Scheiden, onmogelijk?

04-07-2026 17:26 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal k ben heel wat jaren geleden actief geweest hier maar ook heel lang weg geweest dus een nieuw account aangemaakt.

Ik ben nu 16 jaar samen met de vader van mijn kinderen, getrouwd, 2 kids en een koophuis. 'Vroeger' samen veel gewerkt en wat moois op kunnen bouwen. Sinds ongeveer 2 jaar werk ik nog amper en heb ik geen inkomen. Wel MBO diploma en een hoop ervaring. De laatste tijd merk ik, en hij ook dat er nog weinig tussen ons is. We hebben vaak discussie's. Hij kan er absoluut niet tegen als ik hem aanspreek en schiet meteen in de verdediging over wat ik wel allemaal fout doe en hoe ik ben.
Ik heb 6 jaar geleden een ernstige burnout gehad met veel angst. Heb veel moeten rusten maar ben er altijd geweest voor de kinderen en gaf hem ook zijn pleziertje op intiem gebied ookal voelde ik niets!
Volgens hem heeft hij daar recht op en zoveel vraagt hij niet.
Emotioneel gezien kan hij mij weinig steun bieden. Ik maak me snel zorgen wat in zijn ogen altijd gezeik is.
Hij werkt veel en houdt van geld en nieuwe spullen, daar heeft hij dan het liefst gesprekken over.
Ik mis een leuke, spontane man. Hij is altijd zo gereserveerd en niet sociaal.. houdt moeilijk gesprekken op gang, alleen met de mensen die hij zelf uitkiest en de moeite waard vind.
Ik ben wat meer extravert, humor, losser en open.
Op een verjaardag bij mijn vrienden toont hij weinig interesse in andere en is gewoon niet gezellig. Maar bij zijn ouders heeft hij hele gesprekken met kennissen, dus hij kan het wel?
Hij is ook snel jaloers en vind dat ik dingen buiten de deur kan doen als hij werkt en anders wilt hij me gewoon thuis. Daar luister ik niet altijd naar maar ga wel met een rot gevoel weg (sporadisch want ik ben een huismus)
Hij is vaak sacherijnig naar de kids en ontevreden en kan zich druk maken over een beetje rommel.
Qua uiterlijk vind ik hem ook niet leuk meer.

Ik weet het gewoon niet meer. Dit speelt al een paar jaar op en af maar nu is het al een lange tijd aanwezig.
Ik ben op dit moment financieel afhankelijk, kan niet zelf iets kopen en heb ook niet iemand waar ik naar toe kan met de kinderen.

Het voelt alsof het op is. We runnen een huishouden samen en thats it?

Ik ben ook bang dat ik de verkeerde keuze maak als ik echt besluit te gaan. Het leven van de kinderen staat dan op zn kop en ze kunnen allebei goed leren en sporten op hoog niveau. Bovendien zorgt hij financieel wel voor mij en dat zal ik dan zelf weer moeten gaan doen icm het ouderschap. Ik ben onzeker of ik dat wel kan.
Ik vind dat jullie wel allemaal van 0 naar 100 vliegen en het vooral hebben over een nieuw huis. Dan sla je wel wat stappen over.

TO, heb je al eens met je man gepraat over hoe je je voelt en wat je vind van hoe het nu gaat tussen jou en partner? Hebben jullie goede gesprekken gehad tijdens en na jouw burn-out? Een burn-out is enorm heftig, voor de persoon zelf maar ook voor de partner. Mijn man heeft ook een burn-out gehad is was enkel nog nukkig, snauwerig en alles was mijn schuld, ik was onredelijk, ik was dit en dat. Het gevoel dat ik alleen de kar moest trekken werd ook echt een ding op den duur. Hoe heeft jouw man dit ervaren. Je zegt dat hij veranderd is, maar hoe zit dit bij jou? Ben jij in die periode ook veranderd? Begrijp me niet verkeerd, het is geen verwijt, niet naar jou en niet naar hem, maar wel een oprechte vraag die je jezelf moet stellen.

Is hij echt veranderd, was hij vroeger wel de sontane, sociale en joviale man die jij mist? Zo ja, achterhalen waarom hij zo veranderd is is dan wel zinvol. Als een een oorzaak weet dat valt er mogelijk nog verbetering te boeken.

Persoonlijk zou ik in jouw geval dus eerst het gesprek met je man aangaan, op een rustige en niet verwijtende manier. Ik zou aansturen op relatietherapie, daar kunnen ze jullie beter helpen en handvatten bieden om mogelijk dingen weer leuker te krijgen.

In de tussentijd raad ik je aan om of een baan te zoeken of een arbeidsongeschikheidsuitkering aan te vragen. Zorg voor eigen inkomen, ook al is het niet veel, het geeft je wel enige onafhankelijkheid. Net zoals je inschrijven bij de woningbouw.
Een arbeidsongeschiktheidsuitkering aanvragen? Op basis waarvan?
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven