Vriend depressief en nu een break?

01-10-2009 11:21 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik post hier en dat komt omdat ik gister nogal heftig nieuws heb gehoord. Mijn vriend is namelijk depressief.

We zijn nu 9 maanden samen. Ik heb hem in het buitenland leren kennen op het werk. Hij zou eigenlijk daar blijven en daarna naar Australie vertrekken, maar hij is eerder teruggekomen voor mij (hij woont in belgie). Het is de bedoeling dat we nu sparen en dat we volgend jaar samen daarheen gaan. Omdat het een redelijk lange afstand is (2,5 uur) zien we elkaar alleen in het weekend.

Afgelopen maandag aan de telefoon zei hij dat hij iets wilde bespreken dit weekend. Gister ben ik er dus achtergekomen dat hij depressief is (al 2 maanden) en hij wil een break hebben. Dit terwijl hij nog wel verliefd op me is en van me houdt. Dat is het enige waar hij nog zeker van is zegt hij. Ik denk dat hij vooral depressief is omdat hij weer wil gaan reizen. Hij mist zijn vriend uit Argentinie en wil daar wel weer naar terug.

Hij wil niet met een psycholoog praten en medicijnen. Daar gelooft hij niet in. Terwijl ik denk dat dit zeer belangrijk is.

Daarnaast heeft hij nu sinds vorige week een baan waar hij het totaal niet naar zijn zin heeft, maar het is maar om te sparen voor Australie. Door dat werk zal ik hem sowieso nog maar 1 weekend in de 2 weken zien. Maar nu wil hij dus een langere break.

Ik denk niet dat een break de oplossing is, maar hoe ga ik hem dit duidelijk maken? En hoe krijg ik hem zover dat hij wel naar de huisarts gaat, zodat er iets aan gedaan wordt? Want als hij dit niet doet, dan denk ik niet dat het over gaat....

Sorry voor het lange verhaal.

Ik hoop op wat tips!
Madhe, ik lees net je vragen en antwoorden en ik denk er precies zo over.:worship:

Sorry maar als er een diagnose 'depressie' word gesteld aan de hand van de DSM-IV kan je pas verder (als patient zijnde). Wat wil hij van de huisarts dan? Een diagnose en dan is het klaar?

En wat wil jij? Wil jij een 'break' zodat hij zijn vriend, die hij enorm mist, weer kan zien?
anoniem_75841 wijzigde dit bericht op 01-10-2009 12:33
Reden: voud
% gewijzigd
Nee echt?
Nee, hij heeft het zelf vastgesteld. Ik wil dus dat hij naar de huisarts gaat, zodat hij doorgestuurd kan worden en dat het zeg maar inderdaad zoals je zegt echt vastgesteld kan worden. Dan kan hij er ook aan werken.. dat hoop ik dat hij dat wil... het probleem is echter dat hij daar niet in gelooft...

Ik wil geen break, omdat het probleem niet bij mij ligt... en ik denk dat een break niet de oplossing is.

Maar we zullen zien... Als hij er niet aan wil werken, denk ik niet dat ik nog verder met hem wil
Eerlijk gezegd klinkt dit niet als de basis voor een lange, gelukkigem, stabiele relatie. Er zijn nu na 9 maanden al teveel problemen.
Hij wilde wel dat jij door zou gaan met sollicitaties in Belgie, terwijl hij een break wil.

Dit mag hij eigenlijk niet van je verwachten, jij neemt hier een risico die afhankelijk is van de zekerheid die je met hem hebt. Die zekerheid kan hij je nu niet geven.

Ik zou hem zeggen dat jij niet gaat solliciteren totdat hij mét jou aan zijn probleem gaat werken (en hij dus een arts opzoekt)
Doubt kills more dreams than failure ever will
Ja, dat vind ik wel een goed aspect VivaFleur.

Ik zal dit eens aankaarten.

Hierom (vanwege het feit dat hij dus nog wel wil samenwonen) heb ik wel het idee dat hij met me verder wil. Daarom is het zo krom dat hij een break wil... Pfffffff
Lief kaboutertje,

een 'depressie' is een klinische diagnose, die kan alleen gesteld worden door een arts (of psycholoog). Als jouw vriend zelf vindt dat hij een depressie heeft, dan zou dat waar kunnen zijn, maar daarvoor moet hij hulp zoeken, dat ben ik helemaal met je eens. Dat hóéft niet te betekenen dat hij pillen moet gaan slikken, bij de psychiater op de bank moet gaan liggen oid, als hij daar zelf niet achterstaat

Verder, als ik jou was zou ik het afkappen. Ik zou als 24-jarige niet zitten te wachten op een vent die nu 2.5 uur weg is, ik eens in de twee weken kan zien, met zijn gevoelens in de knoop zit, hier weigert aan te werken, en als kers op de appelmoes: nu een break wil.

Als dit je beste vriendin was, die dit vertelde, dan zou je toch ook zeggen: wegwezen!?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ok, even een paar dingen

Depressief ben je niet zomaar.

En dat is zeker niet is wat je bij jezelf vaststelt.

Hij heeft het niet zo naar zijn zin in Belgie,hij wil liever reizen.

Das wat anders!

Het hele leven bestaat uit keuzes maken, en waarschijnlijk heeft hij een verkeerde keuze gemaakt.

Dat kan en das niet zo erg, maar doe er dan wat aan denk ik dan.

Ga niet thuis zitten wachten tot je niet meer depressief bent.

Die break begrijp ik ook niet helemaal.

Waarom wil hij nou precies de break?

Wat heb jij te maken met het feit dat hij op dit moment niet lekker in zijn vel zit.

En is het niet zo dat je JUIST als dingen even niet zo lekker gaan je moet terug kunnen vallen op je lief?

En dan die laatste zin snap ik helemaal niet

Hij wil een break maar wel samenwonen, die mag je even uitleggen als je wilt (kunt)

Ik zou overigens niet verder gaan met solliciteren in Belgie

Want wil jij samenwonen met iemand die hier eigenlijk niet wil zijn en je de deur uitzet als het even moeilijk wordt?

het klinkt mij namelijk niet echt als heel stabiel in de oren...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik snap ook niet precies waarom hij die break nou wil, maar morgen vertelt hij mij meer. En het samenwonen wil hij nog wel, omdat hij het nog wel ziet zitten met mij. Daarom snap ik dus inderdaad die break niet...
Ik had ooit ook eens een reislustig vriendje, die dacht dat hij alleen maar gelukkig kon zijn als hij volledige vrijheid had.

Hij is nu dertig en is er sinds kort achter dat hij zelf gewoon niet zo gelukkig is, en dat het reizen hem niet veel gelukkiger maakt omdat het niet gelukkig zijn in hem zelf zit.

Wat betreft jouw vriendje, ik zou toch nog eens bij hem aankaarten om naar een dokter te gaan. Ik heb zelf ook jaren last gehad van een depressie, en met een kleine dosis anti depressiva kan je vaak al de boel beter overzien.

En geloof mij, dat reizen is voor hem niet het middel om weer gelukkig te worden.

Succes!
\"No man dies of love but on the stage\"
Niet zo moeilijk te verklaren. Het scheelt hem de helft van de huur, het huishouden en hij heeft zijn huis niet leegstaan als hij terug komt .

Dat jij uberhaupt nog met hem verder wil snap ik niet. Kwam hij met de depressie, of was hij somber en vermoedt jij een depressie?
Nee, dat heeft er niks mee te maken, hij woont nog thuis en betaalt niks en doet niks in het huishouden, dus daarin zal hij meer moeten gaan doen.

Hij kwam zelf met de depressie...
Blijft over dat hij de break wil. Ga daar gewoon mee akkoord, dan hoef je er ook niet meer over na te denken en is het probleem opgelost.

Trouwens, al ga je niet akkoord. Als hij een break wil, dan komt er een break. Niet zo moeilijk doen dus.
Dat hij nog steeds wil samenwonen zie ik als een oplossing voor een huisvestingsprobleem. Kan me best voorstellen dat hij er aan toe is om zelfstandig te gaan wonen. Altijd handig als je iemand in de buurt hebt die alles voor je over heeft.

Ik heb overigens wat moeite met de tijdlijn. Je zegt dat jullie negen maanden samen zijn. Hoeveel maanden daarvan zijn jullie écht samen geweest in de zin dat jullie elkaar vaker dan eenmaal per veertien dagen zagen?

En als hij zijn vriend uit Argentinië zo mist, waarom wil hij dan met jou naar Australië in plaats van met hem naar Zuid-Amerika?
Wat wil jij zelf eigenlijk? Ikzelf zou niet tegen zoveel onduidelijkheid kunnen in ieder geval.
Ik zit er nu constant over na te denken wat ik wil.

Misschien is het wel beter om te stoppen, maar dat wil ik eigenlijk (nog) niet... Ik word nogal gek van mezelf ook momenteel... De ene keer denk ik dat het beter is dat het uit is. Een paar minuten later denk ik dan weer dat ik hem niet meer zie en dan vind ik het weer heel erg... Bleeeh...
quote:kaboutertje1985 schreef op 02 oktober 2009 @ 10:21:

Ik zit er nu constant over na te denken wat ik wil.

Misschien is het wel beter om te stoppen, maar dat wil ik eigenlijk (nog) niet... Ik word nogal gek van mezelf ook momenteel... De ene keer denk ik dat het beter is dat het uit is. Een paar minuten later denk ik dan weer dat ik hem niet meer zie en dan vind ik het weer heel erg... Bleeeh...

Blijft de vraag hoe hij ziet dat hij een break wil en ook met je wil gaan samenwonen en dat je in België gaat solliciteren...

Betekend die break dat jij in de wachtstand moet en hij dan naar zijn navel gaat zitten staren? Wil jij niet dat daar iets tegenover staat? Dat hij bijvoorbeeld naar de huisarts en de psycholoog gaat? Zomaar gaan zitten wachten omdat hij zich depri voelt, dat zou ik niet pikken.

Persoonlijk zou ik zeggen: als jij denkt dat ik ga zitten wachten tot jij denkt niet meer depressief te zijn, dan heb je het mis. Even goede vrienden maar dan solliciteer ik niet in België (tenzij je die baan om andere redenen dan hem wilt hebben) en voel ik me ook niet meer gebonden aan jou. Voor wat, hoort wat.

Maar goed, je moet zelf beslissen.

Ik heb ook een relatie gehad met een jongen die af en toe een flinke dip had. Hij had ook heel sterk de behoefte om helemaal te stoppen met het leven wat hij nu had en te gaan reizen. Hij twijfelde dan enorm aan onze relatie. Was dit alles? Wij studeerden beide in een andere stad en woonden een eind uit elkaar (2 uur), waardoor je niet zo even naar elkaar toe kan gaan. Ik probeerde hem iedere keer helemaal op te peppen, wat soms weken duurde en vergat daardoor mezelf. Als het weer goed ging dan wou hij altijd heel graag bij me zijn, was ik echt zijn prinsesje, deed hij alles voor me, maakten plannen voor samenwonen. We waren dan echt maatjes en konden niet van elkaar afblijven. De ups and downs gingen een hele tijd door. Totdat ze steeds sneller kwamen en ik uiteindelijk ook op was... heb hem toen een paar weken niet gezien omdat ik er even zat van was. Ik had destijds niet de intentie om de relatie te beeindingen, dat kwam uiteindelijk van hem: hij was in die weken er achter gekomen dat hij niet verliefd meer op me en wou graag naar Azië. Ik had dit niet aan zien komen, maar heb hem wel gelijk gezegd: "Als je het nu uitmaakt, blijft het voor altijd uit. Ik laat me niet meer door jouw negatieve buien beinvloeden". Uiteindelijk heb ik een hele bittere nasmaak overgehouden aan de relatie, omdat ik zoveel energie in iemand had gestopt die eigenlijk zelf verantwoordelijk was voor zijn eigen geluk, maar dat op alles en iedereen af schoof.

Situatie nu: ik heb inmiddels als jaren een hele lieve vriend die geen moodswings heeft of wispelturig is, heerlijk!! We hebben een fijne gelijkwaardige relatie. Mijn ex woont in Azië, ik heb af en toe nog wel vriendschappelijk contact met hem. Hij heeft daarna aantal relaties gehad die op dezelde manier zijn gegaan als die van ons. Het lag dus niet aan mij...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven