Vriend niet ambitieus

30-03-2011 15:00 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een hele lieve, attente, zorgzame vriend waar ik veel van hou. Er speelt voor mij echter een best groot probleem in onze relatie, namelijk dat hij totaal niet ambiteus is.

Hij heeft een MBO gedaan en daarna nog een HBO (waar hij niks mee gedaan heeft), maar werkt al 10 jaar in eenzelfde functie waarin hij erg weinig verdient (horeca) en er zijn ook geen mogelijkheden meer om door te groeien omdat hij die kansen niet gegrepen heeft.

Zelf heb ik hbo en daarna wo gedaan en werk ik ook sinds twee jaar fulltime en verdien nu al 500 euro per maand meer dan hem.

Heb hem aangegeven dat ik het met het oog op de toekomst belangrijk vind om te sparen (voor trouwen en kinderen) en hij kan dat niet van zijn salaris.

Hij zegt al een jaar zelf ook graag iets anders te willen, maar heeft pas 1 sollicitatiebrief geschreven en doet verder niks eraan.

Misschien stom, maar ik vind nog altijd dat een man toch ook moet zorgen dat er een beetje geld binnenkomt. Ik wil zelf als ik ooit moeder word niet meer fulltime werken. Ook denk ik dat hij nu misschien nog een andere richting in kan slaan (hij is nu 31), maar over 5 jaar misschien niet meer. Ook frustreert het dat hij tegen iedereen zegt graag wat anders te willen, maar als mensen hem iets aanreiken doet hij er verder niks mee.

Mij zit dit, misschien abnormaal, erg dwars. Heb er al diverse gesprekken over gehad maar dan geeft hij aan dat hij nu eenmaal een uitsteller is.

Verder is hij echt de liefste vriend die je je maar kunt voorstellen, maar soms word ik een beetje gek hiervan. Misschien herkenbaar voor iemand?
Jij hebt wél ambities, hij niet.

Waarom dan niet richten op 'n toekomst waarin jij je fulltime op je carriere kunt blijven richten en hij voor het eventuele kind zorgt?
Je vriend is al 10 jaar zo. Waarschijnlijk al zijn hele leven. Het heeft geen zin om met hem een egsprek hierover te hebben, dit is hoe hij is. Daar kun jij niets aan veranderen. Dus aan jou de vraag of je hem kunt accepteren hoe hij is (en dus ook met zijn gebrek aan ambitie), of niet. Dat is het enige wat jij kan doen.
Ja ik herken het bij mezelf.

Mijn enige antwoord op jou titel is dan ook: Nou en?!

Als hij maar gelukkig is. Waarom moet iemand ambitieus zijn?
Als je vriend zijn baan zat zou zijn zou hij allang gaan solliciteren lijkt me. Dus ik denk dat hij 't daar nog leuk genoeg heeft om te blijven! Snap dat je 't niet zo leuk vindt dat zijn salaris niet top is maar daar kan jij niets aan doen. Dat is aan hem.
quote:elninjoo schreef op 30 maart 2011 @ 15:03:

Waarom dan niet richten op 'n toekomst waarin jij je fulltime op je carriere kunt blijven richten en hij voor het eventuele kind zorgt?Lijkt me het meest logische pad. Mijn man verdient meer dan ik maar is minder ambitieus (hoe oneerlijk ) en wij gaan beide 4 dagen werken als we een kind hebben. Zou heel goed kunnen dat dat ooit 3 om 5 wordt, en dan ben ik niet die ene die drie dagen werkt.
quote:tandpasta schreef op 30 maart 2011 @ 15:04:

Als je vriend zijn baan zat zou zijn zou hij allang gaan solliciteren lijkt me. Dus ik denk dat hij 't daar nog leuk genoeg heeft om te blijven! Snap dat je 't niet zo leuk vindt dat zijn salaris niet top is maar daar kan jij niets aan doen. Dat is aan hem.Nou, je zou de mensen die in een baan blijven hangen, die ze niet leuk vinden, de kost moeten geven!
Ik lees "hele lieve, attente, zorgzame vriend waar ik veel van hou"

Dat is mooi, wees daar eens gelukkig mee zeg!

En ik lees "Misschien stom, maar" en "Mij zit dit, misschien abnormaal, erg dwars."

Gelukkig heb je dat wel door.

En verder ben ik het eens met de reacties hierboven.

Als hij het anders zou willen had hij daar al iets aan gedaan. En je kunt hem niet veranderen.
Zoals hierboven ook al wordt gezegd; zolang vriend gelukkig is, is het toch goed? Ik kan me voorstellen dat het af en toe botst, maar zo is het nu eenmaal.

Ik ken de keerzijde.. een vader die juist (te) ambitieus is. Geen lolletje. Ik weet wel dat wij belangrijker zijn dan zijn werk, maar er is geen moment rust. Blackberry altijd bij de hand, kan op ieder moment van de dag gebeld worden en geeft aan dit ook echt leuk te vinden. Is van de 4 weken, 2 weken niet thuis, i.v.m. werk. Heeft net een nieuwe functie aangenomen ( 51) en laat zich weer deels omscholen. Om moe van te worden af en toe, maar hij vindt het heerlijk.

* het staat er wel erg negatief..gelukkig is het ook een hele lieve vader, die er ook echt voor je is als je hem nodig hebt. Het is alleen wel zo dat hij geen 'standaard' vader is, zoals veel vriendinnen van mij dat wel hebben en hebben gehad. En dat mis ik af en toe wel*.

Ik heb gelukkig een vriend, die net zoals ik, totaaaaal niet ambitieus is. Zolang we normaal kunnen leven, zonder (teveel) geldzorgen, ben ik gelukkig. En uiteindelijk gaat het daar om denk ik.. gelukkig zijn met jezelf en met elkaar.
anoniem_100594 wijzigde dit bericht op 30-03-2011 15:16
Reden: Even iets positiever maken;)
% gewijzigd
Ik denk dat hij niet zo hard wil veranderen, maar dit zegt om jou tevreden te houden...
Wil hij echt iets anders, of zegt hij dat alleen om jou te plezieren?

Stel dat hij zijn werk in de horeca echt leuk vond, leuker dan evt een kantoorbaan met zijn HBO, dan zou je dat moeten respecteren, vind ik.

Maar als hij hier in blijft hangen omdat ie te lui is om een andere stap te zetten, dan vind ik het suf. Kan hij niet eens gaan praten met een loopbaancoach of iets in die richting?

Als hij niet gemotiveerd is maakt hij bij een sollicitatie ook weinig kans.

Waarom dan niet richten op 'n toekomst waarin jij je fulltime op je carriere kunt blijven richten en hij voor het eventuele kind zorgt?Idd
Dan blijf jij toch lekker full-time werken en zorgt hij voor jullie kindje?

Het is ouderwets, vind ik, om te denken dat de man het geld MOET verdienen. Dat is helemaal niet meer zo, vandaag de dag.

Waarom dan niet richten op 'n toekomst waarin jij je fulltime op je carriere kunt blijven richten en hij voor het eventuele kind zorgt?Heb ik ook al aan gedacht, maar weet gewoon dat ik moeder wil worden ooit en wil dan niet fulltime werken. Moeder zijn lijkt me iets heel moois en de kinderen zien opgroeien ook. Dus wil sowieso minder werken dan, maar misschien dat beiden een dag inleveren dan een optie kan zijn
Jeetj!

Dus omdat jij minder wil gaan werken(ook toch niet zo ambiteus dus?) moet hij maar veranderen?

Zie je nou echt niet in hoe lullig dat overkomt?
Heeft hij geen faalangst ? Bang om het oude te laten gaan of iets nieuws te proberen en dat dat dan verkeerd kan gaan of kan tegenvallen ?
quote:eva_1984 schreef op 30 maart 2011 @ 15:19:

[...]

Heb ik ook al aan gedacht, maar weet gewoon dat ik moeder wil worden ooit en wil dan niet fulltime werken. Moeder zijn lijkt me iets heel moois en de kinderen zien opgroeien ook. Dus wil sowieso minder werken dan, maar misschien dat beiden een dag inleveren dan een optie kan zijnIn dat geval laat jij je eigen pleziertje toch ook boven je ambitie gaan? Dan kun je je vriend toch ook niet kwalijk nemen dat hij dat ook doet? Hij vind zichzelf geestelijk niet moe hoeven maken wellicht 'n groot goed waardoor ie in 'n horecabaantje blijft hangen.
Is hij binnen de horeca trouwens wel ambitieus? Heeft hij nog dezelfde functie als toen hij begon of krijgt hij steeds meer verantwoordelijkheid?
quote:Troeta schreef op 30 maart 2011 @ 15:20:

Jeetj!

Dus omdat jij minder wil gaan werken(ook toch niet zo ambiteus dus?) moet hij maar veranderen?

Zie je nou echt niet in hoe lullig dat overkomt?Precies!
Waarom zit jou zijn baan dwars? Omdat hij in jouw ogen te weinig verdient? Of omdat hij niet gelukkig is met zijn baan? En is hij daadwerkelijk niet gelukkig met zijn baan, of zegt hij dit om jou 'tevreden' te stellen (jij vindt het immers maar niks dat hij minder verdient dan jij).

Hoe goed voor ogen dat tevreden zijn met je werk zoveel belangrijker is dan de hoogte van je salaris. Daarnaast vind ik het nogal egoïstisch om van hem te verwachten dat hij ander werk gaat zoeken, omdat JIJ straks thuis wilt kunnen zijn bij toekomstige kinderen. Waarom blijf jij niet full-time werken? Jij bent toch ambitieus, hebt HBO en WO en verdient ook nog eens meer? Probleem opgelost lijkt me.
Hoi Eva,

Ik zou mij in jouw gevoelens kunnen herkennen. Daarom ben ik 'op zoek' geweest naar een lieve vriend en die een HBO/WO achter de kiezen heeft. Naar mijn mening kan het in de toekomst, WELLICHT, gaan botsen als je apart heel andere ambities nastreeft.

Succes in ieder geval!
quote:eva_1984 schreef op 30 maart 2011 @ 15:19:

[...]

Heb ik ook al aan gedacht, maar weet gewoon dat ik moeder wil worden ooit en wil dan niet fulltime werken. Moeder zijn lijkt me iets heel moois en de kinderen zien opgroeien ook. Dus wil sowieso minder werken dan, maar misschien dat beiden een dag inleveren dan een optie kan zijnDan moet je gewoon gaan kijken naar jullie uitgavenpatroon als er kinderen komen en het met minder moeten doen.
quote:eva_1984 schreef op 30 maart 2011 @ 15:00:

Misschien stom, maar ik vind nog altijd dat een man toch ook moet zorgen dat er een beetje geld binnenkomt. Ik wil zelf als ik ooit moeder word niet meer fulltime werken.

Zonde van al het belastinggeld dat naar jouw opleidingen is gegaan!

Maar even zonder gekheid, als hij minder verdient en jij ambitieus bent en goed verdient waarom blijft hij dan niet meer thuis om voor de gezamenlijke kinderen te zorgen?
Het is maar te hopen dat hij nog kinderen en trouwen wil met zo'n veeleisende vriendin.
quote:Moonlight82 schreef op 30 maart 2011 @ 15:16:

Wil hij echt iets anders, of zegt hij dat alleen om jou te plezieren?

Stel dat hij zijn werk in de horeca echt leuk vond, leuker dan evt een kantoorbaan met zijn HBO, dan zou je dat moeten respecteren, vind ik.

Maar als hij hier in blijft hangen omdat ie te lui is om een andere stap te zetten, dan vind ik het suf. Kan hij niet eens gaan praten met een loopbaancoach of iets in die richting?

Als hij niet gemotiveerd is maakt hij bij een sollicitatie ook weinig kans.Hij zegt dus tegen mij dat hij graag iets anders wilt. Ik heb hem al veel geholpen met zoeken, CV e.d. Echter vervolgens ontbreekt ieder initiatief van hem wat me dan stoort. Heb hem vaak genoeg gevraagd of hij niet liever blijft doen wat hij nu doet, maar dat wil hij niet zegt hij. Maargoed, er gebeurt dus niks en ook eventuele promotiekansen op zijn werk laat hij liggen. Dat van die loopbaancoach heb ik hem ook al eens voorgesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven