Vader mag vriend niet meer na etentje

04-04-2018 22:28 360 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames

Ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie mij hiermee helpen of advies geven :)

Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Daarop vertelde mijn vriend met schaamte dat zijn opa bij de ss zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen? :)
Kleppeboxx schreef:
05-04-2018 19:34
Ben ik het niet mee eens. De generatie na de oorlogsslachtoffers zijn eveneens slachtoffer. Hele families werden uit elkaar gerukt waardoor er sprake is van ontheemding / vervreemding, vertrouwen (in mensen, ja ook familie, de omgeving en de overheid) heeft zo'n knauw gekregen dat dit niet meer te herstellen is / was. De generatie die ná WOII opgroeiden hadden / hebben hier mee te maken. Dit geldt ook voor hen die gevangen zaten in o.a. Jappenkampen of die noodgedwongen moesten repatrieren.
Dit kun en mag je niet afdoen onder het mom van ja maar, het is al 70 jaar geleden. Nee, het is NOG maar 70 jaar geleden en die wonden zitten diep. Hoeven maar te kijken naar de nabestaanden van hen die slachtoffer waren van de slavenarij. Daar zijn nabestaanden die daar nog onder gebukt gaan. Heeft grotendeels te maken met overlevering van verhalen, schaamte, woede, verdriet et cetera en kan heel lang aanhouden.

Er is moed voor nodig om te vertellen dat een familielid 'fout' was / is. Het is eerlijkheid en dat kan rauw op je dak vallen. Ken TO en haar vriend niet, noch haar ouders. Maar ik kan mijzelf voorstellen dat je als ouder, die zelf veel meegemaakt heeft in WOII, je toch flink moet slikken als je iemand ontmoet die familie is van 'de foute' kant. TO's vader heeft dit als een koude douche ervaren omdat hij wordt geconfronteerd wordt met het heden. Zolang het niet 'dichtbij' is valt er mee te leven maar als het 'dichtbij' komt is het een ander verhaal.

TO gun je vader de tijd. Vertel hem dat jou vriend niet verantwoordelijk is voor de daden van zijn opa net zo als jij niet de verzetspersoon bent zoals je vader was. Wees een verbindende schakel tussen je vader en je vriend. Door met elkaar in gesprek te gaan en open te staan voor elkaar met wederzijds respect, kom je al een heel eind.
Het wordt steeds wilder hier; nu is de vader de verzetsheld?
Met mijn eerdere posts wilde ik niet het trauma van TO haar vader bagatelliseren hoor. Ik vind alleen dat je niet zomaar daar iemand zo op aan kunt spreken. Omdat hij toevallig duits is. Dat is gewoon hartstikke onbeschoft
Miskotto schreef:
05-04-2018 16:56
En dat terwijl het allemaal bij elkaar 60 maanden heeft geduurd, overbodig om te zeggen hoe ik me voel wanneer men vind dat het slavernij verleden wat ruim 400 jaar heeft geduurd nu een vergeten mag worden.
Ik hoop dat dit niet serieus is?
Onbevangen schreef:
05-04-2018 19:54
Met mijn eerdere posts wilde ik niet het trauma van TO haar vader bagatelliseren hoor. Ik vind alleen dat je niet zomaar daar iemand zo op aan kunt spreken. Omdat hij toevallig duits is. Dat is gewoon hartstikke onbeschoft
Ik vraag het nog maar weer eens; waar staat dat de vader van TS een trauma heeft?
En dan daarmee je dochter zo een rotgevoel geven, met zo'n appje achteraf. Nou van mij kon hij lekker in zijn eigen vet gaar koken
vivautrecht85 schreef:
05-04-2018 19:56
Ik vraag het nog maar weer eens; waar staat dat de vader van TS een trauma heeft?
Nergens. Maar omdat het nu over oorlogs traumas gaat dacht ik, het zou zo kunnen zijn toch, dat die man daar zo'n last van heeft?
Ghost79 schreef:
05-04-2018 19:08
Dit idd. Maar waarom vertelt je vriend dit überhaupt? Ik zou daar persoonlijk niet mee te koop lopen en voor mezelf houden. Hopen dat je vader ook in gaat zien dat je vriend hier niks aan kan doen. Kan je moeder niet op hem inpraten?
Ik vind het vreemder dat de vader van TS zoiets aansnijdt.
Onbevangen schreef:
05-04-2018 19:57
Nergens. Maar omdat het nu over oorlogs traumas gaat dacht ik, het zou zo kunnen zijn toch, dat die man daar zo'n last van heeft?
Ah ik meende te lezen dat je zei dat je het trauma niet wilde bagetelliseren. Het zou inderdaad zo kunnen zijn. Maar de stelligheid waarmee sommige het over een verklote jeugd en oorlogstrauma hebben, bevreemdt me echt.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 20:53
10.08% gewijzigd
Rare man is je vader. Raar onderwerp op aan te snijden, raar om er zo diep op in te gaan (geldt ook voor je vriend) en rare afloop.
vivautrecht85 schreef:
05-04-2018 19:59
Ah ik meende te lezen dat je zei dst je jet trauma niet wilde bagetelliseren. Het zou inderdaad zo kunnen zijn. Maar de stelligheid waarmee sommige het over een verklote jeugd en oorlogstrauma hebben, bevreemdt me echt.
Ik las net idd je uitgebreide post nog eens terug, en ben het volledig met je eens. Er staat nergens dat het ook echt om een trauma gaat. Maar of dat nou is of niet, ik vind het sowieso gewoon idioot dat de vader van TO daar zo over begint, tijdens de eerste ontmoeting.
Onbevangen schreef:
05-04-2018 20:10
Ik las net idd je uitgebreide post nog eens terug, en ben het volledig met je eens. Er staat nergens dat het ook echt om een trauma gaat. Maar of dat nou is of niet, ik vind het sowieso gewoon idioot dat de vader van TO daar zo over begint, tijdens de eerste ontmoeting.
Ja vind ik ook. Het komt op mij zelfs een beetje over alsof vader wellicht zijn morele superioriteit hiermee wil tonen. Terwijl het feit dat zijn vader bij het verzet zat net zo weinig over hem als persoon zegt als het SS-lidmaatschap van de opa van vriend.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 20:53
0.17% gewijzigd
vivautrecht85 schreef:
05-04-2018 19:55
Ik hoop dat dit niet serieus is?
Helaas is het geen grap. Het is ook nog eens 500 jaar ipv 400 jaar. Maar goed dat is off topic.
.
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 00:32
99.77% gewijzigd
Ongeveer 15 jaar geleden vertelde ik aan mijn opa (inmiddels overleden) dat ik een vriendje had en vertelde zijn voor en achternaam. Het eerste wat mijn opa zei dat zijn NSBers en die verraders komen mijn huis niet in.

Ik weet nog zo goed dat hij direct wist wie het waren en dat hij ook echt geloofde dat de hele familie fout was.
kerol schreef:
05-04-2018 14:19
Je vader is de idioot in het verhaal, je vriend is net zo min verantwoordelijk voor het SS-verleden van zijn voorouders als jouw vader verantwoordelijk is voor het VOC-verleden van jullie voorouders. Belachelijk dat je dat zou moeten verzwijgen, het is juist eerlijk en oprecht van je vriend.
Dit dus. En verder:
Don’t mention the War!
Afbeelding
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
febag schreef:
05-04-2018 06:42
Ben ik de enige die er niet uit komt als TO in 1996 is geboren hoe haar opa dan in het verzet kan hebben gezeten?
Mijn zoon is geboren in 2010 en zijn opa was aan het eind v.d. oorlog 14. Dus het is niet onmogelijk.

Verder is mijn schoonvaders vader aan het eind van de oorlog verraden (halfjood). En toch zou mijn schoonvader zeker niet de eisen stellen die de vader van TO stelde. Er is een verschil tussen je eigen leed beleven, en anderen verantwoordelijk maken voor wat jij beleeft. Daarin mag ook een oorlogsslachtoffer best tegengesproken of begrensd worden.
sneeuwwitje80 schreef:
05-04-2018 17:10
Slavernij verleden moeten we natuurlijk niet vergeten. Maar er zitten wel wat meer generaties tussen de afschaffing van de slavernij en nu dan tussen het einde van WOII en nu. Je zou toch zeggen dat bij elke generatie de psychische gevolgen die deze vreselijke periodes uit de geschiedenis hebben veroorzaak wel minder zal worden.
Verdiep je eerst eens in de materie.
Een volk dat 500 jaar onderdrukt en gevangen heeft geleeft heeft geen eigen vrije identiteit, heeft geen eigen erfgoed. Dat duurt hele generaties om opnieuw te vinden en vorm te geven. Hoe denk je dat wij er aan toe zijn als we 500 jaar door anderen worden onderdrukt, verkracht, gemartelt, verhandelt, als voorwerp worden gebruikt? Dan is er ook niks over van wie wij als volk waren. Geen vaste basis waar je naar toe terug kan.
Dat is ook precies de reden dat die hele zwarte pietten discussie er nu pas is en niet al tig jaren eerder. De Joden claimden (terecht) na de oorlog hun plek binnen de maatschappij terug en hun waardigheid. Dat soort rechten hadden generaties waarvan de voorouders slaven waren in Nederland toch niet. Die identiteit vinden ze nu gesterkt door kapitaalkrachtigere posities, de globalisering en social media alsnog en de rechten claimen ze alsnog.

Los van of je het ermee eens bent is het logisch te verklaren. Je kan het beter vergelijken met de metoo beweging voor vrouwen. Zij creeren ook een nieuwe realiteit voor de positie van de vrouw en claimen nu ook alsnog hun rechten. Hiervoor sneuvelen ook een (flink) aantal heilige huisjes. Terug naar hoe het was is voor vrouwen ook geen optie.
anoniem_362855 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 20:53
1.86% gewijzigd
Koffiekop schreef:
05-04-2018 20:33
Nogal ja. Het was ook nog eens overzees en als er 100 Nederlanders in totaal echt zelf slaven hebben gehad dan zal het veel zijn, maar goed. Een gemiddelde familie uit Gelderland ofzo had en heeft natuurlijk met die hele VOC en slavernij niks van doen.
Oef wat een akelige post. Enorm bagatalliserend. Hoezo heeft een familie die nu in Gelderland woont niets met de VOC te maken?
Nederland is ZO super rijk geworden door handel in die slaven, en Nederlanders haalden de slaven uit Afrika en zetten ze neer op (HUN) plantages (van kolonies die ze ook al ingepikt hadden) waar ze de grondstoffen van verkochten in Europa. En "gewone burgers" kochten ook aandelen in schepen en handelsreizen om zo een graantje mee te pikken, dus per schip waren er ontzettend veel Nederlanders bij betrokken. De overige Nederlanders profiteerden weer van de rijkdom van de handelaren die met geld smeten en zo de hele economie een waanzinnige boost gaven.
Er zijn meer generaties overheen gegaan, waardoor er geen rechtstreeks familiegetuigenissen meer zijn. Bovendien is het eerder doorgeven in de vorm van "wij hadden hele belangrijke voorouders die hele slimme handelaren waren en veel geld en macht hadden"; iets om "trots" op te zijn. Maar dat betekent niet dat er in heel Nederland maar c.a. 100 mensen fout zaten. Het heeft alleen heel lang geduurd voordat wij het als "fout" zijn gaan zien (en nog niet iedereen is daarvan overtuigd). Volgens de normen die we er nu als maatschappij op na houden, is het heel erg fout wat er destijds gebeurd is, en we zouden er nu een ander land de oorlog om kunnen verklaren oid (in Navo-verband enzo).
blijmetmij schreef:
05-04-2018 20:52
Oef wat een akelige post. Enorm bagatalliserend. Hoezo heeft een familie die nu in Gelderland woont niets met de VOC te maken?
Nederland is ZO super rijk geworden door handel in die slaven, en Nederlanders haalden de slaven uit Afrika en zetten ze neer op (HUN) plantages (van kolonies die ze ook al ingepikt hadden) waar ze de grondstoffen van verkochten in Europa. Er zijn gewoon meer generaties overheen gegaan, en daardoor zijn er geen rechtstreeks familiegetuigenissen meer. Maar dat betekent niet dat er in heel Nederland maar c.a. 100 mensen fout zaten.
De slavernij en de andere koloniale winsten maakten maar een klein deel uit van het nationaal inkomen van Nederland. Het allergrootste deel werd verdiend door arbeid ter plekke. Al in de Middeleeuwen werd er goed verdiend aan intensieve landbouw en vroege industrie. Wat betreft de buitenlandse handel werd verreweg het meeste verdiend met handel op het Oostzeegebied, met Zuidwest Frankrijk en het Middellandse Zeegebied. De meeste grachtenpanden die je ziet zijn dan ook met geld uit die handel gebouwd.

De huidige enorme welvaart is pas vrij recent ontstaan, met de Industriele Revolutie en de opkomst van de verzorgingsstaat. Ook hier gaat het om waarde die vooral in Nederland zelf werd toegevoegd door arbeid en machines.

Economie is geen zero-sum game waarbij de rijkdom van de één ten koste zou gaan van de rijkdom van de ander.

Dit doet niets af aan de onmenselijkheid van de transatlantische slavernij. Zeker omdat deze ook raciaal bepaald was in tegenstelling tot de slavernij zoals die in de duizenden jaren daarvoor bestond. Het hedendaagse racisme is hier een pijnlijke erfenis van.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
05-04-2018 20:43
Dit dus. En verder:
Don’t mention the War!
Afbeelding
Die blijft gewoon altijd zo goed :rofl:
Bombus-Sylvarum schreef:
05-04-2018 19:12
Je weet dat de oorlog 73 jaar voorbij is en dat de mensen die bewust iets hebben meegemaakt minstens 80 zijn?
Dat zijn er dan nog altijd 764.000!
Bron: https://www.nidi.nl/nl/dossiers/trends/leeftijd
Courage-- schreef:
05-04-2018 23:27
Dat zijn er dan nog altijd 764.000!
Bron: https://www.nidi.nl/nl/dossiers/trends/leeftijd
En daar zijn ook weer kinderen van die nog leven.
Vlinder1963 schreef:
05-04-2018 23:48
En daar zijn ook weer kinderen van die nog leven.
Precies.
Maar ik maakte het getal maar even concreet voor degenen die maar blijven roepen dat 'die mensen' bijna allemaal overleden zijn en dat alleen mensen die de oorlog bewust hebben meegemaakt, tellen.
Als we dan tóch tellen...
Courage-- schreef:
05-04-2018 23:54
Precies.
Maar ik maakte het getal maar even concreet voor degenen die maar blijven roepen dat 'die mensen' bijna allemaal overleden zijn en dat alleen mensen die de oorlog bewust hebben meegemaakt, tellen.
Als we dan tóch tellen...
Dat idee had ik al ;-)
Tampaxropeje schreef:
05-04-2018 20:25
Helaas is het geen grap. Het is ook nog eens 500 jaar ipv 400 jaar. Maar goed dat is off topic.
Verder off topic: slaven en slavernij bestaat nog langer dan dat. Zolang de mens bestaat word er in slaven gehandeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven