Sjaak afhaak

21-07-2017 17:27 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even stoom afblazen hoor. Zojuist zegt een kennis weer eens, vlak voor onze afspraak, af. Plan was om even bij te kletsen en de start van het weekend te vieren. Vriendin appt echter dat ze de hele middag al met 'X' op een terrasje zit en "het zo gezellig" is. Appje daar achteraan: "Maar wij twee plannen natuurlijk snel een nieuwe afspraak hoor."

Wat is dat toch met mensen die het zo makkelijk vinden een afspraak af te blazen? Het gebeurt echt met enige regelmaat dat een afspraak last minute sneuvelt. "Er kwam iets tussen." "Het komt toch niet zo goed uit." "Helemaal vergeten." "Ik heb bij nader inzien toch niet zo'n zin."

Voor mij zelf geldt: afspraak is afspraak. Natuurlijk, als spreekwoordelijk de wereld vergaat zeg ik heel incidenteel ook af. Maar dat gebeurt me niet vaker dan eens per jaar en dan is het echt overmacht. Daar voel ik mij dan heel vervelend over en probeer gelijk een nieuwe afspraak te maken in plaats van vrijblijvend: we bellen nog."

Echter ken ik een hele bups mensen die rustig regelmatig verstek laten gaan. Als je dan vervolgens eens (een vriend die vaker niet dan wel op komt dagen) laten weten dat je dit "niet zo cool vindt", want je bent al onderweg, dan krijg je een lelijk gezicht terug.

Ik snap het niet.
Ik snap niet waarom die vriendin niet vroeg of jij ook gezellig naar het terras kwam.
BrightLights schreef:
21-07-2017 18:25
Misschien ben ik daar dan heel zwart/wit in hoor. Tuurlijk heb ik ineens wat minder zin in een afspraak die al een tijdje staat (want: moe, druk, moet nog van alles).

Maar ik vind het best selfish om daar de ander voor te 'slachtofferen'. Dus máák ik dan gewoon zin en blijkt het alsnog gewoo een leuke afspraak te worden.
Sommige mensen kunnen gewoon enorm aanhoudend zijn, blijven maar smeken en zo tot het onbeleefd wordt om nog eens nee te zeggen, ja sommigen hebben zo'n plaat voor het hoofd. Dus dan zeg je ok ok we doen een koffie,... gezellig... Half uurtje voor de afspraak bel je af. Het gebeurt. :proud:
Toevallig sinds een jaar geen contact meer met een 'vriendin' die dit ook constant deed. Dan ben je bij mij aan het verkeerde adres en dan had ik haar nog best wat kansen gegeven. Met oud op nieuw had ik 2 jaar geleden afgesproken om met haar samen te vieren en blaast ze op 31 december 's ochtends af omdat haar vriend dan de enige man was en dat niet gezellig voor hem was. Kon ik dus maar bij mijn ouders gaan aankloppen of ik nog welkom was want andere vrienden hadden al allemaal andere plannen op dat moment. Vervolgens hadden we tickets voor een festival op Koningsdag en vond ze het te slecht weer waardoor ze niet wilde gaan. Leuk en aardig, maar er waren ook overdekte stages en ik had flink geld voor mijn ticket neergelegd dus was niet van plan zomaar niet te gaan, dus uiteindelijk last minute anderen moeten zoeken die ook gingen. En met carnaval gebeurde het dit jaar weer dat we hadden afgesproken om samen carnaval te gaan vieren, ik anderen daarvoor had afgewezen en ze me 's ochtends aankomt met de mededeling dat ze had besloten samen met haar vriend die dag op vakantie te vertrekken omdat ze echt even toe was aan vakantie. En toen ze daarna later in de week ook nog informeerde of ik het nog gezellig had gehad die dag waarna ze geen reactie meer gaf toen ik zei dat uiteraard iedereen al andere plannen had en ik dus alleen op de bank had gezeten, was ik er helemaal klaar mee.

Heb haar overigens elke keer gezegd dat ik het niet vond kunnen dat ze afzei en ook voor mij dan bepaalde dat ik mijn plannen totaal moest omgooien. Is ze nooit op ingegaan. Dus voor mij was het helemaal klaar daarmee. Het is niet dat ik verder geen leven heb en maar constant zit te wachten tot zij eindelijk eens tijd voor mij wil vrijmaken. Dus, TO, als het vaker gebeurt zou ik er klaar mee zijn. Zeker met zo'n kul reden die ze nu geeft.
Alle reacties Link kopieren
Tja, inderdaad niet leuk als dat vaak gebeurt. Aan de andere kant: ik zou het heel vervelend vinden als een vriendin helemaal geen zin heeft maar uit plichtsbesef bij mij zat want "afspraak is afspraak". Dan heb ik 100x liever dat ze op t laatste moment met een eerlijk verhaal afzegt.
Gebeurt dat enorm vaak, dan is er misschien iets anders aan de hand en zou ik eens nadenken of we wel afspraken maken die voor beide leuk zijn.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
21-07-2017 18:32
Toevallig sinds een jaar geen contact meer met een 'vriendin' die dit ook constant deed. Dan ben je bij mij aan het verkeerde adres en dan had ik haar nog best wat kansen gegeven. Met oud op nieuw had ik 2 jaar geleden afgesproken om met haar samen te vieren en blaast ze op 31 december 's ochtends af omdat haar vriend dan de enige man was en dat niet gezellig voor hem was. Kon ik dus maar bij mijn ouders gaan aankloppen of ik nog welkom was want andere vrienden hadden al allemaal andere plannen op dat moment. Vervolgens hadden we tickets voor een festival op Koningsdag en vond ze het te slecht weer waardoor ze niet wilde gaan. Leuk en aardig, maar er waren ook overdekte stages en ik had flink geld voor mijn ticket neergelegd dus was niet van plan zomaar niet te gaan, dus uiteindelijk last minute anderen moeten zoeken die ook gingen. En met carnaval gebeurde het dit jaar weer dat we hadden afgesproken om samen carnaval te gaan vieren, ik anderen daarvoor had afgewezen en ze me 's ochtends aankomt met de mededeling dat ze had besloten samen met haar vriend die dag op vakantie te vertrekken omdat ze echt even toe was aan vakantie. En toen ze daarna later in de week ook nog informeerde of ik het nog gezellig had gehad die dag waarna ze geen reactie meer gaf toen ik zei dat uiteraard iedereen al andere plannen had en ik dus alleen op de bank had gezeten, was ik er helemaal klaar mee.

Heb haar overigens elke keer gezegd dat ik het niet vond kunnen dat ze afzei en ook voor mij dan bepaalde dat ik mijn plannen totaal moest omgooien. Is ze nooit op ingegaan. Dus voor mij was het helemaal klaar daarmee. Het is niet dat ik verder geen leven heb en maar constant zit te wachten tot zij eindelijk eens tijd voor mij wil vrijmaken. Dus, TO, als het vaker gebeurt zou ik er klaar mee zijn. Zeker met zo'n kul reden die ze nu geeft.

Wat enorm irritant MrsLady. En je zelfs met kaarten laten zitten...

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe zo iemand dat naar zichzelf 'verantwoord'. Als in zo'n geval door mij een afspraak niet door zou kunnen gaan zou ik flink door het stof gaan en natuurlijk de kaartjes vergoeden.

Gelukkig is met veruit de meeste vrienden en kennissen een afspraak gewoon een afspraak. Maar toch kom ik door de jaren heen best dus wat mensen tegen voor wie dat niet geldt.

(En daar mag je blijkbaar nooit wat van zeggen zonder dat ze verongelijkt reageren).

Heeft jouw vriendin ooit nog geïnformeerd waarom je het contact verbroken hebt?
brightlights wijzigde dit bericht op 21-07-2017 18:47
0.06% gewijzigd
Met de vuist op tafel en zeggen wat jouw normen en waarden zijn, hoe je het wilt hebben, je blijven opvreten aan die kennis of geen afspraken maken met mensen die jou bewezen hebben niet te vertrouwen te zijn op dat gebied.
BrightLights schreef:
21-07-2017 17:41
@rambamboelie, @Maaque.

Dank jullie. Ik begon al bijna aan mij zelf te twijfelen. ('Is afzeggen the new normal'?) Tijdje geleden ook zo iets. Zou 's ochtends tegen elf uur een kop koffie drinken met een vriendin (niet dezelfde uit OP) in een bar. Om elf uur: geen vriendin. Om half twaalf: geen vriendin. Reactie op mijn "waar ben je" sms: "Wilde nacht gehad, flinke kater. Ben er met ongeveer een uur. Max anderhalf uur". (Ze woont op tien fietsminuten afstand.)

Het vreemde is: ik vind het stuk voor stuk, aardige, sympathieke mensen; maar als het op een afspraak maken aankomt kan je voor geen meter van ze op aan.
Zo, ik zou er flink op afknappen als iemand me zo laat zitten voor een koffiedate en al helemaal als dezelfde persoon dat meerdere keren flikt. Mensen behandelen je zoals je je laat behandelen. Zeg dat je er niet van gediend bent en laat ze het goedmaken. Of neem afstand. Maar doe iets, want nu walsen ze gewoon over je grenzen heen.
BrightLights schreef:
21-07-2017 18:44
Wat enorm irritant MrsLady. En je zelfs met kaarten laten zitten...

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe zo iemand dat naar zichzelf 'verantwoord'. Als in zo'n geval door mij een afspraak niet door zou kunnen gaan zou ik flink door het stof gaan en natuurlijk de kaartjes vergoeden.

Gelukkig is met veruit de meeste vrienden en kennissen een afspraak gewoon een afspraak. Maar toch kom ik door de jaren heen best dus wat mensen tegen voor wie dat niet geldt.

(En daar mag je blijkbaar nooit wat van zeggen zonder dat ze verongelijkt reageren).

Heeft jouw vriendin ooit nog geïnformeerd waarom je het contact verbroken hebt?
Nou en? Dan reageren ze maar lekker verongelijkt. Dan weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Weg ermee.
oldschoolchic schreef:
21-07-2017 18:58
Zo, ik zou er flink op afknappen als iemand me zo laat zitten voor een koffiedate en al helemaal als dezelfde persoon dat meerdere keren flikt. Mensen behandelen je zoals je je laat behandelen. Zeg dat je er niet van gediend bent en laat ze het goedmaken. Of neem afstand. Maar doe iets, want nu walsen ze gewoon over je grenzen heen.
Na een half uur is mijn koffie wel "koud" en ben ik weg.
Ik ga echt niet nog een uur of langer op zo iemand zitten wachten.

En of ik tijd heb voor een nieuwe koffie-date?
Misschien heb ik over 4 maanden nog wel es een ochtend vrij en zin om af te spreken :twisted:.
Alle reacties Link kopieren
TinyBel schreef:
21-07-2017 19:04
Na een half uur is mijn koffie wel "koud" en ben ik weg.
Ik ga echt niet nog een uur of langer op zo iemand zitten wachten.

En of ik tijd heb voor een nieuwe koffie-date?
Misschien heb ik over 4 maanden nog wel es een ochtend vrij en zin om af te spreken :twisted:.

Daarom vind ik het VIVA-forum zo fijn, het is een goed klankbord. Ook in 2017 is last-minute afzeggen of twee uur te laat tijdens een date op komen dagen dus nog steeds onbeschoft :)

De vriendin uit de OP krijgt voorlopig de silent treatment. Als ze een 'reserve/back-up' date zoekt, zoekt ze maar iemand anders.
Alle reacties Link kopieren
BrightLights schreef:
21-07-2017 19:36
Daarom vind ik het VIVA-forum zo fijn, het is een goed klankbord. Ook in 2017 is last-minute afzeggen of twee uur te laat tijdens een date op komen dagen dus nog steeds onbeschoft :)

De vriendin uit de OP krijgt voorlopig de silent treatment. Als ze een 'reserve/back-up' date zoekt, zoekt ze maar iemand anders.
Als je echt een bitch wil zijn dan spreek je juist nog wel een keer af, en dan bel je 30 minuten te laat dat je toch geen zin hebt...

On topic: nee last minute afzeggen is flauw, helemaal niet met "ik zit zo lekker op het terras".
Bossanova schreef:
21-07-2017 18:31
Sommige mensen kunnen gewoon enorm aanhoudend zijn, blijven maar smeken en zo tot het onbeleefd wordt om nog eens nee te zeggen, ja sommigen hebben zo'n plaat voor het hoofd. Dus dan zeg je ok ok we doen een koffie,... gezellig... Half uurtje voor de afspraak bel je af. Het gebeurt. :proud:
Wat laf om dan te zeggen "ok we doen een koffie". Wees dan gewoon direct flink en maak die afspraak niet.
- verkeerd topic -
Ik vind het onbeschoft en kap met dat soort personen de vriendschap af als het frequent gebeurt. Ik heb er geen probleem mee als ze tijdig afzeggen. Zelf heb ik er soms ook geen zin in en ik doe erg moeilijk dingen tegen mijn zin dus ik hou mijn opties voldoende open om af te zeggen. Ik spreek dan geen concrete tijd af, maar zeg "zaterdag of zondag" bijvoorbeeld.
anoniem_330937 wijzigde dit bericht op 21-07-2017 21:19
58.35% gewijzigd
BrightLights schreef:
21-07-2017 18:44
Wat enorm irritant MrsLady. En je zelfs met kaarten laten zitten...

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe zo iemand dat naar zichzelf 'verantwoord'. Als in zo'n geval door mij een afspraak niet door zou kunnen gaan zou ik flink door het stof gaan en natuurlijk de kaartjes vergoeden.

Gelukkig is met veruit de meeste vrienden en kennissen een afspraak gewoon een afspraak. Maar toch kom ik door de jaren heen best dus wat mensen tegen voor wie dat niet geldt.

(En daar mag je blijkbaar nooit wat van zeggen zonder dat ze verongelijkt reageren).

Heeft jouw vriendin ooit nog geïnformeerd waarom je het contact verbroken hebt?
Nee, maar ik denk dat ze het verdomd goed weet want ik heb haar elke keer verteld hoe ik het vond. Ze heeft ook nooit meer gereageerd en via een groepsapp nog geprobeerd contact met me te krijgen maar daar ben ik niet op in gegaan. Ze was welkom bij me om het uit te praten, maar na me zo vaak te hebben laten zitten op belangrijke momenten was die stap wel aan haar. Ik heb haar op haar verjaardag gewoon netjes gefeliciteerd en daar heeft ze ook niet op gereageerd. Vorige week kwam ik haar ineens tegen en toen dacht ik houd de eer aan mezelf en groet haar gewoon, maar ze liep met haar hoofd de andere kant op langs me. Dus het is goed zo. Zo'n 'vriendin' ben ik liever kwijt dan rijk.
Alle reacties Link kopieren
Lilla schreef:
21-07-2017 18:38
Tja, inderdaad niet leuk als dat vaak gebeurt. Aan de andere kant: ik zou het heel vervelend vinden als een vriendin helemaal geen zin heeft maar uit plichtsbesef bij mij zat want "afspraak is afspraak". Dan heb ik 100x liever dat ze op t laatste moment met een eerlijk verhaal afzegt.
Gebeurt dat enorm vaak, dan is er misschien iets anders aan de hand en zou ik eens nadenken of we wel afspraken maken die voor beide leuk zijn.
Hier kan ik me helemaal in vinden.
Als het weekend inluiden en bijkletsen plaatsvindt bij een van jullie thuis op de bank kan ik me best voorstellen dat je liever blijft hangen op een terras waar je t heel gezellig hebt.
Zo arrogant. Van die mensen die 0 rekening houden met jouw tijd en alleen maar verwachten dat je in hun planning leeft. Daar zou ik heel snel klaar mee zijn. Een vriendschap draait om 2 levens, niet om eentje.
BrightLights schreef:
21-07-2017 18:13
Jij vind het - als ik het goed lees - geen probleem een afspraak af te zeggen omdat je met iets leuks (of leukers) bezig bent?

Geen veroordeling hoor, ik probeer het alleen te snappen. Een afspraak is voor jou dus niet persé een afspraak?
Ik ben er ook niet zo moeilijk in. Tenzij ik er vrij voor genomen heb, of al onderweg ben ofzo.

Maar anders, veel plezier met hetgeen er tussen is gekomen. Soms loopt het nu eenmaal anders dan voorzien. En ik wil echt niemand in de weg zitten.

Veel leuker als het lekker ongedwongen gaat en er geen verplicht/drukkend gevoel achter zit.

Gelukkig zijn mijn vriendinnen net zo.
BrightLights schreef:
21-07-2017 19:36


De vriendin uit de OP krijgt voorlopig de silent treatment. Als ze een 'reserve/back-up' date zoekt, zoekt ze maar iemand anders.
Alsjeblieft zeg. Zég dan gewoon dat je het niet leuk vindt. Maar doe niet zo kinderachtig. De silent treatment is pas onbeschoft.
Alle reacties Link kopieren
Perzina schreef:
21-07-2017 23:04
Ik ben er ook niet zo moeilijk in. Tenzij ik er vrij voor genomen heb, of al onderweg ben ofzo.

Maar anders, veel plezier met hetgeen er tussen is gekomen. Soms loopt het nu eenmaal anders dan voorzien. En ik wil echt niemand in de weg zitten.

Veel leuker als het lekker ongedwongen gaat en er geen verplicht/drukkend gevoel achter zit.

Gelukkig zijn mijn vriendinnen net zo.

Een keer kan gebeuren, hey geen probleem. Maar denk jij er nog steeds zo over als een kennis/vriend zich drie keer op een rij op het aller, allerlaatste moment afmeldt?
Alle reacties Link kopieren
Heb ooit meegemaakt dat een (toenmalige) vriendin die net een kwartier bij mij op de koffie zat, telefoon kreeg van een andere vriendin, en toen weg ging. :evil:
Ik hoorde haar luid telefonerend, naast me op de bank, zeggen: "waaaat? Dus... je staat NU bij mij aan de deur..? Wat LEUK!... NEEEEE JOH, dat is geen enkel probleem, ik ben in de buurt, ik rond hier ff wat af en dan ben ik er in 5 minuutjes! Ja! Tot zoooooooooooooooooooooooooooo!" o_o

Ze vloog overeind en zei tegen mij nog zoiets van dat er onverwacht een vriendin bij haar op de stoep stond, en dat ze die al een tijd niet gezien had, en liever met haar bij wilde kletsen, en dat ze me nog wel zou bellen, of anders later op de dag nog wel terug zou komen. (?!)
Ik was totaal verbijsterd over zoveel arrogantie. Blijkbaar was die andere vriendin véél leuker en belangrijker, en kon ik wel ff op de pauze-stand gezet worden.

Ik ben nog met haar meegelopen naar de voordeur en heb toen meteen gezegd dat ze niet meer terug hoefde te komen die dag. Dat ik niet de rest vd dag ging zitten afwachten of majesteit me nog wenste te vereren met een tweede bezoekje. Dat ik me heel klein en minderwaardig voelde door deze actie. Toch ging ze. :wtf:

Na een aantal andere soortgelijke acties (en tevergeefse pogingen om haar uit te leggen hoe ik me daardoor voel) heb ik uiteindelijk alle contact met haar verbroken.

Overmacht is één ding.
Maar als ze je herhaaldelijk zo slecht behandelen... kap ermee.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jij gewoon niet zo leuk bent, in hun ogen dan. Ze willen geen moeite voor je doen. Ik vind het belachelijk iemand te laten zitten, en als het zoooo gezellig was had ik iig voorgesteld of jij naar het terras wilde komen. Kennellijk wil zij je er niet bij hebben.
toffifee schreef:
21-07-2017 23:47
Ik denk dat jij gewoon niet zo leuk bent, in hun ogen dan. Ze willen geen moeite voor je doen. Ik vind het belachelijk iemand te laten zitten, en als het zoooo gezellig was had ik iig voorgesteld of jij naar het terras wilde komen. Kennellijk wil zij je er niet bij hebben.
Vind het een wat makkelijke conclusie. Als ik even terug kijk naar de vriendin die ik eerder beschreef dan deed ze dat niet alleen bij mij, maar ook bij anderen. Precies de reden dat ze vriendinnen verslijt bij het leven. Het is echt wel een leuke meid, maar op een gegeven moment is het klaar. En dat moment bereikt ze, helaas voor haar, bij iedereen. Dat kan bij de vriendin van TO net zo goed aan de hand zijn waardoor het niet aan TO ligt. Daarnaast kan ik me voorstellen dat als TO degene waar vriendin mee op het terras zat niet kende, dat vriendin ook niet zo happig was om TO erbij te hebben. Dan verandert namelijk toch de hele sfeer. Maar dit is allemaal invullen. We weten niet wat er echt aan de hand is, maar het zegt zeker niet per se iets over TO.
toffifee schreef:
21-07-2017 23:47
Ik denk dat jij gewoon niet zo leuk bent, in hun ogen dan. Ze willen geen moeite voor je doen. Ik vind het belachelijk iemand te laten zitten, en als het zoooo gezellig was had ik iig voorgesteld of jij naar het terras wilde komen. Kennellijk wil zij je er niet bij hebben.
Dat is onzin, of zeg je dat gewoon expres om TO een beetje onzeker te maken? Het overkomt mij ook dat ik totaal geen zin heb om iets te gaan doen, ik durf dat ook afzeggen (alleen niet last minute)
Alle reacties Link kopieren
Tijdig afzeggen met een goede reden, vind ik geen probleem (vaak wel jammer natuurlijk, maar kan een keer gebeuren, zowel bij de ander als bij mij)
In de situatie die hier geschetst wordt door TO en ook hierboven met die vriendin die ineens een andere vriendin aan de deur heeft staan, vind ik het echt niet netjes. Ik zou dat niet bepaald kunnen waarderen en zeker niet als het vaak voorkomt. Ik had zelf een vriendin die 9 van de 10 keer op het laatste moment afzei. Wel omdat ze ziek was dan dus op zich een logische reden, maar omdat het zo vaak voorkwam, ben je dan op een gegeven moment wel een stuk minder geneigd om af te spreken of je gaat er eigenlijk bij voorbaat al van uit dat het toch niet doorgaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven