Sjaak afhaak

21-07-2017 17:27 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even stoom afblazen hoor. Zojuist zegt een kennis weer eens, vlak voor onze afspraak, af. Plan was om even bij te kletsen en de start van het weekend te vieren. Vriendin appt echter dat ze de hele middag al met 'X' op een terrasje zit en "het zo gezellig" is. Appje daar achteraan: "Maar wij twee plannen natuurlijk snel een nieuwe afspraak hoor."

Wat is dat toch met mensen die het zo makkelijk vinden een afspraak af te blazen? Het gebeurt echt met enige regelmaat dat een afspraak last minute sneuvelt. "Er kwam iets tussen." "Het komt toch niet zo goed uit." "Helemaal vergeten." "Ik heb bij nader inzien toch niet zo'n zin."

Voor mij zelf geldt: afspraak is afspraak. Natuurlijk, als spreekwoordelijk de wereld vergaat zeg ik heel incidenteel ook af. Maar dat gebeurt me niet vaker dan eens per jaar en dan is het echt overmacht. Daar voel ik mij dan heel vervelend over en probeer gelijk een nieuwe afspraak te maken in plaats van vrijblijvend: we bellen nog."

Echter ken ik een hele bups mensen die rustig regelmatig verstek laten gaan. Als je dan vervolgens eens (een vriend die vaker niet dan wel op komt dagen) laten weten dat je dit "niet zo cool vindt", want je bent al onderweg, dan krijg je een lelijk gezicht terug.

Ik snap het niet.
Alle reacties Link kopieren
Kutgedrag. Ik ken geen mensen die dit doen, niet bij mij tenminste, en dat zou ik ook echt niet leuk vinden. Als je met een groep hebt afgesproken vind ik het nog wel te doen, maar anders echt niet. Ik zou denken: vraag dan of ik ook naar het terras kom waar het zo gezellig is met X, dan hebben we het samen gezellig. En als X dat niet leuk vindt dan mag X naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan dit niet waarderen in mensen en het zijn dan ook geen mensen waar ik (lang) vrienden mee ben. Afspraak is afspraak. Foutje kan gebeuren maar dit is gewoon onbeschoft
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
@rambamboelie, @Maaque.

Dank jullie. Ik begon al bijna aan mij zelf te twijfelen. ('Is afzeggen the new normal'?) Tijdje geleden ook zo iets. Zou 's ochtends tegen elf uur een kop koffie drinken met een vriendin (niet dezelfde uit OP) in een bar. Om elf uur: geen vriendin. Om half twaalf: geen vriendin. Reactie op mijn "waar ben je" sms: "Wilde nacht gehad, flinke kater. Ben er met ongeveer een uur. Max anderhalf uur". (Ze woont op tien fietsminuten afstand.)

Het vreemde is: ik vind het stuk voor stuk, aardige, sympathieke mensen; maar als het op een afspraak maken aankomt kan je voor geen meter van ze op aan.
brightlights wijzigde dit bericht op 21-07-2017 18:10
2.94% gewijzigd
Eerst is het een kennis en vervolgens een vriendin. Weet wel dat mensen soms zo vreselijk kunnen aandringen dat je tot je spijt toezegt om er hoe dichter de afspraak naderbij komt des te meer spijt je krijgt en zelfs fysieke onpasselijkheid, dat je op een gegeven moment niks anders meer kan dan afbellen.
Alle reacties Link kopieren
BrightLights schreef:
21-07-2017 17:41
@rambamboelie, @Maaque.

Dank jullie. Ik begon al bijna aan mij zelf te twijfelen. ('Is afzeggen the new normal'?) Tijdje geleden ook zo iets. Zou 's ochtends tegen elf uur een kop koffie drinken met een vriend in een bar. Om elf uur: geen vriendin. Om half twaalf: geen vriending. Reactie op mijn "waar ben je" sms: "Wilde nacht gehad, flinke kater. Ben er met ongeveer een uur. Max anderhalf uur". (Ze woont op tien fietsminuten afstand.)

Het vreemde is: ik vind het stuk voor stuk, aardige, sympathieke mensen; maar als het op een afspraak maken aankomt kan je voor geen meter van ze op aan.

En wat heb je toen gedaan?

Ik herken het gelukkig totaal niet dus zou dit zeker niet als iets normaals zien.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Wauw, super egoistisch van je vriendin. Het is gezellig dus ze zegt haar afspraak met je af? Sorry maar dat is echt geen vriendin.
BrightLights schreef:
21-07-2017 17:41
@rambamboelie, @Maaque.

Dank jullie. Ik begon al bijna aan mij zelf te twijfelen. ('Is afzeggen the new normal'?) Tijdje geleden ook zo iets. Zou 's ochtends tegen elf uur een kop koffie drinken met een vriend in een bar. Om elf uur: geen vriendin. Om half twaalf: geen vriending. Reactie op mijn "waar ben je" sms: "Wilde nacht gehad, flinke kater. Ben er met ongeveer een uur. Max anderhalf uur". (Ze woont op tien fietsminuten afstand.)

Het vreemde is: ik vind het stuk voor stuk, aardige, sympathieke mensen; maar als het op een afspraak maken aankomt kan je voor geen meter van ze op aan.
Vind het wel ingewikkeld dat je steeds de relatie met de persoon verandert waarmee je afspreekt Kennis - vriendin in je OP en nu is je vriend ineens een vriendin of vriending. Is slordig.
anoniem_331975 wijzigde dit bericht op 21-07-2017 17:54
0.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bossanova schreef:
21-07-2017 17:46
Eerst is het een kennis en vervolgens een vriendin. Weet wel dat mensen soms zo vreselijk kunnen aandringen dat je tot je spijt toezegt om er hoe dichter de afspraak naderbij komt des te meer spijt je krijgt en zelfs fysieke onpasselijkheid, dat je op een gegeven moment niks anders meer kan dan afbellen.

Dan moeten ze maar niet akkoord gaan met de afspraak. Als ze te slap zijn om te zeggen dat ze je niet leuk genoeg vinden om mee af te spreken, dan hebben ze een afspraak met je. Zulk afzeggedrag vind ik dus alsnog niet in orde.
Ik had per direct gevraagd op welk terras ze zit en dat ik er dan wel gezellig bij kom zitten.

En een nieuwe afspraak?
Daar kan ze de komende tijd naar fluiten.
rambamboelie schreef:
21-07-2017 17:54
Dan moeten ze maar niet akkoord gaan met de afspraak. Als ze te slap zijn om te zeggen dat ze je niet leuk genoeg vinden om mee af te spreken, dan hebben ze een afspraak met je. Zulk afzeggedrag vind ik dus alsnog niet in orde.
Misschien hebben de afzeggers wel een goede reden.
Bossanova schreef:
21-07-2017 17:57
Misschien hebben de afzeggers wel een goede reden.
"Ik zit op een terras met X" vind ik toch écht een flutreden.

Als hun moeder net het ziekenhuis is ingedraaid of hun huis afgebrand is, oké.
TinyBel schreef:
21-07-2017 17:58
"Ik zit op een terras met X" vind ik toch écht een flutreden.

Als hun moeder net het ziekenhuis is ingedraaid of hun huis afgebrand is, oké.
Ik vind het wel een goede reden.
Nou, daar zou ik dus niet meer mee afspreken. Ik zou behoorlijk pissig zijn als er met zo'n flutreden werd afgezegd. Zeker als het dan ook nog zo kort van tevoren is.
anoniem_318595 wijzigde dit bericht op 21-07-2017 18:02
Reden: Toevoeging
17.73% gewijzigd
Echt onbeschoft dit. Tijd voor nieuwe vrienden.
-
anoniem_331975 wijzigde dit bericht op 21-07-2017 18:25
0.00% gewijzigd
"Er kwam iets tussen." "Het komt toch niet zo goed uit." "Helemaal vergeten." "Ik heb bij nader inzien toch niet zo'n zin."
Blijkbaar maakt het TO toch niks uit hoe het gebracht wordt, gaat er haar om dat iedereen afspraken met haar annuleert .
Alle reacties Link kopieren
Bossanova schreef:
21-07-2017 17:46
Eerst is het een kennis en vervolgens een vriendin. Weet wel dat mensen soms zo vreselijk kunnen aandringen dat je tot je spijt toezegt om er hoe dichter de afspraak naderbij komt des te meer spijt je krijgt en zelfs fysieke onpasselijkheid, dat je op een gegeven moment niks anders meer kan dan afbellen.
@Kennisjes/vriendinnen: dat loopt vrij makkelijk in elkaar over. Laten we zeggen geen 'hartsvriendin' maar een heel goede kennis.

Van aandringen is geen sprake. Afspraak-voorstel was van kennis zelf, niet van mij.
BrightLights schreef:
21-07-2017 18:07
@Kennisjes/vriendinnen: dat loopt vrij makkelijk in elkaar over. Laten we zeggen geen 'hartsvriendin' maar een heel goede kennis.

Van aandringen is geen sprake. Afspraak-voorstel was van kennis zelf, niet van mij.
Ohh wat vreemd dan, TO. Onvoorstelbaar. Echt een gek verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Bossanova schreef:
21-07-2017 18:00
Ik vind het wel een goede reden.
Jij vind het - als ik het goed lees - geen probleem een afspraak af te zeggen omdat je met iets leuks (of leukers) bezig bent?

Geen veroordeling hoor, ik probeer het alleen te snappen. Een afspraak is voor jou dus niet persé een afspraak?
Alle reacties Link kopieren
TinyBel schreef:
21-07-2017 17:58
"Ik zit op een terras met X" vind ik toch écht een flutreden.

Als hun moeder net het ziekenhuis is ingedraaid of hun huis afgebrand is, oké.

Over afgebrandde huizen zal ik niet mopperen. :-D
brightlights wijzigde dit bericht op 21-07-2017 18:19
Reden: Typo
0.19% gewijzigd
BrightLights schreef:
21-07-2017 18:13
Jij vind het - als ik het goed lees - geen probleem een afspraak af te zeggen omdat je met iets leuks (of leukers) bezig bent?

Geen veroordeling hoor, ik probeer het alleen te snappen. Een afspraak is voor jou dus niet persé een afspraak?
Ligt eraan hoe de hele vork in de steel zit, normaal doe ik zoiets niet nee, maar als ik spijt heb dat ik heb toegezegd kan het gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Irritant als dit gebeurt. Ik had ook zo'n vriendin, elke keer maar afzeggen. Was ik na een aantal jaar !! klaar mee.
It's 5 o'clock somewhere
Alle reacties Link kopieren
Bossanova schreef:
21-07-2017 18:16
Ligt eraan hoe de hele vork in de steel zit, normaal doe ik zoiets niet nee, maar als ik spijt heb dat ik heb toegezegd kan het gebeuren.

Misschien ben ik daar dan heel zwart/wit in hoor. Tuurlijk heb ik ook wel eens ineens wat minder zin in een afspraak die al een tijdje staat (want: moe, druk, moet nog van alles).

Maar ik vind het best selfish om daar de ander voor te 'slachtofferen'. Dus máák ik dan gewoon zin en blijkt het alsnog gewoon een leuke afspraak te worden.
brightlights wijzigde dit bericht op 21-07-2017 18:29
1.26% gewijzigd
BrightLights schreef:
21-07-2017 17:41
@rambamboelie, @Maaque.

Dank jullie. Ik begon al bijna aan mij zelf te twijfelen. ('Is afzeggen the new normal'?) Tijdje geleden ook zo iets. Zou 's ochtends tegen elf uur een kop koffie drinken met een vriendin (niet dezelfde uit OP) in een bar. Om elf uur: geen vriendin. Om half twaalf: geen vriendin. Reactie op mijn "waar ben je" sms: "Wilde nacht gehad, flinke kater. Ben er met ongeveer een uur. Max anderhalf uur". (Ze woont op tien fietsminuten afstand.)
Dat zou mij ook kunnen gebeuren, maar met de meeste van mijn vrienden is zo'n tijd ook een heel ruwe indicatie. Liever houd ik het vaag en benoem ik een dagdeel.
In het geval uit de OP zou ik hooguit vragen of je zin hebt om aan te schuiven op het terras. Zo niet, dan zou ik uiteraard gewoon de afspraak nakomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven