Stiefkind van de rekening (Docu van Zembla)

vrijdag 15 december 2017 om 10:16
De documentaire 'stiefkind van de rekening' van Zembla.
Zembla onderzoekt hoe het komt dat twee op de drie samengestelde gezinnen sneuvelt en wat dit voor de betrokken kinderen betekent.
Een op de drie eerste huwelijken strandt, maar wat je minder vaak hoort is dat twee van de drie tweede huwelijken mislukt. De meeste samengestelde gezinnen halen het niet.
Het aantal stiefgezinnen in Nederland is sinds 1998 gestegen tot 150.000 gezinnen in 2007. In deze stiefgezinnen wonen volgens het CBS ruim 280.000 kinderen. Volgens eigen onderzoek is het aantal hoger namelijk 200.000 gezinnen.
Het CBS vermeld verder dat in 84 procent van de stiefgezinnen alle stiefkinderen uit een eerdere relatie van de moeder komen. In 13 procent van de stiefgezinnen zijn alle stiefkinderen afkomstig uit een eerdere relatie van de vader. In ongeveer 3 procent van de stiefgezinnen komen kinderen voor uit eerdere relaties van zowel de moeder als de vader. Overigens krijgen in ongeveer een derde van alle stiefgezinnen de ouders ook een of meer gezamenlijke kinderen.
De documentaire 'Stiefkind van de rekening' van Zembla hakte er bij mij wel in, je ziet ook de kant van de kinderen en dat is wel erg moeilijk, zij kiezen er namelijk niet voor, en maken zo soms meerdere scheidingen mee.
Wat vonden jullie van de documentaire? Wat viel je op?
En heb je zelf stiefkinderen of een samengesteld gezin? Hoe werkt dat bij jullie en wat vond je dan van deze documentaire?
Voor wie het niet gezien heeft, het is een korte documentaire van 36 minuten, en hier is de link, is wel echt de moeite waard!
https://www.npo.nl/zembla-stiefkind-van ... _101384725
Zembla onderzoekt hoe het komt dat twee op de drie samengestelde gezinnen sneuvelt en wat dit voor de betrokken kinderen betekent.
Een op de drie eerste huwelijken strandt, maar wat je minder vaak hoort is dat twee van de drie tweede huwelijken mislukt. De meeste samengestelde gezinnen halen het niet.
Het aantal stiefgezinnen in Nederland is sinds 1998 gestegen tot 150.000 gezinnen in 2007. In deze stiefgezinnen wonen volgens het CBS ruim 280.000 kinderen. Volgens eigen onderzoek is het aantal hoger namelijk 200.000 gezinnen.
Het CBS vermeld verder dat in 84 procent van de stiefgezinnen alle stiefkinderen uit een eerdere relatie van de moeder komen. In 13 procent van de stiefgezinnen zijn alle stiefkinderen afkomstig uit een eerdere relatie van de vader. In ongeveer 3 procent van de stiefgezinnen komen kinderen voor uit eerdere relaties van zowel de moeder als de vader. Overigens krijgen in ongeveer een derde van alle stiefgezinnen de ouders ook een of meer gezamenlijke kinderen.
De documentaire 'Stiefkind van de rekening' van Zembla hakte er bij mij wel in, je ziet ook de kant van de kinderen en dat is wel erg moeilijk, zij kiezen er namelijk niet voor, en maken zo soms meerdere scheidingen mee.
Wat vonden jullie van de documentaire? Wat viel je op?
En heb je zelf stiefkinderen of een samengesteld gezin? Hoe werkt dat bij jullie en wat vond je dan van deze documentaire?
Voor wie het niet gezien heeft, het is een korte documentaire van 36 minuten, en hier is de link, is wel echt de moeite waard!
https://www.npo.nl/zembla-stiefkind-van ... _101384725

woensdag 20 december 2017 om 11:23
Of de huwelijken die blijven bestaan echt goed zijn te noemen, kunnen wij als buitenstaanders onmogelijk beoordelen.

woensdag 20 december 2017 om 11:25
Blijkbaar goed genoeg voor de mensen die erin zitten, anders zouden ze wel actie ondernemen. En zo niet dan is dat hun eigen probleem.karin12345 schreef: ↑20-12-2017 11:23Of de huwelijken die blijven bestaan echt goed zijn te noemen, kunnen wij als buitenstaanders onmogelijk beoordelen.
Sorry, maar dat sommige mensen hun huwelijk niet goed is gelopen betekent niet dat alle relaties gedoemd zijn te mislukken en dat alle mannen zich in hun relatie anders voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Dat is net zo onrealistisch als zeggen dat je zeker weet dat je voor altijd bij elkaar blijft.

woensdag 20 december 2017 om 11:30
Je kunt alleen zeggen, dat eenderde uit elkaar gaat, wat tot gevolg heeft dat tweederde dus bij elkaar blijft.
Of dat goede of slechte huwelijken zijn, is een invulling.
We hebben namelijk geen flauw idee.

woensdag 20 december 2017 om 14:18
Weet je kensjia, ik begrijp je feedback maar ik snap de behoefte van zo’n naambordje niet. Zoon stelt er zelf vaak gevoeg vragen over en heeft zelf gesteld dat hij dus logeert bij papa en niet woont bij papa, want ook bij papa gun ik hem een thuis. Er is geen eigen bed, geen eigen ruimte want hij slaapt in die weekenden op een opklapbed bij een van zijn stief / half broertjes op zijn kamer. Wat elk weekend wijzigt zodat ieder kind zijn kamer deelt. En naar de familie van zijn vriendin kan zoon niet mee gaan want t is een familie aangelegenheid. Dus in de weekenden dat er een feestje is en zoon is bij papa gaat kind logeren. De rest van t gezin gaat wel. Je begrijpt ook wel dat dit voor vragen zorgt.
En dat is niet alleen te wijten aan vader. Hierin speelt zijn vriendin ook een rol vind ik.
Ik vind t jammer dat je mij beticht van miepen achteraf terwijl je geen idee hebt dat mijn ex echt totaal niet omkijkt naar zijn zoon (Waarschijnlijk eerder onkunde dan onwil) en zijn zoon (dus ook de mijne) hier wel mee zit.
Niet alle gescheiden, alleenstaande moeders maken er een drama van en beweren onterecht dat hun ex een klaploper is. De mijne is het, ik garandeer je het.
Het is aan de oppervlakte een lieve vader en ik zie dat onze zoon dol op zijn vader is maar ook erg in een loyaliteitsconflict zit.
Daarvoor is nu serieuze aandacht.
De docu was voor mij erg herkenbaar, met name het verhaal van die wat oudere jongen.
En dat is niet alleen te wijten aan vader. Hierin speelt zijn vriendin ook een rol vind ik.
Ik vind t jammer dat je mij beticht van miepen achteraf terwijl je geen idee hebt dat mijn ex echt totaal niet omkijkt naar zijn zoon (Waarschijnlijk eerder onkunde dan onwil) en zijn zoon (dus ook de mijne) hier wel mee zit.
Niet alle gescheiden, alleenstaande moeders maken er een drama van en beweren onterecht dat hun ex een klaploper is. De mijne is het, ik garandeer je het.
Het is aan de oppervlakte een lieve vader en ik zie dat onze zoon dol op zijn vader is maar ook erg in een loyaliteitsconflict zit.
Daarvoor is nu serieuze aandacht.
De docu was voor mij erg herkenbaar, met name het verhaal van die wat oudere jongen.
woensdag 20 december 2017 om 15:50
Over dat naambordje moet je verder niet nadenken. Jij ziet dit als een afwijzing naar zoon, terwijl ik echt durf te zeggen dat daar niet over nagedacht is. Maar dat doet jou waarschijnlijk pijn. Maar even praktisch gezien is er niets fout aan. Sommige lui vinden dat leuk of zo. Ik vind het zelf sowieso idioot om voornamen bij de deur te noteren. Zeker in dit geval met 4 kinderen erbij. Doe gewoon familie Jansen en klaar. Dan ook nog kinderen opsommen vind ik raar. Niet iedere voorbijganger hoeft te weten wie er allemaal woont en wat de voornaam is. Dat hij geen kamer heeft is ook niets iets om boos over te zijn. Je moet wel heel riant wonen wil je een kamer apart houden voor een kind dat komt logeren. Sowieso, maar zeker met zoveel kinderen erbij. Nogmaals, ook daar zit geen kwade bedoeling bij. Het is ook niet makkelijk om overal altijd rekening mee te houden, terwijl er een gezin ontstaan is. Het wisselen van kamer is misschien wel juist beter, zodat hij contact krijgt met alle kinderen in dat huis en ze aan mekaar wennen. En ja, ook om gezeur van die kinderen te voorkomen. Dat hij niet meegaat naar familiefeesten snap ik, maar hoe vaak is dat nou per jaar? Ik begreep je zin qua logeren niet goed. Als zij een familiair iets hebben dan hoeft hij toch niet naar papa? Dan sla je dat weekend gewoon over. Miepen was niet handig gekozen, maar het kwam overal alsof dat gezin nu alles om hem heen moet organiseren en dat is nu eenmaal niet te doen. Je moet blij zijn dat hij toch naar zijn vader gaat, want zat kinderen die dat niet eens kunnen. Als zoon nu wat minder wil gaan (weet de frequentie nu niet) zou ik hem die ruimte geven. Kan me voorstellen dat het voor hem ook vermoeiend is in zo'n druk huis te zijn. Wellicht dat er dan een lampje gaat branden bij je ex?
Ik geloof je ook direct dat je ex zijn gedrag niet in orde is. Waarschijnlijk geen onwil, maar onkunde inderdaad. Laten we wel wezen: zo'n situatie is ook lastig te handelen. Als zijn nieuwe vrouw dan ook nog de broek aanheeft dan kan ik me jouw machteloos voorstellen. Moet wel erbij zeggen dat je mij een hele pretrige en correct ex lijkt, wat ook niet gangbaar is.
Ik geloof je ook direct dat je ex zijn gedrag niet in orde is. Waarschijnlijk geen onwil, maar onkunde inderdaad. Laten we wel wezen: zo'n situatie is ook lastig te handelen. Als zijn nieuwe vrouw dan ook nog de broek aanheeft dan kan ik me jouw machteloos voorstellen. Moet wel erbij zeggen dat je mij een hele pretrige en correct ex lijkt, wat ook niet gangbaar is.

woensdag 20 december 2017 om 16:07
Een kind hoort niet het gevoel te hebben dat ie bij zijn vader komt logeren. Het is zijn vader, niet een of andere oom ofzo. Die band hoort toch heel anders te zijn. Dat arme ventje moet al elke 2 weken zijn positie terug veroveren en dan heeft ie ook nog eens geen eigen kamer of eigen spulletjes. Ongelofelijk dat je niet inziet dat dit voor een kind enorm krenkend kan zijn.

woensdag 20 december 2017 om 16:17
Bumba1985 schreef: ↑20-12-2017 16:07Een kind hoort niet het gevoel te hebben dat ie bij zijn vader komt logeren. Het is zijn vader, niet een of andere oom ofzo. Die band hoort toch heel anders te zijn. Dat arme ventje moet al elke 2 weken zijn positie terug veroveren en dan heeft ie ook nog eens geen eigen kamer of eigen spulletjes. Ongelofelijk dat je niet inziet dat dit voor een kind enorm krenkend kan zijn.
Dit dus.
Evenals het naambord. Zet ze er allemaal op, of geen van allen.
Maar goed, dat het Ksenja nogal aan inlevingsvermogen ontbreekt had ik al eerder geconstateerd.

woensdag 20 december 2017 om 20:10
+1Bumba1985 schreef: ↑20-12-2017 16:07Een kind hoort niet het gevoel te hebben dat ie bij zijn vader komt logeren. Het is zijn vader, niet een of andere oom ofzo. Die band hoort toch heel anders te zijn. Dat arme ventje moet al elke 2 weken zijn positie terug veroveren en dan heeft ie ook nog eens geen eigen kamer of eigen spulletjes. Ongelofelijk dat je niet inziet dat dit voor een kind enorm krenkend kan zijn.

woensdag 20 december 2017 om 20:52
Reactie op Bumba dat vaders er niet zijn om bij te logeren:
Hier in de buurt ziet moeder dat echt wel zo. Vader wil er graag zijn voor zijn kinderen, maar moeder zou liever willen dat de kinderen helemaal geen contact meer hebben met de vader. Laat staan dat ze deels bij de vader zouden wonen, het idee! Ze mogen op bezoek bij vader, en verder moet hij vooral wegblijven.
Zelf is ze al vrij snel een nieuwe relatie begonnen, die ook vrij snel veel tijd doorbracht met de kinderen en veel geld aan hen besteedde.
Gelukkig zijn er van beide kanten geen stiefbroers of -zussen.
Hier in de buurt ziet moeder dat echt wel zo. Vader wil er graag zijn voor zijn kinderen, maar moeder zou liever willen dat de kinderen helemaal geen contact meer hebben met de vader. Laat staan dat ze deels bij de vader zouden wonen, het idee! Ze mogen op bezoek bij vader, en verder moet hij vooral wegblijven.
Zelf is ze al vrij snel een nieuwe relatie begonnen, die ook vrij snel veel tijd doorbracht met de kinderen en veel geld aan hen besteedde.
Gelukkig zijn er van beide kanten geen stiefbroers of -zussen.

woensdag 20 december 2017 om 21:02
Ik vind t naambord pijnlijk ja. Zeker. Voornamelijk omdat zoon t zelf door heeft en vragen over stelt.
Mijn ex is heel snel na ons huwelijk aan zijn tweede leg begonnen.
Zoon moet letterlijk elk weekend dat hij daar is (en das niet vaak) weer zijn plaats zoeken. Hij heeft zich maar in te schikken en er is in t gezin geen flexibiliteit.
Hoe vaak ik daar t gesprek met mijn ex over ben aangegaan zonder hem daar op af te wijzen...ontelbare keren. Hij wil t niet zien, vindt dat zoon nu maar eenmaal moet mee draaien in t gezin.
Afgelopen zomer heb ik zoon eerder opgehaald van zijn vakantie daar omdat mijn ex me telkens belde om te zeggen dat onze zoon een stoorzender was. Terwijl t gedrag in mijn ogen puur t aandacht vragen was. Is t dan goed om dwars en tegendraads te doen? Nee. Maar het is een jong kind. Weet hij veel.
Wat betreft de feestjes; grote familie dus er zijn nog wel eens verjaardagen. 1 kind meer of minder, kom op hij is toch ook onderdeel...mijn zoon wordt mi ontkent. De andere kinderen gaan wel mee naar de familie van zoon. Dat doet zeer, zonder t groot te maken.
Maar ex is gelukkig en zijn stiefkinderen noemen hem papa. Ik ben blij voor zijn geluk maar een beetje betrokkenheid was wel tof geweest.
Mijn ex is heel snel na ons huwelijk aan zijn tweede leg begonnen.
Zoon moet letterlijk elk weekend dat hij daar is (en das niet vaak) weer zijn plaats zoeken. Hij heeft zich maar in te schikken en er is in t gezin geen flexibiliteit.
Hoe vaak ik daar t gesprek met mijn ex over ben aangegaan zonder hem daar op af te wijzen...ontelbare keren. Hij wil t niet zien, vindt dat zoon nu maar eenmaal moet mee draaien in t gezin.
Afgelopen zomer heb ik zoon eerder opgehaald van zijn vakantie daar omdat mijn ex me telkens belde om te zeggen dat onze zoon een stoorzender was. Terwijl t gedrag in mijn ogen puur t aandacht vragen was. Is t dan goed om dwars en tegendraads te doen? Nee. Maar het is een jong kind. Weet hij veel.
Wat betreft de feestjes; grote familie dus er zijn nog wel eens verjaardagen. 1 kind meer of minder, kom op hij is toch ook onderdeel...mijn zoon wordt mi ontkent. De andere kinderen gaan wel mee naar de familie van zoon. Dat doet zeer, zonder t groot te maken.
Maar ex is gelukkig en zijn stiefkinderen noemen hem papa. Ik ben blij voor zijn geluk maar een beetje betrokkenheid was wel tof geweest.

woensdag 20 december 2017 om 21:20
Je zou eigenlijk van ex moeten kunnen ruilen.....

vrijdag 22 december 2017 om 18:08
Is dit een serieuze post?Ksenija schreef: ↑20-12-2017 15:50Over dat naambordje moet je verder niet nadenken. Jij ziet dit als een afwijzing naar zoon, terwijl ik echt durf te zeggen dat daar niet over nagedacht is. Maar dat doet jou waarschijnlijk pijn. Maar even praktisch gezien is er niets fout aan. Sommige lui vinden dat leuk of zo. Ik vind het zelf sowieso idioot om voornamen bij de deur te noteren. Zeker in dit geval met 4 kinderen erbij. Doe gewoon familie Jansen en klaar. Dan ook nog kinderen opsommen vind ik raar. Niet iedere voorbijganger hoeft te weten wie er allemaal woont en wat de voornaam is. Dat hij geen kamer heeft is ook niets iets om boos over te zijn. Je moet wel heel riant wonen wil je een kamer apart houden voor een kind dat komt logeren. Sowieso, maar zeker met zoveel kinderen erbij. Nogmaals, ook daar zit geen kwade bedoeling bij. Het is ook niet makkelijk om overal altijd rekening mee te houden, terwijl er een gezin ontstaan is. Het wisselen van kamer is misschien wel juist beter, zodat hij contact krijgt met alle kinderen in dat huis en ze aan mekaar wennen. En ja, ook om gezeur van die kinderen te voorkomen. Dat hij niet meegaat naar familiefeesten snap ik, maar hoe vaak is dat nou per jaar? Ik begreep je zin qua logeren niet goed. Als zij een familiair iets hebben dan hoeft hij toch niet naar papa? Dan sla je dat weekend gewoon over. Miepen was niet handig gekozen, maar het kwam overal alsof dat gezin nu alles om hem heen moet organiseren en dat is nu eenmaal niet te doen. Je moet blij zijn dat hij toch naar zijn vader gaat, want zat kinderen die dat niet eens kunnen. Als zoon nu wat minder wil gaan (weet de frequentie nu niet) zou ik hem die ruimte geven. Kan me voorstellen dat het voor hem ook vermoeiend is in zo'n druk huis te zijn. Wellicht dat er dan een lampje gaat branden bij je ex?
vrijdag 22 december 2017 om 18:41

vrijdag 22 december 2017 om 20:37
Hier ben ik het wel mee eens. Er wordt hier gedaan alsof alle huwelijken per definitie vroegtijdig eindigen en dat geen enkele vader na een scheiding zijn verantwoordelijkheid neemt. En als je daar tegenin gaat en zegt dat het zeker mogelijk is, dan ben je naïef en geloof je in sprookjes.Bumba1985 schreef: ↑20-12-2017 11:25Sorry, maar dat sommige mensen hun huwelijk niet goed is gelopen betekent niet dat alle relaties gedoemd zijn te mislukken en dat alle mannen zich in hun relatie anders voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Dat is net zo onrealistisch als zeggen dat je zeker weet dat je voor altijd bij elkaar blijft.
Nou nee, het komt toch echt nog twee keer zo vaak voor dat een huwelijk blijft duren dan dat het verbroken wordt. En áls een huwelijk verbroken wordt blijven de meeste vaders betrokken bij hun kinderen.
Verder kun je niet zeggen dat iemand geen ervaring heeft met scheidingen, als diegene als kind een scheiding (of meerdere) heeft meegemaakt. Dan heb je het wel degelijk meegemaakt, maar dan van de andere kant.
Dit kleurt je idee erover en ook de beslissingen die je later als volwassene zelf neemt over je eigen gezin. Je weet dan heel goed wat je sowieso niét wil.

zaterdag 23 december 2017 om 05:44
Niet alle huwelijken eindigen per definitie voortijdig. Dus het kan heel goed zijn dat je bij de 2/3 hoort die bij elkaar blijven. Het vervelende is dat je dat niet zeker kan weten. Ik was er tot voor kort heilig van overtuigd dat wij ook bij die 2/3 hoorden.
Idem met de zorg voor de kinderen. Mijn man wil ook het beste voor onze kinderen. Helaas blijkt hij wat andere ideeën te hebben over wat het beste voor ze is dan ik.
Idem met de zorg voor de kinderen. Mijn man wil ook het beste voor onze kinderen. Helaas blijkt hij wat andere ideeën te hebben over wat het beste voor ze is dan ik.

zaterdag 23 december 2017 om 06:08
Ik was en ben juist heel blij met mijn stiefvader, ook omdat mijn vader er een potje van maakte. Door hem weet ik dat het ook anders kan en niet alle mannen hetzelfde zijnKnuffelheks schreef: ↑18-12-2017 19:39Ik heb ook nog geen enkele man aan mijn kinderen voorgesteld, inmiddels 9 jaar na de scheiding.
En waarom niet? Omdat hun vader er zo'n bende van maakt en ze daar zo naar van zijn dat ik ze niet nog meer op hun bordje wil gooien.

Mijn ouders waren 3 jaar uit elkaar toen ze hem ontmoette. Ze zijn wel pas gaan samenwonen toen wij de leeftijd hadden om uit huis te gaan, 7 jaar later.

zaterdag 23 december 2017 om 07:30
Ik heb dit al zo'n 5x eerder gezegd, maar speciaal voor jou: ik ben NIÉT in de stellige overtuiging dat wij nooit zullen scheiden. Dat weet ik simpelweg niet.YagaBaba schreef: ↑23-12-2017 05:44Niet alle huwelijken eindigen per definitie voortijdig. Dus het kan heel goed zijn dat je bij de 2/3 hoort die bij elkaar blijven. Het vervelende is dat je dat niet zeker kan weten. Ik was er tot voor kort heilig van overtuigd dat wij ook bij die 2/3 hoorden.