Stiefmama van 2 pubers

27-03-2009 16:07 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ongeveer een jaar heb ik een nieuwe partner. Hij heeft 3 dochters uit een eerder huwelijk van 13, 15 en 16 jaar. Deze drie hebben nogal wat achter de rug: scheiding, veel ruzies, papa's relatie (voor onze relatie) liep ook op de klippen, middelste licht autistisch. Als klap op de vuurpijl is het met de jongste, de oudste en hun mama zo misgelopen dat deze 2 inmiddels definitief bij mij en hun vader wonen. Enfin: zeker op die leeftijd geen makkelijke kost. Zelf heb ik helaas nooit kinderen gekregen.

Inmiddels ben ik dus stiefmama van 2 pubers. En dat valt me zwaar. Voor mijn gevoel heb ik als vrije meid zonder rugzak, met een goede baan en eigen huis mijn deur opengezet, en krijg ik er weinig voor terug. Ze doen het bv ontzettend slecht op school, roken, liegen, komen te laat thuis, maken een bende van hun kamers, maken dingen stuk, verslijten de ene na t andere vriendje... Echt alles wat een vervelende puber kan doen, doen ze.

Heel eerlijk gezegd voel ik me gebruikt en verdrietig hierover. Ik had gehoopt een paar kinderen in nood een fijn en stabiel thuis te geven, maar het lijkt wel alsof ik wordt gezien als een wandelende pinautomaat, schoonmaakster en kok!

Hun papa ergert zich ook groen en geel aan hun gedrag, maar op de een of andere manier lukt het ons niet ze ander gedrag te laten vertonen. Ik ben t goed zat inmiddels...

Ik hoop van jullie wat nuttige tips, vragen en reacties te krijgen.
quote:Kim1971 schreef op 27 maart 2009 @ 19:46:

Nee, het gaat erom dat er discussies ontstaan over onderwerpen die helemaal niet bijdragen aan een oplossing, bv de keuze het woordje 'stiefmama' of 'gebruikt'. Of dat ik teveel EO zou kijken. Tja... dan gaan we wel erg ver afdrijven.

Verder gaat het aanduiden van deze meisjes als 'asociaal gevolg' me echt te ver. Zo wil ik niet verder praten.

Nee ik denk niet dat we dan teveel afdrijven

Wat we proberen duidelijk te maken is dat het ZELDEN voorkomt als papa redelijk snel een nieuwe vriendin heeft die ook nog eens supersnel gaan samenwonen het tussen puberende dochters en ouder en vriendin van een leien dakje gaat..

DAT is wat er bedoeld wordt met het vele EO kijken

En een stiefmama ben je niet zomaar, daar gaat jaren en jaren overheen...soms ben en blijf je gewoon het aanhangsel van papa

En je hebt geen enkele andere keuze dan dat te accepteren.

Als je dat niet kan ga je het gewoon vreselijk moeilijk krijgen, en DAT is wat we bedoelde ze zeggen.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Dat wil ze niet horen SD. Ze wil hele andere dingen horen. Daarom postte ik al slotje dan maar! Want het als volwassene bekijken vanuit het punt van de kinderen kan ze niet of wil ze niet. Enige wat ze zelf zegt is dat ze zich gebruikt voelt. En dat de kinderen ondankbaar zijn naar haar toe.

Ik snap die kinderen wel. Tekst en uitleg is hier al meerdere keren gegeven (vanuit het oogpunt kind van gescheiden ouders) dus dat ga ik niet meer doen.
Ze wil dus nuttige en gerichte tips voordat ze het opgeeft.
small voet, ze wil geen tips, ze wil reacties van mensen die vinden dat ze gelijk heeft...
Die indruk krijg ik ook SD.
Die kan ze vast wel ergens krijgen.....alleen niet hier
quote:Kim1971 schreef op 27 maart 2009 @ 19:46:

Nee, het gaat erom dat er discussies ontstaan over onderwerpen die helemaal niet bijdragen aan een oplossing, bv de keuze het woordje 'stiefmama' of 'gebruikt'. Of dat ik teveel EO zou kijken. Tja... dan gaan we wel erg ver afdrijven.

Verder gaat het aanduiden van deze meisjes als 'asociaal gevolg' me echt te ver. Zo wil ik niet verder praten.Jij gaat ze dus gewoon hun gang laten gaan en jezelf verder zitten opvreten de komende jaren, begrijp ik? Ben je bang dat hun vader jou verlaat als je op je strepen gaat staan en die pubers niet langer in jouw huis tolereert? Tja, het is kiezen of delen...
Zou een waardeloze vader zijn als hij haar níet verlaat als zij op die strepen gaat staan; de naam vader niet waardig. En dan rijst de vraag: wil je een relatie met zo'n iemand?
ok, geen tegenspraak meer.
quote:fleurtje schreef op 27 maart 2009 @ 23:22:

Zou een waardeloze vader zijn als hij haar níet verlaat als zij op die strepen gaat staan; de naam vader niet waardig. En dan rijst de vraag: wil je een relatie met zo'n iemand?De belangrijkere vraag is of je 'n relatie wil houden met iemand die zulke vervelende pubers in jouw huis wil laten wonen. Waarom is die vader niet strenger of neemt ie zelf niet 't initiatief om op zichzelf te gaan wonen en te gaan latten zolang ie zijn pubers nog moet huisvesten?
quote:fleurtje schreef op 27 maart 2009 @ 23:22:

Zou een waardeloze vader zijn als hij haar níet verlaat als zij op die strepen gaat staan; de naam vader niet waardig. En dan rijst de vraag: wil je een relatie met zo'n iemand?

Helemaal mee eens..

Ik hoor veel "stiefmoeders" klagen over de kinderen van hun vriend/man. Je weet van te voren toch of de man in kwestie kinderen heeft.

Je zegt ook dat je je de pinautomaat, huisslaaf, kok of weet ik veel wat allemaal nog meer voelt. Dit heeft niets met stiefmoeder zijn te maken. De echte moeders van de kids worden soms ook zo behandeld. Het zijn pubers die gedragen zich zo. Tuurlijk moeten ze zich aan regels houden, maar zolang jij je de hele dag ergert en kritiek op ze levert, gaan ze alleen nog meer dwars liggen. Een kind wil ook graag eens positieve dingen horen.
Kim 1971.

Het valt niet mee om pubers op te voeden, zeker niet als ze je eigen vlees en bloed niet zijn. Jij hebt, denk ik een gevoel van in het diepe gegooid te zijn. Deze kinderen hebben veel meegemaakt. Je bent een relatie begonnen met hun vader en je hebt jou huis opengesteld voor zijn kinderen, met alle respect! Je hebt A gezegd, B zeggen is veel moeilijker. Probeer grenzen te stellen, het is jouw huis en daar gelden jouw regels, punt! Struktuur, duidelijkheid dat is wat ieder kind wil, daar vragen deze meiden om. MAAR probeer geen moeder te zijn, die hebben ze ondanks alles al. Probeer ook geen vriendin te zijn, die hebben ze namelijk ook al. Probeer jezelf te zijn.

Een paar voorbeelden van regels:

Het gaat niet goed op school? Jammer, maar kijk eens naar de toekomst, wil je echt hard werken voor weinig geld? Een slecht cijfer is niet erg, als je je best er maar voor hebt gedaan.

Roken? Moet je zelf weten, het is jouw lichaam.

Liegen? Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel.

Te laat thuis? Goed, dan morgen een keertje maar niet de hort op,

Een bende op hun kamer? Zelf opruimen of fijn in een bende laten zitten, aan hen de keuze.

Maken dingen stuk? Zo lang het hun eigen dingen zijn, tja dan gaan ze hun gang maar, Als het jouw dingen zijn, betalen van hun zakgeld.

Van het een vriendje naar het andere? Komt vanzelf wel goed als ze de ware hebben gevonden.

Jij als wandelende pin automaat? Laat pa ze een vast bedrag aan zakgeld geven.

Jij als schoonmaakster? Ieder zijn eigen taken.

Jij als kok? Nodig die meiden om de beurt uit om samen te koken, leren ze van. En samen de vaat in de afwasmachine zetten hoort er dan ook bij, he.

En weet je wat het allerbelangrijkst is? Een goed gesprek met hun vader!

En nogmaals: humor!
Is het haar huis? Ik weet niet of ze bij hem ingetrokken is of niet. Maar goed, je zal het wel figuurlijk bedoelen.

Je kunt je idd afvragen waarom die vader niet strenger is. Maar als ie niet van plan is dat te worden, dan is het verder haar zaak niet en moet ze ergens anders gaan wonen.

Snap ook niet waarom die vader niet wilde latten. Ik vind beide dus behoorlijk naief en onnadenkend. Egoistisch ook.
quote:fleurtje schreef op 27 maart 2009 @ 23:34:

Is het haar huis? Ik weet niet of ze bij hem ingetrokken is of niet. Maar goed, je zal het wel figuurlijk bedoelen.

Je kunt je idd afvragen waarom die vader niet strenger is. Maar als ie niet van plan is dat te worden, dan is het verder haar zaak niet en moet ze ergens anders gaan wonen.

Snap ook niet waarom die vader niet wilde latten. Ik vind beide dus behoorlijk naief en onnadenkend. Egoistisch ook.

Ik krijg de indruk uit deze zin van de OP dat het haar eigen huis is:

quote:Voor mijn gevoel heb ik als vrije meid zonder rugzak, met een goede baan en eigen huis mijn deur opengezet, en krijg ik er weinig voor terug.
Ik vatte het figuurlijk op....

If so, dom van haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven