Verslaafd aan relaties?

28-12-2018 09:37 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kort geleden maakte ik het uit met mijn ex. Het liep na twee jaar niet echt lekker meer en ik wilde na een aantal relaties kort op elkaar (op jonge leeftijd, ben 23) ook wel eens (meer) tijd voor mezelf, vrienden, sporten, carrière enzovoort. Het leek mij daarom heel verstandig om eens een aantal maanden of zelfs een jaar niet (serieus) te daten. Ik merk alleen dat dat me enorm veel moeite kost. Ik word snel verliefd en investeer dan veel tijd en energie in iemand, terwijl diegene lang niet altijd goed voor mij is. Ik mis zowel het fysieke als het mentale aspect van een relatie, terwijl ik toch echt zat andere dingen te doen heb. Natuurlijk zijn sommige mensen meer een relatietype dan anderen, maar dit voelt niet gezond. Herkennen jullie dit soort van "verslaafd" zijn aan een relatie? Tips om ervanaf te komen?
Ja zeker, ik heb erg last gehad van verlatingsangst, bang om altijd alleen te blijven.
Toch heb ik dit gedeeltelijk van me af kunnen zetten, juist om zo veel mogelijk andere leuke dingen te doen.
Tips om er van af te komen heb ik eigenlijk niet.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik merk wel dat ik nu wat ouder begin te worden er iets beter mee om kan gaan.
Waterkersje7 schreef:
28-12-2018 10:00
Ja zeker, ik heb erg last gehad van verlatingsangst, bang om altijd alleen te blijven.
Toch heb ik dit gedeeltelijk van me af kunnen zetten, juist om zo veel mogelijk andere leuke dingen te doen.
Tips om er van af te komen heb ik eigenlijk niet.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik merk wel dat ik nu wat ouder begin te worden er iets beter mee om kan gaan.
23 lijkt me een redelijke gok
annabananas schreef:
28-12-2018 09:37
ben 23
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik heb hier ook last van gehad in het verleden.
Echter ik heb geleerd om gelukkig met mezelf te zijn, want je hebt nou eenmaal geen controle op wie je tegenkomt.
Niet dat ik dat makkelijk vond, gelukkig zijn in je eentje is i.m.o toch nog steeds een taboe en veel mensen denken ook 'alleen is maar alleen'.
Ik raad je twee dingen aan, kom meeschrijven op het topic 'alleen en gelukkig met jezelf' op de relatiepijler, en bij mij begon het met het lezen van 'Verslaafd aan liefde' van Jan Geurtz.
Veel aan gehad, ik raad het je dus ook aan om dat boek te lezen.

Verder wil ik je zeggen dat ik het erg goed en stoer van je vind dat je in ziet dat je nogal veel daarmee bezig bent.
Wat i.m.o overigens ook volkomen menselijk is hoor, van kinds af aan krijg je min of meer al ingepeperd dat het leven beter is met een relatie (in sprookjes bijv) en veel mensen om je heen hebben dat dus je wordt best veel geconfronteerd met het onderwerp relaties.
Het lijkt me dus een vrij menselijke reactie, ook dat je genegenheid mist.
Ik zelf heb mezelf lange tijd minder gevoeld in vergelijking met niet-singles in de tijd dat ik nog single was.
Ik herken het dus ook zeker wel.
Wat mij vooral opvalt in je post is dat je doet alsof het werken aan een carrière, tijd doorbrengen met vrienden en tijd nemen voor jezelf, niet samen zouden gaan met een relatie. Zie je dat dit best extreem overkomt? Hordes mensen hebben een relatie, terwijl ze ook een carrière opbouwen, tijd met hun vrienden doorbrengen en zichzelf blijven ontwikkelen. Waarom zou jij dat niet kunnen?
Ikigai schreef:
28-12-2018 11:19
Wat mij vooral opvalt in je post is dat je doet alsof het werken aan een carrière, tijd doorbrengen met vrienden en tijd nemen voor jezelf, niet samen zouden gaan met een relatie. Zie je dat dit best extreem overkomt? Hordes mensen hebben een relatie, terwijl ze ook een carrière opbouwen, tijd met hun vrienden doorbrengen en zichzelf blijven ontwikkelen. Waarom zou jij dat niet kunnen?
Begrijp ik, en uiteraard kan dat ook wel. Gedurende de relaties die ik had stond mijn leven ook niet stil. Het gaat alleen veel beter als ik geen relatie heb, ik vermoed omdat ik (te) veel energie in een relatie steek. Het kan wel samengaan, maar op het moment dat je meer energie besteedt aan het een gaat dat in mijn ogen ten koste van het ander.
Phoebe-returns schreef:
28-12-2018 10:19
Ik heb hier ook last van gehad in het verleden.
Echter ik heb geleerd om gelukkig met mezelf te zijn, want je hebt nou eenmaal geen controle op wie je tegenkomt.
Niet dat ik dat makkelijk vond, gelukkig zijn in je eentje is i.m.o toch nog steeds een taboe en veel mensen denken ook 'alleen is maar alleen'.
Ik raad je twee dingen aan, kom meeschrijven op het topic 'alleen en gelukkig met jezelf' op de relatiepijler, en bij mij begon het met het lezen van 'Verslaafd aan liefde' van Jan Geurtz.
Veel aan gehad, ik raad het je dus ook aan om dat boek te lezen.

Verder wil ik je zeggen dat ik het erg goed en stoer van je vind dat je in ziet dat je nogal veel daarmee bezig bent.
Wat i.m.o overigens ook volkomen menselijk is hoor, van kinds af aan krijg je min of meer al ingepeperd dat het leven beter is met een relatie (in sprookjes bijv) en veel mensen om je heen hebben dat dus je wordt best veel geconfronteerd met het onderwerp relaties.
Het lijkt me dus een vrij menselijke reactie, ook dat je genegenheid mist.
Ik zelf heb mezelf lange tijd minder gevoeld in vergelijking met niet-singles in de tijd dat ik nog single was.
Ik herken het dus ook zeker wel.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik ga sowieso eens meelezen/-schrijven op het topic en zal ook eens op zoek gaan naar het boek.
Graag gedaan :rose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven