Schoonouders

01-08-2017 23:22 32 berichten
Zoveelste topic over schoonouders waarschijnlijk ;-) maar ben benieuwd naar jullie mening.

Sinds een half jaar ongeveer zijn wij (christelijk) met gezinnetje overgestapt naar een andere (veel 'lichtere') kerk. Schoonvader kan hier niet mee dealen, is er boos over en is na een discussie met ons hierover boos weggelopen. Hebben hem daarna weken niet gezien.
Een maand geleden trouwde een oom van man, waar hij eigenlijk nooit contact mee heeft. Schoonvader wilde ons opdringen als daggasten, wat wij uiteraard uit z'n hoofd gepraat hebben. We zien oom nooit (ik heb hem in 10 jaar tijd 2x gezien). Sv boos. Man werkt wisselende diensten, krijgt eind vd week zijn werkrooster voor de week daarna, en had geen vrij gevraagd voor de bruiloft van oom. Had dus avonddienst, en is niet naar de bruiloft geweest. Sv nog bozer.

Hij vertelt tegen de kinderen (zijn nog klein, tussen de 4 en 8) allerlei rare dingen, zoals 'papa werkt op zondag, dat hoort niet, is slecht'. Oudste vond het maar vreemd en jongste was vooral overstuur omdat opa zo boos deed. Overigens waren man en ik hier niet bij.

Nu was man jarig, werd 30 dus vierden het uitgebreid. 's morgens krijgt hij een app van zijn vader 'ik ben vandaag weg dus ik kom niet'. App van schoonzusje: 'ben ziek, ik kom niet'. App van schoonmoeder (halverwege de avond): 'heb geen vervoer, ik kom niet'.
Dat was dan z'n familie... geen felicitatie, niks.

Daarna niets meer gehoord van sv, schoonmoeder is nog 1x aan de deur geweest maar manlief was werken.
Z'n verjaardag is ondertussen ruim 2 maanden geleden.

Man is er nu klaar mee en laat het contact doodbloeden met in ieder geval zijn vader, maar eigenlijk met allebei zijn ouders. Ik probeer me er buiten te houden, onze relatie is nooit geaccepteerd en voor mij maakt het niet zoveel uit als ik ze niet meer zou zien. Ik ben alleen in dubio, omdat het wél zijn ouders zijn en de opa&oma van de kinderen (al vinden ze die ook niet zo interessant, kan er een boek over schrijven).

Zouden jullie aandringen op weer een poging tot een normaal gesprek of het contact inderdaad laten doodbloeden?
Ans-Aarsema schreef:
02-08-2017 00:02
Star vasthouden aan religie brengt alleen maar ellende.
Ik zou het zo laten voor nu. Laat hun maar komen en accepteer geen rare uitspraken over werken op zondag.
De dominee werkt immers ook op zondag.
Dat zijn 'werken der noodzakelijkheid' :-D
Dat man onder andere bij de brandweer werkt boeit niet, op zondag gewoon laten fikken die boel.
Hij heeft ook nog een andere baan, daar werkt hij in wisselende diensten ook op zondag. Maar zelfs over de brandweer wordt moeilijk gedaan. Ongelofelijk he.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
01-08-2017 23:35
Ouders moeten hun kinderen loslaten zodat die hun eigen leven kunnen leiden, eigen keuzes kunnen maken. Kinderen zijn geen bezit, ze zijn autonoom. Jouw schoonhouders hebben dat niet begrepen. Zij willen hun levensstijl aan jullie opdringen. Als ze dat niet los kunnen laten, zul je het contact inderdaad beter af kunnen houden. Maar ik zou ze dat wél laten weten. Dus eerlijk vertellen. Dan hebben ze de keuze. Nu weten ze niet dat ze jullie aan het kwijtraken zijn. Laat ze in ieder geval bewust een keuze maken.
Hoezo moeite doen ?
Ja dat is het geloof van je schoonouders. Daar houden ze star aan vast, en als je het niet precies zo doet als zij, is het mis.
Het is voor hun kiezen of barsten. Dit is jullie leven, en jullie doen het anders. Of dat goed of fout is, dat beslissen zij niet.
Mijn schoonmoeder is ook zo (een beetje). Belde ze eens op dat ze het niet leuk vond dat we naar de sauna gingen. Toen zei mn man: dat kan, maar wij vinden het wel leuk. Einde discussie.
Andere kleinzoon sportte op zondag, dat was ook niet goed. Haar eigen dochter trok zich er niks van aan, het was hun zoon.
Met mij was ze ook niet zo blij, ik had een broek aan op zondag......
Hier precies hetzelfde. Alleen is in ons geval schoenmoe de stoorzender.
Na veel gedoe en de meest vreemdsoortige meningen (als Indische zou ik uit een totaal andere cultuur komen en onze relatie gedoemd zijn te mislukken) zijn wij er mee gestopt om contact te hebben, op initiatief van mijn man. Het kostte mijn man te veel energie om iedere keer zijn keuze voor mij en haar vooroordelen te bevechten.

Nu zijn we twee jaar verder. Man heeft nog steeds warm contact met zijn broer, schoonzus en hun kindjes en overige familie. Het is hier en daar best verdrietig geweest, maar we zijn alleen maar meer naar elkaar toe gegroeid en mijn man voelt zich ondertussen meer op zijn gemak en krijgt meer steun bij mijn ouders dan hij ooit thuis heeft gehad.

Steun elkaar, zet je eigen lijnen uit en vindt jullie geluk!
esther55 schreef:
01-08-2017 23:31
Hoe klonk het gebod ook alweer? Eer uw vader en moeder :flag:
De rest vd tekst ook even lezen :proud:
jongste was vooral overstuur omdat opa zo boos deed.
Ik zou dit als reden noemen om het contact op een lager pitje te zetten. Verder mogen ze denken wat ze willen zolang ze discreet zijn. Gedachten en menngen zijn vrij, voor iedereen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Leven en laten leven zeg.. Waarom mekaar het toch zo moeilijk maken? Religie ja, oorzaak van heel veel problemen!

En niet op zondag werken? Wat als hij ziek wordt en er geen ziekenhuis open is? Of als er brand uitbreekt en geen enkel brandweerman wil werken op zondag?

pff wat een gedoe! Wees gelukkig met je man en je kinderen, laat de rest toch los!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven