Vriendschap loslaten na jaren – wie herkent dit? Geen OP

09-04-2025 22:34 39 berichten
OP aangepast, i.v.m. privacy en herkenbaarheid.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-04-2025 17:02
Reden: OP gewist, maatregelen zijn genomen
96.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mis je haar, of je mis je een vriendin?

Ik heb het zelf gehad met iemand die veel negatief was, maar wel aandacht had en waar je wel lekker bij kon mopperen. Toen ze het contact verbrak miste ik op zich het contact, niet zozeer haar, maar omdat ik mijn verhaal niet meer kwijt kon en het voelde soms leeg.

Toch ben ik blij dat het over is, ik voelde me gebruikt en was ik goed was om alle shit bij te dumpen. Maar kennelijk liet ik het toe omdat ik anders niemand had. Beter iets dan niets, dat idee, maar zo'n negatief contact is niet goed voor mezelf.

Als blokkeren je rust geeft, doe je dat. Maar als je niet blokkeert, is het contact dan over? Want als er al geen contact is, zou ik geen moeite doen om te blokkeren. Ik ben niet zo blokkeerderig aangelegd. Je kan uitzetten dat je iemands berichten ziet.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
En wat als ze ziet dat het je nog steeds raakt? Moet je dat verbergen dan? Het is toch geen spelletje. Ze mag toch best zien dat het je raakt? En het gaat hier om jou en niet om haar. Als je haar blokkeert is dat iets wat je voor jou doet. Wat zij er dan van vindt doet er niet meer toe want ze is geblokkeerd en de hele reden van de blokkade is dat je niks meer van haar meekrijgt. Dus ook niet wat ze daar van vindt.

Ik heb zelf van mijn 15e tot mijn 35e zo een vriendjn gehad en dat heeft best veel invloed op mij gehad. Ik heb er ook veel van geleerd. Hoe ik grenzen moet trekken bijvoorbeeld. Het is wel echt een opluchtig dat ze uit mijn leven weg is.
OP aangepast, i.v.m. privacy en herkenbaarheid.
anoniem_67fce3f71a51c wijzigde dit bericht op 10-04-2025 13:43
92.26% gewijzigd
Kan je haar niet enkel ontvolgen? Dan zie je niets meer over haar op je feed.

Over welk sociaal medium gaat het? Indien Instagram, kan je instellen dat je haar verhalen en Posts niet meer ziet. Op Facebook kan je ook instellen dat je niets meer over haar op je feed ziet verschijnen.

Dan zijn jullie nog steeds virtueel “vrienden” voor de buitenwereld ;)
Veritas vos liberabit
Vriendschappen horen soms bij een fase uit je leven, dat mag over gaan. Een vriendschap alleen uit nostalgie is geen vriendschap meer. Het was goed zolang het goed was, kijk terug op de mooie tijd en laat het achter je. Blokkeren heb ik zelf nooit nodig gehad, maar doe dat gerust als jij er anders wel last van hebt.
Sierlijk schreef:
10-04-2025 07:44
Mis je haar, of je mis je een vriendin?

Ik heb het zelf gehad met iemand die veel negatief was, maar wel aandacht had en waar je wel lekker bij kon mopperen. Toen ze het contact verbrak miste ik op zich het contact, niet zozeer haar, maar omdat ik mijn verhaal niet meer kwijt kon en het voelde soms leeg.

Toch ben ik blij dat het over is, ik voelde me gebruikt en was ik goed was om alle shit bij te dumpen. Maar kennelijk liet ik het toe omdat ik anders niemand had. Beter iets dan niets, dat idee, maar zo'n negatief contact is niet goed voor mezelf.

Als blokkeren je rust geeft, doe je dat. Maar als je niet blokkeert, is het contact dan over? Want als er al geen contact is, zou ik geen moeite doen om te blokkeren. Ik ben niet zo blokkeerderig aangelegd. Je kan uitzetten dat je iemands berichten ziet.
Maar wie mopperde er dan bij wie? Soms haal je beiden het slechtste uit elkaar, een wisselwerking.
Als ik jou was, zou ik haar verwijderen omdat je dat zelf het liefste wil.
Dat anderen jou dat afraden omdat 'ze dan ziet dat het je nog raakt' vind ik een kinderachtige reden.

Daarnaast: je hoeft haar niets te bewijzen.

Ik heb ooit een vriendschap verbroken waarbij de andere partij steeds negatiever over anderen en verstikkender naar mij werd. Op het einde werd in veel dingen nagedaan en opgevolgd. Denk aan dezelfde vakanties en werk.

Het ontvolgen op sociale media gaf rust. (Overigens heb ik het wel face to face verbroken)
Overigens, bedenk ik me nu. Ik heb het er soms nog steeds lastig mee. (Het is nu vier jaar geleden) Ik mis haar absoluut niet, ben heel blij dat de negatieve zwaarte weg is. Maar ik ben soms nog 'boos' op mezelf over het feit dat ik het zo lang heb laten duren. Waarom zei ik niets? Waar was ik bang voor? En vooral, hoe voorkom ik dat ik weer zo over mijn grenzen laat gaan?
Ik heb een vriendschap met een manipulatieve vriend verbroken. Hij was zelfs getuige op mijn bruiloft. Ik realiseerde me steeds meer dat ik hem niet meer vertrouwde. Het was pijnlijk, ook al stond het contact toen al op een laag pitje. Mijn brein weet namelijk nog hoe goed onze vriendschap was, wat we samen hebben meegemaakt/gedaan etc. Je vergeet dan al snel dat het echt terecht is dat je het contact verbrak.

En weet je, dat is normaal, dat er een stukje van mij rouwt om een beste vriend die er niet meer is. Tegelijkertijd was het 100% de juiste beslissing. Dus het zal voor jou misschien ook pijnlijk zijn, maar dat is een teken van je warme hart en betekent niet dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt.
coderood schreef:
10-04-2025 07:51
En wat als ze ziet dat het je nog steeds raakt? Moet je dat verbergen dan? Het is toch geen spelletje. Ze mag toch best zien dat het je raakt? En het gaat hier om jou en niet om haar. Als je haar blokkeert is dat iets wat je voor jou doet. Wat zij er dan van vindt doet er niet meer toe want ze is geblokkeerd en de hele reden van de blokkade is dat je niks meer van haar meekrijgt. Dus ook niet wat ze daar van vindt.

Ik heb zelf van mijn 15e tot mijn 35e zo een vriendjn gehad en dat heeft best veel invloed op mij gehad. Ik heb er ook veel van geleerd. Hoe ik grenzen moet trekken bijvoorbeeld. Het is wel echt een opluchtig dat ze uit mijn leven weg is.
Dit absoluut. Heel scherp Coderood.
Je blokkeert haar voor jezelf, zodat je er niet meer mee geconfronteerd wordt. Haar gevoelens zijn niet belangrijk. Die bekende doet net of het een wedstrijdje is tussen jullie. Wat het niet is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Blokkeren dus, want dat geeft jou rust. Echt zo makkelijk kan het zijn. Mag gewoon hoor.
Lorem Ipsum
Valerie40 schreef:
10-04-2025 08:04

Blokkeren zou ik doen voor mijn rust en privacy. Maar dan vind ik ook weer van mezelf dat ik niet zo kinderachtig moet doen.
waarom zie je dat als kinderachtig? de mensen die ik op social media heb zijn mensen met wie ik wat deel, die ik in mijn leven wil hebben en die dus ook mijn leven mogen zien. Op het moment dat dat niet meer zo is, hebben ze ook niets op mijn social media te zoeken. Ik hoef geen gluurders.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik vind iemand verwijderen van je social media (Facebook of Instagram) of verwijderen uit je telefoon niet per se overkomen "alsof het je nog steeds raakt". Ik vind het zelf meer overkomen alsof je voorbij het niveau "kennissen" bent en dat diegene een opschoning heeft gedaan van zijn contactenlijst.

Doe ik zelf ook wel eens. Ik archiveer gesprekken in mijn telefoon als ik heel lang geen contact meer heb gehad. Verwacht ik dat ik eigenlijk echt nooit meer een bericht zal uitwisselen (dus ook geen verjaardagswens, of dat diegene niet op de hoogte gebracht zou hoeven van ernstig nieuws, bijvoorbeeld een overlijden in de familie) dan verwijder ik diegene uit mijn lijst en houd ik mijn contactenlijst overzichtelijk.
Valerie40 schreef:
10-04-2025 08:04
Bedankt voor jullie antwoorden en het delen van jullie ervaring.

@sierlijk: nu je het zo stelt denk ik inderdaad dat ik vooral de diepgaande connectie mis en de onzekerheid die is ontstaan laat me ontzettend twijfelen aan mijn eigen intuïtie. Wat fijn dat jij wel op het moment bent gekomen dat je zeker weet dat de “toxische” vriendin niet goed voor je was en je dat een plek hebt kunnen geven.

@coderood: wat een herkenbare dynamiek die je beschrijft. Ook fijn dat het voelt als een opluchting. Dit gevoel had ik wel toen ik mijn grenzen aan ging geven maar uiteindelijk begon ook het gemis.

Blokkeren zou ik doen voor mijn rust en privacy. Maar dan vind ik ook weer van mezelf dat ik niet zo kinderachtig moet doen.
Jij bent niet degene die kinderachtig doet. Grenzen stellen tegen stom gedrag is juist volwassen.
Blokkeren dus, want dat geeft jou rust. Echt zo makkelijk kan het zijn. Mag gewoon hoor.
Lorem Ipsum
pina schreef:
10-04-2025 08:44
Vriendschappen horen soms bij een fase uit je leven, dat mag over gaan. Een vriendschap alleen uit nostalgie is geen vriendschap meer. Het was goed zolang het goed was, kijk terug op de mooie tijd en laat het achter je. Blokkeren heb ik zelf nooit nodig gehad, maar doe dat gerust als jij er anders wel last van hebt.
In aansluiting op wat hierboven geschreven is. Vriendschappen komen en gaan. Waarom kost het je moeite om het af te sluiten? Ik zou ook geen behoefte voelen om constant feed te ontvangen van iemand waar ik daarin geen interesse in heb. En dat kun je oplossen door ofwel instellingen te veranderen, ofwel te blokkeren. Blokkeren klinkt als een emotionele lading. Verwijderen als een functionele handeling.
Blokkeren klinkt alsof je een relatie hebt gehad met iemand die heel slecht voor je is geweest. Het klinkt alsof zij je nog steeds heel erg raakt en vraag me af hoe dat kan als je al een lange tijd geleden afstand hebt genomen van haar. Als je haar verwijdert, dan klinkt dat als een handeling die voortkomt uit wat iemand eerder schreef 'geen behoefte te hebben aan mensen die meegluren waar je niks meer mee deelt'.

Wat Pina al schrijft, doe het gerust als jij er last van blijft houden en denkt dat dit de beste oplossing is. Je bent niet op de wereld voor haar en wat zij mogelijk zou kunnen denken. Je doet dingen voor jezelf. Dus als het voor jou goed is, gewoon doen. Vraag jezelf wel af of het voor jou onder blokkeren of verwijderen valt. Als het de eerste is, heb je misschien nog wat emoties op te ruimen.
nomennesci0 wijzigde dit bericht op 10-04-2025 10:23
17.27% gewijzigd
Ontvolgen/ontvrienden overal kan toch ook?

Maar als je echt nul zin in haar hebt en dat wil laten merken, overal blokkeren.
Ik zou dit alleen doen als iemand echt mot maakt of blijft contacteren en aansturen op afspreken.
Wat zij dus helemaal niet doet.

Op whatsapp kan je haar ook nog op archiveren zetten, als ze dan wat stuurt zie je dat niet meteen.
Dala schreef:
10-04-2025 09:47
Ik vind iemand verwijderen van je social media (Facebook of Instagram) of verwijderen uit je telefoon niet per se overkomen "alsof het je nog steeds raakt". Ik vind het zelf meer overkomen alsof je voorbij het niveau "kennissen" bent en dat diegene een opschoning heeft gedaan van zijn contactenlijst.

Dit.

Mensen die al jaren geen deel uitmaken van mijn leven hoef ik ook niet te volgen of FB of Insta en andersom vind ik het ook niet nodig dat zij mijn leven dan nog (kunnen) volgen.

Heeft m.i. juist niets met "alsof het je nog raakt" te maken maar juist dat het wel welletjes is. En weer doorrrr..
TAFKAPML
Blokkeren zou ik alleen doen als iemand me lastig blijft vallen. Maar anders onnodig en een te "agressieve" maatregel.
TAFKAPML
Ik heb wel personen ontvolgd. Ik merkte dat de updates die ik bleef krijgen begonnen te irriteren. Ik had geen interesse meer in diegene en hoefde dus ook niet te zien wat die allemaal deed.
Verder niet geblokt ofzo.
Ik realiseer me door dit topic dat ik helemaal geen vrienden op social media volg. Heb nog wel een oude Facebook, maar daar heb ik in geen 100 jaar ingelogd, en op insta en TikTok enzo volg ik geen vrienden. Wist eigenlijk niet dat dat nog zo’n ding was bij mensen. Snap heb ik niet, maar ben ik ook te oud voor denk ik.
pina wijzigde dit bericht op 10-04-2025 10:57
9.68% gewijzigd
Waarom zou je dat kinderachtig van jezelf noemen? Iemand die kritiek uit het niets op mijn man heeft zakt bij mij op de vriendschapslijst. Je hebt het jarenlang getolereerd, nu is het tijd om deze negatieve factor uit je leven te weren. Het levert je namelijk niets op behalve frustratie. Jullie zijn uit elkaar gegroeid. Dat gebeurt soms.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
pina schreef:
10-04-2025 10:56
Ik realiseer me door dit topic dat ik helemaal geen vrienden op social media volg. Heb nog wel een oude Facebook, maar daar heb ik in geen 100 jaar ingelogd, en op insta en TikTok enzo volg ik geen vrienden. Wist eigenlijk niet dat dat nog zo’n ding was bij mensen. Snap heb ik niet, maar ben ik ook te oud voor denk ik.

Ja gek hé. Social media is helemaal geen veelgebruikt medium enzo :biggrin:
TAFKAPML
k twijfel nu of ik haar (en haar partner) op social media moet blokkeren, om echt afstand te nemen. Maar mensen in mijn omgeving zeggen: “Dan laat je zien dat het je nog steeds raakt, dan geef je haar haar zin.”

Zie het andersom, je geeft niet haar je zin (zoals je blijkbaar lang hebt gedaan) maar je geeft jezelf je zin, Jij wilt haar ontvolgen, of hoe dat ook heet.
En besef je wel dat je nu je andere vrienden aan het "hun zin geven" bent? Zij zeggen dat je het niet moet doen, dus je twijfelt weer, om hun zin te doen.
Doe nu eens gewoon wat jij wil
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven