Twijfels aan relatie

12-10-2018 15:07 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb ruim een jaar een relatie met mijn vriend. We zijn allebei halverwege de 20 en werken beiden full-time. We hebben veel dezelfde interesses en communiceren goed met elkaar. We zijn gek op elkaar. Toch twijfel ik al lang aan de relatie.
(Sommige mensen zullen zeggen: "bij twijfel niet doen". Alleen dan zou ik nooit meer iets kunnen doen, dus dat is voor mij geen handige tip. Alle andere tips zijn van harte welkom. :) )

Waar ik problemen mee heb, is mijn vriend's passiviteit en geringe vermogen om problemen op te lossen. Om een voorbeeld te geven: we hadden samen een week gepland voor een vakantie. Hij was vergeten wanneer we op vakantie zouden gaan, en wilde dit ook niet bij mij vragen (want: moeilijk). Hij ging er vanuit dat het probleem "zich vanzelf wel op zou lossen". Gevolg is dat we onze vakantie heel erg hebben moeten aanpassen, omdat hij afspraken in die betreffende week had gepland. Ander voorbeeld: hij heeft nog nooit een bijbaan oid gehad (want: moeilijk en eng). Nog een ander voorbeeld: hij had een enorme schimmelplek in de vloerbedekking in z'n kamer (woont op kamers). Zijn kamer stonk naar schimmel en het zag er gewoon heel smerig uit. Dit is 3 jaar zo geweest, incl. 1 jaar (!) zeuren van mij dat hij er echt iets aan moet doen. De reden: moeilijk, weet niet welke vloerbedekking ik moet kiezen, etc.

Ook heeft hij een verslaving en (waarschijnlijk) dysthymie. Al ongeveer 10 jaar. Hij lijkt altijd een reden te zoeken om zich somber te voelen (en soms weer aan de verslaving toe te geven). Aan de verslaving geeft hij zo'n eens per maand toe, veel minder dan eerst. We hebben afspraken gemaakt, onder andere de afspraak dat hij het mij vertelt als het niet is gelukt de verleiding te weerstaan. Hij heeft hier nu 2x over gelogen en dat vind ik echt niet oke. Als we bij elkaar zijn, hebben we geen last van de verslaving (heeft ie dan ook geen behoefte aan) en zegt hij ook een miljoen keer sorry voor het liegen. Het is alleen op die momenten zelf dat de verslaving het van mij wint. :( Daarnaast geeft hij aan een internetverslaving te hebben. Hij zit vaak de helft van de werkdag een beetje nutteloos te surfen op internet, om zich daarna daar weer stom over te voelen, om daardoor weer de hele dag te internetten, etc. Hij heeft nu ook psychologische hulp voor zijn verslavingen, maar heeft gekozen voor een niet-intensief traject. Hij ziet eens per 3 weken een psycholoog. Tussendoor moet hij opdrachten maken, maar dat doet hij vaak niet. Want tja, "het blaadje met opdrachten lag in mijn tas", "ik begreep niet wat de bedoeling was" (navragen leerde mij dat hij zijn eigen aantekeningen niet begreep...). Dit frustreert me. Van die verslaving af en gelukkig(er) zijn zouden prioriteit moeten hebben. De laatste tijd zeur ik heel veel, bijvoorbeeld over waarom hij de opdrachten niet maakt, maar ook over dingen in het verleden, en dat is iets wat ik zelf wil veranderen. Ik weet alleen niet goed hoe.

Als we samen zijn, is hij (meestal) vrolijk en hebben we het leuk. Hij zegt dat hij gewoon graag bij me wil blijven, ondanks mijn twijfels. Hij geeft me de tijd om te bedenken wat ik wil en dat vind ik zo ontzettend lief. Hoeveel mensen zouden al weggelopen zijn van zo'n zeurende en eeuwig twijfelende vriendin?

Ik ben alleen bang voor de toekomst. Ik wil een gelijkwaardige partner zijn, niet iemand die, zoals nu, de hele tijd zegt "heb je je opdrachten wel gedaan?", "heb je dit en dit wel genoteerd in je agenda?", etc. Gaat hij ooit een baan krijgen (contract loopt binnenkort af) en gewoon 8 uur/dag werken voor z'n geld? Is hij bereid z'n verantwoordelijkheid te nemen als vader? Kan hij wel een voorbeeld voor mijn kinderen zijn? Kan hij stabiel genoeg worden om een leven mee te delen? (want dat is hij nu naar mijn idee niet)
Maar ook: ben ik te streng / te kritisch? Ik ben ook wel veel aan het "zeuren" over dingen waar hij passief in is (geweest) en niks meer aan kan veranderen. Hij is immers al goed bezig en wil heel graag actiever zijn? Hij is ook iemand die bereid is fouten toe te geven en me ook de 10e keer dat ik ergens over zeur uitleg te geven over het "waarom" (ik wil bijv. precies weten hoe het kan dat die vakantie niet in de agenda stond, een vervelende eigenschap van mij). Als ik het zou uitmaken, vind ik dan ooit nog wel iemand die zo goed voor me is?

Hoe kan ik hierin een goede keuze maken?

Alvast bedankt :)
Alle reacties Link kopieren
Een*Nieuwe*Lente schreef:
12-10-2018 15:19
Jullie hebben een 'moeder-zoon' relatie...
Geef hem terug aan zijn moeder en zoek een echte man.
Ow! Dit scheelt mij weer typen!
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_376897 wijzigde dit bericht op 12-10-2018 16:06
Reden: Verkeerd onderwerp
95.83% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
@Bee_Kind: ja dat denk ik inderdaad ook als ik er met een afstandje naar kijk...

@Annelleke: bedankt voor je reactie! ik heb er wel een en ander over gelezen maar zit inderdaad niet bij een steungroep oid. Hij heeft dus wel therapie en doet matig de opdrachten die hij daarvoor moet doen, maar doet wel zijn best qua verslaving (hij heeft nog veel vaker de neiging het te doen, die hij meestal met succes onderdrukt maar soms dus niet). Mag ik vragen waarom jij de indruk hebt dat ik niet weet wat de ziekte inhoudt en hoe ik ermee om moet gaan? Ik heb zelf die indruk ook :P maar ik vraag me af hoe dat blijkt uit mijn tekst. Ik vraag ook wel eens aan hem: hoe moet ik ermee omgaan? moet ik boos worden als je weer aan je verslaving toegeeft, of juist lief zijn en zeggen dat een terugval erbij hoort? Hij weet het alleen ook niet goed.
Ik weet inderdaad dat verslaving voor het leven is en dat dysthymie ook een langdurig iets is.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-10-2018 16:02
Eigenlijk wil jij een relatie met zijn verbeterde versie en niet met hem, alleen de verbeterde versie bestaat niet.
Nog niet. :P
Maar je hebt gelijk :(
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft geen lef om zijn leven te verbeteren.

Als jij bij hem blijft zul jij altijd de kartrekker zijn. Wil je dat? Kun jij op hem bouwen als jij een keer degene bent die hulp nodig hebt?
Alle reacties Link kopieren
@foeksia72: dat zijn precies de vragen die ik mezelf ook stel. Ik ben van nature niet een leidersfiguur dus de kartrekker zijn kost me veel energie. Als ik me slecht voel, kan ik wel bij hem terecht, en laatst was ik ziek en heeft hij voor me gekookt enzo. Hij hangt ook wel eens, uit eigen initiatief, mijn was op. Dat soort dingen gaan prima. Maar ik weet niet of we bij grotere tegenslagen in het leven (die er sowieso gaan komen, zoals in elk leven) een goed team zullen vormen.
Alle reacties Link kopieren
@Vanille: ik weet vrijwel zeker dat het geen bore out is, maar bedankt voor de link. Hij geeft aan zijn werk moeilijk te vinden. Het is eerder dat hij bijvoorbeeld een moeilijke taak moet doen, niet direct weet hoe hij deze moet uitvoeren en daarom maar afleiding gaat zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk persoonlijk dat jouw vriend super slim is maar zich stierlijk verveelt. Dat in combinatie met zijn psychische gesteldheid en jij die hem niet helpt maar bemoedert. Ik zou gewoon met hem praten wat hem nou dwars zit en een iq test laten afnemen. Ik heb wel eenz wat gelezen over hoogbegaafdheid en mensen die zich zo erg vervelen dat ze Bijv gaan stelen en voor de kick ofzo. Verwacht je ook niet dat ze hb zijn maar zijn het wel. Ik zie vooral op dit forum adviesen van ga weg want of blijf want... Maar niet de kern van het probleem aankaarten. Jammer
.
Alle reacties Link kopieren
Ga met hem een fatsoenlijk gesprek aan en benoem de punten die je storen en waarom. Geef jezelf een ultimatum bijv. dat bij zich in de komende 2 of 3 maanden aanpast en wat daadkrachtiger wordt zodat het tussen jullie beter gaat.

En stop dan ook met zeuren, aan hem de taak om de dingen eindelijk eens zelf op te pakken, je bent geen kleuterjuf. Dan zul je hopelijk zien of hij zn best doet omdat hij jou niet kwijt wil of dat ie laks blijft.

Gaat het over 2 maanden nog zoals nu en laat ie het weer liggen, dan zal het waarschijnlijk volgend jaar en daarna ook zo zijn. Zie je dat niet zitten zo de komende 10 jaar? Dan maak je het uit.
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
12-10-2018 16:12
@Vanille: ik weet vrijwel zeker dat het geen bore out is, maar bedankt voor de link. Hij geeft aan zijn werk moeilijk te vinden. Het is eerder dat hij bijvoorbeeld een moeilijke taak moet doen, niet direct weet hoe hij deze moet uitvoeren en daarom maar afleiding gaat zoeken.


Oké haha. Jij weet het natuurlijk beter.
Oké tot later.
.
Alle reacties Link kopieren
-vanille- schreef:
12-10-2018 16:17
Ik denk persoonlijk dat jouw vriend super slim is maar zich stierlijk verveelt. Dat in combinatie met zijn psychische gesteldheid en jij die hem niet helpt maar bemoedert. Ik zou gewoon met hem praten wat hem nou dwars zit en een iq test laten afnemen. Ik heb wel eenz wat gelezen over hoogbegaafdheid en mensen die zich zo erg vervelen dat ze Bijv gaan stelen en voor de kick ofzo. Verwacht je ook niet dat ze hb zijn maar zijn het wel. Ik zie vooral op dit forum adviesen van ha erg want of blijf want... Maar niet de kern van het probleem aankaarten. Jammer
Hoe zou ik hem dan wel kunnen helpen ipv bemoederen?
Ik uit tegen hem wel eens mijn frustratie, dan zeg ik dingen als "weet je ik WIL helemaal niet de coach/moeder-rol op me nemen maar ik voel me in de rol geduwd omdat jij je als een 15-jarige gedraagt" (niet echt aardig, weet ik). Ik weet niet goed hoe ik anders op dat gedrag moet reageren. Als iemand vaak faalt in agendamanagement, dan is mijn reactie: vaker checken of dingen in de agenda staan. :P
Alle reacties Link kopieren
@Vanille: tja ik ken hem :P Maar ik sta er wel voor open hoor, een IQ-test kunnen we zeker een keer doen.

Koekie1980: dat zijn handige stappen, bedankt. :)
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
12-10-2018 16:24
Koekie1980: dat zijn handige stappen, bedankt. :)
Graag gedaan..... je weet dat hij ook zo blijft doen omdat jij hem die mogelijkheid geeft he.
Alle reacties Link kopieren
koekie1980 schreef:
12-10-2018 16:53
Graag gedaan..... je weet dat hij ook zo blijft doen omdat jij hem die mogelijkheid geeft he.
Ja dat is waar... Ik probeer me soms ook in te houden maar dat is lastig. :P
Hij heeft geen last van zijn verslaving wanneer jullie samen zijn, want dan ben jij de afleiding/drug.
Als ik het zou uitmaken, vind ik dan ooit nog wel iemand die zo goed voor me is?
Als jij het uitmaakt dan vindt jij iemand beter. Tenminste, als jij bereid bent je eisen niet naar beneden bij te stellen en geen genoegen neemt met minder.

Er is niets dat jij kan doen om het te verbeteren. Hij vindt zijn situatie blijkbaar prima, zie 3 jaar in stinkende kamer zitten en na een jaar gezeur er wat aan doet. Hij heeft blijkbaar meer "last" van je gezeur dan stank en smerigheid. Gaat wel naar de psych, maar doet opdrachten niet.

Als je samen zou wonen en de roze bril afgezet wordt (en zijn buit binnen is), moet je eens zien hoe hij het ook laat verslonzen als jullie samen zijn.
Alle reacties Link kopieren
“Als we samen zijn, is hij (meestal) vrolijk en hebben we het leuk. Hij zegt dat hij gewoon graag bij me wil blijven, ondanks mijn twijfels. Hij geeft me de tijd om te bedenken wat ik wil en dat vind ik zo ontzettend lief. Hoeveel mensen zouden al weggelopen zijn van zo'n zeurende en eeuwig twijfelende vriendin?”

Draai je de zaken nu niet een beetje om?

Hij wil bij je blijven ondanks jouw twijfels.... nou zeg, wat nobel van hem!

Het kan heel goed dat hij door stoornissen niet in staat is anders te zijn, maar dat betekent niet dat jij verplicht bent daar dan maar mee verder te leven. Hij kan er misschien niks aan doen, maar jij ook niet!

Of je accepteert hem zoals hij is en accepteert dat het niet meer of beter zal worden dan dit, of je kiest ervoor uit deze ongelijkwaardige relatie te stappen en een ander leven op te bouwen. Veel meer smaken zijn er niet.
Alle reacties Link kopieren
Geen succesverhalen? :( Je hoort toch wel vaker dat een man een beetje een lapzwans is maar op een gegeven moment het licht ziet en zijn verantwoordelijkheden neemt? :P Of ben ik nu heel naief?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, je hebt je eerste kind!
Nu nog een man....
...
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
12-10-2018 17:34
Gefeliciteerd, je hebt je eerste kind!
Nu nog een man....
Dat grapje maakte ik ook naar mijn vriend. :P Toen zei hij voor de grap terug: "fijn toch, een kind zonder dat je hebt hoeven bevallen". :')
Alle reacties Link kopieren
Toen ik samen leefde met mijn depressieve dystiempje zeiden mensen ook dat ik een extra kind had. Ik dacht dan altijd "was het maar zo, een kind is makkelijker dan een man waar je verwachtingen van hebt en die geen kant op wil". Kon ook geen potje verf kopen bij de gamma, dan kwam hij huilend thuis.

Ik denk niet dat je de illusie hoeft te hebben dat hij gaat veranderen. Ik krijg nl niet het idee dat hij zelf heel veel last heeft van zijn verslavingen en zijn lapzwanzerigheid.
...
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
12-10-2018 17:29
Geen succesverhalen? :( Je hoort toch wel vaker dat een man een beetje een lapzwans is maar op een gegeven moment het licht ziet en zijn verantwoordelijkheden neemt? :P Of ben ik nu heel naief?
Ik denk dat als je vriend zelf zou willen veranderen, ja dan zou er een mogelijkheid zijn. Maar het klinkt niet alsof hij dat wil?
Jupiter1995 schreef:
12-10-2018 17:29
Geen succesverhalen? :( Je hoort toch wel vaker dat een man een beetje een lapzwans is maar op een gegeven moment het licht ziet en zijn verantwoordelijkheden neemt? :P Of ben ik nu heel naief?
Ik hoor eigenlijk vaker dat een man een lapzwans is, en blijft
Alle reacties Link kopieren
Klagen dat je vriend niet daadkrachtig is terwijl je zelf al maanden twijfelt aan je relatie. Gelukkig ben je zelf wel erg daadkrachtig en oplossingsgericht. Zolang het jou zelf niet aangaat, uiteraard.
Iemand verandert alleen, zeker bij verslavingen, als hij intrinsieke motivatie heeft. Die motivatie uit zich niet in woorden, maar in daden. Oftewel, zeggen dat je hulp wil en hulp zoeken is 1 ding. Maar dan ook je huiswerk maken en naar de afspraken gaan. Zonder dat jij hem daaraan herinnert.. zeggen dat je samen op vakantie wil is 1 ding. Maar zorgen dat het mogelijk is is de volgende stap. Dat moet hij zelf doen.

Het leven is zo veel leuker met een man met wie het niet is als sjorren aan een dood paard. Weet ik nu. Na zoveel jaar huwelijk en een scheiding
Jupiter1995 schreef:
12-10-2018 17:29
Geen succesverhalen? :( Je hoort toch wel vaker dat een man een beetje een lapzwans is maar op een gegeven moment het licht ziet en zijn verantwoordelijkheden neemt? :P Of ben ik nu heel naief?
Die verhalen hoor ik nooit. Jij wel dan? Viva forum is natuurlijk niet voor de succesverhalen, maar volgens de verhalen hier wordt zoiets alleen maar erger. Sws hoor ik nooit dat mensen zomaar vanzelf ten goede veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven