Vriend wil ineens (waarschijnlijk) geen kinderen meer

11-07-2019 13:36 298 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal,

Graag wil ik het verhaal even van mij afschrijven en jullie advies. Ik heb ongeveer 10 maanden een relatie met een hele leuke man. Al op de eerste date besproken dat ik ooit graag kinderen wil, hij vroeg daar toen naar. Hij heeft toen ook aangegeven dit te willen. De laatste weken twijfelt hij alleen ineens of hij wel echt kinderen wil en het neigt steeds meer naar nee. Deze twijfel bij hem brengt bij ons allebei veel spanning op dit moment. Ik weet al sinds dat ik heel jong ben dat ik ontzettend graag kinderen wil.

We zijn allebei in de dertig, dus ik wil ook niet jaren wachten als hij zeker weet dat hij geen kinderen wilt. Over een aantal weken gaan we op vakantie, maar ik weet niet of dat slim is. Hij wil op de vakantie uitzoeken of zijn nee mogelijk toch nog kan verschuiven naar een ja. Als we meer samen zijn en het er wat rustiger over kunnen hebben.

Het geeft op dit moment bij beiden zoveel druk omdat hij er continu nu mee bezig is en mij zo snel mogelijk een antwoord wil geven. Ik heb het idee dat dit ook een onderwerp is wat je soms even moet laten rusten. We zijn nog niet heel erg lang samen en het lijkt mij ook iets waar je naar toe moet groeien samen (of niet).

Zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten? Of die iets van advies kunnen geven?
We lezen over 10 jaar wel dat hij ze met die jonge vlotte collega toch heeft gekregen omdat hij er aan toe was. En hoe jij dit alles nu een plekje kunt geven in je kinderloze bestaan.
PotjePindakaas schreef:
12-08-2019 18:35
We lezen over 10 jaar wel dat hij ze met die jonge vlotte collega toch heeft gekregen omdat hij er aan toe was. En hoe jij dit alles nu een plekje kunt geven in je kinderloze bestaan.
Helaas, heb ik dit van dichtbij gezien bij mijn eigen broer. Sneu voor zijn ex wel.

@TO: laat hem hem gaan, echt. Je verspilt de vruchtbare jaren aan iemand die je totaal niet tegemoet wil komen. Die je niet eens een indicatie of duidelijkheid wil geven. Geloof mij maar dat je jezelf onwijs voor je kop slaat als je hem over 10 jaar achter de kinderwagen ziet met een baby en een jongere vrouw.
Vlinder133 schreef:
12-08-2019 16:07
Even een - verlate - update! We zijn uiteindelijk samen op vakantie geweest. Het was een fijne vakantie en we hebben het leuk gehad. De gesprekken over kinderen hebben we even gelaten om wat meer te kunnen ontspannen. Hij is er op dit moment nog niet uit wat hij precies in de toekomst zou willen met kinderen, we zijn wel veel meer naar elkaar toegegroeid. Er blijkt alleen op dit moment wat meer te spelen en is voor de vakantie heel erg over zijn grenzen heen gegaan waardoor hij ook is gaan twijfelen over kinderen. Tussen ons gaat het verder momenteel wel goed maar er is dus nog geen definitieve beslissing.
Beste vriend van TO, kijk eens in de spiegel. Je hebt hier en daar al wat grijze haren. Zelf je baard begint wat grijze plukken te vertonen. Er komen binnenkort grijze haren in je wenkbrauwen, op je borsthaar en op je balzak. Het worden er alleen maar meer. Kortom, je jeugd is voorbij, je hebt niet het eeuwige leven. Wat wil je de komende nog doen wat je niet al minstens twintig jaar gedaan hebt?

Je hebt nu de kans om iets moois, iets nieuws te beginnen. Of je gaat door met hetzelfde leventje wat je al sinds je 16de leidde, hoe dan ook, aan het eind van de rit, zeg over 20, 30 jaar, ben je een ouwe lul. Hoe ga je deze jaren invullen?

Ga er gewoon voor joh, je leven met kids is niet voorbij, je leven wordt gewoon anders. Niet beter, niet slechter. Kids zijn cool.
Vlinder133 schreef:
15-07-2019 08:22
Ik ben oko bang anders elkaar dingen te gaan verwijten als je wel bij elkaar zou blijven en allebei een verschillende wens hebt.
Als hij het na de vakantie nog niet weet dan zal ik mijn eigen weg gaan.

Waarom ben je van gedachte veranderd To?

Je zegt dat jullie dichter bij elkaar zijn gekomen, waar blijkt dat uit?

Hebben jullie verder nog plannen? Samenwonen, trouwen/samenlevingscontract? Dit zijn wel logische stappen voordat je aan kinderen begint.
Vlinder133 schreef:
12-08-2019 16:07
Even een - verlate - update! We zijn uiteindelijk samen op vakantie geweest. Het was een fijne vakantie en we hebben het leuk gehad. De gesprekken over kinderen hebben we even gelaten om wat meer te kunnen ontspannen. Hij is er op dit moment nog niet uit wat hij precies in de toekomst zou willen met kinderen, we zijn wel veel meer naar elkaar toegegroeid. Er blijkt alleen op dit moment wat meer te spelen en is voor de vakantie heel erg over zijn grenzen heen gegaan waardoor hij ook is gaan twijfelen over kinderen. Tussen ons gaat het verder momenteel wel goed maar er is dus nog geen definitieve beslissing.
Dat zei je voorheen ook al. Dat hij het druk op zijn werk had gehad en daardoor twijfelde aan kinderen.
Maar het leven wordt natuurlijk alleen maar drukker als je kinderen hebt. Dus wat dat betreft is zijn twijfel terecht en kun je die dingen niet los van elkaar zien.
Lachattenoir schreef:
12-08-2019 18:43
Helaas, heb ik dit van dichtbij gezien bij mijn eigen broer. Sneu voor zijn ex wel.

@TO: laat hem hem gaan, echt. Je verspilt de vruchtbare jaren aan iemand die je totaal niet tegemoet wil komen. Die je niet eens een indicatie of duidelijkheid wil geven. Geloof mij maar dat je jezelf onwijs voor je kop slaat als je hem over 10 jaar achter de kinderwagen ziet met een baby en een jongere vrouw.

Ja dit, To verspilt nog graag haar tijd aan iemand die niet weet wat hij met de toekomst wil
Lastig to, hij geeft je nu toch weer hoop. Hebben jullie nog een tijdslimiet oid afgesproken? Zo van, aan het einde van deze maand hakken we de knoop door?
Je zit toch nooit meer rustig als je allebei iets anders wilt.. het zou bij mij elke dag knagen of je stopt een paar jaar je kop in het zand en je ontwaakt er uit als je te oud bent voor kinderen.
Abundance-of-Freedom schreef:
12-08-2019 20:07
Ja dit, To verspilt nog graag haar tijd aan iemand die niet weet wat hij met de toekomst wil
Nou nou, TO heeft ook zelf lang gewacht he.
kadanz schreef:
12-08-2019 20:20
Nou nou, TO heeft ook zelf lang gewacht he.

Dat ook.
kadanz schreef:
12-08-2019 18:55
Beste vriend van TO, kijk eens in de spiegel. Je hebt hier en daar al wat grijze haren. Zelf je baard begint wat grijze plukken te vertonen. Er komen binnenkort grijze haren in je wenkbrauwen, op je borsthaar en op je balzak. Het worden er alleen maar meer. Kortom, je jeugd is voorbij, je hebt niet het eeuwige leven. Wat wil je de komende nog doen wat je niet al minstens twintig jaar gedaan hebt?

Je hebt nu de kans om iets moois, iets nieuws te beginnen. Of je gaat door met hetzelfde leventje wat je al sinds je 16de leidde, hoe dan ook, aan het eind van de rit, zeg over 20, 30 jaar, ben je een ouwe lul. Hoe ga je deze jaren invullen?

Ga er gewoon voor joh, je leven met kids is niet voorbij, je leven wordt gewoon anders. Niet beter, niet slechter. Kids zijn cool.
Jij kunt het vast goed met LAgirl82 vinden met jullie "zonder kinderen ben je niet volwassen" levensvisie.

Kinderen zijn vreselijk.
Ik zou toch een tijdslimiet met mezelf afspreken en uit elkaar gaan als hij blijft twijfelen. Ik zou niet verder kunnen met iemand die hierover geen zekerheid kan bieden. Probeer eens een paar maanden zonder hem verder te gaan, je zult zien dat je leven verder gaat met als voordeel dat je iemand kunt ontmoeten die wel kinderen wil op korte termijn, en met jou. Ik geloof niet zo in 'de ware' maar ik krijg de indruk dat jij het idee hebt dat dit de enige leuke man op aarde is. Dat is hij niet, ik weet zeker dat je in een relatie met een 'vader type' je nog gelukkiger zal zijn omdat jullie hetzelfde willen en daar naar toe werken. Ik ben bang dat je niet de eerste zal zijn die over een jaar of wat erachter komt dat ze de verkeerde keuze gemaakt heeft. Ik kan het mis hebben, die gok is aan jou. De vraag is of je wil gokken met de kans op kinderen krijgen in dit leven te verspelen.
PotjePindakaas schreef:
12-08-2019 18:35

Dit dus. Hoop dat TO op tijd wakker wordt, zou het erg verdrietig vinden voor haar als het zo loopt.

Of misschien heeft TO het plan om ‘per ongeluk’ zwanger te worden :P
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Violet-Nebula schreef:
13-08-2019 07:11
Ik zou toch een tijdslimiet met mezelf afspreken en uit elkaar gaan als hij blijft twijfelen. Ik zou niet verder kunnen met iemand die hierover geen zekerheid kan bieden. Probeer eens een paar maanden zonder hem verder te gaan, je zult zien dat je leven verder gaat met als voordeel dat je iemand kunt ontmoeten die wel kinderen wil op korte termijn, en met jou. Ik geloof niet zo in 'de ware' maar ik krijg de indruk dat jij het idee hebt dat dit de enige leuke man op aarde is. Dat is hij niet, ik weet zeker dat je in een relatie met een 'vader type' je nog gelukkiger zal zijn omdat jullie hetzelfde willen en daar naar toe werken. Ik ben bang dat je niet de eerste zal zijn die over een jaar of wat erachter komt dat ze de verkeerde keuze gemaakt heeft. Ik kan het mis hebben, die gok is aan jou. De vraag is of je wil gokken met de kans op kinderen krijgen in dit leven te verspelen.

Maar het blijft beide kanten op een gok. Het is geen zekerheid dat TO hierna weer een leuke man tegenkomt die ook nog geschikt is als vader. Zo lang heeft ze niet meer, en zo veel leuke vrijgezelle mannen van in de dertig lopen er ook weer niet rond. Het is natuurlijk heel goed mogelijk, maar sommige reacties doen het als een zekerheid voorkomen dat ze zo weer een nieuwe leuke man tegenkom. Maar ik ken een heel aantal vrouwen bij wie dat niet is gebeurt. Die nu én zonder man én zonder kinderen zitten. Terwijl hun destijds twijfelende ex-partner inmiddels een gezin heeft.

@TO: alleen jij kunt de afweging maken. 10 maanden is nog niet zo lang, daar kom je wel overheen. Maar als de man in kwestie helemaal geweldig is en jullie hebben, heel eerlijk bekeken, ook een goede relaties, dan zou ik persoonlijk dat niet zomaar opzij zetten. Een liefdevolle partner en een echt goede relatie is namelijk ook een zeldzaamheid. Vraag is wel of jullie relatie echt zo goed is als je verschillende dingen van de toekomst wil. Dus kijk vooral zelf naar wat jij wil.

Sterkte!
Evenaar schreef:
13-08-2019 08:54
Maar het blijft beide kanten op een gok. Het is geen zekerheid dat TO hierna weer een leuke man tegenkomt die ook nog geschikt is als vader. Zo lang heeft ze niet meer, en zo veel leuke vrijgezelle mannen van in de dertig lopen er ook weer niet rond. Het is natuurlijk heel goed mogelijk, maar sommige reacties doen het als een zekerheid voorkomen dat ze zo weer een nieuwe leuke man tegenkom. Maar ik ken een heel aantal vrouwen bij wie dat niet is gebeurt. Die nu én zonder man én zonder kinderen zitten. Terwijl hun destijds twijfelende ex-partner inmiddels een gezin heeft.

@TO: alleen jij kunt de afweging maken. 10 maanden is nog niet zo lang, daar kom je wel overheen. Maar als de man in kwestie helemaal geweldig is en jullie hebben, heel eerlijk bekeken, ook een goede relaties, dan zou ik persoonlijk dat niet zomaar opzij zetten. Een liefdevolle partner en een echt goede relatie is namelijk ook een zeldzaamheid. Vraag is wel of jullie relatie echt zo goed is als je verschillende dingen van de toekomst wil. Dus kijk vooral zelf naar wat jij wil.

Sterkte!
Daar heb je zeker gelijk in. Daarom noem ik het een gok en geen zekerheid. In dit geval vind ik het klinken naar dat het niet krijgen van kinderen een zeer grote invloed gaat hebben op TO's leven en relatie. Ze spreekt van een groot gemis/emoties bij het zien van kinderen bij anderen. Om daar jarenlang mee om te gaan moet je echt heel zeker zijn van je zaak, wil je op een gelukkige wijze verder met je partner die niet wil. Op dit moment neemt ze er soort van genoegen mee, en dat lijkt me geen goede grond om verder te gaan samen.

Ik ken persoonlijk een vrouw in een gelijksoortige situatie die terugkwam bij haar niet willende partner. Zij kwam er na een paar weken alleen achter dat ze hem niet kon missen in dit leven en de kans op geen kinderen dan minder erg vond. Maar dan weet je waar je voor kiest! Zij kan het goed relativeren hierdoor en stort zich volledig en liefhebbend op de kinderen in haar omgeving wat voor haar genoeg is. Ik denk dat het relativeren en omgaan met 'ongewenste kinderloosheid' lastiger te doen is als je dit niet test met elkaar door een tijdje zonder elkaar te kijken wat dat doet met je wensen en gevoelens. Eén van mijn beste vriendinnen heeft nu een kind met haar man die pertinent niet wilde. Ze gingen een tijdje uit elkaar en hij kwam erachter dat hij haar niet kwijt wilde en een kind lang zo erg niet is als hij dacht. Hij is echt gaan onderzoeken waarom hij niet wilde, die had te maken met zijn omgeving en niet meer hun als stel. Hij is een heel leuke vader en heeft geen spijt.

Maar je hebt gelijk: het biedt geen garanties, helaas. Het kan er ook toe leiden dat hij in die paar weken uit elkaar tegen en ander aanloopt en erachter komt dat TO het niet is voor hem een TO geen man vindt die wil, of bij haar past. Ik zou er dan wellicht beter mee kunnen leven omdat ik zeker weet dat ik het echt geprobeerd heb, voor mezelf. Maar dat is makkelijk praten vanuit mijn zwangerschapsverlof ;)
Bedankt voor alle reacties! Goed om al jullie verhalen en adviezen te lezen.

We hebben trouwens met elkaar nu wel een deadline afgesproken waarvoor er duidelijkheid moet komen, dit is binnen een aantal weken. Dus ik ga niet nog maanden/jaren wachten tot dat hij het antwoord weet. Het knaagt namelijk inderdaad aan mij dat we hierover zo verschillend denken voor de toekomst, dat ik dit niet te lang wil laten duren. En hij trouwens ook niet. Het geeft toch een bepaalde druk en dat moet niet al te lang duren.
Vorige maand schreef je dit:
Vlinder133 schreef:
15-07-2019 08:24
Als hij het na de vakantie nog niet weet dan zal ik mijn eigen weg gaan.
Wat is er nu veranderd? Waarom weer een nieuwe deadline?

Iig veel sterkte met je beslissing, het zal niet makkelijk zijn.
Evenaar schreef:
13-08-2019 08:54

Dan is het toch juist beter dat de relatie voorbij is? Blijkbaar wilde die man wel kinderen maar niet met haar!
Echt schofterig om iemand haar jaren zo te verspillen.

Als ze eerder uit elkaar waren gegaan dan had die vrouw of nog een partner kunnen tegenkomen om kinderen mee te krijgen of ze had een traject kunnen ingaan om alleenstaande moeder te worden. Uiteindelijk zijn die mannen nu de lachende derde. :pukey:

Vind je dit oprecht een goede relatie? Een man die flip flapt over zijn kinderwens terwijl bij TO haar vruchtbare jaren weg tikken. Denk je nu echt dat hij bij haar gaat blijven als hij opeens zelf de behoefte voelt om kinderen te krijgen maar TO inmiddels onvruchtbaar is?

Sterkte!
Snowpink schreef:
12-08-2019 22:04
Jij kunt het vast goed met LAgirl82 vinden met jullie "zonder kinderen ben je niet volwassen" levensvisie.

Kinderen zijn vreselijk.
Kom nou, je leest echt wat je zelf wel lezen in mijn stukje text.
Ik heb jaren en jaren getwijfeld over kinderen. Ik snap die vent van TO helemaal. Vanuit dat perspectief heb ik het opgeschreven. Relax.

En het is wat het is. Het leven met kinderen is een ander leven. Niet beter, niet slechter, anders. Ik snap echt niet waar jouw opmerking vandaan komt.
Potjepindakaas, je noemt twijfelende mannen schofterig en dat vind ik best wel ver gaan. Deze man houdt TO niet aan een lijntje he, hij is open en eerlijk over zijn twijfels. Dat is lastig, dat is niet handig, maar schofterig? Nee.

En nogmaals, ook TO is er laat bij, ook TO had waarschijnlijk haar twijfels, of haar redenen om niet eerder aan kinderen te beginnen. Waarom verwacht je dan opeens wel daadkracht van haar vriend?
kadanz schreef:
12-08-2019 18:55

Wat een waardeloze post. Je kunt je jaren als "ouwe lul" prima invullen zonder kinderen. Dat is het punt helemaal niet. Het punt is dat hij geen duidelijkheid kan geven of hij ze wil, niet of hij ze zou moeten willen omdat hij grijze haren op zijn ballen krijgt en daardoor ineens drang tot voortplanting zou moeten krijgen want oh mijn god zingeving.
kadanz schreef:
13-08-2019 10:46
Potjepindakaas, je noemt twijfelende mannen schofterig en dat vind ik best wel ver gaan. Deze man houdt TO niet aan een lijntje he, hij is open en eerlijk over zijn twijfels. Dat is lastig, dat is niet handig, maar schofterig? Nee.

Inderdaad, er is niks schofterigs aan. Een mens mag toch twijfelen? Een mens mag toch van mening veranderen? Ik heb eerst geen kinderwens gehad, toen wel (zo sterk dat ik bezig was met een BAM-traject), toen weer niet toen ik mijn vriend een half jaartje kende (want het was zo leuk met zijn twee), later na twijfelen er toch maar voor gegaan, na veel mislukte pogingen en veel verdriet het opgegeven, daarvan eerst erg van de leg en nu heel ok. Nu hoeft het van mij niet meer en heb ik een heel fijn en goed leven zonder kinderen. En dat heeft helemaal niks met mijn partner te maken. Bovendien kan het over een half jaar of een jaar anders zijn.

Mensen zijn geen robots die je één keer programmeert en die daarna niet meer wijzigen. Mensen maken dingen mee, veranderen daardoor en zien dingen anders.

Vriend van TO zegt niet hij ze niet wil, hij twijfelt alleen. En dat is zijn goed recht en geheel niet onlogisch. Aan TO de keuze hoe lang ze dat volhoudt. Ik krijg alleen wel tussen de regels door het gevoel dat ze hem (hierdoor) ook niet meer zo leuk vindt......
kadanz schreef:
13-08-2019 10:46

En nogmaals, ook TO is er laat bij, ook TO had waarschijnlijk haar twijfels, of haar redenen om niet eerder aan kinderen te beginnen. Waarom verwacht je dan opeens wel daadkracht van haar vriend?
Je trekt mijn woorden uit zijn verband.

Mannen die twijfelen over de partnerkeuze, maar niet hun kinderwens en daar express vaag over blijven om vervolgens een paar jaar later in een mum van tijd wel kinderen krijgen met hun nieuwe partner terwijl de oude onvruchtbaar is vind ik schofterig.
Snowpink schreef:
12-08-2019 22:04
Kinderen zijn vreselijk.

Vind jij.. ik vind ze geweldig :hello:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
TO, stop met jouw anticonceptie en laat hem weten dat hij daar voortaan verantwoordelijk voor is.
Wanneer hij dan de boel laat afbinden, weet jij dat hij zeker geen kinderen (met jou) wil, waarna jij op zoek kan naar een man die dat wel wil.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven