Stieftopic

30-08-2023 10:11 1115 berichten
Een meeschrijftopic voor iedere stiefouder, bonusfiguur of hoe we ons ook willen noemen. Voor iedereen die door een relatie betrokken is bij een gezin met kinderen van een ander. Daarom relatiepijler en niet de kinderenpijler.

Zelf heb ik sinds ruim 8 maanden een LAT-langeafstandsrelatie met een man (49) met 3 kinderen. 2 jongens van 11 en een meisje van 8. Hij heeft co-ouderschap. Zelf (39) heb ik geen kinderen. Ook geen kinderwens (meer). Al vrij snel na het kennismaken en wat meer optrekken met zijn kinderen (zie mijn vorige topic) liep ik al tegen vanalles aan. Hoewel het contact goed loopt, de kinderen mij zeker leuk lijken te vinden en enthousiast reageren als ik er ben blijft het ingewikkeld. Mezelf als “bezoeker” in een gezin, me verwonderen over sommige dingen, en ja ook al enige frustratie opgelopen. Aandacht moeten delen. Kids die niet van jou zijn maar die (terecht!) wel op 1 staan voor je partner. Hoe gaat dit in de toekomst verder? Moet je dat wel willen? Welke rol is voor je weggelegd? En hoe neem je zelf de ruimte in die je nodig hebt? Omdat dit voor mij allemaal nieuw en onbekend terrein is merkte ik hoe fijn het was om hier ervaringen en meningen van anderen te lezen. Een stukje support. Maar ook een kritische spiegel.

Toevoeging: iedereen die op wat voor manier ook met “stiefsituaties” te maken heeft, voel je welkom om mee te schrijven.
anoniem_66da9c8962792 wijzigde dit bericht op 30-08-2023 11:17
Reden: Toevoeging gedaan
4.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vervelend, meisje85. Het is inderdaad aan haar om volwassen met haar pijn om te gaan, zeker richting de kinderen, maar ook richting jou. En als ze dat niet kan, moet ze dan ook zo verstandig zijn om aan te geven dat ze niet wil afspreken in zo'n setting. Ik hoop dat het niet teveel spanning brengt ook voor toekomstige afspraken, dat de kinderen nog wel durven aan te geven dat ze jullie allebei erbij willen hebben.

Hier gaat het goed, de kinderen zijn echt blij met me. Ze kruipen uit zichzelf bij me op schoot, hangen tegen me aan op de bank. Willen samen spelen en dingen ondernemen. Dus dat gaat heel fijn!

Ik denk dat de oudste wel doorheeft dat ze mijn naam niet moet noemen bij haar moeder, ik weet eigenlijk niet of ze dat ooit doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe gaat het hier?
Wij hebben onze eerste gezamenlijke vakantie geboekt rond oud en nieuw. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. 5 dagen.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Spannend! 5 dagen lijkt me goed te overzien? Heb je er zin in?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik heb er wel zin in ook wel spannend. Ik hoop gaat het goed gaat allemaal. Maar dat denk ik wel. Gewoon goed op. Iedereen letten en af en toe even met de kinderen apart wat doen. Dan komt het vast wel goed.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
En vooral niet denken dat alles perfect moet zijn en jij daar voor moet zorgen. Dat voelde ik heel erg, waardoor ik eigenlijk alleen maar minder leuk was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Advocaatje schreef:
15-12-2023 15:34
En vooral niet denken dat alles perfect moet zijn en jij daar voor moet zorgen. Dat voelde ik heel erg, waardoor ik eigenlijk alleen maar minder leuk was.
Dat is wel een goeie inderdaad ik denk dat mijn vriend dat meer heeft. Ik ben meestal wel zo van laat maar ff komt wel goed.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk Blauwedruif. En idd is het al dan niet slagen hiervan niet perse de verdienste óf het falen van één persoon.

Hier nog een leuk nieuwtje: ik ben ten huwelijk gevraagd! De kinderen zijn over the moon (wij trouwens ook, maar we wisten al dat we dit ooit wilden, dus het was niet een enorme verrassing) maar vooral de jongste begint er iedere dag wel een keer over en vindt het heel bijzonder en leuk. En vandaag zei ze ook dat ze het heel leuk vindt dat ik dan officieel haar stiefmoeder ben. Overigens heeft ex het vandaag gehoord van mijn vriend, ik weet nog niet hoe haar reactie was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefeliciteerd Meisje85! Wat leuk. En ontzettend fijn dat de kinderen er ook helemaal gelukkig mee zijn. Wordt het een groot feest? En al snel? Ben benieuwd hoe zijn ex zal reageren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefeliciteerd meisje85! Leuk dat de kinderen ook zo enthousiast zijn! Veel geluk samen
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Wow, mooi nieuws! Gefeliciteerd mr & mrs Meisje
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijne kerstdagen allemaal. Ik hoop dat jullie allemaal een ontspannen kerst hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoorde net een gesprek tussen mijn stiefzoon van 11 en een vriendje. “Wie is Trixie?” vroeg het vriendje. “Dat is m’n moeder.“ zei m’n stiefzoon.

Ik smolt. :heart:

(Ik ben zijn stiefmoeder sinds hij een baby is.)
trixie wijzigde dit bericht op 29-12-2023 19:41
12.14% gewijzigd
Trixie schreef:
29-12-2023 18:12
Ik hoorde net een gesprek tussen mijn stiefzoon van 11 en een vriendje. “Wie is Trixie?” vroeg het vriendje. “Dat is m’n moeder.“ zei m’n stiefzoon.

Ik smolt. :heart:
Ik vind het eerder zorgwekkend
Inbox3991 schreef:
29-12-2023 18:46
Ik vind het eerder zorgwekkend
Scheelt een hoop uitleg voor zoon. Zei ik ook wel eens, “mijn moeder” is makkelijk dan “de vriendin van mijn vader” en vragen krijgen over je biologische moeder.
Trixie schreef:
29-12-2023 18:12
Ik hoorde net een gesprek tussen mijn stiefzoon van 11 en een vriendje. “Wie is Trixie?” vroeg het vriendje. “Dat is m’n moeder.“ zei m’n stiefzoon.

Ik smolt. :heart:

(Ik ben zijn stiefmoeder sinds hij een baby is.)
Wat mooi. Je betekent veel dus🫶🏼
Isditechtwaar schreef:
29-12-2023 23:44
Scheelt een hoop uitleg voor zoon. Zei ik ook wel eens, “mijn moeder” is makkelijk dan “de vriendin van mijn vader” en vragen krijgen over je biologische moeder.
In dat geval is het dus ook geen compliment naar de stiefmoeder, maar gewoon gemak van de stiefzoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Epicureo schreef:
30-12-2023 00:44
Wat mooi. Je betekent veel dus🫶🏼
Hij vindt/vond altijd al dat hij mijn kind is. Dat zegt hij al jaren en dan leg ik uit dat hij niet écht mijn kind is. Tot een tijdje terug, toen ik me bedacht dat dat misschien wel als een afwijzing voelt. Als hij mijn kind wil zijn, wie ben ik om dat te weigeren?

Anyway, ik dacht dat het iets tussen ons tweetjes was, maar kennelijk niet. Ik had geen idee. Te schattig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Inbox3991 schreef:
30-12-2023 08:54
In dat geval is het dus ook geen compliment naar de stiefmoeder, maar gewoon gemak van de stiefzoon.
Ah, gezellig, je bent weer terug :roll:
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trixie schreef:
29-12-2023 18:12
Ik hoorde net een gesprek tussen mijn stiefzoon van 11 en een vriendje. “Wie is Trixie?” vroeg het vriendje. “Dat is m’n moeder.“ zei m’n stiefzoon.

Ik smolt. :heart:

(Ik ben zijn stiefmoeder sinds hij een baby is.)
Ah wat lief. Is zijn biologische moeder ook nog in beeld?
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Een bonusmoeder hier,al 5 jaar van 2 meiden van 9 en 11. Hun moeder is een beetje 'apart' heeft graag het zeggenschap over de meiden,haar wil is wet. De meiden zijn hier om het weekend. Ook is hun moeder ineens best friends geworden met mijn ex schoonzus,haar ex schoonzus dus. Terwijl ze niks van elkaar wouden weten toen ze nog familie waren. En aangezien hun beiden 2 roddeltantes zijn gaat dat nog wel eens over ons. Toen de meiden hier waren met kerst zat mijn schoonzus telkens te appen met de moeder van de meiden. Ik zag telkens haar naam voorbij komen aangezien ik er naast zat. :-?
Zonnestraaltje schreef:
31-12-2023 23:18
Een bonusmoeder hier,al 5 jaar van 2 meiden van 9 en 11. Hun moeder is een beetje 'apart' heeft graag het zeggenschap over de meiden,haar wil is wet. De meiden zijn hier om het weekend. Ook is hun moeder ineens best friends geworden met mijn ex schoonzus,haar ex schoonzus dus. Terwijl ze niks van elkaar wouden weten toen ze nog familie waren. En aangezien hun beiden 2 roddeltantes zijn gaat dat nog wel eens over ons. Toen de meiden hier waren met kerst zat mijn schoonzus telkens te appen met de moeder van de meiden. Ik zag telkens haar naam voorbij komen aangezien ik er naast zat. :-?
Hoezo is het ‘apart’ als jij als moeder wil bepalen over je eigen kinderen en ze wil beschermen tegen de rest van de wereld en het denkt het beste te weten voor je kinderen?
Als jij ze als moeder al niet kent? Wie dan wel?
Dat is niet apart hoor. Dat is gewoon de natuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inbox3991 schreef:
31-12-2023 23:24
Hoezo is het ‘apart’ als jij als moeder wil bepalen over je eigen kinderen en ze wil beschermen tegen de rest van de wereld en het denkt het beste te weten voor je kinderen?
Als jij ze als moeder al niet kent? Wie dan wel?
Dat is niet apart hoor. Dat is gewoon de natuur.
Omdat mijn vriend,hun vader ook nog wat te zeggen heeft over zijn eigen kinderen. Maar zij vind van niet. Ja dan ben je zeker wel apart.
Zonnestraaltje schreef:
31-12-2023 23:27
Omdat mijn vriend,hun vader ook nog wat te zeggen heeft over zijn eigen kinderen. Maar zij vind van niet. Ja dan ben je zeker wel apart.
Tja. Vanuit eigen ervaring vraag ik mij af of je daarin het hele verhaal kent…
Vanuit welk belang wil hij zeggen wat hij te zeggen heeft?
Kan hij ook ‘nee’ accepteren als dat het beste is vanuit/voor de kids en niet vanuit zijn eigen belang? Of voelt hij dat dan gelijk als ‘dat hij niets te zeggen heeft?’
Hoe overlegt hij? Ben je daarin betrokken? Of hoor je alleen zijn geklaag?
Inbox3991 schreef:
31-12-2023 23:33
Tja. Vanuit eigen ervaring vraag ik mij af of je daarin het hele verhaal kent…
Vanuit welk belang wil hij zeggen wat hij te zeggen heeft?
Kan hij ook ‘nee’ accepteren als dat het beste is vanuit/voor de kids en niet vanuit zijn eigen belang? Of voelt hij dat dan gelijk als ‘dat hij niets te zeggen heeft?’
Hoe overlegt hij? Ben je daarin betrokken? Of hoor je alleen zijn geklaag?
En mocht dit allemaal ontkennend zijn dan is er natuurlijk sprake van een zwart/ wit verhaal.
En waarom zou zij dan ‘raar’ zijn, maar jou vriend niet?
Hij geeft dan tenslotte ook niet toe. Wil dus kennelijk ook alles zelf bepalen, maar omdat het niet lukt is zij de slechte partij. De ‘rare’ die alles zelf wil bepalen.
Lekker makkelijk
anoniem_65e039761f23d wijzigde dit bericht op 31-12-2023 23:41
13.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Inbox3991 schreef:
31-12-2023 23:33
Tja. Vanuit eigen ervaring vraag ik mij af of je daarin het hele verhaal kent…
Vanuit welk belang wil hij zeggen wat hij te zeggen heeft?
Kan hij ook ‘nee’ accepteren als dat het beste is vanuit/voor de kids en niet vanuit zijn eigen belang? Of voelt hij dat dan gelijk als ‘dat hij niets te zeggen heeft?’
Hoe overlegt hij? Ben je daarin betrokken? Of hoor je alleen zijn geklaag?
Ik ben volledig betrokken, mijn vriend kan zeker nee accepteren. Maar qua grotere beslissingen heeft hij niks te vertellen. Het word allemaal door haar besloten en mijn vriend hoort het pas achteraf. Het moet op haar manier,of dat nou de beste is of niet. Ze is bv nalatig in zorg. Eeuwig de tandarts/kapper etc uitstellen en zodra dat ten sprake komt krijgt mijn vriend een snauw. Maar ze wil ook niet dat mijn vriend mee gaat naar dat soort afspraken. Maar ook qua vakanties/feestdagen etc moet het op haar manier. Want als vriend een andere optie stuurt qua schema zegt ze : ze mogen ook hier blijven hoor,geen probleem. o_o

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven