Samenwonen - advies vastleggen

29-10-2019 10:59 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds ruim 2 jaar heb ik een relatie. In mei 2019 is hij bij mij ingetrokken en ingeschreven in mijn gemeente.
We wonen nu in mijn koophuis, maar we hebben nog niets vastgelegd omtrent bezittingen/schulden etc. We willen dit natuurlijk wel doen, maar weten niet zo goed waar te beginnen en waar je onafhankelijk advies het beste kunt krijgen; notaris, financieel adviseur, Juridisch Loket? Of zijn er wellicht andere mogelijkheden?

Hoe en waar hebben jullie advies gevraagd?

Momenteel wonen we dus in mijn huis waar ik nog de hypotheek maandelijks voor betaal. De andere lasten doen we 50/50.
Ik heb door verkeerde keuzes in het verleden een schuld staan, die ik aan het aflossen ben. Hij is veel zuiniger geweest en heeft zijn huis gunstig kunnen verkopen en heeft een flink bedrag op de spaarrekening staan. Ik wil niet dat hij aansprakelijk is voor mijn schuld.
Hij heeft al wel meebetaald aan wat klussen in mijn huis (o.a. aankoop gemeentegrond en aanleg tuin, nieuwe bank etc.)

Is er iemand met een vergelijkbare situatie? En hoe/wat hebben jullie hierover vastgelegd?

Alvast bedankt voor jullie input!
Even naar de notaris. Die kan jullie goed advies geven en is onafhankelijk. Eerste informatieve gesprek is vaak gratis.
Ga naar de notaris, die kan jullie hierin adviseren.
Notaris
Notaris - douze points
notaris
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als je gaat samenwonen ben je niet verantwoordelijk voor schulden van de ander. Ook is hij geen medeeigenaar van jouw huis/hypotheek.

Wat moet je daar precies over vastleggen?
Naar de Notaris.
Dank voor de reacties! We gaan contact met een notaris opnemen.
Begrijp niet zo goed wat je wil laten vastkeggen? Jouw huis, jouw schuld en hypotheek.
Lucifer2018 schreef:
29-10-2019 12:29
Als je gaat samenwonen ben je niet verantwoordelijk voor schulden van de ander. Ook is hij geen medeeigenaar van jouw huis/hypotheek.

Wat moet je daar precies over vastleggen?
Hij woont in mijn huis. Stel er gebeurt mij iets, dan zou hij nergens recht op hebben en zou hij dakloos kunnen raken.
Tevens is het handig voor het pensioen om als elkaars partner geregistreerd te zijn.
Hij heeft nu meebetaald aan werkzaamheden aan het huis, die waardevermeerderend zijn geweest. Nu zou hij daar dus niets van terugzien.
We willen wel mijn schuld en zijn spaargeld uitsluiten van ons gezamenlijk kapitaal.
LoveLucy schreef:
29-10-2019 13:20
Begrijp niet zo goed wat je wil laten vastkeggen? Jouw huis, jouw schuld en hypotheek.
Ja, ik snap ook niet zo goed waar die notaris dan precies voor nodig is.

Testamenten? Als je net samenwoont in een huis van TO?
Kan altijd nog.

Wat wil je nu al precies vastleggen en waarom? Moet dat per se bij een notaris?
Lucifer2018 schreef:
29-10-2019 13:23
Ja, ik snap ook niet zo goed waar die notaris dan precies voor nodig is.

Testamenten? Als je net samenwoont in een huis van TO?
Kan altijd nog.

Wat wil je nu al precies vastleggen en waarom? Moet dat per se bij een notaris?
Tja, uit ervaring weet ik dat 'kan altijd nog' helaas lang niet altijd opgaat. Mijn vader heeft mijn leeftijd niet eens gehaald, maar had alles goed geregeld voor mijn moeder en zijn kinderen.

Ik heb gewoon graag alles geregeld.
sporty73 schreef:
29-10-2019 13:21
Hij woont in mijn huis. Stel er gebeurt mij iets, dan zou hij nergens recht op hebben en zou hij dakloos kunnen raken.
Tevens is het handig voor het pensioen om als elkaars partner geregistreerd te zijn.
Hij heeft nu meebetaald aan werkzaamheden aan het huis, die waardevermeerderend zijn geweest. Nu zou hij daar dus niets van terugzien.
We willen wel mijn schuld en zijn spaargeld uitsluiten van ons gezamenlijk kapitaal.
Sowieso blijft het jouw schuld en zijn spaargeld. Daar hoef je niets voor vast te leggen.

Verder vraag ik me af of het wel in jouw voordeel is allemaal. Maar inderdaad. Je kan zo dood neervallen. Kan.
Misschien kan de notaris je het beste uitleggen of het allemaal wel verstandig is voor jou persoonlijk. ;-)
Wij zijn gaan samenwonen maar in ons geval 'hebben' we evenveel. Geen schulden buiten de hypotheek.Wij zijn bij de notaris geweest en hebben nu een samenlevingscontract en 2 testamenten. En zijn huis is nu ook mijn huis officieel.
Is niet goedkoop maar zekerheid is ook belangrijk. Reken op zo n 500 euro al met al.
Minaa
Wil je je huis na laten aan hem dan?
LoveLucy schreef:
29-10-2019 15:59
Wil je je huis na laten aan hem dan?
Nee, niet nalaten. We zouden graag willen dat hij mede-eigenaar wordt van het huis. Hij kan natuurlijk zich inkopen (we taxeren het huis en hij betaalt mij de helft van de waarde), maar dan moet hij volgens mij overdrachtsbelasting betalen.
Weet iemand of dit anders/goedkoper kan? Stel dat hij zich inkoopt, dan zal ik mij hypotheek ook aan moeten laten passen denk ik? Anders heb ik maar een 'half' huis, maar een hypotheek voor een 'heel' huis.
Van het geld waar hij zich mee inkoopt, kan ik ruim mijn schuld aflossen en hij deelt dan mee in de waardevermeerdering van het huis.
minaa1 schreef:
29-10-2019 14:10
Wij zijn gaan samenwonen maar in ons geval 'hebben' we evenveel. Geen schulden buiten de hypotheek.Wij zijn bij de notaris geweest en hebben nu een samenlevingscontract en 2 testamenten. En zijn huis is nu ook mijn huis officieel.
Is niet goedkoop maar zekerheid is ook belangrijk. Reken op zo n 500 euro al met al.
Minaa
Het is niet erg om wat te betalen, wil graag dat het goed geregeld is.
Werd jij met het samenlevingscontract ook mede-eigenaar van het huis? Hoefde er geen overdrachtsbelasting afgedragen te worden? Sta jij ook op de hypotheek of hebben jullie de hypotheek overgesloten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven