Waar doe ik goed aan?

30-10-2022 14:48 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had gehoopt altijd een soort stille meelezer van dit forum te blijven, maar momenteel heb ik toch advies nodig betreffende mijn huwelijk.

Ruim zes jaar geleden leerden wij elkaar kennen. Mijn man, laten we hem E noemen, is een man met veel vrienden en sociale contacten. Hij zoekt graag zijn vrienden op om een biertje te drinken. Hij is in zekere mate populair te noemen omdat hij erg sociaal is en er (uiteraard naar mijn idee) goed uit ziet. Ik kan hem meenemen naar elk feestje en hoef mij nooit zorgen te maken of hij zich vermaakt.

We hebben samen op de middelbare school gezeten en raakten op een feestje aan de praat. Al snel hierna kregen wij een relatie. Vanaf het begin is onze relatie erg heftig omdat wij beide goed weten wat we willen en wij staan niet altijd hetzelfde in het leven. Vrienden hebben geregeld eerlijk aangegeven dat ze wel eens dachten dat wij het samen niet zouden gaan halen, maar toch hebben wij altijd gevochten voor onze relatie omdat de liefde altijd sterk was. Deze liefde hebben wij anderhalf jaar geleden bezegeld door te trouwen.

Na ons huwelijk kwamen wij in wat rustiger vaarwater en ondanks dat wij nog veel moesten leren omdat wij beide nog nooit samen hebben gewoond, ging het naar verwachting erg goed. Hij zoekt nog geregeld vrienden op, maar maakt zo nu en dan ook tijd om met mij door te brengen en hier hebben wij een goede balans in gevonden.

Toch hebben E en ik de laatste tijd toch weer vaker ruzie, en dan voornamelijk over de verwachtingen die hij van mij heeft, eigenlijk over bijna alles. Verwachtingen die hij niet uitspreekt, maar vindt dat ik moet begrijpen dat het normaal is om te doen. Het maakt mij erg onzeker omdat ik niet meer weet wat ik goed en fout doe en heb het idee dat ik hem moet pleasen om een ruzie te voorkomen.

Ik heb meerdere keren geprobeerd om het gesprek aan te gaan, maar E vat dit op als een persoonlijke aanval en loopt uit ons gesprek weg. De laatste ruzie is nogal uit de hand gelopen en daarbij gaf E aan dat ik inderdaad niet aan zijn verwachtingen voldoe, dat ik niet zijn droomvrouw ben en dat hij zelfs twijfelt of hij wel kinderen met mij wil.

Dit is als een bom bij mij ingeslagen. De ruzie is uitgesproken, maar ik krijg dit maar niet uit mijn hoofd. Ik weet dat ik niet perfect ben, maar mijn onzekerheid neemt (net zoals vroeger) constant de overhand en ik weet niet of wij nog wel een kans van slagen hebben in de toekomst. Mijn man is behalve dat hij erg sociaal is richting zijn vrienden, erg hard en bijna emotieloos te noemen. Hij is vaak vrolijk en ook wel nuchter, maar diepgang hebben wij niet omdat hij niet veel interesse heeft in andermans gevoelens. Dit is heel gek om te zeggen, want hij heeft ook echt veel goede punten.

Wat wil ik bereiken hiermee.. Ik weet het niet. Zijn mijn twijfels voor de toekomst terecht? Is dit gedoemd om te mislukken of moet ik mezelf eens een schop onder de kont geven en mij niet zo gevoelig opstellen?

Mochten er onduidelijkheden of essentiele dingen ontbreken in dit verhaal, dan verduidelijk ik dit graag. Ik typ dit verhaal in een bepaalde emotie dus het kan zijn dat mijn verhaal onduidelijk is.
Wat verwacht hij allemaal dat je doet dan?
Wat wil jij? Is wat hij gehoopt had, ook iets waar jij je in kan vinden? Of wil jij juist wat anders?
Hij verwacht iets van jou, zegt niet wat.
Maar als jij hem daar op aanspreekt ziet hij dit als een persoonlijke aanval.

Sorry hoor, pfff, ik zou daar zo moe van worden.

Dat is een karakter trek die niet zal veranderen .
Wil jij daar mee leven?.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Gebaseerd op wat je vertelt in de OP: dit heeft geen kans van slagen, want jij wordt hier niet gelukkig van. Een goede relatie is niet gebaseerd op de mate waarin iemand gezellig kan omgaan met zijn vrienden, maar o.a. in hoe emotioneel veilig je bij elkaar bent.
In welke dingen stel jij hem teleur? Zijn dat zaken waar hij een punt heeft? Dat jij bijvoorbeeld ook jouw deel van het huishouden moet doen? Of zijn dat zaken die niet bij jouw als persoon passen. Dat jij bv ook ieder weekend op de tafel moet dansen?
Vooral in het huishouden zijn er veel verwachtingen. Ik doe mijn best om alles netjes te houden, maar dit is nooit genoeg volgens hem. Elke ochtend voor mijn werk en elke avond als ik thuis kom probeer ik zoveel mogelijk huishoudelijke taken te doen, maar wanneer ik dit niet goed genoeg heb gedaan spreekt hij hier mij op aan. Hij doet niet zoveel in huis, hij vindt dat hij de tuin moet doen en dat hij daar voldoende werk aan heeft. Onze laatste ruzie ging over dat hij graag wilde dat ik meeging met een nachtje weg met zijn vrienden met oud en nieuw, maar ik heb aangegeven dat ik dan liever thuis bij de beestjes ben en als ze een andere keer gaan dat ik dan wel mee wil. Hij werd hier erg kwaad om en had besloten dat hij dan zelf wel zou gaan. Hij vindt het op zo’n moment geen probleem dat hij mij dan thuis laat zitten en gaat dan liever met vrienden weg.

Als ik mijn eigen berichten lees schaam ik mij er gewoon voor hoe stom de ruzies en onenigheid eigenlijk is.
Dus hij wil graag dat jij de huisvrouw bent en dat jij meegaat in alles wat hij wil? Wil jij dat leven hebben?
Jouw vent is een verwent stuk vreten, jou wijzen op dingen die hij zelf niet doet.

Dit heeft geen kans van slagen met zijn vreselijk kinderachtig gedrag als je een gesprek tracht aan te gaan.
Wat houdt dat stukje tekst in over dat jullie relatie vanaf het begin al heftig is omdat jullie beide goed weten wat jullie willen en niet hetzelfde in het leven staan?
Het klinkt niet echt als een leuke partner.
Jij hoeft je daar niet voor te schamen. Het klinkt alsof jij je best doet om hem blij te houden maar het niet snel goed doet.

Dat hij knap, populair en sociaal is (blijkbaar meer bij vrienden dan tegen jou) is niet voldoende voor een relatie. Dat is leuk voor een stapmaatje.

Tegen jou doet hij zo te zien vaak niet aardig en wil dat je je veel aan hem aanpast.

Dat hij zegt dat je niet zijn droomvrouw bent en dat hij misschien geen kinderen met je wil zegt ook heel veel. Je bent blijkbaar niet leuk genoeg…. Tuurlijk komt dat heel hard aan. Ik denk niet dat er toekomst in zit. Ik gun je een man die rekening houdt met jouw gevoelens.
sunshine35 wijzigde dit bericht op 30-10-2022 15:08
0.47% gewijzigd
Floutje schreef:
30-10-2022 15:01
Vooral in het huishouden zijn er veel verwachtingen. Ik doe mijn best om alles netjes te houden, maar dit is nooit genoeg volgens hem.

Uh?
Zolang hij zelf niks doet, kan hij er ook niks van vinden.
Joh, als hij het niet goed genoeg vindt, doet hij het toch lekker zelf?
Welke ' beestjes' hebben jullie? Is het nodig om daar bij te blijven bij de jaarwisseling, of kan het zijn dat hij denkt dat dit een smoes is?
In het begin van onze relatie hebben wij veel problemen gehad omdat ik het idee had dat hij zijn vrienden belangrijker vond dat mij een vaak keuzes maakte om op stap te gaan in plaats van mij een leuk avondje weg te gaan. Hij wilde daarna ook niet bij mij blijven slapen om een middenweg te vinden. Ik denk dat dat ook een van onze grootste problemen is, dat wij niet vaak samen ergens uitkomen omdat een middenweg niet bespreekbaar is.

Uiteraard heeft hij ook goede punten, anders was ik zeker niet bij hem geweest. Hij is vaak vrolijk, een harde werker, is mijn veilige haven en blijft nuchter wanneer ik wel emotioneel ben. Ik weet bijna wel zeker dat hij mij nooit zou bedriegen en geeft mij hierdoor een veilig gevoel. Op dit moment vind ik het moeilijk of de voordelen het nog wel opwegen tegen de nadelen. Ik wil mijzelf niet kwijtraken.
TinyTiny schreef:
30-10-2022 15:05
Dus hij wil graag dat jij de huisvrouw bent en dat jij meegaat in alles wat hij wil? Wil jij dat leven hebben?
Zelfs als ze dat zou willen hangen daar consequenties aan, dat manlief haar (grotendeels)gaat onderhouden met zijn salaris.
Zo te lezen zijn ze pas na trouwen gaan samenwonen dus misschien heeft TO een zeer conservatieve achtergrond

Naast een volledige baan ook het hele huishouden doen en dan nog gezeik krijgen zou ik niet trekken
anoniem_6666bc69b907a wijzigde dit bericht op 30-10-2022 15:14
10.73% gewijzigd
Ongetwijfeld heeft hij ook goede kanten, want het lijkt mij onwaarschijnlijk dat jij valt op hufter. ;-)

Maar hoe stel jij je dit voor. Straks krijgen jullie wel kinderen. Een kind krijgen is een heftige verandering en denk aan alle emoties die er bij komen. Maar hij heeft nu al niet zoveel interesse in jouw emoties, hoe zou je het vinden als hij dat gedrag ook laat zien bij jouw kind of als jij net bevallen bent (of zwanger bent met alle onzekerheden die er bij horen). Hij verwacht van jou dat je ruikt wat hij wil, maar dat lukt jou niet. Dat gaat een kind ook niet lukken. Zou je het dan fijn vinden als hij naar jullie kind op dezelfde manier reageert als naar jou?
Een gesprek ziet hij als een aanval op zijn persoon. Nu weet ik natuurlijk niet hoe jij zo'n gesprek aanvliegt. Maar als er wel kinderen zijn, zul je het ook wel eens niet eens zijn met hoe hij dingen doet, daar moet je gewoon over praten.

En echt, ik geloof echt dat hij ook goede kanten heeft. Maar ik denk dat jullie gewoon niet het beste bij elkaar naar boven halen, ondanks de liefde. Soms kun je onwijs veel van iemand houden, maar toch niet bij elkaar passen. Liefde is namelijk vaak genoeg niet genoeg. Er moet meer zijn, je moet dezelfde waarde en normen hebben, goed met elkaar kunnen communiceren, en dezelfde ideeën hebben over de toekomst. Zeker als je aan kinderen wilt beginnen.

Hij heeft al aan dat jij niet zijn droomvrouw bent. Ik begrijp dat je dit een belediging vindt, want niemand is perfect. Maar misschien bedoelt hij het anders. Niet dat jij en jullie relatie perfect moeten zijn, maar wel dat jullie beter bij elkaar passen, elkaar beter aanvoelen, minder ruzie, minder gedoe. Ik kan mij ook wel voorstellen dat als er al zoveel gedoe is, dat het gewoon niet slim is om aan kinderen te beginnen, want kinderen trekken gewoon een zware wissel op je relatie. De eerste jaren worden niet voor niets tropenjaren genoemd...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Deze man is nogal bepalend geloof ik? En hij lijkt een bepaald plaatje in zijn hoofd te hebben waaraan zijn partner - jij in het huidige geval- aan moet voldoen. Je zegt ook dat hij geen interesse in andermans gevoelens heeft, dat past er wel bij. Loopt weg uit een gesprek, waarin jij je gevoelens zal willen uiten en hem vertelt wat jouw behoeften zijn? Daarin heeft hij geen interesse, want het draait alleen om dqt plaatje in zijn hoofd.
Denkt hij erg zwart- wit?

Jij loopt enorm op je tenen, word je hier gelukkig van? Jullie lijken niet bij elkaar te passen. Hij klinkt extravert en jij introvert.
Hoe weet jij dat hij verwachtingen van je heeft waar jij niet aan voet als hij dat nooit tegen je zegt.

Leg je niet geeoon de lat voor Jr zelf te hoog waardoor je niet aan je eigen verwachtingen voldoet en dat projecteert op hem?

En als jij dan steeds het gesprek daar over aan wil gaan dat hij daar inderdaad moe van wordt het ziet als gezeur en nu dus inderdaad heeft toegegeven dat jij niet zojn droomvrouw bent omdat hij het gezeur helemaal zat is.

Ik snap dat hij teleurgesteld is dat jij niet samen met hem en zijn vrienden een weeke d weg wil met oud en nieuw en de huisdieren belangrijker vindt.

Alijkt mij xo'n weekend d ook niets .

Het klinkt niet of jij zo gelukkig bent met hem. Andere mensen kunnen hem wel heel leuk vinden maar zij hebben geen relatie met hem.

Waarom kies je niet voir je zelf en ga je niet op zoek naar iemand die beter bij je past in plaats van bij iemand te blijven die niet bij je past alleen maar omdat hij populair is bij anderen.
Floutje schreef:
30-10-2022 15:12
In het begin van onze relatie hebben wij veel problemen gehad omdat ik het idee had dat hij zijn vrienden belangrijker vond dat mij een vaak keuzes maakte om op stap te gaan in plaats van mij een leuk avondje weg te gaan. Hij wilde daarna ook niet bij mij blijven slapen om een middenweg te vinden. Ik denk dat dat ook een van onze grootste problemen is, dat wij niet vaak samen ergens uitkomen omdat een middenweg niet bespreekbaar is.

Uiteraard heeft hij ook goede punten, anders was ik zeker niet bij hem geweest. Hij is vaak vrolijk, een harde werker, is mijn veilige haven en blijft nuchter wanneer ik wel emotioneel ben. Ik weet bijna wel zeker dat hij mij nooit zou bedriegen en geeft mij hierdoor een veilig gevoel. Op dit moment vind ik het moeilijk of de voordelen het nog wel opwegen tegen de nadelen. Ik wil mijzelf niet kwijtraken.
Nee, dat weegt niet tegen elkaar op. Zijn mening weegt altijd al zwaarder dan de jouwe. Die goede eigenschappen zijn heel leuk in een gewone vriend. Van mijn partner wil ik wel dat mijn mening even zwaar telt als de zijne.
Als het hem niet bevalt hoe het in huis is mag hij lekker de emmer en mop pakken. We leven in 2022 hoor, niet in 1972.
smulrol schreef:
30-10-2022 15:13
Zelfs als ze dat zou willen hangen daar consequenties aan, dat manlief haar (grotendeels)gaat onderhouden met zijn salaris.
Zo te lezen zijn ze pas na trouwen gaan samenwonen dus misschien heeft TO een zeer conservatieve achtergrond

Naast een volledige baan ook het hele huishouden doen en dan nog gezeik krijgen zou ik niet trekken
Uiteraard hangen daar consequenties aan. Lijkt me goed als TS daar eens goed over na gaat denken. Mijn relatie zou het niet zijn.

In dit geval zijn er nog geen kinderen, maar denk dan je er donder op kan zetten dat hij van haar gaat verwachten dat zij alles rondom het zorgen zal gaan doen.

Dus: is dit echt zoals je je leven wilt hebben TS?
Floutje schreef:
30-10-2022 15:12

Die kan ik beide niet goed rijmen met de rest van zijn opmerkingen eerlijk gezegd.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 30-10-2022 15:38
0.64% gewijzigd
There is always something happening, and it's usually right now
Treurig is dat altijd dat een liefde verandert en dan soms voorbijgaat.
Gelukkig heb je nog een leven voor je waarin je iemand kan ontmoeten waarbij je je voornamelijk fijn en begrepen voelt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Floutje schreef:
30-10-2022 15:01
Vooral in het huishouden zijn er veel verwachtingen. Ik doe mijn best om alles netjes te houden, maar dit is nooit genoeg volgens hem. Elke ochtend voor mijn werk en elke avond als ik thuis kom probeer ik zoveel mogelijk huishoudelijke taken te doen, maar wanneer ik dit niet goed genoeg heb gedaan spreekt hij hier mij op aan. Hij doet niet zoveel in huis, hij vindt dat hij de tuin moet doen en dat hij daar voldoende werk aan heeft. Onze laatste ruzie ging over dat hij graag wilde dat ik meeging met een nachtje weg met zijn vrienden met oud en nieuw, maar ik heb aangegeven dat ik dan liever thuis bij de beestjes ben en als ze een andere keer gaan dat ik dan wel mee wil. Hij werd hier erg kwaad om en had besloten dat hij dan zelf wel zou gaan. Hij vindt het op zo’n moment geen probleem dat hij mij dan thuis laat zitten en gaat dan liever met vrienden weg.

Als ik mijn eigen berichten lees schaam ik mij er gewoon voor hoe stom de ruzies en onenigheid eigenlijk is.
Stom? Ik zou een nog grotere ruzie trappen als mijn man dat soort onzin van me zou verwachten.
Sowieso dat ik lees dat je vanaf het begin al hebt moeten 'vechten' voor de relatie.. klinkt niet best allemaal.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven