Vader manipuleert oma
zaterdag 14 maart 2020 om 20:48
Mijn vader is een narcist. Ik hoefde de banden met hem niet te breken, dat heeft hij zelf gedaan omdat ik niet zomaar over me heen liet lopen en ik waarschijnlijk in zijn ogen zijn schone imago (en leugens tegen anderen) moeilijker maakte.
Tot daar een korte achtergrond.
Helaas vertelt hij om er zelf altijd als de beste uit te komen, aan veel mensen aan die kant van de familie leugens over mij. Dat ik een slechte dochter ben, niets met hem te maken wil hebben en de helft weet ik niet eens. Zo hebben verschillende mensen contact met mij verbroken zonder mezelf eens te contacteren. Maar nu vertelt hij dus vaak ook 'zijn waarheden' aan mijn oma. En daar heb ik het moeilijk mee. Ik heb een goede band met mijn oma, maar ze is ook niet meer van de jongste en is vaak in de war in wat ze nu moet geloven nadat mijn vader is langsgeweest en haar heeft proberen manipuleren door dingen over mij te zeggen. Ik heb geen idee wat hij haar nu allemaal heeft gezegd (hij heeft me ook al 3 jaar niet gesproken), maar ze is dusdanig overstuur dat ze niet met me wil praten.
Normaal zou ik er dan gewoon heengaan om het uit te praten en te zien waar het probleem is, maar met de heersende corona en het feit dat ze echt wel serieus overstuur is, weet ik niet goed wat te doen.
Hebben jullie tips of inzichten?
Tot daar een korte achtergrond.
Helaas vertelt hij om er zelf altijd als de beste uit te komen, aan veel mensen aan die kant van de familie leugens over mij. Dat ik een slechte dochter ben, niets met hem te maken wil hebben en de helft weet ik niet eens. Zo hebben verschillende mensen contact met mij verbroken zonder mezelf eens te contacteren. Maar nu vertelt hij dus vaak ook 'zijn waarheden' aan mijn oma. En daar heb ik het moeilijk mee. Ik heb een goede band met mijn oma, maar ze is ook niet meer van de jongste en is vaak in de war in wat ze nu moet geloven nadat mijn vader is langsgeweest en haar heeft proberen manipuleren door dingen over mij te zeggen. Ik heb geen idee wat hij haar nu allemaal heeft gezegd (hij heeft me ook al 3 jaar niet gesproken), maar ze is dusdanig overstuur dat ze niet met me wil praten.
Normaal zou ik er dan gewoon heengaan om het uit te praten en te zien waar het probleem is, maar met de heersende corona en het feit dat ze echt wel serieus overstuur is, weet ik niet goed wat te doen.
Hebben jullie tips of inzichten?
zaterdag 14 maart 2020 om 21:04
Neen, dat snapt ze niet maar ze wil dat ook niet echt zien in angst om haar zoon kwijt te raken. Want wie zijn mening niet overal volgt, bant hij uit zijn leven en dat heeft ze wel door. Maar dat beseffen doet haar teveel pijn waardoor ze dat naar zichzelf toe ook altijd probeert te ontkennen.
zaterdag 14 maart 2020 om 21:12
Umami schreef: ↑14-03-2020 21:04Neen, dat snapt ze niet maar ze wil dat ook niet echt zien in angst om haar zoon kwijt te raken. Want wie zijn mening niet overal volgt, bant hij uit zijn leven en dat heeft ze wel door. Maar dat beseffen doet haar teveel pijn waardoor ze dat naar zichzelf toe ook altijd probeert te ontkennen.
Als zij boos is zou ik zelf voorlopig afstand nemen. Je kan zeggen dat ze jou altijd kan bellen maar ik zou juist niet de strijd aangaan of jezelf gaan verdedigen hoe moeilijk dat ook is.
Ik denk namelijk dat dat averechts gaat werken.
zaterdag 14 maart 2020 om 21:15
Misschien heb je daar wel een punt. Ik vind het gewoon erg lastig dat ik niet weet wat er haar nu weer wijsgemaakt islindaatje1900 schreef: ↑14-03-2020 21:12Als zij boos is zou ik zelf voorlopig afstand nemen. Je kan zeggen dat ze jou altijd kan bellen maar ik zou juist niet de strijd aangaan of jezelf gaan verdedigen hoe moeilijk dat ook is.
Ik denk namelijk dat dat averechts gaat werken.
zaterdag 14 maart 2020 om 21:20
zaterdag 14 maart 2020 om 21:48
Misschien na de boodschap duidelijk te maken dat ze altijd bij me terecht kan, het inderdaad even loslaten en naderhand polsen om te zien hoe het ervoor staat. Zelf bellen zal ze niet doen, doet ze nooit.lindaatje1900 schreef: ↑14-03-2020 21:20Daar heb je geen invloed op.
Laat het los en neem even afstand en wacht tot ze je belt of je polst haar zelf over een paar weken?
Bedankt om even mee te denken. Ik vind het gewoon zo sneu dat meerdere mensen me reeds de rug toegekeerd hebben zonder te zeggen waarom, telkens nadat mijn vader er contact mee had gehad. Ik wil niet dat ik mijn oma ook zo kwijtgeraakt. Ze is ook niet in opperbeste gezondheid, dus mocht het afscheid ooit in zo'n situatie zijn ... Pfff
zaterdag 14 maart 2020 om 22:16
Is je oma boos op je of overstuur? Dat is een verschil natuurlijk.
Je zou haar kunnen bellen en zeggen dat je het erg vind dat je vader dingen over je vertelt heeft die zeer waarschijnlijk niet kloppen. Dat je het erg vind dat dit haar raakt en daardoor ook jou.
Je oma zal je vast goed genoeg kennen en je niet in de steek laten door wat je vader zegt. Lijkt me, hoop ik tenminste. Zo zou het moeten zijn iig.
Heel erg voor je dat je op een lelijke manier mensen kwijt bent geraakt. Sterkte, is niet makkelijk!
Je zou haar kunnen bellen en zeggen dat je het erg vind dat je vader dingen over je vertelt heeft die zeer waarschijnlijk niet kloppen. Dat je het erg vind dat dit haar raakt en daardoor ook jou.
Je oma zal je vast goed genoeg kennen en je niet in de steek laten door wat je vader zegt. Lijkt me, hoop ik tenminste. Zo zou het moeten zijn iig.
Heel erg voor je dat je op een lelijke manier mensen kwijt bent geraakt. Sterkte, is niet makkelijk!
zondag 15 maart 2020 om 00:02
Hey Umami,
Succes morgen! Het beste is inderdaad om je niet te verdedigen en te doen alsof je neus bloedt. Wellicht heeft oma hulp nodig met boodschappen of iets dergelijks? Je kunt haar bellen om te vragen of je iets voor haar kan doen eventueel. Covid is een goed excuus. Vraag of ze voldoende toiletpapier heeft aangezien alle schappen leeg zijn
Ik zou me ook niet gaan verdedigen. Wellicht kun je zeggen, als ze erover begint: wat naar voor je dat hebt gehoord! Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om betrokken te zijn tussen dat gedoe van mij en m’n pa. Mij maakt het niet zoveel uit of je hem wel of niet geloofd, ik houd toch wel van je.
Dit heeft mij geholpen met mijn zoon, die mij van de meest zotte dingen beschuldigde. Het heeft twee jaar geduurd voordat hij mij weer als moeder zag, maar goed, hij was pas 7. Laten we hopen dat oma wat sneller van begrip is. Ook omdat ze ouder wordt en alle hulp van kinderen/ kleinkinderen kan gebruiken.
Succes morgen! Het beste is inderdaad om je niet te verdedigen en te doen alsof je neus bloedt. Wellicht heeft oma hulp nodig met boodschappen of iets dergelijks? Je kunt haar bellen om te vragen of je iets voor haar kan doen eventueel. Covid is een goed excuus. Vraag of ze voldoende toiletpapier heeft aangezien alle schappen leeg zijn
Ik zou me ook niet gaan verdedigen. Wellicht kun je zeggen, als ze erover begint: wat naar voor je dat hebt gehoord! Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om betrokken te zijn tussen dat gedoe van mij en m’n pa. Mij maakt het niet zoveel uit of je hem wel of niet geloofd, ik houd toch wel van je.
Dit heeft mij geholpen met mijn zoon, die mij van de meest zotte dingen beschuldigde. Het heeft twee jaar geduurd voordat hij mij weer als moeder zag, maar goed, hij was pas 7. Laten we hopen dat oma wat sneller van begrip is. Ook omdat ze ouder wordt en alle hulp van kinderen/ kleinkinderen kan gebruiken.
zondag 15 maart 2020 om 00:05
Overigens, ga helemaal niet in op datgene wat je pa over je heeft gezegd. Als ze daarover een reactie wil, kun je vertellen: ik weet dat hij dat soort zaken over me zegt inderdaad. Maar goed, hoe gaat het verder met jou?
Wanneer je in een welles-nietes discussie komt met een narcist, of met mensen die onder invloed staan van de narcist, trek je namelijk altijd aan het kortste eind (in ieder geval, dat is mijn ervaring)
Wanneer je in een welles-nietes discussie komt met een narcist, of met mensen die onder invloed staan van de narcist, trek je namelijk altijd aan het kortste eind (in ieder geval, dat is mijn ervaring)
zondag 15 maart 2020 om 10:40
Uiteraard vraag ik haar niet te kiezen. Het blijft haar zoon. Maar ik merk wel dat hij haar overstelpt met 'alle problemen zijn door Umami' wat eigenlijk een soort van kiezen tussen impliceert.whitewolves schreef: ↑15-03-2020 00:07Het lijkt me ook naar voor haar om zo tussen in jou en je vader te moeten staan. Of eigenlijk, in die positie geforceerd te worden. Probeer begripvol te zijn en haar niet vragen te kiezen.
Forceerd hij mensen te kiezen tussen jou en hem?
Maar goed, zo meteen bellen
dinsdag 17 maart 2020 om 11:59