Vriendin kwijt door jaloezie

15-01-2018 16:53 352 berichten
Lieve allemaal. Een goede vriendin van me, die ik al 15 jaar ken (vanuit onze studententijd) neemt de laatste tijd steeds meer afstand van me.

Nu had ik al langer het idee dat er iets aan de hand was, maar dit weekend kwam de aap uit de mouw: ze vindt het lastig om met me om te gaan, omdat ik allerlei dingen heb en doe die zij ook graag zou willen.

Zo noemde ze mijn relatie (zij is single), de band met mijn familie (zij heeft ruzie, of geen contact meer), de vele reizen die ik maak, mijn kind en zwangerschap (zij is 36 en wil ook graag een kind, maar dit is niet makkelijk te realiseren zonder relatie en alleen ziet ze het ook niet zitten) en mijn werk (beide gestudeerd aan de universiteit, maar zij is nooit aan een baan op niveau gekomen en verdient fors minder en woont in een klein huurappartement, terwijl ik al jaren in een koopwoning woon, eigen auto rij, genoeg geld voor leuke reizen en uitstapjes, etc).

Nu snap ik best dat ze baalt van haar eigen situatie, maar het voelde toch heel rot om als vriendin afgerekend te worden op deze verschillen. Ik weet ook niet goed wat ik kan doen om haar minder jaloers te maken.

Iemand tips? Ik wil haar echt niet kwijt. We zijn altijd heel close geweest en ik vind haar hartstikke lief en leuk en tof en grappig. Zoiets als dit zou toch niet in de weg hoeven staan van een goede vriendschap?
Je kunt niet anders dan haar wens om afstand van je te willen nemen, accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou niet moeten nee. Ze is wel eerlijk. Waarschijnlijk kan ze het echt niet aanzien, ik denk eerder dat het geen jaloezie is maar hunkeren naar wat jij hebt.
beetjegek wijzigde dit bericht op 15-01-2018 16:57
1.23% gewijzigd
Ze rekent jou er niet op af. Ze zou alleen ook zo graag willen hebben wat jij hebt. En ze neemt nu afstand om te voorkomen dat ze naar tegen je gaat doen.

Dat denk ik iig.
Nou, om heel eerlijk te zijn vind ik je, hier op het forum in ieder geval, vaak wat opschepperig klinken over hoe fantastisch je leven is en hoe geweldig je het allemaal voor elkaar hebt. Zou het niet eerder dát zijn waardoor zij er klaar mee is?
Ik zou het (of liever: ze) laten gaan. Een echte vriendin zou je het allerbeste van de hele wereld moeten gunnen! Zij is gewoon jaloers, slechte eigenschap en op zulke basis kan je gewoon geen vriendschap meer hebben.
Ik geloof niet dat je je vriendin kan dwingen en ik denk niet dat jij haar jaloers maakt, maar dat de omgang met jou voor haar confronterend is en dat ik vanuit haar perspectief best te begrijpen. Het lijkt jou voor de wind te gaan terwijl zij maar aan het aanmodderen is.
Ik heb overigens hetzelfde met een vriendin van mij die inmiddels 43 is met een kinderwens. Ik weet dat ik in haar ogen alles heb (een lieve man, een mooi huis, goede baan en als klap op de vuurpijl een kindje) en dat dit af en toe steekt. Ik kan dan wel mijn best doen om haar niet jaloers te maken maar feit blijft dat ik in haar ogen de dingen heb waar zij alleen maar van kan dromen en sommige dingen wellicht bijna buiten bereik liggen (een kind). Dat snap ik van haar dan ook weer wel en meer dan begrip voor haar situatie kan ik niet hebben. Ik blijf haar uitnodigen en zo en neem het haar niet kwalijk als ze het af en toe te veel vindt of te confronterend.
baggal wijzigde dit bericht op 15-01-2018 17:02
0.11% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
tja.. ga het gesprek met haar aan, jij kan aan jouw situatie uiteraard niets doen en dat snapt ze heus wel, vertel haar dat ze belangrijk voor je is en kijk of je eruit komt. Wellicht voelt zij zich ongemakkelijk bij dingen die jullie doen omdat het voor haar wellicht duur is of voelt ze zich schuldig als jij betaald en kan je daar iets aan wijzigen?
Misschien wordt het ooit wel weer wat.
Als jij, tegen alle verwachtingen in, toch je man kwijtraakt een een veel jongere vrouw, je prachtige koophuis uit moet, je baan kwijt raakt vanwege alle stress en dus veel minder inkomen hebt en je kinderen heel moeilijk gaan doen.
En zij een op de valreep een schat van een man ontmoet , op de valreep nog moeder wordt van twee prachtige kinderen en haar carriere gaat als een speer.
Kan allemaal.
en inderdaad, dit zou niet in de weg moeten staan van een dierbare vriendschap, als zij dat wel zo voelt dan zou je misschien bij jezelf te raden moeten gaan hoe belangrijk die vriendschap voor haar dan is.
Als je zo opschept als op het forum zou ik er alle begrip voor hebben.Ik heb geen tips maar vraag eens aan bekende van je hoe zij je momenteel vinden.
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 17:07
36.36% gewijzigd
8102 schreef:
15-01-2018 17:05
Als je zo opschept als op het forum zou ik er alle begrip voor hebben.
:proud:
Het is natuurlijk wel lullig voor je, dat een vriendin waarbij jij zo gunstig afsteekt, nu verstek laat gaan.
Kun je haar misschien helpen aan/met een baan? Je hebt vast een super netwerk...
Lorem Ipsum
Ik denk dat je niet veel kunt doen. Ik vind het dapper van haar om te vertellen wat haar dwars zit. Lijkt mij best moeilijk om te zeggen dat je in feite jaloers bent.
Ik denk dat er niets anders op zit dan haar de ruimte te geven die ze zelf vraagt. Misschien komt ze vanzelf wel weer als ze leert gelukkig te zijn met wat ze wel heeft.
Here I am - now what are your other two wishes...
Jaloezie is een lelijk iets....ik zou oppassen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ShamRock schreef:
15-01-2018 17:11
Ik denk dat je niet veel kunt doen. Ik vind het dapper van haar om te vertellen wat haar dwars zit. Lijkt mij best moeilijk om te zeggen dat je in feite jaloers bent.
Ik denk dat er niets anders op zit dan haar de ruimte te geven die ze zelf vraagt. Misschien komt ze vanzelf wel weer als ze leert gelukkig te zijn met wat ze wel heeft.
Maar misschien is ze gelukkig met wat ze heeft, en dan komt er visite die even gaat vertellen over verre vakantie de nieuwe auto en wat het onderhoud van het huis kost, en dan nog even meld dat ze heerlijk duur uit eten zijn geweest.
ShamRock schreef:
15-01-2018 17:11
Misschien komt ze vanzelf wel weer als ze leert gelukkig te zijn met wat ze wel heeft.

Of als ze TO op alle terreinen voorbij streeft.
Eerlijk gezegd snap ik sommige reacties hier niet zo. Sommige mensen kunnen behoorlijk opscheppen op internet, maar N00R is er daar niet eentje van, het is me in elk geval nooit opgevallen.

Vervelend dat die vriendin afstand neemt. Ik kan me haar gevoel wel voorstellen, ze zal het jou niet misgunnen, maar het is voor haar waarschijnlijk heel confronterend om steeds met haar neus op zaken te worden gedrukt die ze niet heeft maar wel graag zou willen. Maar ik kan me jouw gevoel ook voorstellen. Je doet niks verkeerd maar er glipt wel een vriendschap uit je handen. Ik kan ook niet zo bedenken hoe je dat nou oplost.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Heb je ook doorgevraagd naar wat haar echt dwars zit? Zijn het echt de verschillen, of gaat het meer om hoe jij om gaat met de verschillen? Als het echt puur jaloezie is om wat jij wel hebt en zij niet, dan valt er verder weinig aan te doen, en zal je haar ruimte moeten geven. Als het meer zo is dat zij door bepaalde opmerkingen of acties van jouw kant, het gevoel krijgt dat ze minder is dan jij, dan valt daar nog wel wat aan te doen. Misschien probeer jij haar in alle goedheid met bepaalde zaken te helpen, bijv wat extra's betalen als jullie samen zijn, of extra boodschappen meenemen, maar geeft dat voor haar juist extra duidelijk weer wat de verschillen zijn.
tiswa wijzigde dit bericht op 15-01-2018 17:18
20.87% gewijzigd
8102 schreef:
15-01-2018 17:05
Als je zo opschept als op het forum zou ik er alle begrip voor hebben.Ik heb geen tips maar vraag eens aan bekende van je hoe zij je momenteel vinden.
Dat valt mij ook al langer op. En dan nu weer een topic waarin je vermeld hoe fantastisch je alles voor elkaar hebt. Misschien is die vriendin niet eens echt jaloers, maar ligt het aan jouw houding. Misschien doe je het niet bewust hoor, maar meerdere mensen valt dit op blijkbaar.
anoniem_361607 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 17:18
8.99% gewijzigd
Hebben jullie nog gewoon gespreksstof? Of raakt dat ook op.
Susan schreef:
15-01-2018 17:13
Eerlijk gezegd snap ik sommige reacties hier niet zo. Sommige mensen kunnen behoorlijk opscheppen op internet, maar N00R is er daar niet eentje van, het is me in elk geval nooit opgevallen.

Jou niet, anderen wel.
beetjegek schreef:
15-01-2018 16:57
Dat zou niet moeten nee. Ze is wel eerlijk. Waarschijnlijk kan ze het echt niet aanzien, ik denk eerder dat het geen jaloezie is maar hunkeren naar wat jij hebt.
Juist. En ik denk dat benijden hier meer op z'n plaats is. Het is niet dat zij het jou niet gunt, maar ze gunt zichzelf meer dan wat ze nu heeft, tenminste toch een deel van wat jij hebt. Maar ze heeft pech en het komt niet op haar pad. Dat is ook heel wrang.

Ik weet niet wat jij daar aan zou kunnen doen. Jij kunt de situatie voor haar niet veranderen of beter maken. Jij kunt haar slechts duidelijk maken dat je haar hierin begrijpt maar ook zal missen om haar gevoel voor humor en de goede gesprekken die jullie samen hebben of wat dan ook. Dan voelt ze zich tenminste door jou gewaardeerd en dat is ook iets waard.
Noor is wel heel verstandig en dat uit zich in hoe ze handelt en communiceert... ik kan me voorstellen dat als ik bevriend zou zijn met Noor ik me niet alleen steeds bewust zou zijn van wat ik niet heb, maar ook dat ik het niet heb omdat ik niet zoals Noor ben...
en ik bedoel dat echt niet negatief, want van wat ik weet van jou (TO) is dat je gewoon heel goed de consequenties van bepaalde dingen inziet, dat actie reactie is en dat je het beste kunt handelen met het oog op wat dat oplevert in de toekomst...

maar niet iedereen heeft een zelfde talent voor dergelijke practische intelligentie
de een is kunstzinnig en de ander een ware durfal of pionier en die nemen misschien wel meer risico's en doen wat langer over huisje-boompje-beestje dingen.... net zo mooi maar met een ander resultaat. Als je niet heel stevig in je schoenen staat zie je dat misschien alleen niet zo. Dan laat je je misschien wat meer omverwaaien door goedbedoelde adviezen die je niet gevolgd hebt of observaties over onfortuinlijke anderen waar je je helaas in herkent.
turquasi wijzigde dit bericht op 16-01-2018 11:21
3.36% gewijzigd
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven