik geloof niet in bindingsangst. Waar ik wél in geloof, zijn mannen (en vrouwen) die het nú heel leuk vinden dat je bij hen woont, maar dat ook op elk moment willen kunnen beëindigen. Die geen financiele verplichting op zich willen nemen voor een ander.

Jammer dan, maar als jij je eigen woning opgeeft om bij hem te wonen en bijdraagt in zijn kosten, zal daar wel iets tegenover moeten staan.
Ik vind het ook nogal wat hoor dat jij jouw zekerheden opgeeft om bij hem te gaan wonen en hij zijn zekerheden behoudt.

In principe kan hij je zonder pardon het huis uit zetten.

Klinkt bot en waarschijnlijk niet reeel in jouw ogen.

Maar jij draagt dus wel een consequentie van onzekerheid en hij niet.

Waarom eigenlijk?
Eens met Iry. Alsof jij geen risico loopt nu je bij hem intrekt en je huis en zekerheden opzegt.

Het is inderdaad niet zo romantisch om over te denken, maar een samenlevingscontract maak je juist om goed voor elkaar te zorgen. Daarbij vind ik het persoonlijk meer bijzonder dan een huwelijk (igvg). Dan deel je gewoon alles, nu hebben we overal over nagedacht en er heel bewust voor gekozen. Wij hebben ook een testament voor als een van ons overlijdt (meteen zo gemaakt dat evt. kinderen van ons erven voor ouders).

Ons huis is officieel ook het huis van mijn vriend. Ik betaal mee en deel dus ook mee, maar het staat nog steeds op zijn naam (belastingtechnisch ook het beste nu). Ga naar een notaris, vraag naar alle opties en zoek uit wat bij jullie past. Alles kan zo ongeveer in een samenlevingscontract, da's het mooie. Niemand hoeft dus bang te zijn dat de ander er met de 'buit' vandoor gaat.
quote:Francisca21 schreef op 02 maart 2009 @ 12:58:

Hallo iedereen,

Ik heb al het een en ander gelezen op dit forum en internet over een samenlevingscontract. Mijn vriend en ik wonen samen in zijn koopappartement (hij woont er bijna 2 jaar). Ik woon nu 2 maanden bij hem in en sinds vandaag is het ook officieel bij de gemeente. We hebben samen spullen gekocht en nu ik sinds 2 maanden fulltime werk betalen we samen de hypotheek, vaste lasten en hebben we een gezamelijke rekening waarvan we de boodschappen betalen (en andere dingen die we samen doen). Nu vinden mijn ouders en een vriendin van mijn moeder dat we een samenlevingscontract moeten afsluiten, aangezien ik nu meebetaal aan het huis. Als het uit gaat tussen ons of hij overlijd, dan heb ik geen rechten.

Mijn vriend ziet dit helemaal niet zitten, hij vind het onzin dat we zoiets moeten afsluiten, aangezien 'we een goede relatie hebben en toch niet uit elkaar gaan'. Hij denkt dat bij het afsluiten van zo'n contract het huis dan ook voor de helft van mij is. Maar volgens mij is dit niet zo toch? Ik vind het alleen maar prettig dat ik zekerheid heb als er wat mocht gebeuren. Ik heb een goede band met zijn ouders, maar ja, ik zal niet de eerste zijn waarbij de schoonfamilie toch opeens het huis voor zich houdt bij overlijden.

Is het normaal om gelijk een contract af te sluiten of doe je zoiets pas na een paar maanden? Misschien kunnen jullie mij wat tips geven, ook voor mijn vriend?

Alvast bedankt, groetjes FranciscaHet énige wat jullie zeker weten is dat je relatie ooit zal eindigen. Is het niet omdat jullie uit elkaar gaan dan wel om één van jullie komt te overlijden. Omdat je nu goed voor elkaar wilt zorgen regel je dus dat de ander dan zo goed mogelijk achterblijft. In antwoord op je vraag: een samenlevingscontract en testamenten sluit je af vóórdat je gaat samenwonen. De notaris kan je meer vertellen en zoals al eerder gezegd, zijn huis wordt niet ineens van jou als jullie een samenlevingscontract afgesloten hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven