Samenwonen. Van onafhankelijk naar compleet afhankelijk

18-12-2025 02:32 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend 43 en ik 47 zijn 3 jaar samen. We hebben elk onze eigen koopwoning. Hij woont met z’n zoon en ik woonde met mijn 2 dochters die inmiddels de deur uit zijn. Als vrienden aan ons vroegen over samenwonen reageerde we altijd als de kinderen de deur uit zijn. Nu dat bij mij dus het geval is heb ik mezelf wijsgemaakt dat we zouden gaan samenwonen. Maar helaas nu zegt hij dat hij mijn honden (beide 8 jaar) niet wil…. Dus pas wanneer die er niet meer zijn. Laatst toch een gesprek met hem aangegaan dat ik toch wel teleurgesteld was want hij heeft eens eerder gezegd voor de honden kunnen we een oplossing bedenken. Zodat ze niet door heel z’n huis lopen. Dat is waar hij op doelde.
Helaas liep dat gesprek anders. Hij wil absoluut niet mijn honden dus het gaat op de lange baan. Verder vroeg hij me hoe ik het dan zag. We hebben beide een koopwoning dus ik gooide wat opties op. Nu ziet hij het in de toekomst zo dat ik mijn huis verkoop en bij hem intrek. Zijn huis blijft van hem. En ik zet m’n geld op de bank. Ik hoef dan enkel de boodschappen en een bijdrage gas en licht te betalen. Ik denk niet dat ik dat kan van volledig zelfstandig naar compleet afhankelijk. Ik vind dat ook niet eerlijk. Ik loop het risico bij een breuk alles kwijt te zijn en hij komt daar dan ongeschonden vlekkeloos vanaf? Of overdrijf ik nu? Soms denk ik nu we willen dus beide een hele andere toekomst. Passen we wel bij elkaar?
dat maakt jou juist toch onafhankelijk? Want het huis wordt niet van jou, en jij behoudt het geld van jouw huis op de bank. Zodat mocht jullie relatie strandden jij iets voor jezelf kan kopen ipv aan elkaar vast te zitten door het huis.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
VGM1980 schreef:
18-12-2025 10:01
dat maakt jou juist toch onafhankelijk? Want het huis wordt niet van jou, en jij behoudt het geld van jouw huis op de bank. Zodat mocht jullie relatie strandden jij iets voor jezelf kan kopen ipv aan elkaar vast te zitten door het huis.
Alleen als zij ook echt dat geld kan gaan sparen en hij niet eist om echt ook van zijn huis de helft van de kosten op zich te nemen.
Ik voorzie dat als hij al ooit met haar wil gaan samenwonen.
MissNuada schreef:
18-12-2025 10:04
Alleen als zij ook echt dat geld kan gaan sparen en hij niet eist om echt ook van zijn huis de helft van de kosten op zich te nemen.
Ik voorzie dat als hij al ooit met haar wil gaan samenwonen.
.
Hoe kom je daar nou bij? TO schrijft zelf dat hij heeft voorgesteld: "Ik hoef dan enkel de boodschappen en een bijdrage gas en licht te betalen."

Het is echt niet nice dit soort zwartgalligheid te verspreiden.
VGM1980 schreef:
18-12-2025 10:01
Je hebt bij een breuk niet zomaar een huis. Maar staat op straat met niets. Krijg maar eens wat. En stenen verliezen hun waarde zelden. Geld wel. Ik kan mijn huis niet meer terugkopen voor het bedrag van destijds.
evelien2010 schreef:
18-12-2025 10:10
Je hebt bij een breuk niet zomaar een huis. Maar staat op straat met niets. Krijg maar eens wat. En stenen verliezen hun waarde zelden. Geld wel. Ik kan mijn huis niet meer terugkopen voor het bedrag van destijds.
En wat doe je met al die waarde dan? Je kunt er niks mee.

TO ik heb mijn huis verkocht en ben bij mijn vriend ingetrokken. Het grote voordeel, ik heb mijn leven volledig kunnen omgooien en doen wat ik echt wil. Een opleiding gaan volgen, 2 jaar niet gewerkt en alle energie in de opleiding gestoken. En nu werk ik zelfstandig en heb een leuke praktijk.
Dat had ik niet gekund als ik mijn huis niet had verkocht, of het zou een 10 jaren plan worden.

Als het ooit uitgaat, dan vertrouw ik er op dat het wel goed komt. Sowieso sta ik al 20jaar ingeschreven inmiddels voor een huurwoning. Dat heb ik altijd zo gelaten ondanks mijn koopwoning.

Voor mij voelde al deze stappen helemaal juist. Dat moet het voor jou ook voelen. Bij twijfel, niet doen. En als ik je OP zo lees is dat er. Dus lekker blijven latten nog totdat er zekerheid is en een yes gevoel bij beide. Wat dat dan ook is.
Als je honden allebei dood zijn, wil je weer een nieuwe hond.
Zoek eens een andere hobby
Ik begrijp TO wel...... Waar ik tig jaar geleden nog gelukkig net een woning kon kopen kom ik met dat bedrag nu nergens meer.
Ook lees ik veel, je bent niet afhankelijk want als je je huis verkoopt heb je spaargeld. Klopt, maar omdat je dan vermogen heb zal je flink belasting mogen gaan betalen. Je zou eens moeten uitrekenen op hoeveel dat neer komt!

Mijn ex zijn nieuwe relatie is jaren terug verbroken, over een paar dagen zit hij eindelijk weer in een 'eigen' appartementje. Dus heel gemakkelijk iets nieuws krijgen is er niet bij. Daarnaast weten jullie niet hoe haar vorige relatie is afgelopen.....

Ik zou eerder adviseren om je licht eens op te steken bij mensen die er verstand van hebben, een notaris, een hypotheekverstrekker. Misschien beide voor de helft eigenaar worden van beide woningen is ook nog een optie? Maar ik zou zeker niet klakkeloos mijn huis verkopen......
Voorlopig nog maar even niet in ZIJN huis gaan wonen dus. Want hoe wordt het ooit jouw thuis als hij het blijft zien als zijn huis?

Je investeert niets, niet financieel en daardoor ook niet emotioneel. Alles blijft van hem.

Als de honden niet mee mogen, denk je dat jij dan wel een kleur op de muur mag verven? Of de gordijnen mag vervangen?
Hoe zie jij dat voor je?
evelien2010 schreef:
18-12-2025 10:10
Je staat niet zomaar van de 1 op de andere dag op straat met niets, of je moet het wel heel bont maken. Daarbij zorg je dat je ingeschreven
staat voor een huurhuis. En hoe denk je dat het er uit ziet als je relatie over gaat maar je hebt nog samen een huis?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Waarom is het "compleet afhankelijk" als je bij hem intrekt?

Wat zou je zelf het liefst willen?

Het is en blijft jouw eigen keuze wat je wil opbouwen aan vermogen in je leven, op welke manier jij dat wil doen, waar je wil wonen, wat je wil nalaten aan je kinderen etc.
ach, je kunt het zo regelen. als je voldoenden geld overhoudt om ( samen met een hypotheek op grond van je salaris) een huis te kopen als de relatie overgaat.

Ik zou wel een aanvullende voorwaarde stellen. Dat alle overwaarde die opgebouwd wordt nadat je bij hem ingetrokken wordt, na uit elkaar gaan verdeeld wordt.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Lila-Linda schreef:
18-12-2025 07:38
Ik denk dat jullie vooral niet moeten gaan samenwonen en van LATten iets moois moeten maken
Dit, niet je vrijheid en vooral je huis opgeven.
stokbootje schreef:
18-12-2025 08:19
Als jullie samen een huis kopen ben je echt veel meer afhankelijk van zijn grillen als jullie uit elkaar gaan, dan wanneer jij je eigen geld nog hebt en alleen maar uit zijn huis weg hoeft te gaan.

Maar het klinkt vooral alsof jullie communicatie verbetering nodig heeft.
Dat sowieso
Prei schreef:
18-12-2025 07:51
Wil hij niet wachten tot zijn zoon ook uit huis is dan? want bij 'als de kinderen het huis uit zijn' denk ik aan beider kinderen.
Toen mijn dochter en haar vriend op zoek waren naar een woning heeft hij al eens gezegd laat ze in jouw huis en dan kom je naar mij. Dus dat maakte hem toen ook niet uit. Zijn zoon (22) is heel makkelijk en wij kunnen het heel goed vinden samen.
Lemon_Pledge schreef:
18-12-2025 08:33
Je weet natuurlijk nooit wat de huizenprijzen en rente doen. Ik heb ruim 10 jaar geleden een huis gekocht, maar voor dat bedrag kan ik nu nog niet eens een appartement terug kopen.
Dat is idd ook precies mijn probleem. Heb dit huis met veel moeite financieel rond gekregen. In deze tijd lukt me dat geen tweede x
Guesswho schreef:
18-12-2025 12:00
Toen mijn dochter en haar vriend op zoek waren naar een woning heeft hij al eens gezegd laat ze in jouw huis en dan kom je naar mij. Dus dat maakte hem toen ook niet uit. Zijn zoon (22) is heel makkelijk en wij kunnen het heel goed vinden samen.
is zijn zoon al bezig met een eigen leven opbouwen? eigen huis?
Prei schreef:
18-12-2025 08:55
Ik kom zelf ook uit een situatie waarin we eerst vanwege praktische redenen een poos hebben geLAT met in de toekomst wel samenwonen voor ogen. Pas toen de redenen waarvoor we voor LATten kozen echt hun eind naderden (in ons geval dan studies in verschillende steden) groeiden we meer richting het samenwonen toe.

Hier vraag ik me af of jij niet vooral in je eentje naar het samenwonen bent toe gegroeid terwijl het voor je vriend allemaal nog ver van zijn bed is. Dat de honden ineens een issue zijn is misschien omdat zijn zoon redelijkerwijs de komende 10 jaar nog niet uit huis is?

En als van samen toe groeien naar het samenwonen geen sprake is zou ik lekker blijven LATten. Samenwonen moet heel goed en logisch voelen voor beiden.
Dat is denk ik idd wel het geval. Ik ben er naar toe gegroeid en hij vind het zo nog prima. Communiceren is niet zijn sterkste punt dus ik moet deze gesprekken dan er ook echt uit trekken en eens besproken komt hij er ook niet meer van zelf op terug of reageert minimaal op mij 😔
Misschien kun je beter wachten tot álle kinderen en de honden vertrokken/overleden zijn. Dat duurt wellicht nog 7 jaar en tot die tijd kunnen jullie in ieder geval latten.
Itsnojoke schreef:
18-12-2025 07:52
Maar jij hebt dan toch het geld van je woning achter de hand? Je kunt, als het toch misgaat, daarmee toch gewoon een nieuwe woning kopen?
.
Gezien de huidige prijsstijgingen van de woningen zal dat elk jaar moeilijker worden, je zult elk jaar meer geld nodig hebben voor een fatsoenlijke woning.
Niet geschoten is altijd mis
Guesswho schreef:
18-12-2025 12:06
Dat is denk ik idd wel het geval. Ik ben er naar toe gegroeid en hij vind het zo nog prima. Communiceren is niet zijn sterkste punt dus ik moet deze gesprekken dan er ook echt uit trekken en eens besproken komt hij er ook niet meer van zelf op terug of reageert minimaal op mij 😔
Niks mis met gewoon duidelijkheid vragen hoor
Het is jouw leven, zo zonde om te gaan zitten wachten op iets wat misschien wel nooit gaat gebeuren
Guesswho schreef:
18-12-2025 12:02
Dat is idd ook precies mijn probleem. Heb dit huis met veel moeite financieel rond gekregen. In deze tijd lukt me dat geen tweede x
dat kun je dus gedeeltelijk oplossen om de overwaarde per begin intrekken te gaan verdelem
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
bijtie schreef:
18-12-2025 11:10
Waarom is het "compleet afhankelijk" als je bij hem intrekt?

Wat zou je zelf het liefst willen?

Het is en blijft jouw eigen keuze wat je wil opbouwen aan vermogen in je leven, op welke manier jij dat wil doen, waar je wil wonen, wat je wil nalaten aan je kinderen etc.
Zoals ik er nu over denk als ik bij hem in zou trekken zou ik mijn kinderen een geld bedrag schenken (deel erfenis) maar of ik het dus kan het gevoel dat er niet eens een lepel in de la van mij is. Dat vind ik erg lastig.
Lila-Linda schreef:
18-12-2025 12:03
is zijn zoon al bezig met een eigen leven opbouwen? eigen huis?
Die heeft is tegen mij gezegd dat het wel eens heel snel kon gaan (het huis uit gaan) maar toen had hij een relatie en nu niet meer. Dus denk niet dat hij daar mee bezig is. Hij is haast nooit thuis door z’n werk dus ik zou het ook ergens sonde vinden om dan een hoop kosten te maken terwijl je er zelf niet van kan genieten. Dan kan hij beter thuisblijven en wachten.
Guesswho schreef:
18-12-2025 12:12
Zoals ik er nu over denk als ik bij hem in zou trekken zou ik mijn kinderen een geld bedrag schenken (deel erfenis) maar of ik het dus kan het gevoel dat er niet eens een lepel in de la van mij is. Dat vind ik erg lastig.
ik zou hier echt even advies over inwinnen. Eerst financieel goed voor jezelf zorgen.
De erfenis komt nog wel
Het klinkt alsof hij op financieel gebied heel schappelijk is, dus daar gaan jullie samen wel uitkomen. Met behulp vsn een financieel adviseur kun je voor jezelf een prima voorziening treffen en een inschrijving bij de woningbouw is ook zo geregeld.

De opmerking over de honden zou voor mij wel een probleem zijn, omdat deze laat zien dat hij niet bereid is tot compromissen. Dat kan ofwel betekenen dat hij er gewoon (nog) niet zo'n zin in heeft ofwel dat hij vindt dat hij de regels mag bepalen omdat hij de rekening betaalt. Ik zou hierover met hem in gesprek gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven