Scheiden, onmogelijk?

04-07-2026 17:26 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal k ben heel wat jaren geleden actief geweest hier maar ook heel lang weg geweest dus een nieuw account aangemaakt.

Ik ben nu 16 jaar samen met de vader van mijn kinderen, getrouwd, 2 kids en een koophuis. 'Vroeger' samen veel gewerkt en wat moois op kunnen bouwen. Sinds ongeveer 2 jaar werk ik nog amper en heb ik geen inkomen. Wel MBO diploma en een hoop ervaring. De laatste tijd merk ik, en hij ook dat er nog weinig tussen ons is. We hebben vaak discussie's. Hij kan er absoluut niet tegen als ik hem aanspreek en schiet meteen in de verdediging over wat ik wel allemaal fout doe en hoe ik ben.
Ik heb 6 jaar geleden een ernstige burnout gehad met veel angst. Heb veel moeten rusten maar ben er altijd geweest voor de kinderen en gaf hem ook zijn pleziertje op intiem gebied ookal voelde ik niets!
Volgens hem heeft hij daar recht op en zoveel vraagt hij niet.
Emotioneel gezien kan hij mij weinig steun bieden. Ik maak me snel zorgen wat in zijn ogen altijd gezeik is.
Hij werkt veel en houdt van geld en nieuwe spullen, daar heeft hij dan het liefst gesprekken over.
Ik mis een leuke, spontane man. Hij is altijd zo gereserveerd en niet sociaal.. houdt moeilijk gesprekken op gang, alleen met de mensen die hij zelf uitkiest en de moeite waard vind.
Ik ben wat meer extravert, humor, losser en open.
Op een verjaardag bij mijn vrienden toont hij weinig interesse in andere en is gewoon niet gezellig. Maar bij zijn ouders heeft hij hele gesprekken met kennissen, dus hij kan het wel?
Hij is ook snel jaloers en vind dat ik dingen buiten de deur kan doen als hij werkt en anders wilt hij me gewoon thuis. Daar luister ik niet altijd naar maar ga wel met een rot gevoel weg (sporadisch want ik ben een huismus)
Hij is vaak sacherijnig naar de kids en ontevreden en kan zich druk maken over een beetje rommel.
Qua uiterlijk vind ik hem ook niet leuk meer.

Ik weet het gewoon niet meer. Dit speelt al een paar jaar op en af maar nu is het al een lange tijd aanwezig.
Ik ben op dit moment financieel afhankelijk, kan niet zelf iets kopen en heb ook niet iemand waar ik naar toe kan met de kinderen.

Het voelt alsof het op is. We runnen een huishouden samen en thats it?

Ik ben ook bang dat ik de verkeerde keuze maak als ik echt besluit te gaan. Het leven van de kinderen staat dan op zn kop en ze kunnen allebei goed leren en sporten op hoog niveau. Bovendien zorgt hij financieel wel voor mij en dat zal ik dan zelf weer moeten gaan doen icm het ouderschap. Ik ben onzeker of ik dat wel kan.
Carola_456 schreef:
05-07-2026 09:44
Dat is helemaal niet zo. Als de overwaarde van de koopwoning onder de € 67.500,- ligt, krijg je de bijstand als gift. Ligt de overwaarde daarboven, krijg je de uitkering als lening. Maar een bijstandsuitkering en een koopwoning? Waar haal je het geld vandaan voor reparaties en onderhoud?
https://www.rijksoverheid.nl/vraag-en-a ... p-bijstand
En als je je huis handje contantje koopt (zoals de poster waar je op reageert schreef), dan is de hele waarde van het huis overwaarde. Dus dan is het wel degelijk zo.
nausicaa schreef:
05-07-2026 12:06
En als je je huis handje contantje koopt (zoals de poster waar je op reageert schreef), dan is de hele waarde van het huis overwaarde. Dus dan is het wel degelijk zo.
Nee natuurlijk niet. Hoe kom je daar nou bij. Koopwoning en bijstand is gewoon geen haalbare kaart. Zelfs niet als je het volledige bedrag zo kan betalen.
Carola_456 schreef:
05-07-2026 10:58
Mensen met een bijstandsuitkering krijgen geen hypotheek. Als je een bijstandsuitkering hebt, wordt de alimentatie daarop in mindering gebracht.
Ik bedoel wanneer je gewoon een pt baan hebt zoals zoveel vrouwen, wie zegt dat iedereen in de bijstand zit? TO ook niet toch, of lees ik eroverheen?
Itsnojoke schreef:
05-07-2026 10:51
Ik weet niet of relatietherapie hier wel veel zin heeft. To vindt haar man niet meer leuk, daar komt het eigenlijk op neer. Wordt hij weer leuk van relatietherapie? Mwah, ik zou gokken van niet. Zelf vind ik hem ook helemaal niet leuk klinken, dus daar kan ik to wel in begrijpen.
Er zijn maar weinig exen-in-spe die hun bijna ex een toffe peer vinden. Daar denken hun aankomende liefdes dan ineens weer heel anders over. Lijkt me stug dat TO’s vent 180 graden veranderd is, dus de dingen die ze eens wel heel leuk aan hem vond zullen er vast nog wel zijn, ook al kan/wil ze die nu niet zien.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://hansthart.nl/blog/kan-het-gevoe ... erugkomen/
https://www.hetrelatieatelier.nl/scheid ... erugkomen/

Scheiden is duurder en ingrijpender dan relatie therapie. Dus daar zou ik mee beginnen. Lukt het niet weet je ook waarom het niet lukte en daar heb je ook wat aan in een volgende relatie en in de omgang met de vader van je kinderen na de scheiding.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
05-07-2026 12:44
Lijkt me stug dat TO’s vent 180 graden veranderd is, dus de dingen die ze eens wel heel leuk aan hem vond zullen er vast nog wel zijn, ook al kan/wil ze die nu niet zien.
Verliefde mensen doen toch veel meer hun best? Hij lijkt haar nu meer te zien als bezit, dan een persoon.

En hij gebruikt haar als voorverwarmde fleshlight met een hartslag, zo heeft hij haar vast ook niet verleid.
Carola_456 schreef:
05-07-2026 10:58
Als je een bijstandsuitkering hebt, wordt de alimentatie daarop in mindering gebracht.
.
Dat geldt alleen voor de partneralimentatie, kinderalimentatie wordt niet in mindering gebracht.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
05-07-2026 15:11
.
Dat geldt alleen voor de partneralimentatie, kinderalimentatie wordt niet in mindering gebracht.
Nee, hoor ook kinderalimentatie wordt gekort.

Verrekening alimentatie met bijstandsuitkering
Heeft u bijstand en krijgt u partneralimentatie en/of kinderalimentatie? Dan geldt deze alimentatie als inkomen. De gemeente houdt hiermee dan rekening bij het vaststellen van uw bijstandsuitkering

Meer info https://www.rijksoverheid.nl/vraag-en-a ... fgetrokken
Itsnojoke schreef:
05-07-2026 09:52
Waarschijnlijk niet, maar waarom per se kopen? Misschien is huren, of desnoods kraken, nog een optie. Maar inkomen zal er sowieso moeten zijn. Zolang ze geen inkomen heeft, kan ze niet weg.
Wat is dit voor achterlijk advies? TO moet een plan van aanpak maken om zelfstandig te worden.

Een van haar laatste zinnen: “ Bovendien zorgt hij financieel wel voor mij en dat zal ik dan zelf weer moeten gaan doen icm het ouderschap. Ik ben onzeker of ik dat wel kan.” is voor mij een rode vlag.
Word zelfstandig, hou je eigen broek op, regel co ouderschap. En als je dat nu nog niet alleen kan, zoek en regel dan hulp.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
SweetFirefly schreef:
05-07-2026 15:26
Een van haar laatste zinnen: “Bovendien zorgt hij financieel wel voor mij en dat zal ik dan zelf weer moeten gaan doen icm het ouderschap. Ik ben onzeker of ik dat wel kan.”
En dit dan in combinatie met dat hij vindt dat hij recht heeft op seks.
SweetFirefly schreef:
05-07-2026 15:26
Wat is dit voor achterlijk advies? TO moet een plan van aanpak maken om zelfstandig te worden.

Een van haar laatste zinnen: “ Bovendien zorgt hij financieel wel voor mij en dat zal ik dan zelf weer moeten gaan doen icm het ouderschap. Ik ben onzeker of ik dat wel kan.” is voor mij een rode vlag.
Word zelfstandig, hou je eigen broek op, regel co ouderschap. En als je dat nu nog niet alleen kan, zoek en regel dan hulp.
Klinkt als een vrouw uit de jaren '50 die daardoor geen kant op konden.
Je hebt gekozen voor een verstandshuwelijk waarbij jij voor zijn kinderen en zijn seksuele genot zorgt, en hij jou financieel onderhoudt. Nu klaag je dat er geen liefde is in je huwelijk en dat je niet voor jezelf kunt zorgen. Zie je zelf hoe scheef je verwachtingen zijn?
Is er een reden dat jij totaal niet werkt?
En hoe oud zijn die kinderen?

Is het een optie - afhankelijk van de leeftijd van de kinderen* - om er écht een verstandshuwelijk of zelfs open relatie van te maken totdat de kinderen volwassen zijn?

Daarnaast zou ik vooral man voorspiegelen dat er een probleem is.
Ik heb het gevoel dat hij niet beseft hoe erg jullie uit elkaar gegroeid zijn en hoe weinig jullie nog bindt buiten de kinderen.
Het wordt verdomd moeilijk om te zeggen "ik wil scheiden" als hij op dit moment geen flauw idee heeft hoe diep het bij jou zit. Dat wordt dan toch écht een leuke vecht-scheiding waar niemand op zit te wachten.

*Ik zou dit eventueel zien zitten als de kinderen 12 zijn. Niet als ze 3 zijn.
Maar aangezien ze sporten op hoog niveau gok ik een beetje dat ze al minstens op de basisschool zitten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Stap 1 is weer/meer gaan werken. Zorgen dat je financieel onafhankelijk wordt.
emanina schreef:
05-07-2026 09:16
Met een half huis een heel huis terugkopen in deze markt?
Een half huis + een halve hypotheek is toch gewoon een heel huis?
Starters moeten een hele hypotheek nemen.
Zoek een baan, zonder werk kun je inderdaad niet weg.
Pelle schreef:
05-07-2026 17:31
Een half huis + een halve hypotheek is toch gewoon een heel huis?
Starters moeten een hele hypotheek nemen.
Dat dus. Veel mensen die nu in een koophuis wonen kunnen 2 ton, soms wel 3 ton meenemen, dan hoef je geen hoge hypotheek meer te nemen op je eigen woning als je partner je uitkoopt.
apppie schreef:
05-07-2026 17:49
Zoek een baan, zonder werk kun je inderdaad niet weg.
Stap 1. En met je echtgenoot praten over hoe de vork in de steel zit wat jou betreft.
Dit is een verstandshuwelijk uit vroegere tijden. Maar jij wilt dingen die moderne zelfstandige vrouwen hebben. En dat schuurt natuurlijk. Jullie hebben een situatie laten ontstaan waarbij sprake is van traditionele rolpatronen. Hij is er voor het inkomen. Jij bent er voor het huishouden, de kinderen en de organisatie. En natuurlijk voor de intimiteit. Dit lijkt mij ook nog wel een man die elders gaat kijken als jij hierin tekort schiet. Het is immers je huwelijkse plicht. Dat is het lastige van afhankelijkheid. En dat weet hij ook. Verandering hierin zal heel lastig zijn. Daar heeft hij ook geen belang bij. Het zal vanuit jou moeten komen. Maar ben jij sterk genoeg?
evelien2010 schreef:
05-07-2026 19:32
Dit is een verstandshuwelijk uit vroegere tijden. Maar jij wilt dingen die moderne zelfstandige vrouwen hebben. En dat schuurt natuurlijk. Jullie hebben een situatie laten ontstaan waarbij sprake is van traditionele rolpatronen. Hij is er voor het inkomen. Jij bent er voor het huishouden, de kinderen en de organisatie. En natuurlijk voor de intimiteit. Dit lijkt mij ook nog wel een man die elders gaat kijken als jij hierin tekort schiet. Het is immers je huwelijkse plicht. Dat is het lastige van afhankelijkheid. En dat weet hij ook. Verandering hierin zal heel lastig zijn. Daar heeft hij ook geen belang bij. Het zal vanuit jou moeten komen. Maar ben jij sterk genoeg?
Een traditionele verdeling betekent niet dat je als vrouw gedwongen seks moet hebben en niks meer te zeggen hebt. Ik griezel echt van jouw bericht.
evelien2010 schreef:
Bwah, als het écht enkel nog een verstandshuwelijk is én ik nog 0 zin heb zou ik bijna hopen dat hij het buiten de deur zoekt.
Wie weet blijft hij vroeg of laat zelfs nog ergens plakken aan een minnares en wil hij ook - bij voorkeur op een nette manier - scheiden.

Maar je kan het natuurlijk daar ook van tevoren over op een akkoordje gooien.
Jullie gaan buiten de deur gewoon je eigen gang, zolang de kinderen er geen last van hebben.
Jij bent zijn huishoudster en zorgt voor de kinderen, hij zorgt voor de centen.

Je moet er alleen zin in hebben om zo nog bijvoorbeeld 10 jaar te leven tot de kinderen volwassen zijn.
Want een echte relatie met een ander uitbouwen is natuurlijk mission impossible.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
evelien2010 schreef:
Volgens mij was een huwelijk nooit bedoeld als prostitutie in ruil voor eten en onderdak. Al wil ik 50 jaar geen seks je hebt van me af te blijven.

Kan een man nog zo vinden dat hij er recht op heeft, als zij niet wil is het sinds 1991 verkrachting (kolere mensen toen is pas verkrachting binnen het huwelijk strafbaar geworden)
Afbeelding

Ik zag dat deze in Frankrijk op zakkenvan t stokbrood gedrukt wordt.
Lijkt me een hele goede om eens te lezen.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
LiviaMae schreef:
05-07-2026 19:38
Een traditionele verdeling betekent niet dat je als vrouw gedwongen seks moet hebben en niks meer te zeggen hebt. Ik griezel echt van jouw bericht.
Nee je begrijpt niet wat ik zeg. Mannen die leven volgens traditionele rolpatronen zien dit heel vaak als onderdeel van zo'n leven. Een man heeft behoeftes en een vrouw moet daarin voorzien. Ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben. Maar dat dat de denkwijze is. Ze zien het niet eens als dwang. Maar als iets dat simpelweg bij het huwelijk en de rol hoort.
evelien2010 schreef:
05-07-2026 21:18
Nee je begrijpt niet wat ik zeg. Mannen die leven volgens traditionele rolpatronen zien dit heel vaak als onderdeel van zo'n leven. Een man heeft behoeftes en een vrouw moet daarin voorzien. Ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben. Maar dat dat de denkwijze is. Ze zien het niet eens als dwang. Maar als iets dat simpelweg bij het huwelijk en de rol hoort.
Ik geloof zeker dat een deel van de mannen er zo instaat. Het maakt alleen echt niet uit wat je als vrouw verder wel of niet doet. Een hork is een hork, daar verandert jouw baan niks aan.

Zullen we dit gedrag van mannen eindelijk eens zien voor wat het is?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven