Vriendschap die tegen mijn zin verwatert
zondag 4 januari 2009 om 13:10
Sinds een paar jaar ben ik bevriend met haar. We konden altijd heel goed met elkaar praten en hadden de grootste lol samen. Wat wel verschilt in ons leven is dat zij al samenwoont en werkt en ik alleen woon en nog studeer. Maar dat moet verder geen probleem zijn om een vriendschap te kunnen onderhouden.
Nu komt het contact de laatste tijd eigenlijk alleen nog van mij. Terwijl ik niet echt weet waarom dit zo is. De vriendschap is gewoon erg aan t verwateren terwijl er van mijn kant geen reden voor is om dit te laten gebeuren. Zij neemt nooit meer initiatief om af te spreken. Al heeft ze het wel heel druk met haar werk en zit ze tegen overspannenheid aan. Maar ik wil haar juist hierin steunen maar krijg er niet echt de kans voor.
Wat zouden jullie hiermee doen? Een gesprek erover beginnen of wachten totdat zij naar mij toekomt? Ik weet het niet zo goed meer wat ik ermee aan moet. Ik wil haar ook niet kwijt als vriendin!
Nu komt het contact de laatste tijd eigenlijk alleen nog van mij. Terwijl ik niet echt weet waarom dit zo is. De vriendschap is gewoon erg aan t verwateren terwijl er van mijn kant geen reden voor is om dit te laten gebeuren. Zij neemt nooit meer initiatief om af te spreken. Al heeft ze het wel heel druk met haar werk en zit ze tegen overspannenheid aan. Maar ik wil haar juist hierin steunen maar krijg er niet echt de kans voor.
Wat zouden jullie hiermee doen? Een gesprek erover beginnen of wachten totdat zij naar mij toekomt? Ik weet het niet zo goed meer wat ik ermee aan moet. Ik wil haar ook niet kwijt als vriendin!
zondag 4 januari 2009 om 13:25
Iemand die tegen overspannenheid aanzit heeft gewoon niet zoveel ruimte in haar hoofd voor vriendschappen. Het is heel moeilijk om dat te snappen als je zelf nooit in die situatie hebt gezeten, maar zelfs leuke dingen kunnen dan gaan voelen als verplichtingen. Als ik een megastressweek heb en iemand belt me op en nodigt me uit voor een feestje, dan zeg ik soms Nee ( of bel me op de dag zelf nog eens terug) omdat ik er dan zo doorheen zit dat het idee alleen al dat ik dan een kado moet kopen, me moet omkleden en de hele avond "leuk"en gezellig zijn me teveel is ( en dat is niet ens overspannen maar "gewoon" ADHD).
Als de vriendschap je echt zoveel waard is, dan moet je nu ff geduld hebben en haar de ruimte geven. Stuur af en toe een (e)-kaartje, zodat ze weet dat je haar niet vergeten bent, bel af en toe eens. en lat haar verder nu gewoon even. Soms hebben vriendschappen ook pieken en dalen, net als andere relaties. Mss zoekt ze je vanzelf weer op als ze wat beter in haar vel zit.
Als de vriendschap je echt zoveel waard is, dan moet je nu ff geduld hebben en haar de ruimte geven. Stuur af en toe een (e)-kaartje, zodat ze weet dat je haar niet vergeten bent, bel af en toe eens. en lat haar verder nu gewoon even. Soms hebben vriendschappen ook pieken en dalen, net als andere relaties. Mss zoekt ze je vanzelf weer op als ze wat beter in haar vel zit.
zondag 4 januari 2009 om 15:39
als ze idd tegen overspannenheid aanzit, zal het voorlopig even van jou moeten komen. Dat kan veel vragen van een vriendschap, maar dat is even niet anders. Dat je haar wilt steunen is natuurlijk het belangrijkst. Maar ik denk dat dat op meerdere manier kan. Spreek bij haar thuis af, neem boodschappen mee en ga samen koken oid. 'De deur uit' is een hele grote stap als je continue moe en overprikkeld bent. Je kunt haar natuurlijk ook vragen hoe zij het liefst jullie contact nu vorm geeft.