Verschil trouwen of geregistreerd partnerschap

28-09-2020 16:03 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn 2½ jaar samen en willen ons volgend jaar aan elkaar verbinden.

Maar willen we trouwen of geregistreerd partnerschap?

Wat is het verschil eigenlijk behalve dat je bij geregistreerd partnerschap geen 'ja' hoeft te zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Geregistreerd partnerschap wordt niet in elk buitenland erkend. En het is makkelijker scheiden dan met trouwen.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Bij GR moet je ook ja zeggen. Bij GR kun je ontbinden zonder dat er daarbij een rechter aan te pas moet komen. Tenzij er minderjarige kinderen in het spel zijn, dan wordt het GR hetzelfde behandeld als bij een gehuwd stel.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gscontract
Alle reacties Link kopieren
Bij geregistreerd partnerschap kun je ook 'ja' zeggen, als je dat wilt.

Bij trouwen is het ja-woord het moment waarop de verbintenis officieel is, bij een geregistreerd partnerschap als de handtekeningen zijn gezet.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Het is hetzelfde op de kinderen na.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren
Lorrelies schreef:
28-09-2020 16:54
Het is hetzelfde op de kinderen na.
Dat is ook gelijk getrokken. Er zijn geen verschillen meer, afgezien van de erkenning in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
Aan mij is het 6 jaar geleden (dus misschien is het nu anders) uitgelegd dat er ook medisch verschillen. Ik wilde persé bij bijvoorbeeld een ongeluk van mijn partner de stekker eruit kunnen trekken, en andere medische beslissingen kunnen nemen als hij daar niet toe in staat zou zijn.

En niet omdat ik zou zo graag stekkers ergens uit wil trekken (daar is mijn man meer van ;) ), maar mijn schoonouders zijn gescheiden en als de een ja zegt, dan zegt de ander nee.
Ik heb zelf genoeg lichamelijke shit achter de rug en vrij snel in onze relatie was duidelijk dat mijn partner daarin gesteund werd door mijn ouders. Omdat mijn ouders en omgeving weten hoe ik over dingen denk en dat wij daarin hetzelfde denken.

Dus wij hebben ons laten adviseren over het financiële plaatje (toen eigen zaak) en het medische plaatje. En voor ons was de keuze toen vrij simpel: wij gingen trouwen.

Veel succes met het maken van de keuze, en geniet van de liefde!
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Erkenning in het buitenland was voor ons nodig en belangrijk, maar afgezien daarvan is het gelijk met geregistreerd partnerschap.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons gaan geen kinderen komen dus dat zal ons niet in de weg staan.

Erkenning in het buitenland zal ermee te maken hebben omdat geregistreerd partnerschap ooit in het leven is geroepen voor partners van hetzelfde geslacht?

Maar hebben wij het in het buitenland nodig dat er wordt erkent dat we een setje zijn? Of is dat meer van belang als we bijvoorbeeld een huis in het buitenland zouden willen kopen?
Sherry750106 schreef:
28-09-2020 17:10
Bij ons gaan geen kinderen komen dus dat zal ons niet in de weg staan.

Erkenning in het buitenland zal ermee te maken hebben omdat geregistreerd partnerschap ooit in het leven is geroepen voor partners van hetzelfde geslacht?

Maar hebben wij het in het buitenland nodig dat er wordt erkent dat we een setje zijn? Of is dat meer van belang als we bijvoorbeeld een huis in het buitenland zouden willen kopen?
In sommige landen geldt geregistreerd partnerschap niet of wordt het als minder gezien dan trouwen. Dat kan impact hebben op een visum, belasting of wat er gebeurt als 1 van de 2 in het ziekenhuis terecht komt en niet aanspreekbaar is (dat laatste kan ook als je op vakantie bent, maar dat zou je beter moeten uitzoeken). Het land waar ik hiervoor woonde had geregistreerd partnerschap inderdaad alleen voor partners van hetzelfde geslacht en die hadden minder voordelen dan bij trouwen (bizar maar was wat ouderwetser). Maar voor vakantie in Europese landen en als je in Nederland woont heeft het volgens mij weinig verschil wat je doet.
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 28-09-2020 17:24
5.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sherry750106 schreef:
28-09-2020 17:10
Bij ons gaan geen kinderen komen dus dat zal ons niet in de weg staan.

Erkenning in het buitenland zal ermee te maken hebben omdat geregistreerd partnerschap ooit in het leven is geroepen voor partners van hetzelfde geslacht?

Maar hebben wij het in het buitenland nodig dat er wordt erkent dat we een setje zijn? Of is dat meer van belang als we bijvoorbeeld een huis in het buitenland zouden willen kopen?
Dat zou erachter kunnen zitten, maar het is gewoon een verbintenis die niet overal bestaat, dus een geregistreerd partnerschap wordt gewoon niet herkend en dus niet erkend.
In het buitenland zou erkenning van pas kunnen komen als je zou willen emigreren, maar ook als er dingen gebeuren terwijl je op vakantie bent zou het zo kunnen zijn dat je in extreme situaties (ziekenhuis/politiebureau) alleen elkaar mag zien of beslissingen over elkaar mag nemen als je getrouwd bent.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Nee ook als je op vakantie in het buitenland gaat kan je hier “last” van krijgen. Stel dat je een auto ongeluk krijgt, dan is de geregistreerd partner in sommige landen niet bevoegd om medische beslissingen te nemen.
Sherry750106 schreef:
28-09-2020 17:10
Maar hebben wij het in het buitenland nodig dat er wordt erkent dat we een setje zijn? kopen?
Er zijn een paar enthousiast-religieuze landen waar je als stel geen hotelkamer kan hebben als je geen huwelijksbewijs kunt laten zien, zelfs niet als buitenlander. Maar dat zijn er maar weinig (Saudi, Iran misschien).
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
28-09-2020 16:05
Geregistreerd partnerschap wordt niet in elk buitenland erkend. En het is makkelijker scheiden dan met trouwen.
Niet als je kinderen hebt. Dan maakt 't niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Google even, staat letterlijk op de site van Rijksoverheid
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet alleen langs de notaris? Willen jullie echt dat de staat zich gaan bemoeien met jullie relatie?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
28-09-2020 19:09
Waarom niet alleen langs de notaris? Willen jullie echt dat de staat zich gaan bemoeien met jullie relatie?
Dit.
Ik zou langs de notaris gaan.
Dan kun je alles regelen zoals je wilt en niet zoals het geregeld is omdat je getrouwd bent. (De standaard huwelijksevoorwaarden zijn niet optimaal.)
In sommige gevallen echt beter. (Eigen geld, bedrijf, huis etc.)
Ook heb je in geval van uit elkaar gaan veel minder verplichtingen dan wanneer je getrouwd was (partneralimentatie - bijstand bijv).
En dan een leuk feestje om het te vieren (als het weer kan).
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Bij de notaris wilden we inderdaad langs omdat we wat vragen hebben omdat ik al kinderen uit een eerdere relatie heb.

Ik wil mijn aanstaande nergens mee verplichten ten opzichte van de kinderen. Ik heb al wel een voogdijverklaring bij de notaris liggen voor mocht er iets met mij gebeuren dan gaan de kinderen naar mijn zus maar ik wil niet dat mijn vriend in het slechtste geval (laten we ervan uitgaan dat ik nog jaren mee mag gaan) zal opdraaien voor studiekosten of iets dergelijks van mijn kinderen. En aan de andere kant wil ik dat een eventuele nalatenschap in de toekomst netjes wordt verdeeld tussen partner en kinderen. Nu zijn de kinderen nog de enige erfgenamen.

En als wij getrouwd of geregistreerd zijn en één van de kinderen wil gaan studeren kijken ze dan naar mijn inkomen + dat van de echte vader? Of kijken ze dan naar mijn inkomen + dat van mijn partner op dat moment.

We hebben nog veel vragen tot we uiteindelijk de handtekening gaan zetten.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
28-09-2020 19:09
Waarom niet alleen langs de notaris? Willen jullie echt dat de staat zich gaan bemoeien met jullie relatie?
Waar moet ik dan aan denken?
Alle reacties Link kopieren
Sherry750106 schreef:
29-09-2020 13:07
En als wij getrouwd of geregistreerd zijn en één van de kinderen wil gaan studeren kijken ze dan naar mijn inkomen + dat van de echte vader? Of kijken ze dan naar mijn inkomen + dat van mijn partner op dat moment.
Dat van jou en je partner op dat moment.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
29-09-2020 14:05
Dat van jou en je partner op dat moment.
Ok, dankjewel
Alle reacties Link kopieren
Echt. De notaris. Helemaal met kinderen uit een eerdere relatie.
Serieus. Doen!
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven