Samenwonen. Van onafhankelijk naar compleet afhankelijk
donderdag 18 december 2025 om 02:32
Mijn vriend 43 en ik 47 zijn 3 jaar samen. We hebben elk onze eigen koopwoning. Hij woont met z’n zoon en ik woonde met mijn 2 dochters die inmiddels de deur uit zijn. Als vrienden aan ons vroegen over samenwonen reageerde we altijd als de kinderen de deur uit zijn. Nu dat bij mij dus het geval is heb ik mezelf wijsgemaakt dat we zouden gaan samenwonen. Maar helaas nu zegt hij dat hij mijn honden (beide 8 jaar) niet wil…. Dus pas wanneer die er niet meer zijn. Laatst toch een gesprek met hem aangegaan dat ik toch wel teleurgesteld was want hij heeft eens eerder gezegd voor de honden kunnen we een oplossing bedenken. Zodat ze niet door heel z’n huis lopen. Dat is waar hij op doelde.
Helaas liep dat gesprek anders. Hij wil absoluut niet mijn honden dus het gaat op de lange baan. Verder vroeg hij me hoe ik het dan zag. We hebben beide een koopwoning dus ik gooide wat opties op. Nu ziet hij het in de toekomst zo dat ik mijn huis verkoop en bij hem intrek. Zijn huis blijft van hem. En ik zet m’n geld op de bank. Ik hoef dan enkel de boodschappen en een bijdrage gas en licht te betalen. Ik denk niet dat ik dat kan van volledig zelfstandig naar compleet afhankelijk. Ik vind dat ook niet eerlijk. Ik loop het risico bij een breuk alles kwijt te zijn en hij komt daar dan ongeschonden vlekkeloos vanaf? Of overdrijf ik nu? Soms denk ik nu we willen dus beide een hele andere toekomst. Passen we wel bij elkaar?
Helaas liep dat gesprek anders. Hij wil absoluut niet mijn honden dus het gaat op de lange baan. Verder vroeg hij me hoe ik het dan zag. We hebben beide een koopwoning dus ik gooide wat opties op. Nu ziet hij het in de toekomst zo dat ik mijn huis verkoop en bij hem intrek. Zijn huis blijft van hem. En ik zet m’n geld op de bank. Ik hoef dan enkel de boodschappen en een bijdrage gas en licht te betalen. Ik denk niet dat ik dat kan van volledig zelfstandig naar compleet afhankelijk. Ik vind dat ook niet eerlijk. Ik loop het risico bij een breuk alles kwijt te zijn en hij komt daar dan ongeschonden vlekkeloos vanaf? Of overdrijf ik nu? Soms denk ik nu we willen dus beide een hele andere toekomst. Passen we wel bij elkaar?
donderdag 18 december 2025 om 22:57
Himalaya,
Ben het helemaal met je eens, zal waarschijnlijk nog wel langer kunnen zijn en heeft mijn ex nog geluk gehad! Het was een reactie op iemand die hier schreef dat als het fout gaat je zo een nieuw huis heb als je maar ingeschreven blijft staan. Alleen je heb inderdaad nog geld op de bank staan vanwege de verkoop van je huis (stel dat ze dat doet) dan kom je inderdaad waarschijnlijk niet eens in aanmerking voor een sociale huurwoning!
Ben het helemaal met je eens, zal waarschijnlijk nog wel langer kunnen zijn en heeft mijn ex nog geluk gehad! Het was een reactie op iemand die hier schreef dat als het fout gaat je zo een nieuw huis heb als je maar ingeschreven blijft staan. Alleen je heb inderdaad nog geld op de bank staan vanwege de verkoop van je huis (stel dat ze dat doet) dan kom je inderdaad waarschijnlijk niet eens in aanmerking voor een sociale huurwoning!
donderdag 18 december 2025 om 23:40
Een partner bedoel ik. Niet omdat het een man is (uiteraard).Lady*Voldemort schreef: ↑18-12-2025 19:17Echt waaar??? Gewoon een man in huis? Als een soort cavia? Laat die man dit maar niet lezen zeg, ik zou er meteen klaar mee zijn in zijn geval. Om nog maar niet te spreken van het feit dat een vrouw in huis blijkbaar niet gewoon is.
vrijdag 19 december 2025 om 06:29
Geld dat je niet meer zou nodig hebben mocht de relatie eindigen hoop ik dan toch.
vrijdag 19 december 2025 om 06:45
Je bedrag klopt niet. De overheid gaat uit van gemiddeld 5,8% rendement en daar betaal je 36% over. Voor 100k is dat ca. 2100 euro.
Los daarvan stegen de huizen gemiddeld 9% per jaar de laatste jaren. Je moet wel een heel erg hoog inkomen hebben om dat bij te benen.
Daarnaast had iemand het over schenken aan kinderen. De jubeltontijd is helaas voorbij. Wel mag je eenmalig 32k schenken naast het jaarlijkse belastingvrije bedrag van ongeveer 6k aan je eigen kinderen.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
vrijdag 19 december 2025 om 07:33
Jawel hoor, heeft je spaargeld niks mee te maken. Je komt niet in aanmerking voor huursubsidie. Maar je kunt gewoon een sociale huurwoning krijgen. Mits je niet teveel verdient en tegenwoordig is dat rond de 50000 per jaar max. wil je in aanmerking komen.TheQuickBrownFox schreef: ↑18-12-2025 22:57Himalaya,
vrijdag 19 december 2025 om 12:24
Op mijn voorstel tot verhuren wordt helemaal niet gereageerd. Is dat dan echt geen optie?MrsNiceGuy schreef: ↑18-12-2025 13:10Als jullie toch zouden besluiten samen te gaan wonen, kan je dan je eigen huis niet verhuren? Dan heb je altijd iets om op terug te vallen moest het alsnog fout gaan.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
vrijdag 19 december 2025 om 12:40
Dat zou ik moeten uitzoeken idd. Maar denk dat ik dan een hoop naar de belasting brengMrsNiceGuy schreef: ↑19-12-2025 12:24Op mijn voorstel tot verhuren wordt helemaal niet gereageerd. Is dat dan echt geen optie?
vrijdag 19 december 2025 om 13:01
vrijdag 19 december 2025 om 13:14
SweetFirefly schreef: ↑19-12-2025 06:45Je bedrag klopt niet. De overheid gaat uit van gemiddeld 5,8% rendement en daar betaal je 36% over. Voor 100k is dat ca. 2100 euro.
Ik heb het berekend op berekenhet.nl en die site is over het algemeen betrouwbaar.
Daarnaast gaat de overheid tegenwoordig uit van werkelijk rendement, niet van fictief rendement. De regels mbt vermogensrendementheffing zijn veranderd.
Los daarvan stegen de huizen gemiddeld 9% per jaar de laatste jaren. Je moet wel een heel erg hoog inkomen hebben om dat bij te benen.
Ja TO doet er verstandiger aan haar huis te houden. Maar mijn post was vooral bedoeld als tegenwicht tegen het 'koop jezelf in in zijn huis'. Zoals ook weer is geschreven door iemand. Ik raad TO dat absoluut af. Het blijft voor het gevoel namelijk altijd zijn huis, als de relatie over gaat staat TO alsnog op straat, maar heb je daarnaast gedoe over het uitkopen van TO.
Daarnaast heb ik persoonlijke ervaring met het beeindigen van een relatie in een periode dat de huizenprijzen gedaald waren. Het is echt niet prettig om samen vast te zitten aan een huis terwijl je uit elkaar bent, omdat de waarde van het huis 50.000 euro is gedaald.
vrijdag 19 december 2025 om 13:25
De regels voor verhuur veranderen per 1 januari, veel voordelen vallen weg. Daarnaast is verhuren veel gedoe en is het pand moeilijk te verkopen mocht je dat ooit nog van plan zijn.MrsNiceGuy schreef: ↑19-12-2025 12:24Op mijn voorstel tot verhuren wordt helemaal niet gereageerd. Is dat dan echt geen optie?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
zaterdag 20 december 2025 om 15:48
Huurders bouwen rechten op. Bij problemen (een breuk) krijg jij ze er niet zomaar uit. En wat te denken van huurders die zich misdragen, een kwekerij beginnen of niet betalen. Je kunt een makelaar of bureau inschakelen. Maar uiteindelijk ben jij verantwoordelijk.MrsNiceGuy schreef: ↑19-12-2025 12:24Op mijn voorstel tot verhuren wordt helemaal niet gereageerd. Is dat dan echt geen optie?
En qua Belasting is het ook niet meer zo gunstig tegenwoordig...
zaterdag 20 december 2025 om 20:00
Ja zo zie ik het ook.Mariana schreef: ↑18-12-2025 08:10Hoezo compleet afhankelijk? Je woont dan voor een schijntje, en je hebt een berg geld op de bank. Als je daar goed mee omgaat wordt dat alleen maar meer (ook omdat je maandelijks veel kunt sparen als je geen woonlasten hebt). Zodra jij de relatie zat bent kun je vertrekken, zonder dat je eerst gedoe hebt over een gezamenlijk huis dat verkocht moet worden, etc. Je bent juist door die berg geld en het niet vast zitten aan dat huis compleet onafhankelijk en vrij om te gaan.
Ik vind zijn opmerking over je honden een veel groter bezwaar. En vooral: het gemak waarmee hij er vanuit gaat dat jij gewoon doet wat hij wil. Waar is de gelijkwaardigheid?
Een man die zo over mijn honden praat is overigens een totale dealbreker bij mij.
zondag 21 december 2025 om 12:06
Dat was idd mijn idee maar dat wil hij dus niet
zondag 21 december 2025 om 12:20
Als ik om me heen het gedoe zie qua huizen als mensen uit elkaar gaan, zou ik helemaal geen mede-eigenaar willen worden. Als de prijzen dalen, moet je geld toe geven om te kunnen vertrekken, als de prijzen stijgen moet je hopen dat een van de twee genoeg hypotheek kan krijgen om de ander uit te kopen. En aangezien het eerst zijn huis was, heb je dan nog steeds grote kans dat je iets anders moet zoeken, maar dan met een hoop papierwerk dat eerst afgehandeld moet worden.
Dan kun je beter je eigen geld gewoon zelf onder beheer houden.
Je kunt het natuurlijk wel een gezamelijk thuis maken. Alleen omdat hij eigenaar van het huis is, wil nog niet zeggen dat er geen spullen van jou hoeven te zijn. Dat je niet samen een nieuwe bank of gordijnen oid kunt uitzoeken of zo. Nieuwe theelepels in de la kunt leggen. Of gewoon die van jou. Als iemand dat óók niet wil, zou ik me wel een beetje achter mijn oren gaan krabben. Want dan wil hij dus niks veranderen en ik alles. Dat zou ik niet willen.
Je kunt het natuurlijk wel een gezamelijk thuis maken. Alleen omdat hij eigenaar van het huis is, wil nog niet zeggen dat er geen spullen van jou hoeven te zijn. Dat je niet samen een nieuwe bank of gordijnen oid kunt uitzoeken of zo. Nieuwe theelepels in de la kunt leggen. Of gewoon die van jou. Als iemand dat óók niet wil, zou ik me wel een beetje achter mijn oren gaan krabben. Want dan wil hij dus niks veranderen en ik alles. Dat zou ik niet willen.
zondag 21 december 2025 om 16:54
Hier heb je eigenlijk wel een goed punt. Hij heeft pas nieuwe meubels gekocht en heeft echt aan mij gevraagd wat ik ook mooi vond dus dat komt mss wel goed.nausicaa schreef: ↑21-12-2025 12:20Als ik om me heen het gedoe zie qua huizen als mensen uit elkaar gaan, zou ik helemaal geen mede-eigenaar willen worden. Als de prijzen dalen, moet je geld toe geven om te kunnen vertrekken, als de prijzen stijgen moet je hopen dat een van de twee genoeg hypotheek kan krijgen om de ander uit te kopen. En aangezien het eerst zijn huis was, heb je dan nog steeds grote kans dat je iets anders moet zoeken, maar dan met een hoop papierwerk dat eerst afgehandeld moet worden.
Weer een reactie waarvan ik het weer wat positiever kan bekijken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in