Vriendschap tussen man en vrouw: mogelijk?

22-03-2010 15:05 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic op de relatiepijler en een discussie die ik ooit eens had met mijn toenmalige vriend vraag ik me het volgende af: is het mogelijk een platonische vriendschap te hebben met iemand van het andere geslacht?

Mijn toenmalige vriend zei dat er áltijd een spanning is, voornamelijk bij de man. Dat er dus altijd meer achter zit. Ik vond en vind van niet, ik heb zelf een paar vrienden waar ik wel eens gewoon mee afspreek, maar volgens mijn ex wilden die mannen altijd meer, sowieso in het begin van de vriendschap.

Wat vinden jullie? En ik ben ook heel nieuwsgierig naar de reacties van mannen!
ja hoor is mogelijk
Ikzelf heb daar niet perse positieve ervaringen in.
..popcorn?
Ik heb misschien zelfs meer mannelijke dan vrouwelijke vrienden...
Ik dacht altijd dat het wel kon, maar ben er op terug gekomen. En dan bedoel ik "beste vrienden zijn". Ik heb natuurlijk best wel wat vrienden, die ik zo af en toe wel eens zie. Maar de "beste vrienden" is 2 keer misgegaan. (verliefd geworden op diegene)

De enige waarmee dat niet mis was gegaan was homo

Klinkt best wel erg als ik het zo terug lees, maar ik denk maar zo, bij mij werkt het gewoon niet. Iets met hormonen of zo....

Dus ik begin er maar niet meer aan (hoera voor vriendinnen!)

Conclusie (in mijn geval): oppervlakkige vriendschappen : ja, "beste vrienden"/sterke diepe vriendschappen: nee
quote:goldmember schreef op 22 maart 2010 @ 15:05:

is het mogelijk een platonische vriendschap te hebben met iemand van het andere geslacht?

Ik ben van mening van niet.

Ik heb geen mannelijke vrienden en mijn man geen vrouwelijk vrienden(vriendinnen)

Ik ben niet zomaar alleen met een andere man (tenzij mijn vader of broer ed)

En andersom ook niet.

In mijn ogen kan dat niet en gaat het vroeg of laat mis of komen er toch gevoelens ed.
Ik heb een paar mannelijke vrienden met wie ik nooit een seksuele spanning voel. Toch heb ik ook ervaring met vriendschappen met mannen met wie dit niet zo makkelijk verliep. Met sommigen is die vriendschap dan ook gestopt. Met een paar vrienden hangt er nog altijd een beetje spanning, maar dit neem ik op de koop toe. Het betekent natuurlijk niet dat deze spanning direct de vriendschap in de weg zit.

Vaak verschilt het ook op welke manier je iemand leert kennen. In groepsverband ontstaat er uit mijn ervaring minder snel een spanning dan wanneer je iemand één op één leert kennen.
Voor mij wel, maar ik heb dan ook geen behoefte om zomaar met anderen het bed in te duiken
quote:AlettaJacobs schreef op 22 maart 2010 @ 15:15:

Voor mij wel, maar ik heb dan ook geen behoefte om zomaar met anderen het bed in te duiken Dat staat er toch helemaal los van.
Wat een onzin dat dat niet zou kunnen....Dan zouden alle homo's dus ook sexuele spanning bij elkaar hebben!

Je valt toch niet op iedereen?

Ik heb mannelijke vrienden met wie ik afspreek. Zonder man. Gisteren nog een hele avond in een restaurant gezeten met een vriend en heerlijk bijgepraat.

Over ALLES. Dat kan.

En als mensen denken dat dat niet kan hebben die mijns inziens geen idee wat vriendschap is of hebben ze een sexuele frustratie....
Nee. Bij mij is het tot nu toe nooit gelukt. Meerendeels omdat er toch gevoelens bij kwamen kijken vooral van de ander. Ik heb een lieve vriend en zit niet te wachten op een goede vriend die verliefd op me is.

Mijn vriend had voor mijn tijd ook een goede vriendin. Maar tussen die twee heeft ooit meer gespeeld en ik zat niet te wachten op hun vriendschap. Hij heeft voor mij gekozen gelukkig.
Oke dat was vaag, daar heb je natuurlijk geen reet aan.

Ik had vroeger een vriend die toch stiekem altijd meer wilde. einde vriendschap uiteindelijk.

Ik heb een vriend ( partner ) gehad die iets te veel naar zijn vriendin hing, en in zijn houding naar mij toe ( partner ) gewoon stom bleef doen. ( geen zin om details weer te geven.)

Toch is zijn vriendschap platonisch. Ze hebben overigens wel ooit eens gezoend. Dus ik geloofde ze op zich wel maar bleef in mijn relatie met hem struikelen over zijn houding. Waardoor het uiteindeljik een van de breekpunten werd voor ons.Dat had meer met zijn respect naar mij toe te maken dan met de vriendschap an sich.

Ikzelf ben lange tijd goede vrienden geweest met een jongen waar ik eerder eens een relatie mee had.

Mijn ervaring is wel dat als er iets gebeurd is DIE spanning er tenminste wel af is.

Maar zijn vriendin/vrouw ging uiteindelijk moeilijk doen. Einde vriendschap.

( ik bleef in haar ogen de ex van.. helaas.)

Ik ken ook meiden die een vriendschap houden met een jongen omdat ze zich wel speciaal willen blijven voelen en hem ook op die manier bewust aan zich binden.

( ..zucht.. vind ik zo stom.. )

En er zijn ook zat jongens die die aandacht dan wel weer prettig vinden.

Ik heb dus eigenlijk geen flauw idee meer of het werkelijk bestaat, zuivere platonische vriendschap tussen man en vrouw.

Maar ik hoop van wel zou het vreselijk suf vinden als het niet zo was.
..popcorn?
quote:mrscaricos schreef op 22 maart 2010 @ 15:17:

[...]

Dat staat er toch helemaal los van.

Waarom kan het dan niet?

Van iemand houden op een platonische manier heeft toch niets met de sexe van die persoon te maken?
Grappig, ik had toch meer reacties verwacht in de trant van: dat kan en dat is heel normaal. Misschien had mijn ex toch ergens gelijk ( I hate it when that happens!), met hier en daar een uitzondering natuurlijk.

Ik ben bevriend met twee van mijn exen, één vriend is een oude werkgever van mij, en dan heb ik nog een vriend die ik 10 jaar geleden in de kroeg heb leren kennen. Hij wilde denk ik wel meer, maar er is nooit iets gebeurd en nul spannig van mijn kant.

Dus bij drie van mijn vier vrienden zat in den beginne toch iets sexueels.

Wat vinden de mannen?
als m'n vrouw aangeeft dat ze wel graag een man als vriend wil, dan voel ik dat ik haar wel wil vertrouwen, maar ik denk dat ik ook wel weet hoe mannen denken, en m'n vrouw is echt niet onaantrekkelijk, dus ik zou die andere mannen niet echt vertrouwen
Kan best. "Er komt altijd wel een moment dat een of ander (of beiden) afvraagt, wat betekent dit nou?" en zich voorstelt hoe het zou zijn om een relatie te hebben of andere gezamelijke activteiten te ontdekken. Ik heb met enkele mannelijke vrienden in een dronken bui ook wel eens gezoend (allebei vrijgezel). Daarna uitgesproken "was "een bezegeling van de vriendschap" en meer niet we hebben het er niet meer over" en de vriendschap voortgezet als voorheen.

Mijn mannelijke vrienden zijn er in drie categorien:

- homo,

- totaal mijn type niet en ik hun type niet

- ook bevriend met mijn vriend of ik ook bevriend met hun vriendin
quote:duploo schreef op 22 maart 2010 @ 15:21:

. Mijn mannelijke vrienden zijn er in drie categorien:

- homo,

- totaal mijn type niet en ik hun type niet

- ook bevriend met mijn vriend of ik ook bevriend met hun vriendin

Je hebt dezelfde categorien als ik.....

Zijn er nog meer dan?

De categorie: Woest aantrekkelijk maar we doen het lekker niet?
Dat is ook een goede vraag, stel:

Je hebt een mannelijke vriend, zou je dan ook moeite doen om bevriend te raken met zijn partner? Of haar toe te laten bij jullie vriendschap?

En zou je willen dat jouw partner je op die manier betrok bij zijn vriendschap of vind je dat eigenlijk helemaal niet nodig omdat het zijn vriendschap is?
..popcorn?
quote:Neele01 schreef op 22 maart 2010 @ 15:23:

[...]

Je hebt dezelfde categorien als ik.....

Zijn er nog meer dan?

De categorie: Woest aantrekkelijk maar we doen het lekker niet?

De categorie woest aantrekkelijk maar we doen het lekker niet is natuurlijk weer onder te verdelen in:?

Woest aantrekkelijk maar we doen het lekker niet want hij is homo

Woest aantrekkelijk maar we doen het lekker niet want totaal niet elkaars type

Woest aantrekkelijk maar we doen het lekker niet want vriend van je partner of vriend van je vriendin
Bij mijn beste vriend betrekken wij zijn vriendin en mijn man er niet bij.

Wij zijn bevriend, al lang voor we partners hadden, en die partners zijn prima maar als we lekker een avond doorzakken om het leven door te nemen horen de partners daar niet bij.

Net als de mannen van mijn vriendinnen ook niet automatisch mijn vrienden zijn...
quote:moeilijkhooreennickname schreef op 22 maart 2010 @ 15:26:

[...]

De categorie woest aantrekkelijk maar we doen het lekker niet is natuurlijk weer onder te verdelen in:?

Woest aantrekkelijk maar we doen het lekker niet want hij is homo

Woest aantrekkelijk maar we doen het lekker niet want totaal niet elkaars type

Woest aantrekkelijk maar we doen het lekker niet want vriend van je partner of vriend van je vriendinIk heb ze alleen in de homo categorie en daar voel ik me dan niet toe aangetrokken...
Groenoog, denk jij dat mannen altijd meer willen? Spreek je uit ervaring? :-)

Ik zou morgen gaan eten met één van mijn mannelijke vrienden en hij vroeg me of we uit eten zullen gaan of bij hem thuis, ik heb aangegeven dat het wel leuk is bij hem thuis want dan kan ik zijn vriendin en de kindjes ook weer eens zien, en dat vond hij dan weer heel leuk! Dus... volgens mij is dat echt wel platonisch.
quote:nola schreef op 22 maart 2010 @ 15:24:

Dat is ook een goede vraag, stel:

Je hebt een mannelijke vriend, zou je dan ook moeite doen om bevriend te raken met zijn partner?Nee, niet perse. Ik doe wel aardig tegen ze, maar ik kan het niet automatisch ook goed vinden met hun partners. Mijn heterovrienden zijn types waar ik niet op val en waar zij opvallen verschilt erg van hoe ik als type ben. Hun partners en ik zijn over het algemeen dus geen goede match, want totaal andere types. Ik vind ze leuk aardig etc, maar geen friendship material. Of haar toe te laten bij jullie vriendschap? Ligt eraan. Gewoon gepaste afstand houden van vriend en duidelijk laten merken dat zij nu bij hem op nummer een staat en dat je dat niet erg vindt. Het niet zo dat we ineens alles met zijn drieen gaan doen. Ik ben bevriend met haar vriend en over het algemeen dus niet geschikt om bevriend te worden met haar.

En zou je willen dat jouw partner je op die manier betrok bij zijn vriendschap of vind je dat eigenlijk helemaal niet nodig omdat het zijn vriendschap is?Ik zou zelf ook willen weten met wie mijn vriend bevriend is. En dan heb ik idd een bovengemiddelde interesse in vrouwelijke vriendinnen en ik zou wel willen zien/ weten hoe zij met elkaar om gaan. Verder zit er dan niet echt verschil tussen mannelijke en vrouwelijk vrienden wat mij betreft.
In mijn vriendschappen met mannen is in het begin vaak (altijd?) wel iets van spanning. Maar zodra dat uitgesproken is (en niet wederzijds), of de vriendschap duurt wat langer, verdwijnt dat ook wel weer.
quote:goldmember schreef op 22 maart 2010 @ 15:29:

Groenoog, denk jij dat mannen altijd meer willen? Spreek je uit ervaring? :-)

Ik zou morgen gaan eten met één van mijn mannelijke vrienden en hij vroeg me of we uit eten zullen gaan of bij hem thuis, ik heb aangegeven dat het wel leuk is bij hem thuis want dan kan ik zijn vriendin en de kindjes ook weer eens zien, en dat vond hij dan weer heel leuk! Dus... volgens mij is dat echt wel platonisch.Precies ook interesse tonen in zijn vriendin net zoals je dat bij de partner en gezin van een vriendin doet. Ik geloof er ook best in. Platonische man-vrouw vriendschappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven